بی ام و

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و ایکس‌وان

با توجه به شرایط اقتصادی و درنتیجه کم‌حجم شدن موتور خودروهای ب‌ام‌و و تمرکز این خودروساز بر روی سری “i”، طرفداران این کمپانی دوران سختی را می‌گذرانند و این طرفداران هم کم‌کم باید به معماری خودروهای دیفرانسیل جلو عادت کنند. اولین نمونه از این خودروها در امریکای شمالی، ایکس وان جدید است که جایگزین نسل دیفرانسیل عقب سه سال پیش این خودرو شده است. X1 جدید به‌صورت استاندارد با سیستم انتقال قدرت AWD عرضه می‌شود البته این خودرو در اروپا به‌صورت استاندارد دیفرانسیل جلو است و احتمال دارد که درنهایت مدل دیفرانسیل جلو جای مدل AWD را بگیرد. این خودرو در پلت فرم یکسانی با مینی و سری ۲ اکتیو تورر و گرن‌تورر تولید می‌شود.

2016 BMW X1 xDrive25i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive25i
دفتر مرکزی واحد امریکای شمالی ب‌ام‌و دربارهٔ خودروهای سری ۲ این کمپانی گفت که با توجه به تقاضای پایین این سری در امریکا، این خودروها راهی به‌سوی امریکا نمی‌یابند؛ اما همچنان خودروی X1 برای ب‌ام‌و نقش حیاتی و مهمی را در امریکا بازی می‌کند.
2016 BMW X1 xDrive25i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive25i
این مدل جدید علاوه بر کوچ کردن به سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو، موتور قدرتمند شش سیلندر خطی خود را از دست داده است. علاوه بر این، در بدنهٔ خودرو هم تغییراتی به وجود آمده که خطوط سقف بالاتر و درنتیجه مرکز ثقل بالاتر بعضی از این تغییرات هستند. تا این جای کار هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها امیدوارکننده نبوده است.
2016 BMW X1 xDrive25d
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive25d
2016 BMW X1 xDrive25d
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive25d
اگر بخواهیم منصفانه طراحی این خودرو را بررسی کنیم، بدنهٔ جدید باعث شده که فضای قابل‌توجهی به کابین اضافه شود، به‌طوری‌که دیگر مشکل کمبود جای نسل پیشین دیده نمی‌شود. حالا حتی اگر صندلی‌های جلو را به عقب بکشیم باز هم سرنشینان عقب احساس راحتی می‌کنند. صندلی راننده و سرنشین جلو نسبت به صندلی‌های نسل قبل در ارتفاع بالاتری قرار دارد، هرچند این ویژگی برای مسابقه خوشایند نیست اما در استفادهٔ روزمره این امر، ویژگی خوبی محسوب می‌شود.
2016 BMW X1 xDrive25i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive25i
در واقع، کابین فضای دلپذیری را ایجاد کرده است. داشبورد منحصربه‌فرد این خودرو ما را به یاد مدل‌های بزرگ‌تر ب‌ام‌و می‌اندازد. دسترسی به کنترلرها هم به‌سادگی امکان‌پذیر است. در کابین خودرو با دیدن یک دندهٔ معمولی در کنار گیربکس اتوماتیک واقعاً سورپرایز شدیم. البته این دنده نسبت به دندهٔ الکتریکی خودروهای دیفرانسیل عقب ب‌ام‌و کارکردی ملموس‌تر داشت. X1 جدید نسبت به قبل صدای کمتری تولید می‌کند. حالت تهاجمی خودرو هم کم شده و خودرو با موتور ۴ سیلندر توربو ۲.۰ لیتری با خوشحالی غرش می‌کند.
2016 BMW X1 xDrive25i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive25i
اما آیا این موتور عملکرد مناسبی هم دارد؟ موتور جدید در کنار گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به‌خوبی کار می‌کند و با تولید ۲۲۸ اسب‌بخار نیرو، تنها در حدود ۶ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد و گفتهٔ ب‌ام‌و یعنی “گاز دادن با چابکی” را تأیید می‌کند. به نظر می‌رسد که موتور جدید B48 ب‌ام‌و با این عملکرد و این هماهنگی با گیربکس جدید، یکی از بدون مشکل‌ترین موتورهاست. مثل همیشه حالت‌های رانندگی هم انتخابی است، هرچند حالت اسپرت+ برای این خودرو تعریف نشده است.
2016 BMW X1 xDrive25i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive25i
شاسی‌ها در انتقال قدرت به زمین به مشکل برنمی‌خورند و سیستم کنترل پایداری این خودرو هم عملکردی بسیار بهتر از سری ۲ اکتیو تورر دارد. X1 جدید با مرکز ثقل بالاتر و شاسی‌هایی که بر اساس دیفرانسیل جلو طراحی شده‌اند به‌خوبی وفق پیداکرده است اما باعث نشده که این خودرو به هندلینگ بالای آئودی Q3 و یا فولکس‌واگن تیگوان دست پیدا کند. درکل دوست داشتیم که X1 ما را بیش‌تر درگیر خود کند و در این آزمون واقعاً برای اشتیاق نسل قبلی (خصوصاً در پیچ‌ها) دل‌تنگ شدیم.
2016 BMW X1 xDrive25i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive25i
از طرف دیگر، X1 به‌طور عجیبی در رانندگی آفرود هم عملکرد خوبی داشت. این خودرو در مسیرهایی که اصلاً انتظاری از خودرو ندارید شما را شگفت‌زده می‌کند و به‌سادگی مسیر را طی می‌کند و بالا می‌رود. با این خودرو و با این مشخصات در مسیرهای گل‌آلود و شرایط سخت زمستانی هم به مشکل برنمی‌خورید. این خودرو مطمئناً یک اکسیر جادویی برای ب‌ام‌و محسوب نمی‌شود اما در میان رقبا انتخاب رضایت بخشی خواهد بود و برای طرفدارانی از ب‌ام‌و که به دنبال فضا و راحتی هستند یک به‌روزرسانی موفق محسوب می‌شود. منبع: کار اند درایور

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی نیک سیرت

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، نویسنده و مترجم اخبار و مطالب دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. luis

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (612 ديدگاه)

    بی ام دیف جلو بزنه عقب بزنه هرچی بزنه خوب و دوست داشتنیه.ورود بی ام به عرصه تولید انبوه دیف جلو مبارک.

    1. آرمااااان

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (23 ديدگاه)

      نسبت به ایکس وانای قبلی خیلی فیسش اومده رو فرم

  2. رضا

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    برخلاف نسل قبلیش خیلی از نظر طراحی پیشرفت کرده و زیبا تر شده
    شتاب 6ثانیه ایش عالیه. فقط میمونه قیمتش که باید دید چنده؟
    کسی از دوستان میدونه؟

    1. Ariaz

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (25 ديدگاه)

      دقیقا طراحی جدیدش فوق العاده پیش رفت داشته.
      و خیلی به مدلای X4 , X5 , X6 نزدیک شده.

  3. ALiHidden

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (332 ديدگاه)

    پشتش خیلی خشن شده

    و همین موضوع زیبایی ماشین رو چن برابر کرده!

    سفیدش واقعا جذابه!

  4. امیر

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    بی ام و . از اینکه معدود ماشینهای دف عقب هم دارن به دف جلو به دلیل اقتصادی بودن برای تولید کننده(نه برای مصرف کننده) تبدیل میشن خوشحال نیستم چون لذت رانندگی اسپرت را از ماشین میگیره مخصوصا توی پیچها . با این حال باز هم بی ام و باز هم یک ماشین متوسط برای عموم مردم دمش گرم

    1. E 36

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (917 ديدگاه)

      امیر ، درمورد دف جلو کاملا باهات موافقم و اصلا از گرایش BMW به این قضیه خوشحال نیستم

      1. امیر

        ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        ممنون رفیق . زمانی که تو انتهای پیچ هستی با فشار روی پدال گاز لذتی وصف ناشدنی بهت میده دف عقب . ولی بد فرمانی دف جلو اذیتت میکنه

  5. جی تی ار

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    خیلی زیبا شده این مدل. یه جورایی طراحیش هم گویی کاملا جدید شده و منحصر به خودش است هرچند که اماها و نماد های اصالت بی ام و توش موج میزنه, اما خوب مثلا چراغ های جلوش کاملا جدسد هست و احساس میکنم کاریردی ترین شاسی بلند در این ابعاد کوچک شده همانطور که در متن هم از آفرود عالیش گفته
    بود. اما دیف عقب یه چیز دیگه است و ایکاش بی ام و استفاده از دیف جلو رو محدود به همان خودروهای اقتصادی اش می کردو آنرا در سری های x به کار نمی برد…

    1. محمد

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (302 ديدگاه)

      طراحی جدیدا خوب اومدی مخصوصا داخلش فکر کنم صد سال دیگه ام همینه …..
      واقعا اصلا نمی شد طراحی داخلشو پیش بینی کرد!!!!!!!!!!!!!!!!
      واقا که چقدر این کایبن های بی ام و متنوع اند!!!!!!!!

  6. علي

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (969 ديدگاه)

    تو کلاس خودش واقعا زیباست و به نظر من خوب طراحی شده . یکی از جدی ترین و بهترین انتخاب برای خرید میتونه باشه . بنده به شخصه خیلی دوسش دارم.

  7. AHMADREZA

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    خیلی زیباست از همه نظر عالیه به نظر من ب ام و کار خوبی داره میکنه که خودروهای دیفرانسیل جلو میزنه چون اگر این کار رو نمی کرد و خودش رو محدود می کرد باعث جلو گیری از پیشرفتش میشد
    مثل کاری که اپل کرد و یعنی پا فشاری رو ی عقایدش و آخر هم به ضرر خودش تموم شد .
    قبول دارم که دف جلو مثل دف عقب لذت نداره ولی من نگران نیستم چون ب ام و که شعارش نهایت لذت رانندگیه با همین دف جلو هم کاری میکنه که از رانندگی با این ماشین از نسل قبل هم بیشتر لذت ببرید چون ذات ب ام و همینه.

  8. ali

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (126 ديدگاه)

    بی ام دبلیو 4 ماتیکش آفرود ببینه سکته میزنه چه برسه به تک یفرانسیل.
    شاسی بلند و آفرود فقط بنز سری g و دیگر هیچ تا حدودی هم جیپ قابل احترامه.

    1. AHMADREZA

      ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      عزیزم x درایو ب ام و عملکردش بهتره از 4 ماتیکس بنز اینو من چندین جا خوندم آفرود هم که همین x1 آفرودش خوبه تا x6 همشون امتحان آفرودشون رو پس دادند

      1. ali

        ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (126 ديدگاه)

        احمد رضا گرامی
        چند وقت پیش یه کلیپ دیدم مقایسه گرندچروکی بنزاونم سری ml و یه x5 بود وقتی این سه تا ماشین رفتند به صحرای مرگ آمریکا x5 مثل حیوان گوش دراز گیر کرد جیپ هم به سختی رد شد ولی بنز محشر ….
        بی ام دبلیو فقط ماشین شهره نه آفرود

      2. روح اله

        ۷ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دقیقا بر عکس گفتى، سیستم کواترو آئودى از بنز و بی ام و بهتره بعدش ۴ ماتیک بنزه و در اخر ایکس درایو بی ام و

    2. mohsen

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      یادمه تو یه مقایسه میگفت اگر سیستم 4WD لند کروز مثل سیستم عامل داس باشه 4MATIC مثل ویندوز 98 و xDrive مثل ویندوز 7

  9. Erfan

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (77 ديدگاه)

    Bmw یکی از تاپ ترین کمپانی های بزرگ دنیاس ولی واقعا نمیدونم چرا در مورد داشبورد ماشیناش تجدید نظر نمیکنه!؟
    همه سری هاش تقریبا داشبورد یه مدله!
    واقعا خسته کننده شده!

  10. حامد.س.61

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (85 ديدگاه)

    با توجه به تغییر سایز بدنه و موتور قوی تر X1 جای خودش رو در محصولات بی ام و پیدا کرد.

  11. saeed

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    سلام بچه ها میخوام یه سوال بپرسم که خیلی هم نسبت به مطلب بی ربط نیست من تو اهواز زندگی میکنم (منطقه ازاد اروند ).دو سه روز پیش رفتم تو یه نمایشگاه دو ماشین ائودی یکی مدلA3و A1 دیدم هر دو تاشون فوق العاده ان اولی میگفت 120میلیون با 170 اسب بخار اماA1میگفت ایک بالاترین مدلشه143میلیون با 220 اسب.هر دو تاشون اینقدر زیبا بودن که من فقط داشتم 10 دقیقه مات ومبهوت نگاشون میکردم. اما دوستم بهم گفت اینا یه مشکل تو ایران دارن اونم پیدا نشدن قطعاشون .حالا میخوام شما کمکم چیکار کنم بازم میگم با نظرم طراحی داخلیشون بینظیر بود . تو رو بگید بخرم یا برم سراغ ماشین های کره ای

    1. مجتبی(ساروی)

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (551 ديدگاه)

      اگه نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش داره حتما بخر اگه تو اهواز یا حداقل شهرای اطراف نداره نخر

    2. Archi KHAN

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (2198 ديدگاه)

      بخر دوست عزیز ، بخر
      بابا آئودیِ حداقل تا چند سال کاری نداره باهات .
      بعد چند سال هم میفروشی میره . اگرهم طی این چند سال خدای نکرده مشکلی پیش اومد بالاخره از دبی ایی جایی نهایتا قطعه اش را جور میکنی.
      عوضش حالشو بردی…
      نترس دوست عزیزم

    3. AHMADREZA

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1022 ديدگاه)

      دوست عزیز من خودم در اهواز زندگی می کنم آوودی ماشین عالی هست ولی فعلا قطعاتش گیر نمیاد
      شاید هم کسانی که توی شهر ماشین باشن بتونن برات گیر بیارند (منظورم از شهر ماشین همون منطقه ای هست که همه ی نمایشگاه اونجا قرار دارند ) اگر هم ماشین اروندی توی این رنج قیمت می خوای که عالی باشن بگو تا من بگم بهت میتونی هم خودت بری توی سایت arvandpelak.ir پیدا کنی
      امیدوارم موفق باشی خداحافظ

  12. Archi KHAN

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    بین سری ایکس های بی ام و ، دقیقا با ارزان ترین اونها ، یعنی X1 خیلی حال میکنم.
    ماشین دوست داشتنی اییِ
    راستش من فقط موندم اونایی که 250-200 تومن میدن سانتافه مانتافه و کره ای و… میخرن چرا مثلا X1 نمیخرن ؟!!!!

  13. محمد

    ۱۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (302 ديدگاه)

    من که تفاوت چندانی با نسل قبلیش وحتی قبل ترش نمی بینم اگه شما می بینید به ما بگید؟

    1. HILUX

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (251 ديدگاه)

      خوب چشماتو باز کن میبینی…

    2. سالار

      ۱۶ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مرد حسابی این ماشین کلا نسل دوم اکس وان هست، بعد تو تفاوتی با نسل قبل و حتی قبل ترش نمی بینی؟ :))

  14. نوید جهرمی

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    لکسس توانست به کمک استقبال از شاسی بلند جدید NX و افزایش فروش بازار تابستان بار دیگر به صدر جدول پر فروش ترین خودروسازان لوکس ایالات متحده باز گردد .

    در مدت بحران برند های ژاپنی، خودروسازان لوکس آلمانی توانستند نبض بازار را در دست بگیرند اما در مدت یک ماهه جولای لکسوس توانست با رشدی 9.1 درصدی و فروش 29816 دستگاه از ومحصولاتش بار دیگر به جایگاه اولی خود بازگردد.

    پس از آن نیز مرسدس بنز ضمن ثبت رشدی 1.2 درصدی و عرضه 27526 دستگاه از محصولاتش در رده دوم قرار گرفت. در نهایت نیز برندهای ب ام و و آئودی در جایگاه سوم و چهارم پرفروش ترین خودروسازان لوکس بازار ایالات متحده قرار گرفتند. البته این دومین باری است که لکسوس شانس پیش گرفتن از رقبا در آستانه تابستان پیدا کند. کارشناسان عقیده دارند ارائه تخفیف از سوی لکسوس اگر چه می تواند تا حدودی باعث بد عادت شدن مشتریان شود ولی در ترغیب آن ها به جایگزین کردن وسایل قدیمیشان مفید است.

    گفتنی است آمار فروش شش ماهه نخست سال ب ام و را با فروشی 195593 دستگاهی در صدر نشان می دهد و پس از آن شرکت های مرسدس بنز و لکسوس به ترتیب با 192496 و 188664 دستگاه در رده های دوم و سوم قرار دارند.
    http://www.machinemag.ir/News.aspx?ID=6996

  15. mohsen

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    best

  16. شایان

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1355 ديدگاه)

    ب ام و بعد از بنز قویترین مهندسی قدرت مالی کیفیت از لحاظ برند دومین برند بازم بعد از بنزه مطمئنا قویترین مدیرانم داره نا سلامتی ماله منطقه عشق و شهر عشق یعنی بایرن و مونیخه حضرت ب ام و میدونه داره کجا میره و آینده هم ماله اونه درود بر بنز و ب ام و آئودی پورشه فولکس واگن و تمامه برندهایه آلمانی که واقعیت یه اتومبیل و برات معنی میکنن نه بیشتر نه کمتر برایه همینم همشون قدرتمندن مثل خیلی ها متوهم نیستن خوششم میاد جلویه هیچی کمم نمیارن اینم از ژن و شجاعتشونه

    1. اﻭﺭﻧﮓ

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (36 ديدگاه)

      قوی ترین برند از لحاظ مهندسی بدون شک فولکس واگن هست . تعجب نکن . من هم نمی دونستم این رو تا وقتی که فلکس واگن برند بوگاتی رو خرید و ویرون رو ساخت . اگه مشخصات ویرون سوپر اسپرت رو مطالعه کنی متوجه حرفم میشی . با سرعت 400 کیلومتر در ساعت یک لیوان سر پر از آب درون این ماشین سر ریز نمیشه . دیگه همینو بگیر برو جلو .

  17. mohsen

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    دوستان آمریکایی باز تشریف بیارین با دو سه تا از این لگنای فوردو شورولت مقایسه کنین تورو خدا نترسید ادج اینو له میکنه حتما :D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا