کمپانی بامو بعد از تولید نسخه خاص M4 GTS و کسب موفقیت این خودرو حالا سراغ یک خودروی آزمایشی دیگر رفته، بامو سری ۱ با تزریق مستقیم آب. اینطور که به نظر میرسد بامو قصد دارد در آینده این تکنولوژی را در تمام خودروهای خود پیاده کند و نسخه آزمایشی بامو سری ۱ تنها یک پیشنمایش از این تکنولوژی است.
این خودرو که در میرامار فرانسه برای روزنامهنگاران به نمایش گذاشته شد از موتور توربو سه سیلندر و ۱.۵ لیتری استفاده میکند. این موتور به یمن استفاده از سیستم تزریق آب مستقیم با تولید ۲۱۸ اسببخار نیرو عددی بسیار نزدیک به ۲۳۱ اسببخار نیروی موتور i8 ثبت کرده است. بامو i8 بیشترین نسبت قدرت به حجم موتور را ثبت کرده و نزدیک شدن به این نسبت یعنی موفقیت در ارائه تکنولوژی. اما این سیستم چگونه کار میکند؟سیستم تزریق مستقیم آب، با اسپری آب به محفظه احتراق باعث کاهش دما و در نتیجه افزایش کارایی و قدرت خودرو میشود. این سیستم همچنین ضربههای موتور (Knock) را کاهش میدهد که این امر خیال مهندسان را از آسیبهای احتمالی قطعات در نسبت تراکمهای بالا راحت میکند. آب اسپری شده در محفظه احتراق تبخیر میشود و این تبخیر به اندازهٔ ۲۵ درجه سلسیوس دمای احتراق را کاهش میدهد. این تکنولوژی نه تنها قدرت خودرو را بیش از ۱۰ درصد افزایش میدهد بلکه حداقل باعث کاهش ۸ درصدی مصرف سوخت میشود. میزان افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت به عواملی مثل خودرو و نوع رانندگی هم بستگی دارد. این سیستم آب مورد نیاز را از مخزنی ۴ لیتری به محفظه احتراق پمپ میکند. این مخزن با آب خروجی از کولر و یا منابع دیگر پر میشود، بنابراین طبق گفتهٔ بامو در کوتاهمدت نیازی نیست که این مخزن را پر کنید، از طرف دیگر این سیستم باعث شده که بتوانید با کولر روشن مسافت بیشتری را طی کنید. این سیستم سالهاست که در خودروهای مسابقهای استفاده میشود اما هیچ خودروسازی تابهحال این سیستم را به خودروهای تولیدی شهری خود اضافه نکرده است. بامو با استفاده از این تکنولوژی میتواند نیروی تولیدی از خودروهای سری M را بدون تغییری در حجم موتور به طرز چشمگیری افزایش دهد. منبع: autoevolution – inautonews
f
۱۴ تیر ۱۳۹۴واقعا احسنت به این خودرو ساز بزرگ که همیشه به فکر پیشرفت بشر است واقعا مهندسی آلمانی دلنشین و زیباست به به
احسان آرسنالی
۱۴ تیر ۱۳۹۴نمیخواستم زیر کامنت اول نظر بدم ولی…
این سیستم بی ام و رو مقایسه کنید با سیستم ترمز ABS ویران خررو: 3 روز پیش تعمیرگاه بودم یه نفر ال 90 صفر ویران خررو ش رو آورده بود میخواست سیستم ABS ماشینش رو خاموش بکنه فقط بشه ترمز معمولی ازش پرسیدم چرا؟ گفت تو سرعت های بابا اگه ترمز شدید بزنی ترمز خالی میشه رفته بود نمایندگی گفته بودند بقیه هم همین طور هستند ببر ABS رو خاموش بکن
amir
۱۵ تیر ۱۳۹۴تو سرعت های بالا ترمز خالی کردن مگه بده دور از جونتون این ها به فکر کم کردن جمعیت ایران هستند حتما سال بعد پدال گاز رو نمی ذارن و به جاش پدال دوچرخه میزارن من که بازم خودروی ایرانی می خرم!!!
Jon Snow
۱۴ تیر ۱۳۹۴روز به روز در حال پیشرفت ♥
only germany ♥
امیر
۱۴ تیر ۱۳۹۴خیلی خیلی جالب و آموزنده ممنون آقای نیک سیرت …… جهت اطلاع حلبی سازهای داخلی همه چیز توی سود بی حساب نیست اندکی تفکر هم لازمه
lmbx
۱۴ تیر ۱۳۹۴چیز خیلی جالبی هست ولی خواب چه جوری اب رو تو محفظه احتراق اسپری میکنند ؟فکر کنم زمان بندیش هم باید خیلی دقیق باشه چون مسلما هنگامی که سوخت و هوا با هم ترکیب میشن نمیشه اب اسپری کرد.
جدای این مطالب من احساس میکنم حداقل تو صنعت با این پیشرفت علم داره فاصله ما با جهان هر روز بیشتر میشه.
AHMADREZA
۱۴ تیر ۱۳۹۴پیشرفت خوبیه
خدمت به مردم و درآوردن پول حلال باعث پیشرفت میشه
AHMADREZA
۱۴ تیر ۱۳۹۴عجب چیزی گفتم یک دقیقه سکوت خیلی سخت بود
میثم
۱۴ تیر ۱۳۹۴تزریق آآآآآآب ؟؟!!!!!
( به حالت جناب خان بخونید :) )
Reza :: nur Deutschland :: nur der Mercedes
۱۴ تیر ۱۳۹۴و باز هم قابل توجه حضراتی که میگن آلمان پول مفت میگیره از مشتری هاش
شایان
۱۴ تیر ۱۳۹۴آلمانی ها مگه نمیدونی جنسه بنجل و بی کیفیت میندازن به مشتری مگه نمیدونی بنز و بی ام و کیفیت ندارن عزیزم یه سری در این سایت میخوان برندهای آلمانی و بکوبن و بگن بی کیفیتن فقط اینو دمه گوششون میگم برندهای آلمانی و سرآمد کل برندهاشون و کل برندهای اتومبیل دینا با اختلاف مرسدس بنز کبیر اگه روزی ماشیناشون با اختلاف بهترین در کیفیت نباشه اون روز روزه مرگشونه دقت کنید با اختلاف نه کم حالا بماند در تکنولوژی و پیشرفت چه جوری دارن میرن جلو
کورش
۱۴ تیر ۱۳۹۴واقعا لذت میبرم از این که طرفداران ژاپنی ها تو این پست ها سر و کلشون پیدا نمیشه
البته ژاپن هم دو روز دیگه این تکنولوژی رو کپی میکنه و باز هم شروع میکنن به اعاده فضل که ژاپن قطب صنعت دنیاست :)
ماسل کار
۱۴ تیر ۱۳۹۴اقای (کورش ، کیارش)
میشه بس کنی ، بابا همه میدونن آلمانی ها خودروسازی عالی ایی دارن ، ولی کوبیدن ژاپنی ها واست چه فایده هایی داره؟؟؟؟؟؟
هرکی جای خودش خوبه
ژاپنی ها چون بیشتر تو دوره نزدیک ما تولید شدن تو کشور و کیفیت رو با ارزون بودن رو با خودشون آوردن تو ایران محبوب هستن ولی قضیه آلمانی ها فرق داره اونا به این خاطر معروفن چون کیفیت و زیبایی و همچنین قیمت بالاتر و لوکس بودن رو با خودشون داشتن و قدمت به همین خاطر اگه مقامات قدیمی ایران قبل انقلاب روببینی اغلب بنز هستن.
Just Muscle Cars
ارمان
۱۴ تیر ۱۳۹۴کوروش جان یه جور حرف میزنی من فکر کردم سر پرست این پروژه شما بودی !
عزیز من هرکی به یه برند و یه کشور خودرو ساز علاقه داره فقط ما ایرانیها همینم سختمون میاد که رعایت احترام کسی دیگرو بکنیم
سلیقست دیگه یه جور فخر میفروشی انگار شما المانی هستی و ما ایرانیو باقیه دوستان ژاپنی , یه جور به تکنولوژی یه کمپانی تو یه کشور دیگه مینازیم انگار تیم ملی رفته جام جهانی
نظر علمی بزارید همه استفاده کنیم و الا این نوع برخورد رو همه بلدیم
با ادب و احترام
Kamran.Qamgosar
۱۴ تیر ۱۳۹۴BMW واقعا محشره.کاش قیمتش تو ایران منطقی بشه و در دسترس قشر حداقل متوسط کشور جهت خرید و لذت از زندگی و جونی ما ایرانیها باشه.
علیرضا
۱۵ تیر ۱۳۹۴داداش قشر متوسط تهش بودجش 40 میلیونه قشر ضعیف که اصلا ماشین نمیتونه بخره شما تعریفت از قشر متوسط چیه؟:-
لاکی استریک
۱۵ تیر ۱۳۹۴فک کن بی ام و بشه ۴۰ تومن خخخخخخ
البته فک کنم موتور پراید روش میزارن بقیه وسایلشم ماله پیکانه خخخخ
mahdi-ms
۱۴ تیر ۱۳۹۴تکنولوژی خوبی به نظر میرسه. فقط اون ابی که بخار میشه دیگه به چرخه بر نمیگرده؟ اینجوری که بالاخره یه جا اون مخزن اب خالی میشه. کولر هم که همش روشن نیست اب خروجی بده.
جی تی ار
۱۴ تیر ۱۳۹۴سلام.
از شما خبری نیست????
الآن یکی میاد میگه:” سلام……. ,ماشین خوبیه……, ……,……, روز خوش….”
وخلاصه یک سوم کامنتش سه نقطس. کلا انگار جمله هاش تموم نمیشه. اگه گفتی کییییهههه????????!!!!!
فقط امیدوارم کلمه ی تکنولوژی به کار رفته در متن با دیکشنری مفاهیم ابداعی اش سازگار باشه و به بزرگی خودش قبول کنه. وگرنه پس فردا که ببینیمش بدبخت می شیم…
نوید جهرمی
۱۵ تیر ۱۳۹۴مخزنش خالی میشه اما نه ب سرعت.
یه مقاله دیگه راجب همین تزریق آب خوندم گفته بود شاید هراز دوباک بنزین یا بیشتر نیاز ب پرکردن مخزن باشه ک اونم با انواع آبی که آلودگی واملاح نداره میشه پرش کرد.
علیرضا
۱۴ تیر ۱۳۹۴پمپ بنزین های ما مدت هاست دارن از فناوری تزریق آب استفاده می کنن! :-D
اما متاسفانه کسی توی این مملکت قدر زحمت های این عزیزان رو نمیدونه…
Arsha
۱۴ تیر ۱۳۹۴آقای مهندس نیک سیرت بابت مطلب جالب شما متشکرم .
محرک اصلی این نو آوری ها ، مدیریت خلاقیت در فضای رقابت سالم و ارتقاء ارزش پیشنهادی به مشتری هست نه افزایش حاشیه سود ، که البته اونم پشت بندش میاد ولی اصل نیست .
احسان(احسان سابق)
۱۴ تیر ۱۳۹۴تکنولوژی جالبیه.با توجه به باز بودن دست بی ام و واسه قیمت گذاری میتونه این طرح برای تولید انبوه عملی بشه
Frankenstein
۱۴ تیر ۱۳۹۴آفرین به بی ام و…
تو هر نسل از خودرو هاش میگیم دیگه بهتر از این نمیشه..
ولی در نسل بعد شاهد پیشرفت چشمگیر هستیم….
حسام عطار
۱۴ تیر ۱۳۹۴مطلبی که میگم ربطی به موضوع نداره،پدال جان توی مشهد یه نفر لامبورگینی دستساز درست کرده، من عکساشو هم دیدم،ممنون میشم اگه یه پست راجع بهش بذاری
بذاری
جی تی ار
۱۴ تیر ۱۳۹۴جانم BMW طلایه دار برند ها در عرصه تکنولوژی. نداریم برندی رو که تو بخش پیشرانه به گرد پای این کمپانی رسیده باشه. پیش پیش داره یکی از برترین موتور های 2016 رو معرفی میکنه!!! شایدم موتور سال بشه!…
رضا
۱۴ تیر ۱۳۹۴حرارت و گرما همیشه یکی از موانع بزرگ کارایی در موتور اتومبیل بوده و چه بسا در اکثر قطعات مکانیکی و حتی کامپیوتری(cpu) که هر راهی برای غلبه بر اون یا کاهش اثر گرما باعث بهتر شدن کارایی میشه
sjs
۱۴ تیر ۱۳۹۴فک کنم در حد استشمام بنزین مصرف میکنه.گذشته از تکنولوژی فوق العاده ای که داره خیلی خوشگله زیباست…
نوید جهرمی
۱۵ تیر ۱۳۹۴قابل توجه موتورهای فرانسوی که دما بالا کار میکنن
amirali
۱۵ تیر ۱۳۹۴سیستمی شبیه به این سیستم و به اسم fog نیز هست و که با استفاده از پمپ فشار قوی و نازلهای مخصوصی اب را به صورت مه در کمپرسور توربین های گازی تزریق می کنه و برای افزایش دبی جرمی و افزایش راندمان زیاد استفاده میشه . فکر کنم این سیستم پاشش آب هم همون تزریق مه در سیلندر باشه .