سدانهای مجهز به پیشرانههای دوازده سیلندر معمولاً خودروهای بسیار لوکس و مجللی هستند که برای پیمودن کیلومترها در نهایت آسایش و سکوت طراحی شدهاند؛ بنابراین، خودروهایی مثل بامو 760Li و مایباخ ۶۲ مطمئناً برای شرکت در مسابقات درگ ساخته نشدهاند اما این دقیقاً همان کاری است که CarWow با این دو سدان فول سایز لوکس آلمانی انجام داده است. مثل همهٔ رقابتهای CarWow، در این مقایسه هم مسابقههای درگ، رولینگ و توقف بین دو خودرو انجام شده است اما پیش از آنکه سراغ تماشای ویدئوی این رقابت برویم بهتر است ابتدا مروری بر مشخصات فنی خودروها داشته باشیم.
مایباخ سدان فوق لوکسی است که در اصل برای رقابت با رولزرویس ساخته شده و در دو نسخهٔ کوتاه با نام ۵۷ و کشیده با نام ۶۲ تولید میشد. نمونهای که در این درگ حضور دارد از نوع کشیدهٔ ۶۲ است و از یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V12 توئین توربو با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. در سینهٔ بامو 760Li پیشرانهٔ بزرگتر ۶ لیتری V12 توئین توربو قرار گرفته اما بااینوجود خروجی کمتری معادل ۵۴۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین در بخش پیشرانهها بهوضوح مایباخ پیروز است.
در هردو خودرو نیروی موتور به چرخهای عقب فرستاده میشود اما درحالیکه این کار در مایباخ توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد، گیربکس بامو سه دنده بیشتر دارد؛ اما بدون شک بزرگترین تفاوت میان این دو خودرو وزن است. مایباخ ۶۲ با ۲۸۰۵ کیلوگرم وزن خودروی بسیار سنگینی است و این موجب میشود بامو 760Li با وزن ۲۲۷۵ کیلوگرم در برابر آن مثل مزدا میاتا به نظر برسد. خب حالا سراغ رقابت دو خودرو برویم. در درگ با وجود شروع خوب مایباخ، در ادامه این بامو بود که با اختلاف زیادی پیروز شد زیرا ۵۳۰ کیلوگرم اضافهوزن مایباخ در مسابقه بسیار به ضرر آن تمام شد و درحالیکه سدان باواریایی ظرف ۱۲.۹ ثانیه به پایان مسابقه رسید، مایباخ ۰.۷ ثانیه بعد از خط پایان عبور کرد.
همین داستان در مسابقهٔ رولینگ هم تکرار شد و هرچند گیربکس مایباخ سریعتر معکوس میداد اما 760Li بهراحتی توانست در هردو مسابقهٔ رولینگ پیروز شد. تعجبی ندارد که بامو با وزن بسیار کمتر در آزمایش توقف از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نیز بهتر عمل کرد؛ اما با توجه به اینکه مایباخ به میزان قابلتوجهی سنگینتر از بامو است، اگر نسخهٔ قویتر 62S در برابر 760Li قرار میگرفت رقابت منصفانهتر میشد. نسخهٔ S مایباخ به موتور ۶ لیتری V12 مجهز شده بود که ۶۱۲ اسب بخار قدرت و گشتاور خردکنندهای معادل ۱۰۰۰ نیوتن متر تولید میکرد.
مشخصات فنی
مایباخ ۶۲ | بامو 760Li | |
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V12 توئین توربو | ۶.۰ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار | ۵۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۲۸۰۵ کیلوگرم | ۲۲۷۵ کیلوگرم |
قیمت نو | ۵۰۰ هزار پوند | ۱۲۰ هزار پوند |
قیمت کارکرده | ۸۰ هزار پوند | ۳۵ هزار پوند |
HR3
۲۷ تیر ۱۳۹۹هر چی درگ بنز و ب ام و دیدم ب ام و برنده بود البته من هر کدوم رو بهم بدن با کمال میل قبول می کنم !!!! قول میدم تعصب نشون ندم !!!!!!
♤ANGUS_812♤
۲۷ تیر ۱۳۹۹چون بی ام و بیشتر روی جنبه اسپرت بودن توجه داره
و در اکثر مواقع از بنز ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلو سبکتره
مزدا
۲۷ تیر ۱۳۹۹قیمت هر دوتاش(دست دوم) از جمله مایباخ در دبی خیلی پایین تر از این قیمت هاست
MAHDI
۲۷ تیر ۱۳۹۹انصافا ب ام و M760 چقدر جذابه. جدای از رقابت این درگ، در مورد طراحیش منظورمه، چقدر پرجذبه و مخوف دیده میشه، دماغه گنده و یقر با فاصله زیاد بین چرخ ها و البته رینگ های فوق العاده جذاب طرح آلپینا باعث شده خیلی جذاب لوکس دیده بشه.
در مورد میباخ هم واسه یه سدان لوکس بودن عالیه، اما این طراحی رو با بنتلی مولسان و رولزرویس فانتوم همون سال اگه مقایسه کنیم حس اشرافیت در طراحیش پایینه.
میباخ اگه میخواد با بنتلی فلایینگ اسپور و رولزرویس رقابت کنه باید کاملا جدای از مرسدس S کلاس باشه.برای مثال نسل آینده مرسدس S کلاس رو با بنتلی فلایینگ اسپور مقایسه کنید،اگه قرار باشه میباخ نسل جدید بازم با S کلاس جدید شکل بگیره خوب نمیتونه در سطح بنتلی و رولزرویس باشه، چون یکی کابین مدرن و دیجیتالی داره مثل آئودی A8 و S کلاس جدید و یکی کابین اشرافی که انگار توسط یه عده هنرمند تراش خورده، مثل تفاوت بین یه آپارتمان مدرن و شیک با یه کاخ مجلل و اشرافی هستش.
Farzad
۲۷ تیر ۱۳۹۹اصلا حدیث داریم که میگه : بنز فقط باید مشکی باشه .
باوقار ، سرسنگین و پر از صلابت
MAHDI
۲۷ تیر ۱۳۹۹نمیدونم چرا یه درگ با آلپینا انجام نمیدن، آلپینا خودش مثل یه برند شده، آلپینا B3/ آلپینا B4/ آلپینا B5/ آلپینا B7 / آلپینا XB3/ آلپینا XB4/ آلپینا XB5/ آلپینا XB6 و آلپینا XB7
همگی هم اونقدر قدرت دارن که در درگ ها ازشون استفاده بشه!!!!
آلپینا B7 جدید تست هاش خیلی وقته توسط مجلات مختلف منتشر شده اما در پدال نشدکه مطالعه اش کنیم.
فرید
۲۷ تیر ۱۳۹۹درگ با این سدانهای لوکس کاری اشتباه است!
اصلا ابن دو سدان تو یه کلاس نیستند، از تفاوت قیمتشون پیداست. به بنز انقدر جنبه های اشرافی و احتمالا امنیتی اضافه شده که وزنش خیلی بیشتر شده.
اگه درگ عادلانه تر میخواستند انجام بشه باید با کلاس S انجام میشد نه میباخ
محمدهادی
۲۸ تیر ۱۳۹۹دقیقا
وقتی بنز و بی ام و تقسیم کار کردن زمان آدم و حوا
میگن قرارشد بی ام و کارای مربوط به شتاب و سرعت و هندلینگ رو برعهده بگیره
و بنز هم امور مربوط به راحتی سواری و آرامش سرنشینان
و هنوز هم هردوشون دارن وظایفشونو بدون هیچ فراموشی بنحو احسن انجام بدن
اما من یک بی ام و باز تیرم
محمد
۲۸ تیر ۱۳۹۹وزن مایباخ حدود ۵۰۰ کیلو بیشتره به خاطر همین کار دستش داد تو درگ ،هردو شون فوقالعاده هستند ولی مایباخ یه چیز دیگه است
آریا ماشین
۲۸ تیر ۱۳۹۹درگ با مایباخ مثل این میمونه با آونتادور بری آفرود
ماکان
۹ مرداد ۱۳۹۹سلام . انشاالله که در نسل بعدی بی ام و سری 7 نسخه ی آلپینا B7 از نوع پلاگین هیبرید و مجموع قدرت حد اقل ۷۰۰ اسب بخار باشد آن هم جوری که موتور درون سوزش از نوع بنزینی باشد انشاالله . البته انشاالله که نسخه ی M7 را هم در نسل بعدی این خودرو تولید کنند که گزینه های بیشتری برای انتخاب افراد مختلف وجود داشته باشد .