نگاهی به یک دست‌دوم آلمانی: نسل پنجم ب‌ام‌و سری 5

دوشنبه 13 اسفند 1397 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
E60-BMW-M5-16
سام کاویانی: برخی از خودروهای قدیمی از چنان چهره پویا و جذابی برخوردارند که گاهی تا سال‌ها پس از بازنشستگی نیز همچنان دیدنی و شورآفرین هستند. یکی...
تبلیغات

سام کاویانی: برخی از خودروهای قدیمی از چنان چهره پویا و جذابی برخوردارند که گاهی تا سال‌ها پس از بازنشستگی نیز همچنان دیدنی و شورآفرین هستند. یکی از این کیس‌های معروف نسل پنجم سری 5 است که سال‌ها پیش وارد کشورمان شد.

نسل پنجم سری 5 که با کد E60 برای نسخه سدان و کد E61 برای نسخه استیشن آن تعریف می‌شود، در نخستین سال‌های قرن و بیست و یکم میلادی پا به عرصه وجود نهاد. طراحی پیکره آن دست‌پختی از دیوید آرکانجلی است که البته تحت مدیریت طراح مشهور ب‌ام‌و در آن دوره، یعنی کریس بنگل شکل نهایی به خود گرفت؛ طرحی که البته از پی و بنیان با نسل پیشین خود تفاوت داشت و نویدبخش راهی نو برای سازنده معتبرش بود. در سال 2003 میلادی نسخه سدان به بازار آمد و یک سال بعد نیز نسخه استیشن روانه خطوط تولید شد. در سال 2007 میلادی، فیس‌لیفت نرمی بر روی این سری صورت گرفت که پیامد آن چراغ‌های جلو و عقبی دستخوش تغییر و کابینی سخت متحول و نونوار بود.

نسل پنجم ب‌ام‌و سری 5 با دستی پر از تکنولوژی به میدان رقابت آمده بود. مهم‌ترین آورده آن نیز ارائه سیستم idrive است؛ سیستمی که به‌وسیله یک جوی استیک در میان کنسول اکثر ادوات داخل کابین خودرو را کنترل و نظارت می‌کند. در این میان، استفاده از متریالی نو در بدنه و ارتقاء سختی شاسی توانست کسب 5 ستاره ایمنی از یوروانکاپ را برای نسل پنجم سری 5 سهل و آسان سازد.

نسل پنجم سری 5 در میانه دهه هشتاد شمسی قدم به خاک کشورمان گذاشت و از همان بدو ورود این خودروی لوکس دیفرانسیل عقب مورد استقبال خوبی از طرفی مشتریان و عشاق قدیم و جدید برند کهنه‌کار ب‌ام‌و در این خطه قرار گرفت. مدل‌های متفاوتی از این سری اعم از 520i،525i،530i و بالاخره مدل پر قدرت 540i وارد بازار کشورمان شدند. قیمت نسل پنج سری 5 قیاس با سطح زندگی آن زمان نسبتاً بالا بود و مثلاً مدل 520i صفر کیلومتر مدل 2005 با پیشرانه 2.2 لیتری و توان 170 اسب بخاری با رقمی حول و حوش 80 میلیون تومان در سال 1387 معامله می‌شد. در این میان، نکته‌ای که باید به آن توجه داشت ارتقاء توان مدل‌های متفاوت ب‌ام‌و های E60 در طول زمان است. مثلاً در حالی که پیشرانه 6 سیلندر خطی مدل 530i در سال 2005 توانی معادل 231 اسب بخار تولید می‌کرد، این عدد در مدل 2007 به 258 و در مدل 2008 به 272 اسب بخار افزایش یافت. در این میان، مدل 525i به تعداد قابل توجهی وارد کشورمان شد که اکثر آنها ساخت سال 2005 میلادی هستند و به یک پیشرانه 2.5 لیتری به توان 192 اسب بخار مجهز می‌باشند.

در این میان، کندترین مدل از ب‌ام‌وهای E60 وارد شده به کشورمان مدل 520i ساخت سال 2005 است که شتاب آن در مدت زمانی معادل 9.9 ثانیه از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این رقم در مدل 525i و 530i ساخت سال 2005 به ترتیب معادل 8.7 و 7.1 ثانیه است؛ اما مدل 530i ساخت سال‌های 2007 و 2008 به سبب ارتقاء توان و گشتاور پیشرانه شتاب بهتری دارند و به ترتیب در 6.7 ثانیه (530i مدل 2007) و 6.5 ثانیه (530i مدل 2008) به تندی صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

اما گل سرسبد ب‌ام‌وهای E60 وارد شده به ایران مدل 540i است. این نسخه پر قدرت از پیشرانه هشت سیلندر خطی با توانی 300 اسب بخار و گشتاوری 390 نیوتن‌متر بهره برده و در مدت زمان 6.2 ثانیه تندی آن به صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مدل 540i به تعداد بسیار کمی (کمتر از 30 دستگاه) وارد کشورمان شد و در همان دوران نیز با قیمت 150 میلیونی خود نسخه‌ای بس گران و خاص محسوب می‌شد.

با توجه به اینکه از عمر اکثر ب‌ام‌و های سری 5 کد E60 وارد شده به کشورمان بیش از یک دهه می‌گذرد، در هنگام خرید نسخه‌های کارکرده آن به نکاتی ازجمله سلامت پیشرانه خودرو، کارکرد صحیح گیربکس اتوماتیک 6 سرعته آن، سلامتی ساعت گیربکس اتوماتیک، سلامتی سامانه کمک‌فنرهای جلو و همچنین عقب و نیز بخش‌های برقی خودرو بیشترین تمرکز و دقت را نمود و مهم‌تر از همه، خودرو چند بار دست به دست شده و اطمینان از اینکه سرویس‌های آن توسط مالک قبلی آن مرتباً انجام شده و کارکرد واقعی آن چقدر است. در ضمن در بدنه ب‌ام‌و های سری E60 از چسب مخصوصی برای اتصال قطعات بدنه استفاده شده است و تعمیرات آن در صورت تصادف نسبتاً مشکل و زمان‌بر است پس باید از صحت و سلامتی قطعات و اتصالات بدنه نیز پیشاپیش مطمئن شد.

پس از خرید نیز باید متوجه این نکته بود که پیشرانه‌های ب‌ام‌و سری 5 مدل E60 به نوع بنزین مصرفی حساس بوده و حتماً باید از بنزین سوپر و یا مکمل‌های جانبی در داخل باک آن استفاده نمود. روغن موتور و گیربکس را نیز باید در موعد مقرر و طبق فواصل اعلام شده در دفترچه راهنمای خودرو عوض کرد. بی‌شک در صورت تأخیر در اجرای این امور خرج و خسارت زیادی نصیب شما خواهد شد. در این میان، صافی بنزین را حتماً به‌صورت دوره‌ای بازدید نمود. در غیر این صورت و در صورت کثیفی این قطعه مصرفی شتاب خودرو به‌تدریج دچار نقصان می‌شود. در این میان، تعمیرات و در صورت امکان، حتی تعویض قطعات مصرفی ب‌ام‌و سری 5 کد E60 را به هیچ‌وجه نباید دست تعمیرکاران متفرقه و ناآشنا سپرد. چه‌بسا تعمیرکارانی که حتی از پس خودروی ساده‌ای مثل پژو 206 هم برنمی‌آیند و احتمالاً چنین تعمیرکارانی به دلیل کم تجربگی و عدم مهارت، در مواجهه با خودروی مهندسی شده و دقیقی مثل ب‌ام‌و E60، صاف و ساده آن را نابود و راهی قبرستان می‌کنند!

در پایان، ب‌ام‌و سری 5 مدل E60 را از زمره خودروهایی دانست که خرید نسخه دست‌دوم آن برای علاقه‌مندان آن به‌شرط سلامت قطعات فنی و بدنه و دسترسی به تعمیرکاران ماهر و زبده در نزدیکی محل اقامت، جای تأمل دارد.

 

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.