از دههی ۷۰ میلادی تاکنون نور نشاندهندههای پشت فرمان و همچنین کل بخشهای دیگر قرمز بوده است. بامو چندین دهه است که از نور قرمز برای روشنایی پشت آمپر و سایر بخشها استفاده کرده و جدای از بحث زیباییشناسی، دلیل خوبی نیز برای آن وجود دارد.
آسانترین نوری که چشم انسان میتواند جذب کند نور قرمز است. با طولموج ۶۰۵ نانومتری، نور قرمز-نارنجی آسانترین نوری است که چشم بدون خسته شدن میتواند ببیند و این موضوعی مهم است. یک دلیل علمی مهم برای این کار وجود دارد که به گیرندههای مخروطی و میلهای چشم انسان ارتباط دارد. اساساً اگر در شبی تاریک به نشاندهندههایی که رنگ قرمز دارند نگاه کنید چشمتان کمتر خسته شده و نیازی به تلاش زیاد برای دیدن آنها وجود ندارد بنابراین این کار باعث رانندگی ایمنتر و آسانتر در شب خواهد شد.
باموهای مدرنتر پشت آمپرهایی با نور سفید دارند. نور سفید آسانترین نور برای تشخیص دادن بوده و وضوح دید زیادی دارد. بامو از نور سفید در نشاندهندهها برای رانندگی در روز استفاده میکند چراکه کنتراست بالای نور سفید باعث آسانتر شدن دید آنها در نور طبیعی محیط در روز میشود. در بسیاری از خودروهای بامو این نور سفید در شب به نور قرمز تغییر پیدا میکند زیرا نور سفید در شب کنتراست زیادی را ایجاد میکند که میتواند باعث آسیب به چشم شود و نگاه کردن به پشت آمپرها و سپس به جاده را سختتر نماید؛ بنابراین بامو روی تنظیم روشنایی و نوردهی به منظور آسانتر شدن دید در شب کار کرده است.
اگر بخواهیم صادق باشیم، امیدواریم که بامو همچنان از نور قرمز برای نشاندهندهها استفاده کند زیرا بسیاری از طرفداران این برند باوارایی، محصولات بامو را با این شاخصهها دوست دارند.
منبع: bmwblog
ELEMENTO
۱۵ اسفند ۱۳۹۵.
عاشق همین ترکیب رنگ سفید-قرمزشم.
فرشاد سجادیان
۱۵ اسفند ۱۳۹۵یکی از خسته کنندهترین نورها هم برای چشم، نور آبیه، برای همینم هست که گوشیهای هوشمند از Blue Light Filter استفاده میکنن.
Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
۱۵ اسفند ۱۳۹۵از یه طرف رنگ آبی با طول موج کمتر و عوامل دیگه نسبت به قرمز باعث خستگی میشه البته در گوشی ها و مانیتور ها و … به این شکل هست ولی از طرف دیگه
آبی آسمانی :
این رنگ با میزان استفاده اکسیژن بدن در ارتباط است . رنگ آبی روشن به شدت خاصیت گندزدایی و میکروب کشی داشته و بدن انسان به کمک این رنگ می تواند تمامی ناراحتی های روحی _ روانی ، افسردگی و بیماریهای ذهنی را از بین ببرد و در رفع خستگی های جسمانی و بیماریهای گوش نیز موثر واقع می شود .
Mclaren (F1-650s-570s-675LT-P1)Mc
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ولی در کل جدا از این بحث خستگی چشم که فقط مربوط به صفحه نمایش هست
رنگ آبی فوق العاده سنگین تر از قرمزه
amin
۱۵ اسفند ۱۳۹۵یکی اینو به شرکت هیوندایی بگه . مضخرف ترین نور پس زمینه داشبورد و آمپر رو داره . آبی کور کننده فقط میشه اسمشو گزاشت
shamim
۱۵ اسفند ۱۳۹۵امین جان
منظورتون ((مزخرف)) و ((گذاشت)) بود؟!
سردبیر محترم سایت لطف کنید غلط های املایی را اصلاح بفرمایید
shamim
۱۵ اسفند ۱۳۹۵چرا دیدگاه منو حذف میکنید؟
توهین داشت؟؟!!
دروغ داشت؟؟!!
دلیل؟
javadm4
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ادم لذت میبره میبینه یه شرکت برای رانندگی تا کجاها فکر کرده
خسرو
۱۵ اسفند ۱۳۹۵خستگی چشم؟ کلا هر از گاهی یک ثانیه چشم ادم میوفته به کیلومتر/ بعضی چیزا انقدر هم افسانه و داستان نداره/زیباترین رنگ هم سفید هست- مرسدس ..
h112
۱۶ اسفند ۱۳۹۵به قول خسرو داستان در نیارید…
از همون موقع که ماشین و هواپیما و… میساختن رنگ چراغ پشت آمپر یا سبز بود یا نارنجی…با پشت زمینه مشکی و با عقربه های سفید یا قرمز…
حسین وی
۱۵ اسفند ۱۳۹۵با تمام عشقی که برای بی ام و دارم ولی صفحه کیلومتره زشت و از مد افتاده ای داره
به جز i8 البته
TRX
۱۵ اسفند ۱۳۹۵رنگ قرمز نشان دهنده ی شور شوق عشق و نماد خشونت هست که البته تنها رنگی که خصوصیات اسپرت و تهاجمی انجین ها و طراحی بیرونی بی ام و رو نشون میده
كوروش
۱۵ اسفند ۱۳۹۵از سال ۱۹۵۹ میلادی طیف رنگی قرمز و گرم برای صنایع هوایی اجباری شد بمرور زمان به این رنگ قرمز فکر کنم در سال ۱۹۷۰ رسید که تبدیل به استاندارد هوانوردی در غرب و شرق شد حتی هواپیما های نوین مختار هستند رنگ های بجز دارای طیف بنفش بکار ببرند اما در فاز نهایی بلند شدن و فرود به صورت خودکار باید به قرمز تغییر رنگ بده رنگ سبز هم دارای خصوصیات مناسبی است اما رنگ قرمز دقیقا مشابه کنسول بیمر رنگ استاندارد این صنعت است
ساسان.م
۱۵ اسفند ۱۳۹۵یه مقایسه با ایران بکنیم
ملت 206 میگیرین با نور آمپر فابریکی نارنجی بعد صرفاً واسه قشنگی میرن آبی یخی میکنن
فقط به ظاهر اهمیت میدیم
همینه که کیا هیوندای بیشتر از تویوتا تو ایران فروش داره و خیلی مسائل دیگه که حتماً شما بهتر از من میدونید و گفتنش خارج از بحثه
shirko
۱۵ اسفند ۱۳۹۵رنگ قرمز امپرش ینی تو شتاب و هندلینگ ولذت رانندگی ، با هیچ ماشینی شوخی نداره
شاهین
۱۵ اسفند ۱۳۹۵سلام
فکر کنم این اولین مطلب خودرویی از من بود که با رشته تحصیلیم کمی تا قسمتی ارتباط داشت!
در آینده یه مطلب مفصل دو قسمتی هم اگه خدا بخواد منتشر خواهد شد که ارتباط رشته خودم با ماشین رو نشون میده!
ارادتمندم :)
آرش
۱۵ اسفند ۱۳۹۵نور قرمز دلیل علمی داره
توی چشم سلول هایی وجود داره به نام سلول های میله ای این سلول ها خیلی به نور حساس هستن و باعث میشه شما تو شب و تاریکی خیلی خوب بتونین ببینین
این سلول ها به دلیل حساسیت زیاد به نور در صورت مواجه شدن با نورهای طول موج بالا مثل نور زرد و سفید به دلیل جلوگیری از آسیب سریع غیر فعال میشن و میدان دید شما رو بسیار کم میکنن یا همون کوری لحظه ای رو به وجود میارن
تنها طول موجی که این سلول ها رو تحریک و غیر فعال نمیکنه طول موج نور قرمز هست …
به همین دلیل معمولا نور پردازی داخل خودرو قرمز یا زرد مایل به قرمز هست
pooriya
۱۵ اسفند ۱۳۹۵عاشقتم Bmw❤❤❤❤
حمیدرضا
۱۶ اسفند ۱۳۹۵به احتمال زیاد هرگز این رنگ رو عوض نمی کنن عین طراحی داشبوردشون که الان داره و ارد ده سالگیش میشه ولی خوب بد نیست
sobhan
۱۶ اسفند ۱۳۹۵Bmw❤Bmw?Bmw
sobhan
۱۶ اسفند ۱۳۹۵ولی یه سوال؟؟
چرا پس i8 نور پردازی داخلش از جمله دور لوگو و فرمون از نور آبی استفاده کرده؟؟هرکی میتونه جواب درست و منطقی رو بده ممنون میشم
شاهین
۱۶ اسفند ۱۳۹۵سلام
خودروهای پاک اروپایی اکثرا رنگ آبی رو واسه نشون دادن این پاکی و کم مصرف و الکتریکی بودن انتخاب می کنن. البته در i8 رنگ نشان دهنده ها در حالت اسپورت به قرمز تغییر پیدا می کنه.
خودروهای چینی هم بیشتر از رنگ سبز واسه خودروهای سبز خودشون استفاده می کنن.
ارادت
sobhan
۱۷ اسفند ۱۳۹۵اقا شاهین ممنون از توضیح خلاصه و مفیدت
محمد
۷ خرداد ۱۳۹۸قرمز رنگ پرشور و حرارتی و شاید دلیل استفاده بی ام و برای پشت آمپر ماشینهاش همین مورد و ارتباطش با چالاکی و جوون پسند شدن همیشگی بی ام و باشه . ماشینهای ژاپنی از قدیم نور سبز را برای پشت آمپر انتخاب میکردن که زیبا و آرامش بخش باشه مثل محصولاتشون که بی صدا و آرام و نرم هستن از جمله تویوتا…..
مصطفی
۲۳ تیر ۱۴۰۰عاشقتم پراید
نور کیلومتر سبز دوست داشتنی