اکثر افراد درباره پیشرانه خودروها فکر نمیکنند. از نظر آنها یک پیشرانه ترکیبی از قطعات پر سر و صدا و روغنی است که معمولاً درست کار نکرده و هزینههای گزافی را روی دست مالک میگذارد! اما بهتر است این طرز تفکر را کلاً کنار بگذارید. همهی پیشرانهها دردسرساز نیستند. گاهی اوقات پیشرانههای پرفورمنس و قدرتمند همانند قلب ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری بای توربو بامو M850i همانند یک اثر هنری خودنمایی میکنند.
ویدئو و تصاویری از فرایند ساخت این پیشرانه منتشر شده و شاهد چگونگی حرکت آن در طی فرایند ساخت هستیم. این ویدئو کوتاه بوده اما از نظر جذابیت چیزی کم ندارد. پیشرانههای دستساز این روزها نایاب بوده و به تعداد بالا ساخته نمیشوند اما قضیه بامو فرق میکند. اگر بامو M850i xDrive کوپه حد نهایی یک خودروی پرفورمنس و لوکس برای این برند باشد، ساخت قلبهای آهنین با دست توجیهپذیر خواهد بود.
فرایند ساخت پیشرانه باعث میشود انسان دانش بیشتری در ساخت قوای محرک به دست آورد. کارخانهای که پیشرانهها در آن ساخته میشوند از تکنولوژیهای پیچیده برای پایش و دستهبندی دادههای مرتبط با سفت کردن پیچها و اندازهگیری فاصله سوپاپها استفاده میکند. این دادهها اجازه پایش فرایند ساخت را داده و آماده بودن ابزارآلات موردنیاز را تضمین میکنند. قطعات اصلی همچون سر سیلندرها دارای کدهای ردیابی شخصی برای اتوماسیون بیشتر فرایند ساخت و دستهبندی دادهها میباشند.
تأسیسات مونیخ بامو یعنی جایی که M850i در آن ساخته میشود خانهی دیگر پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر بامو M نیز میباشد. در اینجا پیشرانه ۱۲ سیلندر بامو M760Li xDrive و رولزرویس نیز ساخته میشود.
Dante
۱۴ مرداد ۱۳۹۷انجین های BMW واقعا عالی هستند
رامتین
۱۴ مرداد ۱۳۹۷دلیل اینکه بعضیها منفی دادن را نمی فهمم. یعنی بی ام و بلد نیست موتور بسازه؟ بهرحال در هر جمعی، چنین افراد … وجود دارند.
shirko
۱۴ مرداد ۱۳۹۷المان اوج مهندسی دنیا ، ب ام و هم جزو بهترین انجین ساز های دنیا
مهدی
۱۴ مرداد ۱۳۹۷بیشترین جایزه بهترین انجین سازی رو bmwداره تاالان.bmwوفراری بهترین موتورسازهای جهان هستن
مهدی
۱۴ مرداد ۱۳۹۷کی میشه M8 وسری۸چهار دربیاد
ب ام و سلطان
۱۴ مرداد ۱۳۹۷تمیز شیک با کلاس اوج مهندسی دنیای من