بی ام وتسلا

کدام‌یک سرمایه‌گذاری بهتری است: ب‌ام‌و یا تسلا؟

در حال حاضر صنعت خودرو بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که همین یک دهه‌ی پیش می‌دیدیم. خودروسازها اذعان داشته‌اند که در حال تغییر رویه بوده و از یک خودروساز به یک کمپانی تکنولوژی تبدیل می‌شوند. خودروهای الکتریکی، رانندگی خودکار و ارتباطات مختلف در حال پوشش تقاضاهای روزافزون مصرف‌کننده‌ها هستند. معنی سخن این است که کمپانی‌های خودروسازی سنتی باید تغییر کنند و کمپانی‌های جوان‌تر تقریباً در حال سبقت گرفتن از دیگران هستند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری می‌تواند یک انتخاب سخت باشد: آیا شما یک کمپانی ثابت شده و مشهور را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید یا اینکه با استارت آپی قرارداد می‌بندید که ظرفیت‌های بی‌شماری دارد؟!
این سؤالی است که با مقایسه‌ی ب‌ام‌و با تسلا پرسیده شده است.

2016 Tesla Model S P90D v BMW 730d
قطعاً ب‌ام‌و انتخاب ایمن‌تری است. صرف‌نظر از آن چیزی که شاید مخالفان درباره‌ی تلاش‌های این برند باوارایی در زمینه‌ی خودروهای الکتریکی احساس کنند، ب‌ام‌و برندی است که در طول تقریباً یک قرن موفق بوده است. این برند زنجیره‌ی تأمین بزرگ و قطعاتی باکیفیت داشته و همچنین تجربه‌ی زیادی در توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید و بکار گیری آن‌ها در بازار دارد. شاید موافق روش ب‌ام‌و در بازار خودروهای الکتریکی نباشید اما تا زمانی که به مدت یک‌صد سال به عنوان یک کمپانی خودروسازی/تکنولوژیک ایفای نقش نداشته باشید نمی‌توانید فوت‌وفن‌ها را یاد بگیرید؛ و البته ب‌ام‌و این موضوع را بهتر می‌داند.

2016 BMW 730d
از طرف دیگر باید گفت هم‌اکنون چشم‌انداز جدیدی برای صنعت خودرو ترسیم شده و خودروسازان جوانی چون تسلا با ایده‌هایی جدید ظرفیت‌های فراوانی دارند. تسلا موفق‌ترین آپ استارت خودروسازی مدرن بوده و سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار خودرو را فروخته است. باید اذعان کرد این میزان فروش با عملکرد ب‌ام‌و (فروش ۲.۳۷ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۱۶) قابل مقایسه نیست اما این رشد بسیار کند، غیر ثابت و غیرقابل‌اعتماد است. تسلا قبلاً مشکلاتی در بخش‌های کنترل کیفیت و زنجیره‌ی تأمین داشته و مشتریان شکایاتی درباره‌ی کیفیت و مشکلات مربوط به تعمیرات خودروها داشته‌اند. این موضوعات سرمایه‌گذاران را می‌ترساند.

tesla-vs-bmw
با اینکه همه‌چیز در صنعت خودرو به سرعت تغییر می‌کند اما غول‌های خودروسازی چون ب‌ام‌و، مرسدس بنز و جنرال موتورز ثابت کرده‌اند که می‌توانند خود را با شرایط مختلف وفق داده و زنده بمانند. این شرکت‌ها دارای منابع مالی، زنجیره‌های تأمین و قدرت کافی برای خلق هر آن چیزی که نیاز دارند می‌باشند. از طرف دیگر تسلا هنوز نیازمند سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری به منظور توسعه و ساخت مدل ۳ آینده بوده و باید برای دیدن اینکه مدل ۳ موفق خواهد شد یا خیر باید صبر کنیم.

2016-tesla-modelS-p90d-v-bmw-730d-comparison-41
اگر شما یک سرمایه‌گذار هستید، واضح است که ب‌ام‌و شرکتی پیش‌بینی پذیرتر و قابل‌اعتمادتر برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. تسلا ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌تواند گوگل یا آمازون بعدی برای سرمایه‌گذاری باشد اما این یک حرکت ریسکی است زیرا رشد صنعت خودرو بسیار کندتر از صنعت تکنولوژی بوده و قبلاً نیز توسط برندهای مشهوری احاطه شده است. ب‌ام‌و نه تنها ارزش سهام بهتری دارد بلکه نسبت قیمت به فروش بسیار بهتری داشته و البته سرمایه‌گذاری امن‌تری به شمار می‌رود؛ اما تسلا را نیز نباید نادیده گرفت. در آینده احتمالاً از این برند چیزهای زیادی خواهیم شنید.

2016 Tesla Model S P90D v BMW 730d
منبع: The Motley Fool

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (420 ديدگاه)

    همیشه میگن همه پول ها رو تو یک جیب نگذار

    سرمایه گذاری رو هردو شرکت بهترین کار هست و هم کم خطر

  2. امره Emrah

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (66 ديدگاه)

    ینی تسلا انقد گنده شده که با ب ام و مقایسه میشه؟

    1. shahin

      ۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      ببینید سرمایه گذاری در واقع نوعی قماره و ریسک حساب میشه.الان شما به عنوان سرمایه گذار اگه سهام ب ام و رو بخری خب سود کم با ضریب اطمینان بالا رو انتخاب کردی. اما اگه تسلا رو انتخاب کنی ریسکت میره بالا ولی ممکنه ظرف یه سال سهامت سه برابر بشه.پس سود شما صرفا ربطی به قدمت و اعتبار اون کمپانی نداره بلکه به پیشرفتش ربط داره.من ترجیح میدادم در شرایط و اوضاع فعلی جهان روی تسلا سرمایه گذاری کنم چون سوخت فسیلی در نهایت منسوخ خواهد شد و تسلا تخصصش ماشین الکتیریکیه

  3. ب ام و سلطان

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (198 ديدگاه)

    معلومه سلطان

  4. کارال

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ب نظر من سرمایه گذاری تو یک شرکت تازه تاسیس یک ریسکه احتمال شکست بالا تری رو نسبت ب یک شرکتی ک بیشتر زیر ساخته هاش کامل و در حال درآمدزاییه و طرحهای توسعه ی متنوعی در آینده داره .

  5. علي

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (848 ديدگاه)

    من شخصا با خودروی برقی کاملا موافقم الخصوص خودران هم باشه . ولی تسلا زود شروع کرد و زود به پایان میرسه چون رقبا با صبر و تامل بیشتری در آینده وارد بازار برقی میشن و از همه مهمتر خطاها محاسباتیرو به حداقل میرسونن و از از((( اشتباهات تسلا درس میگیرن.
    تسلا )))فقط نقش خط شکن رو بازی میکنه و آخر سر همون بلایی که سر فولکس واگن آوردن سر تسلا هم میارن و اون وقته که قول خودرویی آمریکا جنرال موتور وارد عمل میشه و نقش منجی رو بازی میکنه.
    با تچکر

    1. #ali.m#

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      چون زود تر وارد شده زود تر هم شکست میخوره؟ ?
      هر کس زود تر شروع کنه شکست میخوره؟؟?
      تویوتا زود تر از همه ماشین هیبریدی ساخت شکست خورد ؟
      بنز اولین خودرو رو ساخت شکست خورد ؟
      کرایسلر زود تر کلاچ اتوماتو ساخت شکست خورد ؟
      اینا چه دلایلی هستن اخه ؟?
      تسلا روز به روز قوی تر میشه و پا به پای غول ها خودرو سازی داره جلو میاد.?

    2. Bavaria

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (581 ديدگاه)

      اینطور نمیشه!
      .
      حداقل با شناختی که از ماسک داریم، به این سادگی نیست.
      .
      این شخص خیلی جلوتر از این بحرانی که شما میگی رو برای آیندش ترسیم کرده. با تاسیس گیگافکتوری و تولید ارزونترین باتریها پاشنه آشیل خودروهای برقی رو دستش میگیره

    3. ونوم اف ۵

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      علی جون بنز هم اولین خودروسازه پس چرا شکست نخورد همینجوری یه چیزی میگی یه تچکر میچسبونی بهش

  6. ونوم اف ۵

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    اگه بخوایم بین تسلا و بی ام و i8 و در کل مدلهای الکتریکی بی ام و در نظر بگیریم تسلا بهتره چون افت قیمت بی ام و خیلی زیاد بود و پدال هم مطلبشو نوشت اما اگه از بعد اقتصادی و سوداوری نگاه کنیم نه تسلا و نه بی ام و و هیچ خودروسازی فقط سود تو سپرده بانکی با سود ۲۰ درصد هست اونم در ایران

  7. Madjid911 GT2

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    .
    مسلما سرمایه گذاری روی BMW رو عاقلانه تر میدونم.

  8. محمدرضا

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (89 ديدگاه)

    الان سرمایه گذاری هایی که ریسک بالایی دارن اما اگر جواب بدن،خیلی خوب میشن اوبر و تسلا هستن که اگر موفق بشن آینده دستشونه.من اگر پول قابل توجهی داشتم حتما برای سرمایهگذاری تو این شرکت ها فکر جدی می کردم

  9. سهيل

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    من آینده ای رو برای خودروهای تمام الکتریکی نمیبینم به ۲ دلیل ۱- برای حرکت کردن این خودروها انرژی باید توی ۲ موتور تبدیل بشه یکی در نیروگاہ برق که سوخت فسیلی تبدیل به برق شده و وارد شبکه برق میشه و دومی موتور الکتریکی ماشین و در هر مرحله ۳۰ ٪‏ انرژی هدر میره به اضافه ۱۰ ٪‏ هدر رفت شبکه برق یعنی ۳۰ + ۳۰ + ۱۰ درصد ولی تو موتورهای احتراقی فقط یک مرحله هدر روی داره یعنی ۳۰ و دلیل ۲ اینه که فرأینا ساخت باتریهای این خودرو ها خودش کلی انرژی مصرف میکنه و به اندازه تولید دی اکسید کربن یک خودرو معمولی در چند سال دی اکسید کربن تولید میکنه پس به زودی نظر دولتها نسبت به این خودروها منفی میشه

    1. ماسل

      ۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2643 ديدگاه)

      دوست عزیز بازدهی موتور های الکتریکی بالای ۹۰ درصده نه ۳۰ درصد.و همین که آلودگی از شهرها به بیرون شهر منتقل بشه خودش خیلیه.در واقع داریم بین بد و بدتر گزینه ی بد رو انتخاب میکنیم.البته برق این پتانسیل رو داره که از چیزی غیر از سوخت فسیلی بدست بیاد.

  10. یاسین

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    اتفاقا سریع نباید گفت ب ام وه اونطور که دوستان میگن، نکته مهم رو خودش گفته صنعت خودرو صنعت کندیه از نظر سود دهی برای سرمایه گذاری باید در حین اینکه به اون خودرویی که داری روش سرمایه گذاری میکنی به زیرساخت های لازمشم نگاه کنی بله سرمایه گذاری الان رو هر کمپانی که ماشین با پیشرانه فسیلی داره کار کم خطریه سرمایه گذاری روی کمپانی که کارش خودروی الکتریکیه هم خیلی پر خطره چون هنوزم تو پیشرفته ترین کشورها مشکلاتی وجود داره از نظر زیر ساخت برای خودروهای تمام برقی نظر من اینه دو حالت داره اگه بخوام کوتاه مدت در نظر بگیرم باید روی کمپانی های سرمایه گذاری کرد که خط مشی خودروهای هیبرید رو در نظر گرفتن و دارن به جایی میرن که تمام محصولاتشون حتی محصولات پرفورمنسشون رو هم هیبرید تولید کنن سوخت فسیلی ازچرخه مصرف بیرون نمیره مثلا تا صد سال دیگه پس من اگه یه ادم مثلا پنجاه ساله باشم و بخوام مثلا بقیه عمرم از سرمایم سود مطمئنی داشته باشم میرم سمت کمپانی که محصولاتش همه دارن هیبریدی میشن
    اما به نظر من اگه بخوام بلند مدت درنظر بگیرم اتفاقا باید گزینه خودروهای هیدروژنی رو درنظر گرفت چون برخلاف خودروهای برقی خودروهای هیدروژنی با سبک زندگی که سالها انسان با توجه به نوع عملکرد ماشین ها داشته خیلی همخونی بیشتری داره و حتی اگه بگیم سوخت های فسیلی صد سال دیگه تموم بشن بشر واقعا نمیتونه یه شبه سبک زندگی با خودروهای برقی رو بپذیره ولی خودروهای هیدروژنی خیلی هضم راحتتری برای بشر دارن اما اینکه چرا خودروهای برقی فعلا جلوتر از هیدروژنی هان جوابش سادس بشر با وجود فراوانی هیدروژن تو طبیعت مشکلش اینه هیدروژن ازاد نیست و همیشه متصل به چیز دیگس و هنوز نتونسته یه راه اقتصادی و راحت برای تولیدش پیدا کنه ولی خودمونیم بشر دوپا از اختراع چرخ رسید به ماشین خودران منکه فکر میکنم تا کمتر از ده سال دیگه یه نفر راهشو پیدا میکنه و اونوقت به نظرم بهترین گزینه برای سرمایه گذاری اینده شرکتهایین که از الان خط مشی خودروهای هیدروژنی رو پیش گرفتن

  11. سياوش

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (185 ديدگاه)

    به نظر من روهردو

  12. 100tar

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (24 ديدگاه)

    بعد از سوخت های فسیلی که مستقیما میشه تبدیل به انرژی حرکتی کرد بقیه سوخت های جایگزین ابتدا باید تبدیل به انرژی الکتریسیته بشن و سپس به انژی جنبشی( مثل انرژی های خورشیدی،بادی،زمین گرمایی،هسته ای). بنابراین خودروهای الکتریکی یه راه حل ناگریزیه برای جایگزین خودروهای درونسوز.به نظرم تمامی شرکت های به سمت الکتریسیته خواهند رفت و آینده نمیتونه مختص یه شرکت باشه.

    1. 100tar

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (24 ديدگاه)

      اساسا اگ سرمایه ای داشته باشم به جای این که سهام شرکتی رو بخرم برای خودم شرکتی تاسیس میکردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا