بی ام وپورشه

شاخ‌به‌شاخ بی‌ام‌دبلیو X4 و پورشه ماکان 2014

BMW دوست دارد فضای خالی بین محصولاتش را پر کند، به عنوان مثال بین سری ۳ و سری ۵، سری ۴ را تولید کرد. همچنین برای حفرهٔ SUV خود یعنی بین X3 و X5، مدل X4 را قرار داده است.

BMW X4 vs. Porsche Macan
BMW X4 vs. Porsche Macan
X4 با سقف کوپهٔ خود کاملاً واضح است که استایل بدنهٔ خود را از برادر بزرگ‌تر خود X6 و همچنین سیستم تعلیق خود را از X3 به ارث برده است. دارای چهار چرخ محرک دائمی است و تجربهٔ رانندگی با آن همانند X3 می‌باشد.
BMW X4 vs. Porsche Macan
BMW X4 vs. Porsche Macan
برای این تست، ما از X4 مدل M اسپرت، با پیشرانهٔ دیزل ۳.۰ لیتری استفاده کرده‌ایم. رقیب آن پورشه ماکان است که چه از نظر اعتبارسنجی و چه از نظر عملکرد، یکی از بهترین SUV های موجود در بازار کسب‌وکار است. ماکان، همچنین در اولین آزمون بهترین SUV های کامپکت سال ۲۰۱۴، مارا شگفت‌زده کرد و بهترین جوایز را به دست آورد.
BMW X4 vs. Porsche Macan
BMW X4 vs. Porsche Macan
حال می‌خواهیم بفهمیم که آیا X4 می‌تواند در برابر چنین SUV باارزشی خود را نشان دهد؟
BMW X4 vs. Porsche Macan
BMW X4 vs. Porsche Macan

طراحی

پورشه، طبق اصالت خود بدنه را منحنی‌تر و گردتر از BMW طراحی کرده است. در نمای جلو، هر دو خودرو اسپرت و جسور به نظر می‌آیند و از دریچه‌های بزرگ ورودی هوا بهره برده‌اند، البته در این مورد X4 نسبت به ماکان کمی خشن‌تر و جسورانه‌تر به شما نگاه می‌کند. در نمای عقب خودروها می‌توان به این موضوع پی برد که هر دو به دنبال یک شکل مشابه بوده‌اند، اگرچه نمای پورشه گردتر از BMW است و به نظر می‌رسد X4 کمی بلندتر و لاغرتر از ماکان است، با وجود این طراحی، ظرافت X4 را نسبت به بدنهٔ ماکان بیشتر کرده است. در نمای بغل، ماکان به یک خط افقی در زیر درب‌ها اکتفا کرده است. X4 هم دقیقاً همانند X6 از خطوط برجسته و البته مشابهی استفاده کرده است که آن را بزرگ‌تر از ماکان جلوه می‌دهد، اما هردو خودرو از نظر ابعاد تقریباً یکسان هستند با همان ارتفاع سقف، با همان فاصلهٔ محوری و با همان طول و اندازه. در مجموع طراحی هردو خودرو بروز و مدرن است.

BMW X4 vs. Porsche Macan
BMW X4 vs. Porsche Macan

ظرفیت صندوق عقب

هردو خودرو دارای ظرفیت‌های یکسان صندوق عقب هستند که ۵۰۰ لیتر می‌باشد. کف صندوق ماکان دارای یک طبقهٔ چهارگوش و پهن‌تر است ولی لبهٔ صندوق عقب نسبت به X4 کمی بالاتر از سطح زمین قرار دارد. هردو خودرو از ویژگی تقسیم ۴۰:۲۰:۴۰ پشتی صندلی‌ها بهره می‌برند ولی زمانی که صندلی‌های تاشو عقب در حالت خوابیده قرار دارند، ماکان با برتری ۱۰۰ لیتر نسبت به X4، حجم فضای عقب را به ۱۵۰۰ لیتر می‌رساند.

Porsche Macan
Porsche Macan
BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d

هزینه‌ها

هیچ‌کدام از این دو خودرو برای استفادهٔ روزمره ارزان نیستند، اما BMW وعدهٔ اقتصادی بهتر، چه از لحاظ سوخت و چه از لحاظ تعمیر و نگهداری داده است و ادعای مقرون‌به‌صرفه بودن را نسبت به ماکان کرده است. در عوض ماکان هزینه مالیات بر خودرو پایین‌تری دارد اما هزینه‌های مالیات جاده یکسان هستند که معادل ۱۸۰ پوند در سال است. همچنین، خودروهای پورشه پس از سه سال، ارزش بیشتر و فروش بهتری دارند که خود یک مزیت حساب می‌شود.

حکم

جایگاه نخست: پورشه ماکان

بی‌شک پورشه ماکان بهترین SUV جمع‌وجور و لوکس در فروش امروز است. این ترکیبی است از عملکرد خیره‌کننده، هندلینگ فوق‌العاده بالا، کیفیت برتر و قابلیت استفاده روزمره را در یک بسته به نام S در اختیارتان قرار می‌دهد.

در وهلهٔ اول می‌توانید ماکان را با آپشن‌های زیاد و البته با قیمت مناسب خریداری کنید. پیشرانهٔ دیزل S با عملکرد فوق‌العاده، تمام نیاز شما را از یک SUV اسپرت برآورده می‌کند، و البته از نظر اقتصادی نیز منطقی و مقرون‌به‌صرفه است، این در حالی است که ارزش باقیمانده آن بعد از چند سال افت زیادی نمی‌کند.

Porsche Macan
Porsche Macan
Porsche Macan
Porsche Macan
Porsche Macan
Porsche Macan
Porsche Macan
Porsche Macan

جایگاه دوم: BMW X4

در X4 هیچ چیز ذاتاً اشتباه نیست. سریع است، راحت است، زیبا ساخته شده و برای یک SUV 4WD اقتصادی و خوب است. با این ویژگی‌ها در واقع می‌توان گفت، این یک X3 خیلی خوب و جوان پسندانه تر است!!

کاملاً شباهت با برادرش X3 دارد و همین موضوع باعث شده که این خودرو در چشم ما کمتر عملی به نظر می‌رسد، و قیمت آن هم نسبت به ماکان بالاتر است. این در حالی است که قیمت برترین SUV کامپکت جهان ۳,۰۰۰ پوند ارزان‌تر از این خودرو است، و از پس آن بعد از سه سال X4 خود را ۵,۰۰۰ پوند ارزان‌تر از ماکان بفروشید؛ (قیمت بالاتر هنگام خرید و قیمت پایین‌تر هنگام فروش). منطقی است که ظاهر زیبا و شیک X4 به اندازه کافی توجیه خوبی برای پرداخت هزینه‌های اضافی نیست.

BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d
BMW X4 3.0d
مشخصات BMW x4 M Sport Porsche macan s diesel
قیمت پایه/ قیمت مدل تست £۴۶,۴۰۸/£۵۲,۱۸۳ £۴۳,۵۳۵/£۵۵,۱۷۰
ارزش باقیمانده پس از (۳ سال/۳.۰۰۰) £۲۱,۶۲۶/۴۶.۶% £۲۶,۲۰۸/۶۰.۲%
طول / فاصله ی دو محور ۴,۶۷۱/۲,810mm ۴,۶۸۱/۲,807mm
ارتفاع/ عرض ۱,۶۲۴/۱,881mm ۱,۶۲۴/۱,923mm
موتور / حجم ۶ سیلندر خطی 2993cc ۶ سیلندر خورجینی 2967cc
بیشینهٔ قدرت ۲۵۵/۴,۰۰۰ bhp/rpm ۲۵۵/۴,۰۰۰ bhp/rpm
بیشینهٔ گشتاور ۵۶۰/۱,۵۰۰ Nm/rpm ۵۸۰/۱,۷۵۰ Nm/rpm
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک 4WD/ ۷ سرعته اتوماتیک 4WD/
حجم باک ۶۷ لیتر ۶۰ لیتر
حجم صندوق عقب/ با صندلی خوابیده ۵۰۰/۱,۴۰۰ لیتر ۵۰۰/۱,۵۰۰ لیتر
وزن خودرو/ حمل بار ۱,۸۹۵/590kg ۱,۸۸۰/695kg
قطر دور زدن خودرو ۱۱.۹ ۱۱.۸
گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی ۳ سال/ ۳ سال ۲ سال/ ۲ سال
رتبهٔ تولیدکننده/ فروشنده ۱۰/۲۴ ۶/۶
یورو NCAP
۰ تا ۶۰ مایل/ 30 تا ۷۰ مایل ۵.۵/۵.۴ ثانیه ۵.۸/۵.۷ ثانیه
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۳۳ (محدود) ۲۳۰ (محدود)
خط ترمز از سرعت ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت/ 60/ 30 مایل ۴۷.۰/۳۳.۷/۹.۳ متر ۴۴.۹/۳۳.۲/۸.۳ متر
مصرف سوخت شهری/ اتوبان/ میانگین ۵.۴۰/۴.۶۶/۴.۹۱ لیتر ۵.۵۷/۴.۷۴/۵.۰۸ لیتر
co2 تست/ ادعای کمپانی/ مالیات ۲۴۷/156g/km/27% ۲۶۷/159g/km/27%
ایربگ/Isofix/سنسور پارک/ دوربین ۶ عدد/ دارد/ دارد/ ۳۳۰ پوند ۶ عدد/ دارد/ دارد/ ۳۳۲ پوند
گیربکس اتوماتیک/ /ESC کروز کنترل £۶۵۰/yes/yes Yes/yes/£۲۷۱
تهویه اتوماتیک/ چرم/ گرم‌کن صندلی Yes/yes/yes /£۲,۰۷۲/£۲۵۹
رنگ متالیک/ چراغ زنون / ورود بدون کلید Yes/yes/£۴۹۵ £۶۰۷/£۱,۰۶۰/£۴۷۷
ناوبری/ /usb/dab radio بلوتوث Yes/yes/yes/yes £۲,۰۰۷/yes/yes/£۳۴۸

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

Ahmad..F12

احمد نیشابوری، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار، علاقه‌مند به تکنولوژی و خودرو

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. سامان از تبریز

    ۲۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    سلام
    من پورشه ماکان رو از نزدیک دیدم حتی تو نمایشگاه تو منطقه ازاد ارس سوارش هم شدم
    خیلی زیبا و اسپورته
    من 100 درصد پورش رو انتخاب میکنم

  2. محمد

    ۲۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (512 ديدگاه)

    فقط بی ام دبلیو…عشقه
    پورشه هم خوبه ولی…اخه چراپورشه همه ماشیناش جلوش اینقدرشیبه همه یعنی مثل همه…واقعاطراحی جلوش خسته کننده هست

    1. پارسا

      ۲۵ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (18 ديدگاه)

      با محمد موافقم
      منم همین سوال رو دارم

    2. Vahid

      ۲۶ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (86 ديدگاه)

      سلام، به همون دلیل که شکلات SNICKERS و MARS و…. هنوز مثل 30 سال قبله ، به همون دلیل که ظاهر BMW هنوز مثل 100 سال پیشه ، به همون دلیل که گوشیهای سونی همهشون یه استایل و سبک دارن ، به همون دلیل که تمام لپتاپهای اپل شبیه همه ، به همون دلیل که طعم و مزه نسکافه که اسم انحصاری شرکت نستله هست هنوز مثل 100 سال پیشه. و هزاران به همون دلیل دیگه.
      در اصالت تغییر وجود نداره وهمه نسلها برند اصیل و با کیفیت رو میشناسن. یعنی اگه شما 50 سال دیگه هم یه پورشه ببینی ، فقط ظاهرش به سبک مدرن تغییر کرده و بس ، یا اگه به یه بچه یه پورشه ساخت 1970 نشون بدی میفهمه که پورشست. یا مثلا اگه جلوی من چند لیوان قهوه بگذارن که یکیش نسکافه (نستله) باشه به محض خوردن متوجه میشم ، چون مزهشو میشناسم. اصالت یعنی همین. با تشکر

      1. babak

        ۳ آبان ۱۳۹۴
        سوابق: (12 ديدگاه)

        وحید جان مرسی از شیوه بیان صریح و بی پرده و تعارف ات … لذت بردم و البته آموختم جدآ…مضافآ دوست دارم نظرت رو در مورد مقایسه بین لکسوس ال ایکس ۵۷۰ با پورشه کاین مدل اس توربو جویا بشم … شما کدامیک رو ترجیح میدین و چرا … ممنونم

  3. رامتین

    ۸ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (3252 ديدگاه)

    حرفهایی میزنی وحید خان
    کمتر دور بگیر و بهتره چنین سخنانی را مدیران این خودروسازها بیان کنند نه کساییکه فکر میکنند درست فکر میکنند!

  4. سپهر

    ۸ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من میگم بی ام و بهتره چون هم اسپرت تره هم ارزون تره متنی که شما گذاشتین مربوط به خارج هست در ایران x4 ۴۵۰ میلیون اما پورش ۸۵۰ پس بی ام و بهتره

  5. فقط انگلیش

    ۴ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    رنجروور هردوتاشونو باهم می کشه تا دیکه ادعای شاسی بلندی نکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا