بی ام و

ب‌ام‌و: شتاب و قدرت اعلامی محصولاتمان درست است!

پس از انتشار چندین رکورد بهتر محصولات آئودی نسبت به ادعاهای ارباب حلقه‌ها، بخش M ب‌ام‌و وارد میدان شده و نسخه‌های چهار چرخ محرک محصولات مشهوری همچون M5، X3 M، X4 M و نسل‌های جدید M3 و M4 را تولید کرده و خواهد کرد. اولین مدل‌های مجهز به سیستم چهار چرخ محرک در آشیانه M کراس اوورهای X5 M و X6 M ده سال پیش بودند. این خودرو همچنین برای اولین بار از پیشرانه‌ای توربو استفاده می‌کردند. از زمانی که ب‌ام‌و M استفاده از توربو و سیستم چهار چرخ محرک در محصولات خود را شروع کرد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودروها کمی محافظه‌کارانه‌تر اعلام شد.

برای مثال جدیدترین نسل ب‌ام‌و M5 را در نظر بگیرید. باواریایی ها ادعا می‌کنند این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۳.۱ ثانیه‌ای داشته اما بسیاری از رسانه‌ها شتاب زیر ۳ ثانیه را نیز ثبت کرده‌اند. پس از مشاهده این روند در چندین خودروی آلمانی فکر نمی‌کنیم که انتشار رکوردهای پرفورمنس محافظه‌کارانه توسط ژرمن‌ها به‌صورت اتفاقی رخ‌ داده باشد؛ بنابراین در زمان معرفی رسمی X5 M و X6 M فرصت مصاحبه با اکسل تیلینگ مدیر پروژه قوای محرکه ب‌ام‌و M درباره دلیل این کار دست داد.

یکی از دلایل سریع‌تر بودن محصولات ب‌ام‌و نسبت به تخمین‌های این شرکت به تست های داینو مربوط می‌شود. این دستگاه می‌تواند قدرت پیشرانه در چرخ ها را اندازه‌گیری کند. این خودروها در زمان تست قدرت بیشتری نسبت به اطلاعات اعلامی ب ام و تولید می‌کنند. ب‌ام‌و ادعا می‌کند M5 قدرت ۶۱۷ اسب بخاری دارد اما در یکی از تست های داینو قدرت نزدیک به ۷۰۰ اسب بخار به دست آمد. مدیر ب‌ام‌و به برخی دلایل دراین‌باره اشاره کرده است.

او گفته است:

تفاوت‌هایی بین روش‌های تست وجود دارد. ما مستقیماً قدرت پیشرانه را اندازه‌گیری می‌کنیم. شما خودرو را روی یک داینوی چرخان تست کرده و قدرت چرخ را اندازه می‌گیرید؛ بنابراین شما باید قدرت روی چرخ را دوباره محاسبه کنید تا به قدرت واقعی پیشرانه برسید. برای مثال شما باید میزان تلفات قدرت در گیربکس یا سایر بخش‌ها را بدانید؛ بنابراین شاید اختلاف‌هایی بین تست‌ها وجود داشته باشد.

علاوه بر سختی محاسبه تلفات قدرت قوای محرکه، مدیر ب‌ام‌و می‌گوید این خودروساز دقت زیادی به شرایط مخصوص تست خودروها و رسیدن به مشخصات آن‌ها می‌دهد. او می‌گوید:

داشتن شرایط استاندارد شده در زمان بررسی قدرت پیشرانه بسیار مهم است. برای مثال دما و تراکم هوا بسیار مهم است. شما در تست داینو معمولاً چنین مواردی را نمی‌بینید.

نهایتاً تیلینگ خاطرنشان می‌سازد:

ب‌ام‌و بررسی پایدار قدرت پیشرانه را انجام می‌دهد. ما پیشرانه را به حداکثر قدرت رسانده و حداقل ۳۰ ثانیه آن را در همین وضعیت نگه می‌داریم.

این وضعیت نسبت به داینو تفاوت زیادی دارد. برای پیشرانه‌ای توربو، شاید تنظیمات ECU قدرت بیشتر یا کمتری را به‌صورت موقتی تولید کند و بنابراین شاید اعداد به دست آمده در داینو نشان دهنده‌ی قدرت دقیق محصولات ب‌ام‌و نباشند.

بنابراین علیرغم نتایج به دست آمده در برخی تست‌ها، ب‌ام‌و ترجیح می‌دهد ارقامی را اعلام کند که مشتریان بتوانند در شرایط به دور از ایده آل هم به آن دست یابند. تیلینگ ادامه می‌دهد:

از نظر ما هم مشتریان باید امکان رسیدن به ارقام اعلام شده را داشته باشند. این موضوع درباره شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت نیز صدق می‌کند. ما فکر می‌کنیم همه مشتریان باید بتوانند به این شتاب برسند. این موضوع درباره همه مشتریان صادق است. ما باید بهترین پکیج را ارائه بکنیم.

مدیر روابط عمومی ب‌ام‌و نیز با اشاره به شتاب بهتر M5 در تست های مجلات می‌گوید:

ما از نظر اعداد کمپانی بسیار محافظه‌کاری هستیم.

خود ما ترجیح می‌دهیم شرکت‌هایی همچون ب‌ام‌و حرفشان را در زمین ثابت کنند نه در روی کاغذ. همه خودروسازان این‌گونه نیستند اما به نظر می‌رسد اکثر برندهای ژرمنی چنین رویه‌ای را دوست دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Joker

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (603 ديدگاه)

    تا باشه از این محافظه کاریا…امروز یه بررسی از x6m جدید دیدم که شتاب ۳.۵ رو زد!!! رسما هیولا میسازه آلمان…

  2. علیرضا

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (425 ديدگاه)

    M5 زیر ۳ میزنه واقعا … لعنتی تو که رسما داری سوپر اسپرت میسازی خب حداقل یه سوپراسپرت با طراحی موتورعقب بده بیرون . من سالهاست آرزوی دیدن سوپراسپرت بی ام و رو دارم

    1. علیx76

      ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      ب ام و برای ساخت موتور عقب باید یه پلت فرم جدید توسعه بده که با وجود حرکت به سمت برقی شدن ، خیلی منطقی نیست
      فکر میکنم ب ام و ترجیح بده نسل جدید i8 با دستاورد های جدید و قدرت بیشتر و لذت بالاتر توسعه بده
      یا شاید سوپر اسپرت بنزینی بر مبنای M8 ( سبک تر ، جمع و جورتر ، قوی تر و وحشی تر)
      این دو راه ، خیلی معقول تر از توسعه پلت فرم جدید و موتور عقبه

  3. ایمان

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    BMW : روی کاغذ نه ؛ در خط درگ رقبا را شرمنده می کنیم ??

  4. امیررضا

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (39 ديدگاه)

    بی‌ام‌وی یجورایی دروغ که نه ولی فروتنی به خرج میده تو اعلام اعداد و ارقام، مثلا ام‌پنج زیر ۳ ثانیه شتاب میگیره اما خود بی‌ام‌وی میگه تو ۳.۳ ثانیه، یا مثلاً واسه ایکس۶ ام میگن ۴ ثانیه درحالی که ۳.۵ راحت زد تو بررسیش. ام ۸ که دیگه عالیه خود بی‌ام‌وی میگه ۳.۳ ولی ۲.۸۸ زدن.
    اصلا این کمپانی عشقه.

  5. کوروش

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    هیچی حسی بهتر از این نیست بلاخره باید با اسباب بازی های بی روح برقی یه فرقی بکنه تکنولوژی و بازدهی موتور هاش از بسیاری از رقبا بالاتره

  6. Enzo

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (319 ديدگاه)

    موتور حداقل ۳۰ ثانیه باید با تمام توانش کارکنه تا تستشو پاس کنه.بعد ما تو واشر سرسیلندر موندیم.خوده موتور که بماند

  7. Enzo

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (319 ديدگاه)

    خداییش یدونه M5 داشته باشم تعهد محضری میدم تا آخر عمرم دیگه نگاه به هیچ ماشینی نکنم ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا