تغییرات قابلتوجهی در طراحیهای گرافیکی چند سال اخیر رخ داده است. از آنجایی که بخش اعظم زندگی روزانه ما در صفحات دوبعدی رخ میدهد بنابراین پیگیری این روند در بخش طراحی منطقی به نظر میرسد. این روزها اینترفیس های بسیار مدرنی معرفی شده اما تحرکات مربوط به طراحی تخت قدیمیتر از آن چیزی است که فکر میکنیم. اپل، گوگل و دیگر شرکتهای مشهور سالهای سال است که از لوگوهای تخت استفاده میکنند. سپتامبر سال پیش بود که فولکسواگن لوگوی تختتر خود را معرفی کرد و حالا نوبت به بامو رسیده است که چنین کاری را انجام دهد.
بامو لوگوی تخت و جدید خود را روی کانسپت i4 معرفی کرده است. دیگر حلقه مشکی و نمادین این برند که ترکیب رنگی آبی و سفید داخل لوگو را احاطه میکرد در این لوگو دیده نمیشود. این حلقه هماکنون شفاف بوده و باعث شده رنگ مسی روشن فروزن روی بدنه خودش را نشان دهد. البته رنگ این حلقه بسته به رنگ بدنهی خودرو تغییر میکند. لوگوی جدید بامو همچنین تخت بوده و فاقد ظاهر سهبعدی و سایههای لوگوی قبلی میباشد. البته این لوگو همچنان حالت سهبعدی خود روی خودروها را حفظ کرده و یک برچسب ساده نیست.
یکی از مقامات بامو گفته که دلیل حذف حلقه مشکی این بوده که لوگوی جدید شفافیت و آزادی بیشتری را نشان میدهد و طراحی شفافی دارد. لوگوی جدید میتواند نظر خریداران جوانتر که همواره دنبال دنیای دیجیتال هستند را به خود جلب کند.
نشان جدید بامو احتمالاً نظرات گوناگونی بین طرفداران ایجاد خواهد کرد هرچند احتمال اینکه BMW به نظرات آنها گوش کند پایین است. این خودروساز قبلاً لوگوی خود در فیسبوک را نیز بهروز کرده است. به نظر شما آیا دیگر خودروسازان هم این روند را در پیش خواهند گرفت؟
محمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۸کیا هم لوگوی خودشو تغییر داده
مرسدس خودروهای جدیدش رو با طراحی نه چندان دلچسب رونمایی میکنه….
نه چندان دلچسب، نسبت به ورژن قبلی
بد یا خوب…. نمیدونم
فقط میدونم اصالت از بین میره و روز به روز آدمی حریصتر میشه واسه طرحهای جدید…. و این اصلا خوب نیست
محمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۸دوستانی که میان دیسلایک میدن، عموما از سنین پایین هستن و حق میدم چیز زیادی از اصالت ندونن…
یه نمونه ساده مثال میزنم….
اون ویژگی خاصی که تو هیوندای آزرای 2004،5 هست که باعث میشه هیچوقت رنگ و بوی کهنگی نگیره
دقیقا همونی که ورژنای بعدش نیست و دقیقا یه کالای کاملا مصرفی شده و زود از مد میفته
و از طرفی دیگر، کمپانیهای تولید کننده ذائقه حریص آدمی رو شناختن و درست یا نادرست ازش بهره برداری میکنن….
یکی به روش هیوندای…. هر روز یه چیز نو
یکی به روش ایرانخودرو…. فیس لیفت چکه چکه
Farzad
۱۵ اسفند ۱۳۹۸قشنگ زدی تو خال ، ایول
هادی نجفی
۱۵ اسفند ۱۳۹۸دوست عزیزم
همه چی تو این دنیا نسبی هست و هیچ وقت نمیشه تعریف دقیق داشت
تعریف هر کسی از اصالت یا هر واژه ای دیگه ای مثل عشق یا هنر یا زیبایی با آدم های دیگه متفاوت هست و ربطی به سن نداره بیشتر به نگرش آدم ها ربط داره، نه سن من کمه نه تعریف واژه ام با شما یکسان هست
این طرح یه سری موافق داره یه سری مخالف
برای منم این حرکت BMW زیاد جالب نیومد، لوگوی قبلیش رو بیشتر دوست داشتم که البته ممکنه یکی نظرش برعکس من باشه گه طبیعی هست
اگر BMW میخواست همچنان روی طرح اولش پافشاری کنه زیاد جالب نبود منظورم طرح اولیه، ولی معمولا باید این جور حرکت ها و آمار بگیرن ببین چند درصد موافق هستن
جدای از لوگوی همیشه درخشان بنز که به خاطر برجسته بودنش زیاد نمیشه کاری روش کرد
محمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۸دوست عزیز…. پاسخ شما قانع کننده نیست
اگر اصالت برای هرکسی یه معنی داشته باشه،،، دیگه اصالتی وجود نداره
مثلا یه اسب اصیل…. یه سگ ژرمن اصیل رو در نظر بگیرین
ویژگی و المانهای خاصی درشون هست که اصیلشون میکنه
اگر با جفت غیر همگون تولید مثل کنن،،،، در محصول جدید اصالت وجود نداره
موجود دوست داشتی هست…. صاحبشم دوسش داره
ولی به چشم اونیکه اصالت رو میشناسه، نمیاد
حالا هرچقدرم صاحبش نگاه اصالت آمیز بهش داشته باشه….
اصالت در هر چیزی یه تعریف اولیه داره که ویژگیهای اصلی رو شامل میشه و تغییر ناپذیره
همونطور که خیلیا gls رو آفرودر نمیدونن…. چون شاسی مجزا مثه لندکروز نداره و این شاسی مجزا،،،، اصالت یک آفرودره
NAVID۰۰۹۸
۱۵ اسفند ۱۳۹۸با این سبک طراحی لگو bmw حال نکردم و یه احساس کُهنگی و مُردگی منتقل میکنه .
آقا محمد ، ما منتقد طرلحی های جدید هستیم اما این هم در نظر بگیرید مهم تغییرات همراه با اصالته .
من فکر میکنم که اینقدر خودروها شبیه هم و دنبال فروش هستند که دیگر مثل قبل به فکر این نیستند که طراحی تا سالها تازگی داشته باشه ، چرا که طراحی اگر ساده باشه تا سالها ماندگاره اما داریم میبینیم که در تمام دنیا همه در تمام صنایع دنبال طراحی های جینگیلی مستون هستند تا هنگام رونمایی هیجان انگیز باشند اما بعد از مدتی کم به چشم نمیایند و سریع وارد نسل بعد میشوند ، چیزی که در کره ایها بخصوص هیوندای زیاد میبینیم .
محمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۸احسنت نوید جان…. دقیقا منظورم همین بود????
یعنی مشتری رو مصرفگرا کردند
سورنا
۱۵ اسفند ۱۳۹۸اصالت ؟
شما اصالت رو تو چی معنی میکنی ؟
یعنی مثلا الان شما خودت اصالت رو نداری که از گوشی مدرن و هوشمند استفاده میکنی ؟
طبق گفته خود شما اگر میخواستی اصالت رو رعایت کنی باید با نامه و دود الان به ما پیام میدادی نه ؟
بالاخره “اصالته ” دیکه : )
یاد اون کسایی افتادم که همش میگن من تهرانی اصیل هستم یعنی مثلا چون تهرانیه رنگ چشمش سیاهتر از اونیه که تو روستاهای مثلا لرستان و … هست !!!!
استفاده از طرح و ایده جدید و رفاه و اسایش و … ربطی به اصالت نداره : )
Alireza
۱۵ اسفند ۱۳۹۸سادگی مظورشون اینه زلم زیمبو زیاد نداشته باشه لباس ما ها با لباس آفریقایی ها از لحاظ عملکرد تفاوت نداره ولی اونا از این زیورآلات زیاد بخودشون آویزون میکنن
net
۱۵ اسفند ۱۳۹۸آرم دایره ای بی ام و هیچوقت زیبا نبوده و بد هست
Abbas.Lambo
۱۵ اسفند ۱۳۹۸فقط کم مونده بود از آرم دایره ای بیمر ایراد بگیری که گرفتی
Mad.z.Max
۱۷ اسفند ۱۳۹۸بله گرنجور از قلم افتاد : ))
مشکییی
Mad.z.Max
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ینی عاشق کامنتاتم که اصلا حد وسط نداره، همه زشتن بجز سنتافه ۲۰۱۸ مشکی : ))
Abbas.Lambo
۱۶ اسفند ۱۳۹۸گرنجور ۲۰۱۲ هم بود
رزیتا
۱۵ اسفند ۱۳۹۸بعضی از مشخصاتهای ظاهری “بی ام و” مثل لوگو کمپانی از روز اول تاسیس کمپانی تا الآن یه جور بوده و تغیری نکرده و یا همین جلوپنجره “بی ام و” که به Kidney Grille یا جلو پنجرهی کلیهای معروف هستش که دلیل نامگذاری اون وجه تشابه طراحیش با کلیههای انسان هستش و در حقیقت جلو پنجره کیدنی تو تموم ماشینای “بی ام و” استفاده میشه و خاص برند “بی ام و” هستش که برای اولین بار تو سال 1933 رونمایی شد و تبدیل به امضای “بی ام و” شد و برادرای Ihle این طرحو به شرکت “بی ام و” ارائه کردن و پذیرفته شد و تا الآن این نوع طراحی به نوعی نمایانگر برند “بی ام و” بوده ………. و در کل این چیزایی که از مشخصه ها و اصالت خودروهای “بی ام و” هست هیچوقت نباید تغیر کنه
محمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۸بهتون قول میدم روزی برسه که جلو پنجره محصولات بنز و بی ام دبلیو،،، تا زیر سپر بیاد…. دقیقا مثله آئودی
اگر توجه کرده باشین، سال قبل جلو پنجره چندتا محصول، مثه جنسیس جی 90 قبل فیس لیفت،برخی محصولات هیوندای، آئودی و فورد،،،، حتی چند محصول چینی شبیه هم شده بود
یعنی 6 گوش
زمانی این قضیه پیش میاد که از خط مشی طراحی اصالتی کمپانی دور بشن… کپی برداری و استخدام طراحان استودیوهای رقیب بیشتر به این قضیه دامن میزنه
واسه همین داخل کابین محصولات کیا به بی ام دبلیو شبیه میشه
چون متد طراحی پیتر شرایر در بی ام دبلیو جا مونده و هم به کیا انتقال پیدا کرده
فوتبال هم تو دنیا همین شده
از وقتی که نگاه اقتصادی بهش شده، بازیکن فروشی و جابجایی مربی صورت گرفته،،،، دیگه فوتبال اصالت نداره
یه زمانی تفاوت بود بین نوع بازی برزیل… آرژانتین… المان… انگلیس…. کشورهای عربی
ولی الان همه شبیه به هم…. فقط با کیفیتهای متفاوت
این وسط دیگه هوادار وفادار وجود نخواهد داشت… همه گذری خواهند بود
یه نمونه یگه مثال میزنم…
ظاهر گوشیها همه شبیه هم شده
همه بدون حاشیه…. همه چند دوربین
و یکی هم که میخواد اصالت خودش رو حفظ کنه، و کمی متفاوت باشه، مثه سونی که گوشیهاش با کمی حاشیه تولید میشن، توسط جامعه مصرفگرا ترد میشه و فقط مخاطب وفادارش براش میمونه
احمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۸خواه ناخواه یکی از پیشامدهای عصر ارتباطات شبیه شدن آدمها افکار طراحی ها به همه که مثل شمشیر دولبه است
لبه ی خطرناکشان که به سمت مصرف کننده است تکراری شدن طرد ایده های متفاوت و پیروی کورکورانه از اکثریته الان واقعاً جای اون ضرب المثله که میگه خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو
هرچند این جماعت خودش هم نمیدونه کجا میره
محمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۸دقیقا احمد جان…. گل گفتی??
OMID
۱۵ اسفند ۱۳۹۸اون حاشیه دار موندن گوشی های سونی اسمش اصالت نیست اسمش عقب موندگیه
گرچند که سونی گوشیهاش خیلی مشکلات بزرگتری از حاشیه دارن
شما داری واژه اصالت رو هم معنی عقب موندگی و درجا زدن میکنی
اصالت همراه با پیشرفت خوبه
وگرنه با توجه به گفته شما ایران خودرو بهترین و با اصالت ترین خودروسازی دنیا هست
محمد
۱۶ اسفند ۱۳۹۸اینکه سونی حاشیه گوشیهاشو حفظ کرده، عقب موندگیه؟ ?
اونایی که حذف کردن مدرنن و پیشرفت کردن؟ ?
باید مثه بقیه بشه که پیشرفت کرده باشه؟
پس تفاوت و تمایز چه معنا میده؟
یباره بفرمایید لوگوی همه یکی بشه
.
ایرانخوردو از خودش چی داره بهش برچسب اصالت زد؟
اصالت رو فقط اونی که خلق میکنه میتونه تعریف کنه
کسی که مخترع هست
نه یه کپی کار
مفهوم جنس اصلی و فابریک چه معنا میده؟
یعنی اصالت
فیک یا چینی چطور؟
یعنی کپی
….
هرچند تو همون ایرانخودرو هم وقتی فروش سمند از دنا بهتر میشه،،،، بخاطر همون اصالت طراحیه… یه اصالت کمرنگ که تو ایران فقط به چشم میاد
یا نمونه دیگه…. آر دی که هیچوقت نظر 405 دوستان رو جلب نکرد
چرا؟
چون اصالت نداشت
kasra
۱۵ اسفند ۱۳۹۸لوگوی قبلی آدمو یاد ماشینای خفن اسپورت مثل سری M مینداخت. لوگوی جدید هم آدمو یاد ماشینای برقی کوچولو مثل i3 میندازه.
Alireza
۱۵ اسفند ۱۳۹۸یعنی من نمیدونم این تیم طراحی بی ام و کمر به نابودی تمام میراث بی ام و بسته چرا مدیرای شرکت این انگلا رو نمیندازن بیرون تا بیشتر گند نزدن
Abbas.Lambo
۱۵ اسفند ۱۳۹۸دوستان یه سوال،سری ۳ کروک با موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری بین مدلای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ و محدوده ی قیمتی ۴۲۰ تا ۵۰۰ چجورن؟ارزششو دارن؟
راسته که بی ام و بعد چند سال میفته تو خرج؟تو این اوضاع مملکت قطعاتشون گیر میاد؟لطف میکنین جواب بدین،آخه هرچی فکر میکنم میبینم با این پول میشه سوار الانترا شد که جنازه ی اون سری ۳ می ارزه به الانترا و کرولا و…
بهراد
۲۰ اسفند ۱۳۹۸اگه بیمر بازیو وضع جیبت توپه به انتخابت احترام میزارم. بنده ماشین bmw ندارم اما یکی از آشنا ها z4 خریده بود اونم چون قیمتش مناسب بود ورداشت و از اون موقع تمام لوازم یدکی فروشا اسم کوچیکشو بلد بودن!
مثلا همین ترموستات که معمولا قطعه کاملا مکانیکیه تو بی ام و یه قطعه الکتریکی بجاش گذاشتن که باز و بسته میشه مسلما هزینه تعویضش بالاتره حالا خود قطعه بماند .نصیحتی که میکرد اینبود که عمر بی ام و تو ایران 20 هزار کیلومتره و بی ام و خودشو رد کرد بجاش پانامرا 6 سیلندر خرید و یه مدت روندش که اونم شبونه سپرجلوشو با گرد بر بریدن دو تا چراغشم دزدیدن! 130 میلیون پول دو تا چراغ و ترانس و سپرش شد(18 میلیون سپر پورشه)البته الان اون پورشه رو داد بجاش لندکروز فیس جدید خرید.
اگه دنبال هندلینگ و جلب توجه دزدا نیستی یه الانترا وردار حتما بیمه بدنه کن و نگران جیبتم نباش
Hadi
۱۵ اسفند ۱۳۹۸از بیمر دیگه انتظار چنین چیزی رو نداشتم…هی..
Morteza.tii
۱۵ اسفند ۱۳۹۸البته تو سایت ب ام و بلاگ نوشته که برنامه ای برای استفاده از لوگوی جدید روی محصولات آینده نداریم.. یه جورایی طرح بوده فعلا
محمد
۱۵ اسفند ۱۳۹۸انگار با ماژیک لوگو و کشیدن آخه این چیه مرسدس و بی ام و داره منو پیر میکنه بااین کاراش
Bilbo
۱۵ اسفند ۱۳۹۸کار کمپانی های بزرگی مثل بامو واقعا سخت هست. قبل از کابین جدید و این جلو پنجره های جنجالی ایکس هفت و سری هفت عمده نظرات رو این بود که بامو خیلی محافظه کار شده و چرا تغییر نمیده. حالا که بامو پاش رو گذاشته رو پدال تغییر میگن چرا تغییر داری میدی، قبلی که بهتر بود!
در مورد لوگو بنظرم بسیار هوشمندانه و درست بود. لوگو کاملا حس آینده رو القا میکنه در نگاه اول و این فوق العاده مهمه، احتمالا کاری میکنن که لوگو تو شب هم روشن بشه. نکته جذاب دیگه اینکه با تفاوت رنگ خوردو لوگو هم تغییر رنگ میده، یه جور حرکت ماژولار ماننده.
در مورد جلوپنجره، خواه ناخواه این بعد از مدتها بحث و بررسی و کارشناسی تو شرکت تصویب شده و قطعا تاثیرش تو اذهان عمومی در نظرگرفته شده. از همون کانسپت ویژن نکست 100 مشخص بود بامو برای دوران برقی شدنش بزرگ کردن جلوپنجره رو کاملا تو ذهن داره. بجز ام نکست، همه کانسپت های الکتریکی بامو با جلوپنجره های بزرگ معرفی شدن. این رویه مسلما تنها در صورتی ملغی میشه که فروش شرکت افت محسوسی کنه که من اونقدر انقلابی نمیبینم این تغییر رو که بخواد شرکت رو بزنه زمین
از مشکلات بزرگ حفظ اصالت در طراحی همین تغییرات هست. بامو اصلا نیازی به جلوپنجره دیگه نداشت تو موج الکتریکی شدن اما برای اینکه یک بامو از دور شناخته بشه، چراغ های دوتایی رو با جلوپنجره دوقلوی معروف همیشگی شرط لازم و کافیه. حالا باید ببینیم این موج بزرگ شدن جلو پنجره ها تو همه 20 و اندی مدل الکتریکی کمپانی تا سال 2025 وارد میشه یا نه؟
Arash
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ماشین های فوق العاده ای هستن و لوازمشون هم به راحتی پیدا میشه. قابل مقایسه با ماشین های هم قیمت صفر کیلومتر نیستن
Khosrow
۱۵ اسفند ۱۳۹۸یه سر به کف بازار تهرون میزدن مسئولین بیمر — کلی لوگو باطرح و رنگ میدیدن که یحتمل اینم توشون هست / خسته نباشید دیجیت بازا ..