شاسی بلندهای جمعوجور ممتاز عموماً موفقیت بالایی را برای سازنده به ارمغان میآورند. این خودروها نه تنها ظاهری چشمگیر و جلبتوجه کننده دارند بلکه مقدار زیادی از کاربردی بودن را نیز ارائه میدهند. هرکسی که در این بازار دنبال یکی از این مدلها باشد مطمئناً یکی از سه خودروی مرسدس GLC، رنجروور اووک و بامو X3 را در نظر خواهد داشت. در این مقایسه تلاش داریم تا شاسیبلند برتر را به شما معرفی کنیم.
قیمت
در مقایسهی مدلهای پایه، مرسدس با بهای ۳۴۹۵۰ پوندی از دو رقیب دیگر گرانتر است. اووک پایه بهایی معادل با ۳۰۶۰۰ پوند دارد که نسبت به مرسدس ۴۳۵۰ پوند ارزانتر است. البته نسخهی پایهی اووک بهطور استاندارد فاقد سیستم چهارچرخ محرک است درحالیکه این سیستم در دو رقیب دیگر وجود دارد.X3 با قیمت ۳۳۹۴۵ پوندی بین مرسدس و اووک قرار میگیرد.
هر سه خودرو به خوبی بهای خود را حفظ میکنند اما اووک در این زمینه اندکی بهتر عمل میکند. این خودرو درحالیکه کندتر از دو حریف دیگر است اما در این مصاف مصرف سوخت کمتری نسبت به رقبای آلمانی دارد.
استایل و نمای ظاهری
مرسدس در بحث طراحی از سیال استفاده کرده است. تقریباً از هر زاویهای این خودرو حس جادهی فوقالعادهای را پیشنهاد میکند و جزئیاتی همچون جلوپنجرهی کروم برجسته که میزبان نشان ستارهی سه پر بوده به هرچه گرانبهاتر دیده شدن خودرو کمک میکند.
برخی شاید حس کنند که رنجروور اووک در مقام مقایسه ارزان و از مد افتاده است اما هنوز هم سرها را به سمت خود برمیگرداند. قوسهای چرخ زبر و سفت اووک نمایی همهجارو به آن بخشیدهاند و چراغهای جلوی LED به همراه خط پنجرهی باریک حس یک خودروی مفهومی را به اووک اعطا نمودهاند.
در طرف دیگر بامو X3 قرار دارد که به نظر میرسد اندکی از هیجان و جذابیت دیگر مدلهای این کمپانی به دور است. خودروی حاضر در تست به پکیج M اسپورت مجهز است و رینگهای بزرگ و کیت بدنه کمک میکنند که X3 گیراتر از مدل عادی باشد. هرچند در برابر دیگر رقبای خوشترکیب X3 زیادی عادی است.
کابین
به لطف کابینی با احساس گرانبها مرسدس به شروع قدرتمند خود در این مقایسه ادامه داده است. کیفیت ساخت خودرو بالا بوده و کیفیت مواد استفاده شده در سطح بالای این کلاس قرار دارد. برخی خریداران شاید دربارهی محل قرارگیری صفحهنمایش سیستم ناوبری خرده بگیرند و کنترلهای آن نیز شاید وقت بیشتری را نسبت به سیستم بامو بگیرد.
X3 از سال ۲۰۱۰ در بازار حضور دارد و این سن بالا خود را داخل کابین نشان میدهد و از دو رقیب عقب میافتد. به منظور حفاظت از اعتبار خود، کابین بامو کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive نیز نه تنها آسانترین استفاده را دارد بلکه اینترفیس آن نیز روانترین نمونه است.
کاربردی بودن
نه تنها GLC کابینی خیالانگیز دارد بلکه بسیار کاربردی نیز هست. محفظههای نگهدارنده در همه جای کابین وجود دارند. سرنشینان بخش عقب فضای پا و سر زیادی دارند و افراد بلندقد نیز نسبتاً راحت خواهند بود. این فضای انبوه با دربهایی که با باز شدن فضای زیادی ایجاد میکنند ترکیب شده و صندلیهای امن کودکان (ایزوفیکس) نیز قابلیت نصب دارند. فضای بار ۵۵۰ لیتری مرسدس کاربردی بوده اما لبهی بارگیری صندوق کمی بالاست.
صندوق ۴۲۰ لیتری اووک در این مصاف کم میآورد هرچند که هنوز از یک سدان متوسط کاربرد بالاتری دارد. کمبود فضا برای سرنشینان نیز یک مشکل بوده و صندلی عقب در بخش وسط نازک بوده و فضای زانوی محدود به این معنی است که در بخش عقبی اووک محدودتر از مرسدس است.
بامو در بحث فضای کابین رقابتی تنگاتنگ با مرسدس دارد و تنها در بخش فضای شانه اندکی عقبتر از این رقیب سنتی خود قرار دارد. حجم صندوق بار بامو با مرسدس برابر بوده اما فضای در دسترس شکل بهتری داشته و اشیای سنگین به لطف لبهی پایینتر صندوق راحتتر در آن قرار میگیرند.
در ابتدا مرسدس GLC شاید این احساس را ایجاد کند که شما از رانندگی جدا هستید. فرمان خودرو احساس مستقیم دارد اما کرخت و سست بوده و احساس شاسی بیش از آنکه پایدارتر باشد هیجانی است. فکر نمیکنیم که این یک مشکل باشد و خودروهایی مثل این هرگز برای حمله به جادههای متروکه طراحی نشدهاند. اخبار خوب برای GLC این است که در دو زمینهی راحتی و آسایش این خودرو درخشان عمل کرده و خودرو ریلکس بوده و سواری آن آسان است.
اگر بخواهید شهامت به خرج دهید و از بین این سه خودرو یکی را برای آفرود ببرید، اووک خودروی موردنظر خواهد بود و شما را برای انتخاب سیستم چهارچرخ محرک ترغیب میکند. شاید مرسدس احساس مبادیآداب و رفاه داشته باشد اما رنجروور در سواری هیجان بیشتری دارد. فرمان چابک و تعویضهای دندهی دستی لذتبخش به این معنی است که با خودرویی لذتبخش طرفیم. البته اووک عالی نیست و دید بخش عقبی ضعیف بوده و در سرعتهای بالا شاهد صدای باد هستیم و کیفیت سواری نیز نمیتواند با مرسدس برابری کند.
رینگهای بزرگ و لاستیکهای پهن شاید به ارتقای ظاهری X3 کمک کنند اما باید با تولید صدای جادهی بیشتر نیز کنار بیایید. در حقیقت، اگر شما M اسپورت را انتخاب کنید باید سیستم تعلیق تطبیقی با کنترل دامپر متغیر را سفارش دهید تا کیفیت سواری خودرو ارتقا یابد. اگر بهای اضافی ۶۵۰ پوندی برای سواری نرمتر برای شما سنگین به نظر میآید، میتوانید مدل SE را انتخاب کنید که در آن رینگهای آلیاژی کوچکتر و سیستم تعلیق نرمتر را میبینیم که سواری مهربانتری را ارائه میکنند.
پیشرانهها
پیشرانهی مدل ۲۵۰ d که در این تست موجود بوده گزینهی قدرتمندتری از مرسدس بوده که اگرچه در شتاب گیریهای سنگین کمی غرغر میکند اما کارایی آن بالا بوده و مصرف سوخت ادعایی ۵ لیتری دارد. گیربکس ۹ سرعته خودرو نیز تعویضهای نرمی دارد.
پیشرانهی ۲ لیتری دیزل اووک خروجی کمتری نسبت به مرسدس دارد و به عنوان نتیجه این خودرو در خط مستقیم نمیتواند با رقیب آلمانی خود رقابت کند. هرچند این پیشرانه کمی نرمتر بوده و مصرف سوخت ادعایی آن ۴.۳ لیتر است اما ما به مصرف ۵.۵ لیتری دست یافتیم که در بین سه خودرو بهترین بود. گیربکس ۶ سرعته دستی این خودرو نرم و روان است.
پیشرانهی ۳ لیتری دیزل X3 حاضر در این تست با فاصلهی زیادی سریعترین بوده و طرح ۶ سیلندر آن روانترین فرایند تحویل قدرت را دارد. البته این پیشرانه تشنهتر نیز بوده و اکثر خریداران بهتر است که واحد ارزانتر و اقتصادیتر ۲ لیتری دیزل را انتخاب کنند. اگر مدل xDrive 20d را انتخاب کنید مطمئن باشید که گیربکس ۱۵۵۰ دلاری اتوماتیک را انتخاب میکنید چراکه این گیربکس یکی از بهترینهای بازار است. همین جملات را نمیتوان دربارهی گیربکس ۶ سرعته دستی استاندارد بیان کرد.
قضاوت نهایی
هر یک از این سه خودرو نقاط قوت خاص خود را دارند اما تنها یک برنده وجود دارد. مرسدس GLC در رانندگی خونسرد بوده، بهطور احساسبرانگیزی کاربردی است و حس بالایی از لوکس بودن را نصیب سرنشینان میکند.
مجید. فقط لامبورگینی
۳ مرداد ۱۳۹۵معلومه GLC…
در برابر سابقه ی 130 ساله ی بنز بقیه ی شرکتا هیچ حرفی برای گفتن ندارند
Archi KHAN
۴ مرداد ۱۳۹۵دوست عزیز
خود من هم رای به glc دادم . اما در مورد فرمایش شما :
خوب یا بد بودن بسته به قدمت نیست ، چنانکه شرکتهایی مثل تسلا و … عمری خیلی خیلی کمتر از ایرانخودرو یا حتی برندهای کره ای یا چینی یا … دارند !
پس این قدمت شرکت دلیل برتریه ؟!!
امیر.عارف
۳ مرداد ۱۳۹۵بطور قطع نمیشه گفت کدام ماشین. ولی چون من به رانندگی در خارج از جاده ، در کنار رانندگی روزمره بیشتر علاقه دارم فکر میکنم برای من اووک گزینه بهتری باشه
"فقط انگلستان"
۳ مرداد ۱۳۹۵شاید شنیده باشید که می گن اگه کنار یه سیگاری بشینی درسته سیگاری نمی شی ولی بو سیگاری که می شی و بوش تمام لباسهات رو می گیره این قضیه در همه موارد همین جوریه مثلا اگه یه گونی سیب زمینی دیده باشید که یه دونه گندیده توش باشه تو گذر زمان اون گندیدگی به تمام سیب زمینی ها هم می رسه و اونارو هم می گندونه یا مثلا یه ساختمان از طلا درست کنی ولی در بعضی از جاهاش از آهن استفاده کنی می بینی که اون آهنه کل تلاشت رو بر باد می ده و ارزش ساختمون رو از بین می بره
در خودروسازی هم همین طوریه یعنی اگه به شرکت بنز نگاه کنی می بینی ماشین هایی در حد بنتلی داره بعد در همون برند ماشین هایی در حد یه تویوتا کمری یا پایین تر هم داره خب معلومه که ارزش واقعی ماشین های سطح بالاش هم میاد پایین مثلا شرکت
رولز رویس یا مکلارن بیان پیکاپ ها یا خودروهای سدان بیست و پنج هزار دلاری با قیافه ای نزدیک به ماشین های اصلی شون بدن بیرون خب معلومه که کل ارزش ماشین هاشون می ره زیر سوال اگه به پولدار ها هم نگاه کنید اگه بخوان یه ماشین لوکس با قیمت بالای دویست هزار دلار بخرن بیشتر از برند هایی ماشین می خرن که ماشین سطح پایین نداشته باشه در این قضیه هم می بینید که انگلیس هیچ گونه اشتباهی ازش سر نزده اینجاست که ارزش واقعی برند خودشو نشون می ده اینم یکی دیگه از دلایل برتری خودروسازی انگلیس
پول سبزیجات رو می دیم پول میوه جدا
جومونگ با تیر وکمان یک و پرده در هوا
mohammad
۴ مرداد ۱۳۹۵این که شما میگی بنز با تولیده ماشینای ارزون خودشو میاره پایین در واقع نشون دهنده ی قدرتشه عزیز! اینکه میتونه یه ماشین بسازه که خیلیا سوارش بشن مثله سری A یا حتی برعکس یه ماشینایی تولید کنه مثلهSLR 722 جزوه نقاط قوت این برند محسوب میشه نه یک اشتباه…
uss zumwalt DDG-1000
۴ مرداد ۱۳۹۵قرار نیست سلیقه ها یکی باشه و انتخاب یکی شه. نظرات محترم
great britain
۴ مرداد ۱۳۹۵محمد درسته. ولی مرسدسslr رو با همکاری مک لارن تونست تولید کنه.
اینکه مرسدس یا کلا صنعت خودرو سازی آلمان قدرت منده و مجبورا هر کاری بکنن تا در آمد کسب کنن حتی تولید پیکاپ!!!!به خاطر اینه که اگه صنعت خودرو سازیشون از بین بره کلا صنعت آلمان هم از بین میره. و ضرر اقتصادی بسیار زیادی میدن.ولی بریتانیا اقتصادش چند وجهیه و خودروسازیش حتی اگر ورشکست بشه به اندازه آلمان ضررنمیده.
پس نتیجه میگیریم بریتیش ها با خیال آسوده تری میتونن رو ماشین هاشون کار کنن بدون استرس.
تا کشوری مثل آلمان.
عینه این میمونه که مثلا عربستان برای نفتش مشکل پیش بیاد.خب طبیعیه اقتصادشون نابود میشه.به هرکسی بگی آلمان اول یاده خودروسازیش میوفته.اگه اقتصاده آلمان رو 100 فرض کنیم سهم خودروسازیه آلمان حدودا بینه 60 تا 70 از اقتصادشون محسوب میشه.
mohammad
۵ مرداد ۱۳۹۵great britain عزیز درسته که مدل slr با همکاریه مکلارن ساخته شد ولی من گفتم slr 722 که هم کاملا توسط مرسدس ساخته شد هم از مدل مکلارن قدرتمندتر بود!
نکته دیگه اینکه درسته که صنت خودرو سازی آلمان بخش زیادی از اقتصاد کشورش رو در دست داره ولی اینطور نیست که به طور کامل آلمان به اون وابسته باشه که اگه اینجوری بود اقتصاده بسیار شکننده یا به اصطلاح یه اقتصاد بادکنکی داشت!
آرش
۴ مرداد ۱۳۹۵اصول بدست گرفتن سهم بازار گسترش طیف محصولات هست. بوئینگ هم همین کارو میکنه. البته تویوتا هم همین کارو میکنه ولی طیف محصول لوکسش رو با برند جدیدی وارد بازار کرد. ضمن اینکه تولید در حد محدود تک محصولی بسیار خطرناک و پرریسک است و مثلا با تغییر سلیقه مردم یا توان مالی آنها یا وارد شدن یک رقیب هم رده با قیمت کمتر یا آپشن بیشتر تولید کننده در معرض ورشکستگی قرار می گیرد و قتی خیلی دیر شده. بیش از یک قرن سابقه تولید و بدست گرفتن بازار شوخی نیست سرمشق بقیه است.
Alpha
۴ مرداد ۱۳۹۵@greatbritainforever
دوست عزیز اگه شرکتای آلمانی مثل بنز و بی ام و و فولکس واگن ورشکسته بشن کی عصا بگیره زیر بغل بنتلی و رولزرویس و استون مارتین؟؟؟؟؟
شرکتی که میخواد روی پای خودش بایسته و از طرفی لوکس سازی کنه باید طیف محصولات وسیع و مناسب برای قشر متوسط که اکثریت جامعه هستن داشته باشه.
amin
۳ مرداد ۱۳۹۵*هرکسی که در این بازار دنبال یکی از این مدلها باشد مطمئناً یکی از سه خودروی مرسدس GLC، رنجروور اووک و بامو X3 را در نظر خواهد داشت*
دوباره داغ دلم تازه شد!!!!
اشکان
۴ مرداد ۱۳۹۵NX
امیر
۳ مرداد ۱۳۹۵راز این ماشینای بی ام دبلیو چیه دلتو نمیزنه حتی چندسال بگذره خدایی x3رو ببینید چه نازه با اینکه خیلی تغییر نکرده
Infinite
۳ مرداد ۱۳۹۵@امیر
ایکس۳ شاسی بلند خوب و ایدهآلیه. کیفیت کابین با این که پلاستیک زیادی در اون به کار رفته قابل قبول و خوبه. سیستم اطلاعات و سرگرمی هم همونطور که اشاره شده واقعا خوبه. سیستم صوتی با کیفیتی هم داره. اما طی تجربهای که با این ماشین داشتم، صدای موتور خوب بود ولی حتی در حالت اسپرت آنچنان جذابیتی حداقل برای من نداشت.
انتخاب من بین این خودروها مرسدس بنز هست.
Sina
۳ مرداد ۱۳۹۵اگه هدف آفروده رنج رور ایووک
اگه هدفت نرمی و راحتی و مسافرتی طولانی بدون خستگی و لوکس بودنه بنز
ب ام و هم بیشتر سلیقه اییه یعنی ب ام و بازها دوستش دارن ماشین خیلی خوبیه ولی تا زمانی که نخوایم مقایسشم کنیم چونکه حقیقت اینه که چه ایکس 3 چه ایکس 5 نسبت به رقبا نه آفرود خیلی خوبی دارن نه طراحی لوکسی
mohsen
۴ مرداد ۱۳۹۵طراحی لوکسی نداره بی ام وه؟ حس چی؟
uss zumwalt DDG-1000
۳ مرداد ۱۳۹۵هرسه عالی هستن
محمد حسین
۳ مرداد ۱۳۹۵از اون جایی که بیشتر از فرز بودن یا قابلیت آفرود داشتن به کاربردی و با کیفیّت بودن ماشین فکر می کنم به GLC رای دادم ( با تمام احترامی که برای BMW و رنجروور قائلم)چون تصور می کنم هم به اندازه کافی شیکه و هم مجلل ؛ اگه هم قرار به بر گردوندن سر عابرین باشه باید بگم بنز این کار رو هم خوب بلده انجام بده… یه قهوه ایه سوخته لطفا ! باتشکر از آقای احمد زاده ؛ مقایسه قشنگی بود ؛ اگر چه فکر می کردم
BMW پیروز میشه
محمد رومياني
۳ مرداد ۱۳۹۵ازونجایی که من همیشه با ماشینای داغون اینور اونور رفتم این 3تا ماشین واسم مثه رویاس….عیب هیچکدومشونم مهم نی برام
behzad power active
۳ مرداد ۱۳۹۵افرود فقط فورد و تویوتا اینا سوسولین :-)
Developer
۳ مرداد ۱۳۹۵خود شخص هنری فورد اگه الان زنده بود واس آفرود رنج روور و واس لوکس بودن بنز رو انتخاب میکرد بعد شما میگی فقط فورد ?
Ford
۳ مرداد ۱۳۹۵عزیز من زنده ام ولی میگم برای افرود فقط فورد و جی ام سی و تویوتا .از اون سه تا فقط x3 تو ایرانه اونم x3 28i جاده آسفالتو نمیتونه بره چه برسه به آفرود.
mohsen
۴ مرداد ۱۳۹۵X3 نمیتونه آسفالتو بره؟ کی اینارو میخره ببره آفرود با پول اینا ماشین آفرود بهتریم میدن هدف شاید 10% افرود باشه اونم یه تیکه خاکیه تا ویلا
shahin
۳ مرداد ۱۳۹۵خیلی انتخابه سختیه.احتمالا اگر جگوار اف پیس هم بود اونو انتخاب میکردم اما در کل همیشه انتخاب بین بنز و ب ام و مغز ادمو میترکونه
احمدرضا خواجه زاده
۳ مرداد ۱۳۹۵دلایل خوبی داشت برای نتیجه گیریش به نظرم منصفانه است
حميد
۴ مرداد ۱۳۹۵به نظر من هم منصفانه بود البته در نظر بگذریم طراحی بی ام دبلیو و اووک نسبتا قدیمی تَر هست و شاید نسل اینده بهتر باشند
فرهاد
۴ مرداد ۱۳۹۵glc چه با شخصیته خدائیش! با طراحی x3 زیاد کنار نمیام. البته نه تو عکس!
behzad power active
۴ مرداد ۱۳۹۵سلام اقای فورد :-*
mohammad-fm480
۴ مرداد ۱۳۹۵1 بنز -2 بی ام و …… 3 رنجروور(با ارفاق)
احمد باقری
۴ مرداد ۱۳۹۵من مرسدس رو بر میدارم. بقیه اش مال شما.
Modern
۴ مرداد ۱۳۹۵دوستان ماجرای واقعی حاکم ایالت پنجاب پاکستان و رولزرویس رو از این لینک بخونید. واقعاً جالبه
http://namehnews.ir/fa/news/277888/%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AF%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%AF
bahman
۴ مرداد ۱۳۹۵فقط بنز بعدشم بی ام و و بعد با ارفاق رنجرور ( اونم به این خاطر که مالک کارخانه اش بی ام و هستش و موتورشم همینطور)
نویدی
۴ مرداد ۱۳۹۵در مقام سومی رنجرور که شکی نیست.ولی بین bmw و بنز..!!!
bmw از لحاظ قیمت ،فضای بار ، شتاب ،گیربکس ،سیستم اطلاعات و سرگرمی ،مصرف سوخت و حتی نمای خارجی از بنز سرتره،بنز نمای بیرونیش خیلی ساده س(البته توی عکس)…تنها برتری بنز نسبت به bmw داشبوردشه!!!
از لحاظ فنی (در یک کلاس و موتور هم حجم) که بنز هیچوقت نتونسته با bmw رقابت کنه.چه از لحاظ قدرت،چه از لحاظ مصرف سوخت و…
حتی اون سی سال سابقه بیشتر بنز هم نتونسته کمکش کنه.
mohammad-fm480
۴ مرداد ۱۳۹۵از زمین به آسمون میباره!! نمای بیرونی بنز ساده س؟؟!!-بنز نتونسته تو یه کلاس با بی ام و رقابت کنه؟؟!!.
عزیزم این حرفا رو جای دیگه نزن …
omid
۵ مرداد ۱۳۹۵به نظرم زیاد منصفانه نیست چون زمانی که بی ام و توی این کلاس اکس3 را رونمایی کرد بسیاری از کمپانی های دیگه هیچ خودرویی نداشتند. مرسدس که به تازگی این مدل رو ارایه کرده و نمیشه با اون دوتا که سالهاست در بازار حضور دارند در یک سطح دونست.
ضمن اینکه جالبه یه زمانی انقدر تنوع مدل های هر شرکت کمتر بود راحت همه مدل ها و رقباشون از شرکت های دیگه رو حفظ بودیم. الان به حدی تنوع زیاد شده و کلاسهای مختلف با هم ترکیب شده اند که فکرکنم خود کمپانی ها هم یادشون بره مدل هارو.
الان مثلا مرسدس، فرق GLC و GLA چیه دقیقا ؟ ( واقعا نمیدونم یکی توضیح بده ) جفتشون کراس اور هستند.
از اونور باز GLE و GLE کوپه و GLC کوپه هم داریم !!