بامو چندین سال است ایدهی تولید خودروهای هیدروژنی را در سر میپروراند و حتی طی سالهای پیش نسخه هیدروژنی سری ۷ را نیز معرفی کرده بود. همین کار با نسل فعلی شاسیبلند لوکس و میان سایز X5 نیز صورت خواهد گرفت و نمونهای تولید محدود از آن در سال ۲۰۲۲ روانه بازار خواهد شد. سال پیش بود که شاهد پیشنمایش خودروی i هیدروژن Next در نمایشگاه فرانکفورت بودیم و حالا بامو اطلاعات بیشتری از X5 هیدروژنی را منتشر کرده است.
کل قدرت این سیستم از جمله قدرت قوای محرکه الکتریکی مشترک با iX3 عدد قابلاحترام ۳۶۹ اسب بخار خواهد بود. خود سیستم سلول سوختی قدرت ۱۶۸ اسبی داشته و این قدرت در نتیجه واکنش شیمیایی بین هیدروژن و اکسیژن هوا به دست میآید. تنها گازی که از اگزوز بیرون میآید بخارآب است.
همچنین دو تانک ۷۰۰ باری وجود دارد که هر یک ۶ کیلوگرم هیدروژن را نگه داشته و پر کردن آنها طی ۳ تا ۴ دقیقه صورت میگیرد بنابراین از نظر زمان سوختگیری شاهد خودرویی مشابه نمونههای بنزینی و دیزلی هستیم.
اگرچه X5 هیدروژنی موردبحث تنها یک برنامه آزمایشی در مقیاسی کوچک خواهد بود اما بامو به دنبال استفاده از تکنولوژی سلول سوختی در محصولات گستردهتری بوده و از سال ۲۰۲۵ به بعد در صورت مهیا بودن شرایط خودروهای بیشتری را با قوای محرکه هیدروژنی معرفی خواهد کرد. تویوتا هم در این پروژه مشارکت داشته زیرا دو شرکت از سال ۲۰۱۳ تاکنون روی توسعه سیستمهای سلول سوختی و قطعات ماژولار همکاری میکنند.
این برند ژاپنی از سال ۲۰۱۵ تاکنون میرای هیدروژنی را عرضه میکند و دومین نسل آن را نیز تا چند ماه دیگر تولید خواهد کرد. شایعاتی درباره علاقه بامو به تولید X7 هیدروژن/الکتریک هم به گوش رسیده اما صحبت درباره تولید چنین خودرویی فعلاً زود است.
[دانلود ویدئو]
رزیتا
۱۲ فروردین ۱۳۹۹ترکیب هیدروژنو اکسیژن میتونه جایگزین مناسبی واسه سوختای فسیلی باشه ، تا اونجایی که من میدونم پیل سوختی همونجوری که از اسمش مشخصه یه باتری هستش که برخلاف باتریای معمولی واسه تولید انرژی الکتریکی احتیاج به سوخت داره ، دقیقا مثل آزمایش الکترولیز که هممون وقتی بچه بودیم تو دوران مدرسه دیدیم و یادمونه که معلم تو آزمایشگاه واسه نشون دادن طریقه تجزیه آب به بچه ها دوتا الکترود رو به دو قطب مثبتو منفی برق وصل میکرد و تو یه ظرف شیشه ای آب میزاشت و با وصل کردن جریان الکتریسیته آب به دو عنصر سازندش یعنی هیدروژنو اکسیژن تجزیه میشد و حالا اتفاقی که تو ماشینای هیدروژنی میوفته دقیقا عکس این چیزی هستش که تو آزمایشگاه مدرسه یاد گرفتیم ، یعنی داخل موتور این ماشینا اکسیژنو هیدروژن باهم ترکیب میشن که حاصل اون تولید جریان الکتریسیته واسه به حرکت درومدن ماشین هستش و خروجی اگزوزم بخار آب هستش
هادی 8 سیلندر
۱۲ فروردین ۱۳۹۹۹۸ درصد هیدروژن جهان از سوخت فسیلی بدست میاد
رزیتا
۱۲ فروردین ۱۳۹۹جواب به هادی 8 سیلندر : آره حرفتون درسته هیدروژن سبکترین عنصر تو جهان هستش که بیشتر از عنصرای دیگه میشه اونو به صورت آزاد تو طبیعت پیدا کرد و میشه گفت گفت که نزدیک به ۷۵٪ از جرم کل کائنات از هیدروژن ساخته شده ، ولی در حال حاضر دی اکسید کربن بزرگترین معضل سوختای فسیلی روی کره زمین هستش و همچنین بزرگترین تهدید واسه حیات روی کره زمین هستش
GERMANY
۱۲ فروردین ۱۳۹۹چه ماشین قشنگیه
SS
۱۲ فروردین ۱۳۹۹80 درصد الکتریسیته در ایالات متحده که کشور پیشرفته ای هست هم از سوخت های فسیلی به دست میاد
این استدلال درستی نیست چرا که بحث استفاده از هیدروژن برای دهه آینده هست که در صورتی که زیرساخت ها فراهم بشه هیدرولیز آب و ذخیره انرژی اضافه به دست امده از منابع تجدید پذیر به صورت مخازن هیدروژن و اکسیژن یکی از راه حل ها برای دستیابی به شبکه ی برق با تکیه بر انرژی های تجدید پذیر هست.
راه حل دیگه هم که ساده تر هست استفاده از متان و استخراج هیدروژن از اون هست. متان در حجم بسیار عظیم در زیر سطح زمین قرار داره و گاز گلخانه ای محسوب میشه پس تبدیل اون به هیدروژن که اثر گلخانه ای ناچیزی داره ایده ی بدی نیست.
دلیل دیگر برتری هیدروژن که به نظرم مهمترین دلیل هست تغییر ایجاد نکردن در سبک زندگی مردم هست. بیشترین چیزی که باعث تغییر سبک زندگی از یک نوع به نوع دیگه میشه راحتی استفاده از یک ایده بوده و هست. خودروهای الکتریکی یک تغییر بزرگ در سبک زندگی محسوب میشن و نیاز به توجه دائمی از نظر مسافت، زمان به شارژ زدن و … دارن و برای بسیاری از افراد که در اپارتمان ها زندگی میکنن و نمیتونن پورت شارژ برای شارژ شبانه خودرو ها رو فراهم کنن یک نکته منفی هستن. پس در خوشبینانه ترین حالت نیاز به زیر ساخت گسترده و جدید و تغییر عادت مردم هست.
حالا اگر یک گزینه که زیرساختش موجود هست و با عادت فعلی مردم هم سازگار هست وارد بازار بشه شانس موفقیت بالاتری داره. خودروهای هیدروژنی دقیقا مشابه خودروهای بنزینی سوخت گیری میشن و از زیرساخت بنزین و حتی موتورهای درون سورز بنزینی میشه برای هیدروژن هم استفاده کرد.
در نهایت بزرگترین نکته منفی هیدروژن در حال حاضر قیمت بالای اون هست که در برابر تکنولوژی قدیمی باتری های لیتیوم یونی قرار داره. هرکدام از این تکنولوژی ها زودتر نقطه ضعف قیمت یا تکنولوژی رو برطرف کنن دست بالا رو در فراگیری خواهند داشت.
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۳۹۹دوستان یه چیزی بگم ، فقط لطفاً به طرفداران آلمانی ژاپنی بَر نخوره .
فکر میکنم تویوتا و bmw دست روی نقطه ضعف هایشان گذاشتند و در نقطه مقابل به سمت نقطه قوت هم دیگر حرکت کرده اند .
منظور من اینه :
bmw اگر بدون تعصب نگاه کنیم ، همیشه به استهلاک و هزینه بالا معروفه و به همین دلیل گرایش پیدا کرده به سمت کم استهلاکترین و کم هزینه ترین خودروساز دنیا یعنی تویوتا .
و اما دقیقاً در نقطه مقابل ، تویوتا که همیشه محکوم به محافظه کاری و بازده پائین موتور (( اسب بخار پائین نسبت به حجم موتور که بر میگرده به استهلاک کمتر )) محکوم بوده ، رو آورده به bmw .
حالا حاصل این اشتراک گذاریها اگر ادامه پیدا کنه در آینده ما میتوانیم هیجانی دو چندان در محصولات تویوتا و از آن طرف استهلاک کمتر در محصولات bmw را شاهد باشیم .
فکر میکنم اگر چنین باشه ، در آینده کاملترین خودروهای دنیا را ما از این دو خودروساز شاهد باشیم .
با اینکه من در آلمانیها طرفدار و عاشق بنز هستم اما لذت bmw سواری دنیای خاص خودشو داره که میتونه در اِشتراکات bmw و تویوتا معامله دو طرفه بُرد بُرد باشه .
GERMANY
۱۲ فروردین ۱۳۹۹اره موافقم
سینا BMW
۱۲ فروردین ۱۳۹۹برای همینه که آمار هزینه و استهلاک بیامو بهتر شده …بهترین کارو کردن.
صادق
۱۴ فروردین ۱۳۹۹بیمر راحت میتونه مثل تویوتا خودروی کم استهلاک تولید کنه ولی تویوتا نمیتونه خودرویی با عملکرد ب ام و تولید کنه چون برتری اون تکنولوژیک و علمی مهندسی هست
کیانوش
۱۱ دی ۱۴۰۰نظر من اینه که اسب بخار کمتر پیشرانه های تویوتا بی دلیل نیست اولا که اکثر محصولاتش اسپرت نیستن نیازی به شتاب نداره و اینکه استهلاک کمتر با ساده سازی قطعات به دست میاد هرچقدر خودرو قطعات پیچیده کمتری داشته باشه کمتر خراب میشه و مهدسی ژاپنی دقیقا به همین معروفه که ساده ترین راهکار هارو واسه مشکلات پیدا میکنن برعکس اروپا وگرنه همه میدونیم موتور سوپرای نسل قبل چه قابلیتی داشت واسه تیونینگ و گرفت اسب بخار یا عملکرد تویوتا تو لمانز که مسابقه ایه که هم قدرت لازم داره و هم استهلاک کم
سینا BMW
۱۲ فروردین ۱۳۹۹آینده هیدروژنیه ولی باید کمی تغییر کنه
Mercede kaviani
۱۲ فروردین ۱۳۹۹مثل سری 7 واستون مارتین اتوموبیل هیدروژن فقط با انچین احتراق داخلی نه سیسم گران سلول سوختی 5000 ساعتی