آکورابی ام وهوندا

جنگ هیبریدی! مصاف آکورا NSX و ب‌ام‌و i8

اگر درباره‌ی خودروهای هیبرید، الکتریکی و خودران و غلبه‌ی آن‌ها در آینده نگران هستید و آرزوی خرید یک خودروی اسپورت گران‌قیمت در آینده را دارید نگران نباشید! خودروهای اسپورت در هنگامی که الکتریکی‌سازی رخ دهد نخواهند مرد. ب‌ام‌و i8 و آکورا NSX شاهدی بر این مدعا هستند. اخیراً مقایسه‌ای بین این دو خودرو صورت گرفته تا دیده شود که کدام‌یک بهتر هستند.

carfectionnsxvsi8smallimage
ما قبلاً همه‌ی جزئیات ب‌ام‌و i8 را می‌دانیم و چندین و چند بار درباره‌ی آن از زمان معرفی در چند سال پیش سخن گفته شده است. شاسی این خودرو کربنی بوده و شبیه نمونه‌هایی نظیر مک لارن P1 و یا خودروهای فرمول ۱ است بنابراین یک مونوکوک فیبر کربنی تنهاست. این موضوع i8 را به‌طور باورنکردنی سخت و سبک می‌سازد. یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو بین دو اکسل خودرو جای گرفته است. شاید این پیشرانه برای یک سوپرکار پیشرانه وسط کوچک به نظر آید اما این نسخه تنها نیست و پیشرانه‌ای الکتریکی آن را همراهی می‌کند. این دو با همکاری یکدیگر قادر به تولید قدرت ۲۲۸ اسب بخاری و گشتاور ۳۲۰ نیوتون متری هستند. نیروی یاد شده از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

bmw-i8-wallpaper-10
شاید هنوز هم تصور کنید که ۲۲۸ اسب بخار برای یک سوپرکار بسیار کم است. خب به این میزان خروجی یک پیشرانه‌ی الکتریکی دیگر با قدرت ۱۲۹ اسب بخار و گشتاور ۲۴۹ نیوتون متری را نیز اضافه کنید. در مجموع این خودرو قدرت ترکیبی ۳۵۷ اسب بخاری و گشتاور ۵۶۹ نیوتون متری دارد. اگرچه که این اعداد برای یک خودروی اسپورت متوسط خوب هستند اما در مقایسه با دیگر سوپرکارها چشمگیر نشان نمی‌دهند. هرچند در خودرویی که تنها ۱۵۴۲ کیلوگرم وزن داشته و بخش اعظم گشتاور آن از پیشرانه‌های الکتریکی حاصل می‌شود،i8 می‌تواند ظرف مدت ۴ ثانیه از سکون به تندی ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

2016-acura-nsx-110-876x535
اما ب‌ام‌و i8 تنها خودرویی نیست که تکنولوژی هیبریدی و سرعت را با همدیگر ترکیب کرده است. آکورا NSX کاملاً جدید نیز از تنظیمات مشابهی استفاده می‌کند و البته با قدرت بیشتر رقیبی سرسخت برای ب‌ام‌و به شمار می‌رود. NSX بجای پیشرانه‌ی سه سیلندر توربو از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توئین توربو با قدرت ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری استفاده می‌کند. این پیشرانه به یک پیشرانه الکتریکی ۴۷ اسب بخاری متصل بوده و قدرت ترکیبی از طریق گیربکس ۹ سرعته دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

2015-bmw-i8-test-drive-1900x1200-4
در بخش جلو دو پیشرانه‌ی الکتریکی متفاوت با قدرت ۳۶ اسب بخار نیروبخش هر چرخ هستند. قدرت مجموع این سیستم ۵۷۳ اسب بخار و گشتاور مجموع نیز ۶۴۵ نیوتون متر می‌باشد. با این تفاسیر NSX می‌تواند در ۳.۱ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد. چرا قدرت بیشتر این خودرو به سرعت بیشتر از این منجر نشده است؟ علت وزن خودروست. به خاطر استفاده از شاسی مرسوم‌تر، پیشرانه بزرگ‌تر و واحد الکتریکی اضافه‌تر این خودرو وزن ۱۷۶۹ کیلوگرمی دارد. البته هنوز هم خودرویی سریع است.

nsx-4
در بحث هندلینگ و کارایی آکورا NSX در پست سریع‌تر است. اگرچه ب‌ام‌و i8 نیز اصلاً بد نیست اما برای این طراحی نشده که یک خودروی پیست باشد؛ اما NSX یک خودروی پیست است. I8 باید یک خودروی سریع، هیجان‌انگیز و اسپورتی باشد که به‌طور باورنکردنی اقتصادی نیز عمل کند؛ اما آکورا یک بمب در پیست بوده و به اندازه‌ی رقبای ایتالیایی، آلمانی و بریتانیایی خود سریع است.

کدام خودرو بهتر است؟ ما حدس می‌زنیم ک این موضوع واقعاً به خواسته‌های شما از یک خودرو بستگی دارد. Carfection در نهایت نام برنده‌ی نهایی را اعلام نمی‌کند اما برای رانندگی NSX را ترجیح می‌دهد. ما هنوز فرصت رانندگی با این خودرو را نداشته‌ایم بنابراین نمی‌توانیم بگوییم کدام‌یک را انتخاب می‌کنیم؛ اما درباره‌ی ب‌ام‌و i8 می‌توان گفت که شاهد ترکیب شگفت‌انگیزی از زیبایی، شاسی فیبر کربنی و پیشرانه‌ی سه سیلندر فوق‌العاده هستیم.
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Parvaz

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (405 ديدگاه)

    این کجا و آن کجا :| سفینه یه چیز دیگه اس، i8 حتی شاسی رو هم از کسی قرض نگرفته ساخته شده که الکتریکی هیبریدی باشه طراحی داخلی و خارجی i8 هم بت داره میگه که من از نسل آینده هستم ولی آکورا…

    1. امپراتور لامبورگینی

      ۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      سلطان که هست بقیه فقط باید سکوت کنن. 👊👊👊

      1. KING918

        ۶ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (217 ديدگاه)

        منظور از سلطان کیه دقیقا …؟؟؟؟؟

        1. امپراتور لامبورگینی

          ۶ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          سلطان باواریا.
          اسم سلطانرو که ثبت تجاری نکردی محمد رضا جان ؟
          اگر ثبت کردی یک ( ™ ) (TM) همون trademark بزن ما هم در جریان باشیم !!

      2. امپراتور لامبورگینی

        ۶ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        از نظر سرعت که ماشالله اینقدر خوب هست که حسرت هیچ سوپراسپرتی به دلت نمونه.
        قیافه و ظاهر هم که در دنیا شاید 5 مدل ماشین به این زیبایی ساخته شدن.
        در هاش هم که بینهایت زیبا باز میشن
        مصرف سوختش هم که مطمئنا بالا نخواهد بود.
        راحتی و آسایش هم که با اسم BMW تضمین میشه.
        قیمتش هم که 30/000 تا 40/000 دلار کمتر از NSX هست.
        کمربند ایمنیش هم که رنگ آبی آسمونی هست !!!

        چی میخواین بیشتر ازین ؟؟؟

        1. KING918

          ۶ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (217 ديدگاه)

          نه با مجید جان
          گفتم به یکی از اینا میگی سلطان و لی معلوم نکردی کیو میگی شاید به nsx میگی سلطان واس همین پرسیدم …..
          من که اون سلطان( فارسی) هم حذف کردم بی انصاف … :-(

        2. امپراتور لامبورگینی

          ۶ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          عزیزی.
          شوخی کردم بی انصاف

    2. Bavaria

      ۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      این دو خودرو فلسفه ساختشون باهم فرق میکنه،ب ام و برقیه با کمک یک پیشرانه کوچک درونسوز .اما آکورا درونسوزه با یک پیشرانه کوچک برقی
      درضمن وقتی فرصت تست این خودرو رو نداشتن چرا مقایسه انجام دادن؟؟؟!!!! این حدس و گمان هارو که خودمون هم میتونستیم بزنیم
      راجع به مصرف سوخت،برد الکتریکی و این چیزا که اصلا حرفی به میان نیومده
      .
      .
      .
      ولی ب ام و عجب رخی داره

    3. Bavaria

      ۶ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      ب ام و عجب ماشینی تولید کرده،هرچقدر بیشتر میگذره ارزش i8 بیشتر میشه واسم،به مهندسین ب ام و بیشتر اعتماد میکنم و باخودم میگم چقدر آینده نگر هستن،هرروز i8 داره جدیدتر میشه واسم،انگار خودش ی نوع پیشگویی از آیندست
      .
      در ضمن این آکورا نتونسته افتخارات سابق رو بدست بیاره و اصلا چیزه خاصی نداره(بجز نشان افتخار نسل قبلشو) که آینده به اون صورت ک انتظار میره ازش یاد بشه
      .
      ولی i8 همیشه افتخارش برای ب ام و میمونه

    4. ارمان

      ۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1306 ديدگاه)

      اکورا….
      اکورا چی؟
      منتظر نقد شما از اکورا میمونم
      پرواز!

      1. Parvaz

        ۷ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (405 ديدگاه)

        نقد من؟؟ من فقط نظرمو گفتم ، میبینی نصف لایک خورده نصف دیسلایک یعنی نصف کسایی که نظر منو خوندن با من موافق بودن نصف دیگه نه… اکورا ماشین خوبی هستش ولی اصلا با فلسفه هیبرید هم خوانی زیادی نداره، موتور بنزینی پر حجم و در عوض با موتور های الکتریکی ضعیف… طراحی اکورا تکراری و مشترک با سایر محصولات هوندا هستش ولی در i8 میبینیم یک طراحی جدید و همخوانی با کلاس خودرویی خود هستش، i8 بیشتر شبیه یک ماشین هیبرید الکتریکی هستش…!!!

  2. mehdi

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    آکورا همه جوره بی ام دبلیو می خوره.از نظر زیبایی از نظر قدرت شتاب و کلا سرتر آکورا…اصلا i8 رقیب آکورا نیست….

  3. سامان

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    NSX+++++++
    Bmw i8——

  4. datsun

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3944 ديدگاه)

    دو خودرو متفاوت که تنها نقطه مشترکی که دارن هیبریدی بودنشونه …..

  5. Mohamad

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (812 ديدگاه)

    انصافا هوندا طراحی عضله ای و تهاجمی تری داره و واقعا زیباست
    من انتخابم هونداست
    مجذوب اون رنگ قرمزش شدم

  6. AK_007

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (562 ديدگاه)

    جدا از بحث بهتر بودن من با دوست عزیز موافقم
    این دو جفتشون کلا فرق میکنن
    اون بنزین موتر اصلیشه و یه موتور الکتریکی داره و اون یکی برعکس
    انگار بخاری گازی رو با موتور EF7 مقایسه کنی چون جفتشون گاز سوزن!

    1. Archi KHAN

      ۷ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2198 ديدگاه)

      چه مثالی …
      دیگه شک و شبهه ای باقی نذاشتی :-)

  7. GOD BLESS AMERICA

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    این مقایسه اشتباهه.
    i8 چیز دیگریست و هدف مشخصی داره.مصرف سوخت هم مهمه و آلایندگی پایین بسیار مهمه.

  8. saied

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    بی ام دبلیو خیلی شاخ تره تو این کلاس
    هیبریدی بودن اکورا جنبه تبلیغاتی داره. و اگه هیبریدی نبود ۲۰۰ کیلو شایدم بشتر سبک تر میشد و رکورد هایه بهتری میزد

  9. ارمان

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1306 ديدگاه)

    هدف مقایسه و تقابل دو خودرو نیست خیلی هوشمندانه داره به موتورهای الکتریکی اشاره میکنه که هم میتونن در مصرف سوخت کمک کنن هم میتونن گشتاور و قدرت مطلوبی رو ارعه بدن
    یا هر دوتا با هم پس کاملا بر میگرده به خودرو ساز که حالا با یه رفتار مشابه میخواد مکلارن پی ۱ تولید کنه یا i8 یا پریوس

  10. یاسین

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    موضوع اصلا مقایسه نبود لزوما چون این دوتا با هم فرق میکنن از یه قماش نیستن بحث بحث رانش هیبریده که به نظرم از این منظر بی ام وه بهتره چون اینده نگر تره
    با وجود اینکه من عاشق این هیولای هوندام ناموسا رخو نیگاه کن میگه بیا منو برون

  11. USA & JAPAN

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    برای من قطعا سامورایی یه چیز دیگس

  12. sattar

    ۲۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    دیسلایک ها را بزنین که من اومدم من نمیدونم چرا کسایی که اصلا از خودرو سر در نمیارن میان وبا چه تعصبی از یه برند که مورد علاقشونه دفاع می کنند و بوق تو کرنا می کنند که فقط اینی که من میگم خوبه بابا به پیر به پیغمبر اینقدر علایق شخصیتون را به زور به مردم تحمیل نکنید متاسفم کاش پدال فقط نظرات تخصصی را ثبت می کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا