بی ام و

برادران چموش باواریا، مقایسهٔ ب‌ام‌و M8 و M6

ب‌ام‌و به‌تازگی مدل اسپرت و قدرتمند M8 را در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت معرفی کرده که پرچم‌دار جدید کوپه‌های این شرکت محسوب می‌شود؛ اما این کوپهٔ اسپرت جدید در مقایسه با سلف خود یعنی M6 چگونه خواهد بود؟ در این مطلب قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.

اگر این دو خودرو گوشی‌های موبایل هوشمند بودند، M8 جدید را می‌شد پرچم‌دار مدرن آیفون X دانست که از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مثل باز کردن قفل با چهره، نمایشگری با وضوح فوق‌العاده بالا و جدیدترین نرم‌افزارها برخوردار است. در همین حال، M6 هم مثل گوشی‌های پرچم‌دار چند سال پیش است که حتی هنوز هم برخی از ویژگی‌های آن چشمگیر هستند ولی شاید در کنار مدل جدید چندان به چشم نیایند. مقایسه با گوشی‌های هوشمند را که کنار بگذاریم باید گفت سری ۸ جدیدترین زبان طراحی ب‌ام‌و را ارائه کرده و ظاهر تیزتر و ظریف‌تری نسبت به سری ۶ دارد.

در بخش پیشرانه‌ها، در سینهٔ M6 یک موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که در نسخهٔ معمولی ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد اما در نسخهٔ کامپتیشن خروجی آن به ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک صرفاً به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند و خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive نیست.

از سوی دیگر، M8 هم از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند اما در اینجا این موتور در نسخهٔ معمولی ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که در نسخهٔ کامپتیشن قدرت آن به ۶۲۵ اسب بخار می‌رسد اما گشتاور تغییری ندارد. وظیفهٔ انتقال نیرو در M8 نیز بر عهدهٔ یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک است اما نکتهٔ مهم‌تر اینکه این کوپهٔ جدید برخلاف سلفش به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive مجهز شده است. البته بااین‌حال راننده می‌تواند سیستم کنترل دینامیک پایداری را غیرفعال کرده و با انتخاب حالت 2WD تمامی نیروی موتور را به چرخ‌های عقب ارسال کند.

در این مطلب قصد داریم عملکرد مدل‌های کامپتیشن دو خودرو را باهم مقایسه کنیم. با نگاه به اعداد روی کاغذ می‌توان دید که M8 از لحاظ خروجی موتور برتری جزئی نسبت به M6 دارد که شاید تأثیر بزرگی روی شتاب در خط مستقیم نداشته باشد اما باید توجه داشت که این کوپهٔ جدید از سامانهٔ چهارچرخ محرک و تکنولوژی‌های مدرن‌تری سود می‌برد که این ویژگی‌ها می‌توانند در عمل اختلاف میان عملکرد دو خودرو را افزایش دهند. به همین دلیل، درحالی‌که M6 کامپتیشن ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید، M8 کامپتیشن این کار را ۰.۷ ثانیه یعنی ظرف ۳.۲ ثانیه انجام می‌دهد که اختلاف قابل‌توجهی است.

اگر هنوز هم در برتری M8 نسبت به برادر سالخورده‌اش تردید دارید بهتر است به تجهیزات رفاهی و کمک‌رانندهٔ آن نگاهی داشته و آن‌ها را با M6 مقایسه کنید. به‌عنوان‌مثال، در کوپهٔ جدید نمایشگر سربالا، سیستم کمک پارک و سیستم Live Cockpit Professional ب‌ام‌و همگی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند. تنها قسمتی که M6 بر M8 برتری دارد، قیمت است زیرا درحالی‌که قیمت M8 در ایالات‌متحده از ۱۳۳ هزار دلار آغاز شده و به ۱۴۶ هزار دلار در نسخهٔ کامپتیشن می‌رسد، M6 کامپتیشن قیمتی در حدود ۱۲۰ هزار دلار داشت. البته برتری‌ها و ویژگی‌های پیشرفتهٔ M8 ارزش پرداخت ۲۶ هزار دلار بیشتر را دارند.

 

مشخصات فنی

 

M6 کامپتیشن

M8 کامپتیشن

پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۰۰ اسب بخار ۶۲۵ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه ۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
طول ۴,۸۹۸ میلی‌متر ۴,۸۶۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۱ میلی‌متر ۲,۸۲۷ میلی‌متر
وزن ۱۸۵۰ کیلوگرم ۱۸۸۵ کیلوگرم
قیمت ۱۲۰ هزار دلار ۱۴۶ هزار دلار

 

منبع: CarScoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. - A M I R -

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (728 ديدگاه)

    هردوتا جز جذاب ترین طراحیای بی ام و هستن ، یه درگ دیدم که M850i تونست توی رولینگ M6 رو بزنه ، البته تست خیابونی بود و خیلی نمیشه روش حساب کرد ، ولی یکی از مشکلات M6 توی درگا همین سنگین حرکت کردنشه ، واقعا دلیلشو نمیدونم ، توی اکثر درگای رسمی از بقیه رقباش جا میموند ، فعلا چیزی که مشخصه سری ۸ با وجود وزن بیشتر این مشکلو نداشته و چابک تر بوده و تا الان تونسته مقام خوبی رو توی بیشتر درگای رسمی و غیررسمی مال خودش کنه …

    1. MAHDI

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      بله کاملا درسته.مدل M850 باقدرت 530 اسب بخار در مسابقه درگ ورولینگ از مرسدسS63 کوپه با 610اسب بخار سریع تربود.در مسابقه درگ از بنتلی کنتیننتال GT با 628 اسب بخار سریع تر بود.از استون مارتین لگرا با 620اسب بخار سریع تربود.از تسلا 3پرفومنس در مسابقه درگ سریع تر بود.وهمینطور از موستانگ GT350 هم درمسابقه درگ سریع تربود.
      اما ب ام وM850 در پیست!!!
      درکانال the fast lane car زمان گیری دور پیست
      ب ام وM850 زمان پبیست: 1:04.20
      آلفا رومئو جولیا زمان پیست: 1:04.45
      شورولت کاماروss زمان پیست: 1:04.89
      دوج چلنجر هلکت زمان پیست: 1:05.00
      جگوار اف تایپr زمان پیست:1:05.25

      مجله AUTO ZEITUNG زمان گیری پیست
      نیسان GTR زمان پیست: 1:35.03
      ب ام وM850 زمان پیست: 1:35.05
      هونداNSX زمان پیست: 1:35.09
      استون مارتین ونتیج زمان : 1:39.04
      درپیست مگنی کورس آلفا جولیا از m850 سریع تر بوده.

  2. ابوالفضل

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بی ام دبلیو با تولید سری هشت مطمعنا با کاهش خرید سری 6 کوپه روبه رو میشه
    میتونست به جای سری هشت یه نسخه ویژه ایی از سری 6 بزنه مثلا همین m8 رو میکردش m6 ولی نسخه لوکس ترش که با اس کلاس مرسدس برابری کنه

    1. ارش

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      سری ۶ دیگه تولید نمیشه که بخواد کاهش فروش داشته باشه.

      1. ابوالفضل

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (38 ديدگاه)

        سری 6 تولید میشه ولی در نسخه gt

    2. سورنا

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      تولید سری ۶ متوقف شده که بدترین خبری بود که برای من میشد شنید
      چون من هنوز عاشق 630 کروک هستم حتی بیشتر از این مدلای جدید معرفی شده
      این ۶۳۰ هنوزه که هنوزه جذابیتش برام بی حده …

  3. Amir Machine

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1279 ديدگاه)

    بازم میگم، M8 و بطورکلی سری 8 باید بعنوان نسل جدید همون سری 6 معرفی میشد، چه لزومی داشت اسمش تغییر کنه؟
    سری 8 مثل سری 6 پلت‌فرم و موتورهاش با سری 5 یکیه و حتی طول و فاصله محوریش هم از سری 6 کمتره
    چرا باید ماشین کوچیکتر با اسم بزرگتر معرفی بشه؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. MAHDI

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      دوست عزیز سری 8 جسه بزرگ تری داره.شما عکس این دوماشین رو کنارهم سرچ کن کاملا متوجه میشی.شما بافاصله محوری یا طولش چیکار داری.سری 6 یه ماشین کشیده بود. اما سری 8 یه ماشین عریض تره.
      مثل اینکه بگی چرا مرسدس که قبلا SLS رو تولید کرده حالا اومده AMG GT رو ساخته که کوچیک تره

      1. Amir Machine

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1279 ديدگاه)

        من نمیگم چرا سری 8 کوچیکتره، میگم باید اسمش همون سری 6 میموند، سری 8 باید یه گرند تورر بزرگ و لوکس باشه
        شما ببین اعداد زوج تو محصولات ب‌ام‌و یعنی نسخۀ کوپۀ محصولات اعداد فرد
        یعنی سری 4 کوپۀ سری 3 محسوب میشه و X4 کوپۀ X3
        قبلاً سری 6 هم همینطور بود، یعنی کوپۀ سری 5 بود و از لحاظ فنی و پلت‌‎فرم و موتورها کاملاً باهم یکسان بودن
        الانم سری 8 از لحاظ فنی کاملاً با سری 5 اشتراک داره و در اصل کوپۀ سری 5 محسوب میشه اما اسمش شده سری 8
        این ماشین باید اسمش همون سری 6 باشه و ب‌ام‌و اگه قصد تولید سری 8 رو داشت باید یک کوپۀ بزرگ و کاملاً لوکس با موتور V12 میساخت که در اصل کوپۀ سری 7 باشه، مثل S کلاس کوپه
        از لحاظ عرض هم اشتباه میکنی، سری 8 فقط هشت میلیمتر از سری 6 عریض‌تره یعنی کمتر از یک سانتیمتر
        ب‌ام‌و اومده یه ماشین هم‌اندازه یا حتی کوچیکتر از سری 6 رو با اسم بزرگتر سری 8 معرفی کرده که بنظر من کار جالبی نیست

        1. MAHDI

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          دوست گرامی همونطور که گفتم سری 8 بزرگ جسه تره نسبت به سری 6.اما پرفومنس قوی تری هم داره وعملکردش در پیست بسیار بهتره.سری8 یه ماشین خیلی پهن هستش. درحالیکه سری 6 طول بیشتری داره.گفتم که فیلم های تست این دوماشین وعکسشون کنارهم موجوده.ببینید بعد قضاوت کنید که کدوم بزرگ تره

        2. Amir Machine

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (1279 ديدگاه)

          شما انگار نمیخوای قبول کنی اندازۀ سری 8 تفاوتی با سری 6 نداره و حتی در بعضی قسمت‌ها کوچیکتر هم هست
          مگه اعداد اعلامی خود سازنده دروغ میگن؟!
          ابعاد M8
          طول: 4867 میلیمتر
          عرض: 1907 میلیمتر
          ارتفاع: 1362 میلیمتر
          فاصلۀ محوری: 2887 میلیمتر

          ابعاد M6
          طول: 4898 میلیمتر
          عرض: 1899 میلیمتر
          ارتفاع: 1375 میلیمتر
          فاصلۀ محوری: 2851 میلیمتر

          این اعداد نشون میدن M8 هم در طول، هم در ارتفاع و هم در فاصلۀ محوری از M6 کوچیکتره و فقط عرضش به میزان ناچیز 8 میلیمتر بیشتره

          حالا از روی اعداد دقیق و اعلامی سازنده بهتر میشه قضاوت کرد یا از رو فیلم و عکس؟ اعداد میگن سری 8 کوچیکتره

          من نه کاری به پرفورمنس سری 8 دارم نه به عملکردش در پیست، خب معلومه ماشین جدیدتر بایدم بهتر باشه چه ربطی به حرف من داره؟
          من میگم این ماشین با این اندازه و این ویژگی‌های فنی باید نسل جدید همون سری 6 باشه نه اینکه اسمش بشه سری 8، من با اسمش مشکل دارم، مثل این میمونه که ب‌ام‌و اسم نسل جدید سری 4 رو بذاره سری 6

        3. Abbas

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (875 ديدگاه)

          منم با نظر امیر موافقم،چرا باید ماشینی که نسخه ی کوپه ی سری ۵ هست بشه سری ۸،سری ۸ باید میشد یه گرندتورر لوکس که از سری ۷ درست شده،مهم پلت فرم و ابعاد اصلیه نه این که تو چهارتا عکس این گنده تر از اون میزنه

        4. مانی

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          میخواد کوپه سری 5 رو با یکمی چاشنی لاکشری بیشتر جای S-Class قالب کنه
          در صورتی که باید باE-Class کوپه رقابت میکرد

      2. doubt

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (258 ديدگاه)

        حرف امیر کاملا درسته. خیلی هم پیچیده نیست فهمیدنش. نمیدونم چرا هی رو حرف غلط خودت اصرار داری مهدی. ب هر قیمتی ک شده فقط میخای بگب ب ام و همه کاراش درسته.

        1. MAHDI

          ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          آقای مانی فعلا در در تمام زمینه ها سری8 از Sکلاس کوپه برتر بوده بعد توداری میگی Eکلاس کوپه!!!!
          البته یه درگ هم بین E400کوپه و مدل 840 سری 8 در مجلهCARWOW انجام شده که با داشتن قدرت یک اندازه اما در مسابقه درگ ورولینگ سری8 بسیار سریع تربود.
          کیفیت کابین Eکلاس از سری 5هم پایین تره بعد توداری سری8 رو باEکلاس کوپه مقایسه میکنی.یعنی تمام مجلات خودرویی به اندازه شما نمیدونن.سری 8 در مدل M850 که 530اسب قدرت داره چه در پیست وچه در مسابقه درگ ورولینگ عملکرد بسیاربهتری نسبت بهS63S کوپه داشت که بیش از620اسب قدرت داره. حالا دیگه بحث M8 و M8کامپتیشن جداست

  4. ایمان

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    نسخه های کامپتیشن BMW کولاک کردن
    عجب هیجان و رقابتی بوجود آوردن این باواریایی ها

  5. The best or nothing

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    M6 قشنگتره به نظرم

  6. بهنام

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (492 ديدگاه)

    طراحی سری شش با وجود سالخوردگی بی نقصه. از هر زاویه ای زیباست و تنومند.

    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      اگر یه فیسلیفت روی چراغهای عقب سری ۶ انجام میدادند ، چیزی از سری ۸ کم نداشت که زیباتر هم بود .

  7. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    ام 6 طراحی خیلی زیبا تری داره .

  8. MAHDI

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    هردو شاهکار طراحی هستن.سری 6 در اونم درمدلM6 هیچوقت طراحیش قدیمی و خسته کننده نمیشه.
    واما M8 که یکی از زیباترین خودروهای دنیاست.من لحظه شماری میکنم برای مدل چهار درش که قطعا بخاطر طراحی کشیده تر خیلی خیلی دوست داشتنی میشه.چندتا از عکس های جاسوسیش رو براتون میفرستم

  9. L-H-P-TT

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    هدفم این نیست که به BMW توهین کنم اما پیشرفت نسل جدید ۹۱۱ نسبت به نسل قبل رو نیگا کنید ، خیلی پیشرفت کرده ….
    M6 و M8 یه مدل نیستن اما میشه گفت که پدر و پسرن ، وقتی از لحاظ اعداد مقایسه کنیم فقط ۲۵ اسب و ۵۰ نیوتن متر M8 نسبت به M6 پیشرفت داشته ….
    خلاصه این که هنوز که هنوزه منتظریم تا BMW یه سوپر اسپرت در خور بده بیرون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا