بی ام و

مقایسه بغل‌به‌بغل نسل جدید و قدیم ب‌ام‌و سری 3

پس از انتظاری طولانی‌مدت، انتشار تصاویر جاسوسی فراوان و تیزرهای هیجانی، سرانجام نسل جدید ب‌ام‌و سری ۳ در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸ معرفی شد. این خودرو از پلتفرمی کاملاً جدید و پیشرانه‌هایی متفاوت بهره برده و در نظر دارد پادشاهی خود در کلاس سدان‌های اسپورت را حفظ کند.


اگرچه در نگاه اول متوجه این قضیه نمی‌شوید اما نسل جدید این خودرو ۷۶ میلی‌متر طویل‌تر از نسل قبلی بوده و فاصله‌ی بین محوری آن نیز ۴۱ میلی‌متر افزایش یافته است. از نظر بصری شاهد خودرویی زیباتر، شیک و متفاوت هستیم که در مقایسه با نسل F30 ارتقا یافته است.


نمای جلو سرانجام شخصیت خاص خود را یافته و دارای چراغ‌های کاملاً جدید در جلو و عقب می‌باشد که در کل ظاهر با ابهت و گیرایی ایجاد کرده‌اند. این خودرو را در شانه‌به‌شانه با نسل پیشین مقایسه کرده‌ایم تا متوجه ویژگی‌های جدید آن شویم.

  • نمای جلو


بسته به تریم انتخابی، سری ۳ جدید ظاهر متنوعی دارد. این خودرو که در تصاویر مشاهده می‌کنید 340i سفیدرنگ است که به اندازه برخی تریم‌های دیگر تیز و بز نیست؛ اما هنوز هم ظاهر زیبایی دارد. جلوپنجره کلیوی شکل نمادین ب‌ام‌و هم‌اکنون بزرگ‌تر و با ابهت‌تر از قبل بوده و حتی از کروم نیز برخوردار می‌باشد.

چراغ‌های جلو به اندازه‌ی چراغ‌های نسل قبل تیز و زاویه‌دار نیستند. به جای آن شاهد طراحی افقی‌تری هستیم که خیز تیزی از بخش عقبی آن بلند شده و چراغ را به دو قسمت تقسیم می‌کند. ورودی هوای پایین نیز از مه شکن‌ها جدا شده و خود مه شکن‌ها از نوع LED هستند.


رینگ‌ها نیز کاملاً جدید بوده و البته ما را کمی به یاد نسل پیشین می‌اندازند. طراحی ۱۰ پره‌ی قبلی حفظ ‌شده اما پره‌ها ضخیم‌تر و جداتر هستند. در کل نسل جدید سری ۳ از نظر طراحی ارتقای قابل‌توجهی داشته است.

  • نمای عقب

نیمه‌ی جلویی خودرو به اندازه‌ی نیمه‌ی عقبی تغییرات شدیدی نداشته است. ب‌ام‌و طراحی پیشین چراغ‌های عقب را کنار گذاشته و از چراغ‌هایی استفاده کرده که تقریباً ما را به یاد لکسس RC می‌اندازند. ستون C کمی پهن‌تر بوده و لبه‌ی صندوق نیز سرراست‌تر شده است.

اگر لوگوی ب‌ام‌و را پنهان کنید شاید متوجه نشوید که این محصول از باواریا بیرون آمده است. سری ۳ جدید نشان دهنده‌ی جهت کاملاً جدید ب‌ام‌و بوده است. برخی از همین ویژگی‌ها در نسل جدید سری ۸ هم دیده شده است.
  • کابین

در داخل کابین هم انتظار تغییرات بسیار زیاد را نداریم. بسیار از عناصر نسل قبلی در این نسل حفظ شده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فرمان سه پره، کنترلر iDrive و طراحی کلی کابین اشاره کرد؛ اما بازهم تفاوت‌های پررنگی را می‌توان تشخیص داد.

یکی اینکه پشت آمپرهای آنالوگ جای خود را به نمونه‌های دیجیتالی داده‌اند. صفحه‌نمایش مرکزی هنوز هم در بالای داشبورد جا خوش کرده اما یکپارچگی بیشتری با کلیت داشبورد دارد. تعدادی از دکمه‌های زیر صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی حذف شده‌اند و اهرم تعویض دنده نیز سنگین‌تر به نظر می‌رسد.

ب‌ام‌و سری 3 جدید
کابین نسل جدید سری ۳ درست همانند ظاهر آن تغییر بسیار شدیدی نداشته اما در کل تکامل جذابی را تجربه کرده است.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. مهزیار

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (444 ديدگاه)

    کاملا یه فیس لیفت سنگینه تا یه خودروی جدید.. من نسل قبل رو بیشتر دوست دارم متناسب تر بود طراحیش… به خط شیشه در عقب هر دو خودرو نگاه کنید

  2. sina

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    هم سری 3 هم ایکس 3 و هم ایکس 5 تو نسل جدیدشون طراحی پشتشون پسرفت داشته متاسفانه وگرنه باقی چیزاشون واقعا بی نقص هستش.

    1. #ali.m#

      ۱۲ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      سری ایکس رو واقعا قبول دارم سینا جان .
      ولی سری5و3واقعا عالی شدن به نظرم .
      البته طراحی واقعا سلیقه ایه

      1. sina

        ۱۲ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (2658 ديدگاه)

        سلام علی جان
        نبودی یه مدت ?
        اره قبول دارم تو سری ایکس خعلی رو مخ تر بود عقب هاشون.

        1. #ali.m#

          ۱۳ مهر ۱۳۹۷
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          مخلصم سینا
          یکم مشغله داشتم .
          ?

  3. علی رضا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (223 ديدگاه)

    چراغ و خط زیرش که تا روی سپر امتداد پیدا کرده در نسخه ابی رنگ () خیلی شبیه پژو ۳۰۸ و عقبشم که شبیه لکسوس
    میگن چوب خدا صدا نداره همینه
    هی گفتید a کلاس شبیه برلیانس و کیا حالا تحویل بگیرید

  4. #ali.m#

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    سری3رو همیشه دوست داشتم و دارم .
    الان ک پشتش شبیه لکسس شده بیشتر هم دوستش دارم .

    1. فرامرز

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (1597 ديدگاه)

      وقتی نسل جدید آر ایکس چراغ عقبش رو مشابه ب ام و ایکس ۵ زد همه میگفتن نه لکسس و کپی؟ الآن همه شدن خدای اصالت طراحی و به چراغ های ب ام و ایراد میگیرن. ب ام و مشابه همین چراغ های عقب رو تو ایکس ۴ جدید و سری ۸ استفاده کرده ولی همه منتظر سری ۳ بودن تا بهش ایراد بگیرن!!!

  5. Mohammad

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    تغیرات جزئی که اعمال شده در ظاهر ماشین یه جورایی اونو جدید نشون میده ولی این همون ماشین قبلی هست طراحی جدیدی دیده نمیشه حتی چراغ عقب هم شده لکسوس

    1. mahdy

      ۱۲ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      این باز حرف زد

      1. Mohammad

        ۱۲ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        خب میخوای بگم عجب ماشین جدیدی هست خوشم اومد . مدل های تیون شده بی ام و حتی بهتر از این فیس لیفت ناقص هست به جز چراغ عقب و کابین کجاش فرق کرده با نسل گذشته ‌ . یه دلیل بیارید مشتری مدل قبلی رو بفروشه اینو بخره

  6. Amir

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    زیبا شده اما حقیقتا بیشتر شبیه یک فیس لیفته تا نسل جدید طراح های بی ام و ریسک نکردند.به هر حال سری 3 همیشه سرامد و پیشرو بوده و این نسل جدید هم بهتر از همیشه خواهد بود.

  7. amir

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (522 ديدگاه)

    بیشتر یه جور فیس لیفته تا نسل جدید.

  8. ایلیا

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (731 ديدگاه)

    فرو رفتگی زیر چراغ جلو رو نداشت زیباتر می شد، از نظر من.

  9. کوروش

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    بنظرم عالی شده بیشتر واکنش ها نسبت به طراحی بیشتر به کابین فوقالعاده خوبش بر می گردد اکثر کسایی که ماشین های بی ام و رو تجربه کرده باشند شاهد ارگونومی فوق العاده اش نسبت به برند های دیگر هستند طراحی بیرونی بر خلاف ایکس سه بنظرم عالی و مثل سری پنج جدید شاهکار و ماندگار خواهند شد

  10. Amin

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (135 ديدگاه)

    واقعا عالی شده،رقابتش با مرسدس سی کلاس دیدنی خواهد بود

  11. شاهین

    ۱۲ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (4696 ديدگاه)

    آمار و ارقام کف بازار نشون خواهد داد که آیا حرکت طراحان ب ام و صحیح بوده یا نه…
    سری ۳ اعتبار این کلاسه.

    1. mahdy

      ۱۲ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      دقیقا
      آقا شاهین کسایی که میگن طراحیش بدشده یا فیس لیفته و اینجور چیزا به شدت سطحی نگرن من که حاضرم این ماشینو با قیافه پراید هم بخرم
      ولی پرایدی که حجم کم نظیری از مهندسی ناب آلمانی پشتشه

    2. مهزیار

      ۱۲ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (444 ديدگاه)

      اون آرم که اونجاست با نام سری 3 خیلی چیزا رو به خودی خود تغییر خواهد داد.. حتی اگه به قول دوستمون قیافش پراید باشه

      1. Mohammad

        ۱۲ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        این تنها دلیلی هست که طرف داران این کمپانی المانی عاشقش هستن فقط اون ارم بی ام‌ و براشون کافیه . ولی من هزار یک دلیل بیشتر میتونم بیارم که چرا عاشق ماشین های امریکایی ام

    3. Trx (taimaz)

      ۱۳ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (320 ديدگاه)

      سلام آقا شاهین واقعا از مقالتون مثل همیشه لذت بردم.
      نسل جدید سری ۳ یک طراحی کاملا پخته و هماهنگ تر از نسل قبلش داره از طراحی جلوش گرفته که همینطوری که تو کامنتها مشخصه هیچ کسی نمیتونه بهش ایرادی بگیره از نمای کنار شاید شبهات سطحی روی بین نسل قبلش باشه در صورتی که انتقال خط از روی دستگیره به بالا و یک منحنی پایین در نشان دهنده ی بازنگری کامل روی این قسمت هست.
      قسمت داشبرد اوج پختگی این نسل رو نشون میده خطوط داشبرد با قاب دیسپلی خودرو کاملا هماهنگی و زیبایی رو چندین برابر کرده درست مخالف نسل قبل که دیسپلی ساز مخالفی رو میزد و انگار توسط یه فرد ناشی بعد از تحویل از خودرو بهش اضافه شده بود. همچنین صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی همراه با قابلیت های متنوع شامل نویگیشن که از زمان استفاده ی کمپانی آیودی از این تکنولوژی یه جورایی حد استاندارد جدیدی شد و نسل ۳ قبلی با اون آمپر های آنالوگ یه جورایی تو ذوق میزد.
      قسمت عقب هم بصورت کامل تغییر رویه و امضای جدید محصولات بی ام و رو نشون میده.
      بصورت کاملا قطعی مطمعنم این محصول در بازار موفق خواهد شد. فقط انتظار دارم محصولات بعدی یک مقداری از لحاظ پرفورمنس قویتر از آنچه که گفته میشه باشند چون سری ۵ نسل جدید بدجوری انتظارات رو نسبت به سدان های این شرکت بالا برده.

  12. عطا

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (13 ديدگاه)

    من همیشه دوست داشتم بی ام و،دست از طراحی چراغهای عقبی که دیگه زیادی یکنواخت شده بود برداره (هر چند تو دوره خودش طرح زیبایی بود)اینکه چراغهای عقب شبیه لکسس شدن رو قبول دارم،ولی به نظرم طرح های ساده کلسس توی چراغهای عقب ماندگاری خیلی زیادی دارن،شما همین طرح رو توی محصولات ده سال قبل لکسس رو میبینید و فک کنم بازم از دیدنشون لذت میبرید،جان کلام اینکه به نظر هدف از این چراغهای عقب،،،دست به یقه شدن با لکسس تو بازار امریکاست،،،یاد آوری میکنم که لکسس بیش از نیمی از بازار خودروهای لوکس آمریکای شمالی رو تو دست خودش داره

  13. Khosrow

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    اینهمه تعریف کرده اون وسط مسطا نوشته لوگو رو برداری معلوم نیست از باواریا اومده / خب مشکل همینجاست حاجی ..

  14. Sam

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (97 ديدگاه)

    نقد خوبه ولی ایراد گیری ی چیز دیگس
    چیزی ک واضحه بی ام و ی ماشین فوق العادرو فوق العاده تر کرده و این اصلا کار ساده ای نبوده
    هرچند عده ای سعی در کوچیک نشون دادن این تلاش داشته باشن…
    ب شدت منتظر معرفی m3 و مقایسش با رقابا هستم تا حرفم ثابت بشه.

  15. Bideski

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (82 ديدگاه)

    این سری جدیدش خیلی قلچماق تره???

  16. فرامرز

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1597 ديدگاه)

    خدا رو شکر این چراغ عقب سری ۳ که شبیه ایکس ۴ و سری ۸ هست یکم شبیه لکسس آر سی شده (بگذریم که ب ام و قبل از لکسس چراغ طرح ال استفاده میکرد و آر ایکس هم چراغ های پشتش شبیه ایکس ۵ نسل قبل شده بود)! این شباهت اگر چه ممکنه واسه ب ام و گرون تموم بشه ولی واسه لکسس افتخاره و افزایش فروش رو در بر خواهد داشت چون وقتی یه سری ۳ با سرعت ازتون سبقت بگیره فرصت نمیکنید لوگو رو ببینید و فقط طرح چراغا شما رو یاد لکسس میندازه و مشتاق میشید بجای ب ام و اشتباهی لکسس بخرید!!!

  17. Vahid

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (16 ديدگاه)

    لامصب سری جدید چقدر خوشگله
    حیف که نمیتونم از اینا سوار بشم
    هی

  18. محسن.د

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    محبوب ترین سری بی ام و برای من. نمای جلو و کابین (به جز جایگزین کردن صفحه نمایش برای کیلومترشمار) رو دوست دارم اما کاش اصالت همیشگی چراغهای عقب رو خراب نمیکرد ?

  19. محسن.د

    ۱۳ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    نمیدونم این روند افزایش ابعاد برای هر نسل جدیدتر که تقریبا تمام خودروسازها دارن پیش میبرن، قراره به کجا ختم شه؟! ? یواش یواش سری 3 داره میرسه به ابعاد سری 5 های قدیم و همینطور سری 5 به سری 7 ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا