مقایسه تصویری نسل جدید (G05) و قدیم بامو X5
شاید هماکنون تصورش سخت باشد اما چند سال قبل بامو هیچ شاسیبلندی نمیساخت.
اما حدود 20 سال پیش بود که باواریایی ها با معرفی اولین نسل X5 وارد بازی شدند. این کار درست چند سال پس از معرفی مرسدس M کلاس که هماکنون با نام GLE شناخته میشود صورت گرفت و البته پس از بامو نیز پورشه کاین وارد گود شد. جمع مدعیان با معرفی آئودی Q7 تکمیل شده است.
زمان زیادی را پشت سر گذاشتهایم و از آن زمان تاکنون BMW اقدام به معرفی شاسی بلندهای X1، X2، X3، X4 و X6 کرده است؛ و البته هماکنون هم چهارمین نسل X5 معرفی شده است.
چند روزی از معرفی این شاسیبلند نمیگذرد؛ و البته همچون همهی خودروها، نسل جدید X5 در هر جنبهای بهبودهای زیادی نسبت به نسل قبلی خود داشته است. در این مطلب قصد داریم نسل قبلی و جدید این شاسیبلند لوکس آلمانی را با یکدیگر مقایسه کنیم.
مهمترین و واضحترین تفاوتی که در برخورد اول با دو نسل این خودرو به چشم میآید جلوپنجره بزرگتر نسل جدید است که بهطور قابلتوجهی بلندتر بوده و همچنین دیگر تماسی با چراغهای جلو ندارد.
ورودیهای هوای روی سپر جلو نیز در نسل جدید بزرگتر شدهاند و چراغهای روز روشن گرد قبلی هماکنون به صورت یکپارچه با ورودیهای هوای کناری درآمدهاند. در کل تغییرات صورت گرفته باعث شده نسل جدید که با کد G05 شناخته میشود ظاهر گیراتری نسبت به نسل قبلی F15 پیدا بکند.
خیزهای طراحی شده دور چرخها هماکنون تأکید بیشتری روی ظاهر اسپورت داشته و خط شانه بالای قوس چرخها نیز هماکنون دینامیکتر از هر زمان دیگری هستند؛ و اگرچه فرم کلی خودرو در پروفایل جانبی تفاوت زیادی با نسل قبای ندارد و همچنان پیچ و تاب مشهور Hofmeister را در ستون D نشان میدهد اما بخش عقبی خودرو تأکید بیشتری روی چرخهای عقب دارد.
اگرچه چراغهای جلوی X5 جدید در مقایسه با نسل قبلی تفاوتهای بسیار زیادی ندارد اما چراغهای عقب کاملاً تغییر کردهاند و البته مطمئن نیستیم که این تغییر مثبت بوده باشد. درحالیکه نسل قبلی X5 از چراغهای مشابه با دو نسل قبلی خود استفاده کرده بود اما در نسل جدید طراحی کاملاً متفاوتی بکار گرفته شده و البته باعث میشود فکر کنیم با یک شاسیبلند آمریکایی طرف هستیم تا نمونهای آلمانی. شاید هم این یک جنبه مثبت باشد زیرا بامو اکثر کراس اوورهای خود را در آمریکا میسازد.
سپر عقب نیز ظاهر عملکردیتری داشته و دارای دیفیوزر گیرایی است که توسط خروجیهای اگزوز چندضلعی احاطه شده است. البته استایل افقی درب پشتی تغییر زیادی نسبت به نسل قبلی نداشته است.
بامو هنوز تصاویر زیادی از کابین نسل جدید X5 را منتشر نکرده است؛ اما از روی تصاویر کنونی میتوان گفت محیط کلی آن آشنا میباشد. همانند درب پشتی داشبورد طراحی افقی خود را حفظ کرده تا روی ظاهر گرانتر و جادار تأکید داشته باشد.
همانند نمای جلویی، ورودیهای هوای کابین فرم کلی قبلی را حفظ کردهاند و کنترلهای سیستم تهویه دارای طرحی هستند که کار با آنها را آسانتر کرده و از نظر ارگونومی وضعیت خوبی ایجاد میکنند. همچون رویه کنونی صنعت خودرو، صفحه نمایش سیستم اطلاعات پهنتر بوده و یک پشت آمپر دیجیتالی نیز در نظر گرفته شده است.
در کل استایل نسل جدید بامو X5 بهبودهای زیادی نسبت به نسل پیشین داشته است. البته باید هم اینگونه باشد. با فروش بیش از 2.2 میلیون دستگاهی در طی سه نسل پیشین، این خودرو یکی از پرفروشترین محصولات BMW مخصوصاً در آمریکا بوده است. در این کشور تنها سری 3 فروش بیشتری نسبت به X5 داشته است. شایان ذکر است فروش X5 در سال پیش بیش از کل فروش برند مینی بوده و نسل جدید با ظاهر مدرن خود مشتریان بیشتری را جذب خواهد کرد.