نسل سوم بامو سری ۶ برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد درحالیکه یک سال قبل، نسخهٔ کانسپت آن در نمایشگاه پاریس رونمایی شده بود. سری ۶ جدید با وجود استایل محافظهکارانه، خودروی خوشتیپی به نظر میرسید. این نسل از سری ۶ متأسفانه یا خوشبختانه توسط گریس بنگل طراحی نشده و طراحی آن توسط «Adrian van Hooydonk» صورت گرفته بود. حال همین اتفاق برای کوپهٔ کاملاً جدید بامو یعنی سری ۸ رخ داده است اما تقریباً بلافاصله بعد از معرفی سری ۸ جدید، طرفداران عصبانی بامو در اینترنت ناامیدی خود را از طراحی این خودرو اعلام کردند. البته هرچند بسیاری از سایتهای خودرویی دنیا، سری ۸ را خودروی زیبایی دانستهاند اما بسیاری از طرفداران نیز معتقدند که سری ۸ در طراحی پیشرفت چندانی نسبت به سری ۶ که در اصل جایگزین معنوی آن محسوب میشود نداشته است تا جایی که با وجود تغییر نام، سری ۸ بیشتر یک بازطراحی تکاملی از سری ۶ محسوب میشود. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب طراحی این دو کوپهٔ لوکس بامو را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم آیا سری ۸ توانسته راه موفق سری ۶ را ادامه دهد یا نه؟
در ابتدا قبل از آنکه به بحث طراحی بپردازیم، باید بگوییم سری ۸ از لحاظ ابعاد با سری ۶ متفاوت است بهگونهای که از برادر قدیمی خود کوتاهتر، عریضتر و کمارتفاعتر است. به همین دلیل است که سری ۸ باوجوداینکه خودرویی لوکستر و گرانتر است اما اسپرتتر از سری ۶ به نظر میرسد؛ اما پیش از مقایسهٔ این دو خودرو، بهتر است بهطور خلاصه اشاره کنیم که سری ۸ بهطورکلی چه خودرویی است. بسیاری فکر میکنند که این کوپهٔ جدید صرفاً جایگزینی برای سری ۶ است اما اینگونه نیست زیرا سری ۶ از نظر شاسی، فناوری، پیشرانهها و قیمت، اساساً نسخهٔ کوپهٔ سری ۵ بود اما سری ۸ پرچمدار بامو است و به همین دلیل سازندهٔ آلمانی بهترین شاسی، قوای محرکه، عملکرد و تکنولوژی کابین را برای آن در نظر گرفته است؛ بنابراین سری ۸ صرفاً جایگزینی برای سری ۶ با تغییر نام نیست؛ و حالا بپردازیم به مقایسه.
از جلو کاملاً مشخص است که سری ۸ کمارتفاعتر و عریضتر از سری ۶ است. همچنین هرچند جلوپنجرهٔ سری ۸ به بزرگی و زاویهداری نسخهٔ کانسپت نیست و چراغهای جلوی آن نیز بهاندازهٔ نسخهٔ کانسپت تهاجمی نیستند اما نمای جلویی آن خشنتر و وحشیتر از سری ۶ به نظر میرسد. در این قسمت، سری ۸ از چراغهای زاویهدارتر، تهاجمیتر و زیباتر، جلوپنجرهٔ عریضتر و کاپوت تهاجمیتر و عضلانیتری برخوردار است؛ بنابراین هرچند سری ۶ هنوز هم خودروی زیبایی است اما از لحاظ جذابیت و هیجان حرفی برای گفتن در برابر کوپهٔ کاملاً جدید سری ۸ ندارد.
در پروفیل جانبی، خصوصاً در قسمت عقبی، سری ۸ عضلانیتر و اسپرتتر به نظر میرسد که این بیشتر به خاطر گلگیرهای عقب برجسته است. این برجستگی از زیر ستون C آغاز شده و به درب صندوق بار ختم میشود. این ویژگی، نمای قدرتمندی به خودرو بخشیده است. همچنین در سری ۸ خبری از خط شانهٔ سری ۶ که از گلگیر جلو آغاز شده و به چراغهای عقب میرسد هم نیست. علاوه بر این، شیب سقف نیز در سری ۸ تندتر و تهاجمیتر از سری ۶ است؛ بنابراین کاملاً واضح است که بامو قصد داشته در سری ۸ تعادلی بین یک خودروی اسپرت و یک گرند تورر لوکس ایجاد کند یعنی چیزی که سری ۶ هرگز قادر به ارائهٔ آن نبود. به همین دلیل در این بخش نیز قطعاً سری ۸ خودروی زیباتری است.
استایل زیباتر سری ۸ نسبت به سری ۶ در نمای عقبی هم دیده میشود. البته در اینجا چراغهای عقب هردو خودرو L شکل بوده و فرم تقریباً مشابهی دارند اما شباهتها در همینجا به پایان میرسد زیرا علیرغم شباهت فرم کلی، چراغهای عقب سری ۸ خیرهکننده و بسیار زیباتر از چراغهای سری ۶ هستند. علاوه بر این، در اینجا هم سری ۸ کمارتفاعتر و عریضتر است که نمای بسیار اسپرتتری به آن بخشیده و موجب شده بسیار شبیه به یک GT اسپرت به نظر برسد. البته نمای عقبی سری ۶ هم بهاندازهٔ کافی تهاجمی هست و نمای خوبی دارد اما درحالیکه سری ۸ همانند یک گرند تورر پرچمدارِ شایسته به نظر میرسد، سری ۶ صرفاً مانند یک بامو کوپه احساس میشود.
کابین خودروها جایی است که در آن برتریهای سری ۸ کاهش میابد زیرا کابین سری ۶ با طرح آبشاری یکطرفهٔ کنسول میانی، تریم مشکیرنگ داشبورد و آمپرهای سنتی، هنوز هم بسیار زیبا به نظر میرسد؛ اما بااینحال بازهم سری ۸ در کابین کمی بهتر ظاهر شده است چراکه صفحه آمپر دیجیتالی آن نمایی عالی دارد، دکمهها و سوئیچهای آلومینیومی آن پریمیومتر به نظر میرسند و طراحی کلی کابین خودرو از انسجام بیشتری برخوردار است. البته کابین سری ۶ هم به خاطر طرح منحنی داشبورد، راننده محورتر به نظر میرسد؛ بنابراین در این قسمت بهطور قطعی نمیتوان خودروی برتر را انتخاب کرد و باید قضاوت را به سلیقهٔ افراد واگذار کرد.
در پایان بهعنوان نتیجهٔ این مقایسه میتوان گفت که بامو سری ۸ تقریباً از همه لحاظ خودروی برتری است. البته این به معنای زشت بودن سری ۶ نیست زیرا درواقع سری ۶ زیباترین محصول بامو بود اما تا پیش از معرفی سری ۸. همچنین قطعاً بین این دو کوپهٔ لوکس شباهتهایی هم وجود دارد زیرا بامو همواره نشانههای سنتی خود را در کوپههای بزرگش حفظ میکند؛ اما بااینحال سری ۸ پیشرفت بسیار زیادی را نسبت به سری ۶ تجربه کرده و پیشرفت فوقالعادهٔ مونیخیها از سال ۲۰۱۱ تاکنون را نشان میدهد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
بامو M650i | بامو M850i | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 بایتوربو | ۴.۴ لیتری V8 بایتوربو |
قدرت | ۴۵۰ اسب بخار | ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۴.۴ ثانیه | ۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴.۸۹ متر | ۴.۸۴ متر |
عرض | ۱.۸۹ متر | ۱.۹۰ متر |
ارتفاع | ۱.۳۷ متر | ۱.۳۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۵ متر | ۲.۸۲ متر |
منبع: BMWBlog
نیما
۳۰ خرداد ۱۳۹۷ببخشید یه سوال بی ربط . این ماشینایی که دسته دنده ندارن بجاش دکمه دارن چطوری دنده رو میزارن رو حالت تعویض دستی با شیفتر؟
محسن
۳۱ خرداد ۱۳۹۷تو ماشین های مختلف فرق میکنه مثلاً تو بنز c350 کوپه مثل ماشین امریکایی ها(دنده پشت فرمون) با پدال شیفتر حالت دنده عوض می شه میذاری رو m دستی میشه با شیفتر عوض میکنی تو خیلی ماشین های دیگه یه دکمه چرخان تو کنسول وسط هست میذاری رو m با پدال شیفتر عوض میکنی
یا تو اتوبوس های بین شهری با دکمه وضعیت دنده عوض میشه
نیما
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ببخشید تو این عکس M ی که نوشته و جرخ دنده کشیده کنارش … حالت منوال (manual) نیست که بعد با شیفتر دنده رو عوض کرد؟
http://s8.picofile.com/file/8329777318/16.jpg
آقا محسن ممنون جوابمو دادین…
Hamid.Hellcat
۳۱ خرداد ۱۳۹۷تو مقاله معرفی بی ام و سری 8 حدود یک ماه پیش من کامنت گذاشتم: «این ماشین میتونست نسل جدید سری 6 باشه»
جالبه کلی دیسلایک گرفتم. واقعا سطح کاربران سایت خیلی پایین اومده.
ایلیا
۳۰ خرداد ۱۳۹۷سری شیش یکی از زیبا ترین ماشینایی هست که دیدم واقعا طراحیش حرف نداره
محمد
۳۱ خرداد ۱۳۹۷والا این نوبرانهی سری ۸ زشت که نیست بشدت هم دلبری میکنه!!!!!
بامو حاکم احساس خیل از مردمانه
ضمن اینکه
۱ نکته
با توجه به اینکه صفحههای بزرگه لمسیه جایگزینه کلیدهای فیزیکی، کاربردش داره زیاد میشه،
اما هنوز هم ترکیبشون با کلیدهای فیزیکی میتونه بشدت جذاب باشه
البته اگه دستپخت طراحان کاربلدی مثل طراحان کابین همین سری ۸ جدید بامو باشه
امیرمحمد
۳۰ خرداد ۱۳۹۷دوستان مگه این نسل سری ۶ توسط نادر فقیه زاده طراحی نشده؟?adrian van hooydonk چیکارس این وسط؟?
- A M I R -
۳۰ خرداد ۱۳۹۷تا اونجایی که من میدونم اتاق سری 7 قدیم ، سری 6 و 7 جدید طرح های آقای فقیه زاده بودن ، توی اینترنتم سرچ کنید اسم ایشون رو به عنوان طراح این ماشین میاره.
علی
۳۰ خرداد ۱۳۹۷بعضی از این کمپانیها ماشینهایی میسازن که آدم انگشت به دهن میمونه اینا چین .
واقعا این دو مدل ماشین با ابهت و زیبا هستن و دیر از چشم میوفتن . من نمره بالای ۸۵ بهش کریدیت میدم . فوق العادن
با تچکر
ایمان
۳۰ خرداد ۱۳۹۷عجب طوفانی بِپا کرده BMW با این مدلهای جدیدش
M2 کامپتیشن ، M5 کامپتیشن ، سری ۸ و X5
منتظر معرفی نسخه های M هستیم تا پازل BMW کامل بشه
Dante
۳۰ خرداد ۱۳۹۷این نسل از سری ۶ خیلی زیباست .
مشکی و کوپه ، از نزدیک خیلی زیباست .
طراحی های BMW واقعا دلنشینه .
مهدی
۳۰ خرداد ۱۳۹۷چقدرباوقار وجذابن. ومنتظرx7وm8 وهمینطورz4و x4mوx3m وx5 mو سری۷ فیس لیفت وسری۳ جدید وچند مدل دیگه.اوه اوهbmw حسابی سرش شلوغه.جانم bmw
مهدی
۳۰ خرداد ۱۳۹۷bmw تمام خودروهاش بالاترین آرگونومیک در طراحی بین همه خودروسازها رو دارن
مهدی
۳۰ خرداد ۱۳۹۷https://img.indianautosblog.com/2018/06/2018-BMW-8-Series-Coupe-interior-dashboard.jpg
مهدی
۳۰ خرداد ۱۳۹۷https://www.bmw.ie/content/dam/bmw/common/all-models/8-series/coupe/2018/at-a-glance/bmw-8series-coupe-material-gallery-wallpaper-11.jpg.asset.1527669903136.jpg
مهدی
۳۰ خرداد ۱۳۹۷عکس پایینی سراگزوز هایی هستش که اول قرار بود واسه سری۸ انتخاب شود
رامتین
۳۱ خرداد ۱۳۹۷قشنگ بود، البته سراگزوز فعلی خشن تره. ضمن اینکه m8 بنظرم تفاوت با طرح فعلی در سپرها و اگزوزها خواهد داشت. در کل اگر اگزوزها 4تایی دایره ای باشند شاید قشنگتر میبود…
shirko
۳۱ خرداد ۱۳۹۷ب ام و غوغا به پاکرده ، می خواد باسری های جدید دنیا رو فتح کنه .
Saied
۳۱ خرداد ۱۳۹۷حاصل ۱۰۲ سال تلاش و تحقیق باید هم این باشه.
واقعا بی ام دبلیو قابل احترام هست. و واقعا دوسش دارم.
فقط سابقه نشون داده که در مقابله s کلاس حرفی واسه گفتن نداشته. امید وارم سری ۸ بتونه خلاف این رو ثابت کنه
shirko
۳۱ خرداد ۱۳۹۷دوست عزیز با اومدن سری های جدید ب ام و ، و خراب کردن طراحی های اخیر بنز دیگه مثل گذشته نیست که بنز حرف اول و بزنه ، الان محصولات ب ام و کاملا پیشتازن نسبت به بنز چون ب ام و مسیر اوج پیشرفت و در نظر گرفته ؛ می تونی یه کم تحقیق بکنید .
Bideski
۳۱ خرداد ۱۳۹۷اوه چه عصبانی و خوشتیپ☺