بامو برای اولین بار با ساخت شاسیبلند کوپهی X6 قواعد بازی در این بخش را تغییر داد. این خودرو ابعادی مشابه با X5 داشته اما استایل آن به خودروهای کوپه شبیه است.
این برند باواریایی سپس اقدام به تولید نسخه کوچکتر و اسپورت تر X4 نمود و حالا ما دومین نسل این خودرو را که دارای سیستم اطلاعات سرگرمی بهتر و کابینی باکیفیتتر است تست نمودهایم.
تنها یک رقیب سنتی برای بامو وجود دارد و آنهم مرسدس GLC کوپه است که در این مقایسه به فرم ۲۲۰ d 4MATIC AMG Line حضور دارد تا بتواند با X4 xDrive20d M Sport رقابت شانه به شانهای داشته باشد. مرسدس ارزانتر است اما خب تکنولوژی بکار رفته در آن نیز قدیمیتر میباشد.
نسل جدید GLC کوپه تا سال ۲۰۱۹ پدیدار نخواهد شد بنابراین این سؤال پیش میآید که آیا خودروی فعلی میتواند دردسری جدی برای رقیب تازهنفس خود ایجاد کند؟
- شاخبهشاخ
مرسدس بنز GLC 220 d کوپه 4MATIC AMG Line | بامو X4 xDrive20d M Sport | نام خودرو |
۴۳۸۶۰ | ۴۵۶۰۰ | قیمت (پوند) |
۴ سیلندر ۲.۱ لیتری توربودیزلی | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزلی | پیشرانه |
۱۶۸/۴۰۰ | ۱۸۷/۴۰۰ | قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) |
۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک | ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک | گیربکس |
۸.۲ | ۸ | شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
۲۱۰ | ۲۱۲ | حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
۷.۸ | ۶.۴ | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
پکیج دستیار راننده (۱۶۹۵ پوند)، پکیج پریمیوم (۱۴۹۵ پوند)، رنگ متالیک (۸۹۵ پوند)، پکیج شب (۵۹۵ پوند) | رنگ متالیک (۶۷۰ پوند)، دامپرهای تطبیق شونده (۴۶۰ پوند)، پکیج دید (۴۹۵ پوند)، پکیج کامفورت (۱۰۴۰ پوند)، دستیار کمکراننده (۵۰۰ پوند) | آپشن ها |
- بامو X4
نقاط قوت: یک شاسیبلند چابک، پیشرانه آرام، کابین باکیفیت، سیستم اطلاعات سرگرمی فوقالعاده
نقاط ضعف: بدنه بزرگ و دید کم، مانور پذیری نه چندان خوب، لیست تجهیزات گرانتر
شکی وجود ندارد که X4 از نظر طراحی اسپورت تر از برادر خود یعنی X3 است اما سواری هر دو خودرو کاملاً مشابه هم احساس میشود. با این وجود هیچ اشتباهی در عملکرد بامو وجود نداشته زیرا X3 یکی از بهترین هندلینگ ها را در کلاس خود دارد.
X4 به خوبی فرمان میگیرد و علیرغم ابعاد بزرگ و وزن ۱۷۴۰ کیلویی، شاهد چسبندگی زیادی برای چنین شاسیبلندی هستیم. البته باید با محدودیتهای اینگونه خودروها نیز کنار بیایید.
این خودرو با استفاده از دامپرهای تطبیقی سواری پایداری داشته و بدترین ناهمواریها را با نرمی رد میکند. انتخاب حالت اسپورت باعث میشود کنترل بدنه بهتر صورت گیرد اما این موضوع کمی روی سیستم تعلیق تأثیر گذاشته و برخی ناهمواریها حس خواهند شد.
بامو X4 خودرویی چابکتر و هوشیارتر در این مقایسه بوده و در پشت فرمان بهتر از مرسدس نشان میدهد؛ اما اگرچه X4 شما را بیشتر درگیر میکند اما هنوز هم ارتفاع سواری بالایی دارد بنابراین انتظار عملکرد یک سوپر اسپورت را نباید داشته باشید.
پرفورمنس خط مستقیم این شاسیبلند کوپه خوب بوده و باید از پیشرانه ۲ لیتری ۱۸۷ اسبی آن تشکر کرد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت X4 برابر با ۸ ثانیه بوده و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری آن نیز در دندههای میانی بسیار به کار میآید. این خودرو در واقع سریعتر از مرسدس سنگینتر و کمتوانتر میباشد. در حقیقت X4 در هر دندهای سریعتر از رقیب هموطن خود میباشد.
بامو همچنین راحتتر و آرامتر میباشد. پیشرانه مرسدس صدای بیشتری از رقیب ایجاد میکند. شاید با بالا رفتن دور پیشرانه دیزلی بامو متوجه صدای ناهنجار آن شوید اما در مقایسه با مرسدس آن را فراموش خواهید کرد.
نظرات آزمایشکنندگان
تکنولوژی: سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو بهتر از مرسدس بوده و iDrive این برند مزیتهای بیشماری دارد.
گیربکس: گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک این خودرو فوقالعاده نرم است. در حالت دستی نیز وضعیت خوبی حاکم است.
کیفیت: کابین X4 از نظر کیفیت بر GLC کوپه برتری داشته و طراحی و متریال بکار رفته در آن یک پله بالاتر قرار دارند.
- مرسدس بنز GLC کوپه
نقاط قوت: ظاهر برجسته، سواری آسان، استایل مشابه با X4 و قیمت کمتر
نقاط ضعف: قیمت بالاتر در مقایسه با نسخه استاندارد GLC، صندلیهای عقب تنگ، سواری سنگین
همانند X4، مرسدس GLC کوپه نیز گرانتر از نسخه استاندارد بوده اما فضای کمتری در مقایسه با نسخه عادی دارد. قیمت این خودرو ۲۸۷۵ پوند بیشتر از GLC استاندارد بوده و باید دید مرسدس میتواند این اختلاف قیمت را توجیه کند یا خیر.
البته این پول را شما برای طراحی خودرو میپردازید زیرا این دو شاسیبلند به خاطر ظاهر خود بازاریابی میشوند. این موضوعی شخصی بوده بنابراین ما قضاوت درباره قیمت و ظاهر خودروها را به شما واگذار میکنیم اما مرسدس قطعاً ظاهر خوبی دارد که با بامو برابری میکند.
از نظر کیفیت سواری یا دینامیک مرسدس به بامو نمیرسد. پیشرانه قدیمیتر ۲.۱ لیتری این خودرو در مقایسه با قلب آهنین بامو صدای بیشتری داشته و اگرچه پرفورمنس آن خوب است اما آرامش کمتری در مقایسه با X4 نشان میدهد.
بخشی از این موضوع به خروجی پایینتر ۱۶۸ اسبی و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری مربوط میشود هرچند گیربکس ۹ سرعته مرسدس کمی باعث بهبود اوضاع میشود. بهترین حالت این است که پدال گاز را بهطور مناسبی فشار داده و اجازه داد گیربکس نرم خودرو کار خود را انجام دهد.
GLC کوپه در زمان تغییر جهت سست و بیحالتر بوده و کاملاً اسپورت نیست. این شاسیبلند کوپه سفت احساس شده و احساس پایداری خاص مرسدس را به راننده منتقل نمیکند.
نظرات آزمایشکنندگان
گیربکس: GLC کوپه یک دنده بیشتر در مقایسه با X4 داشته و این امر کمی قدرت کمتر پیشرانه را جبران میکند.
سیستم اطلاعات سرگرمی: صفحهنمایش ۷ اینچی استاندارد این خودرو به اندازه بامو خوب نیست. سفارش سیستم ۸.۴ اینچی اضافه پرداخت ۲۷۹۵ پوندی را به همراه خواهد داشت.
کیفیت: ما گلهای درباره کیفیت متریال بکار رفته در کابین یا طراحی آن نداریم اما X4 جدیدتر و مدرنتر بازی را به نفع خود تمام میکند.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: بامو X4
اگرچه X4 خودرویی گرانتر است اما دارای کابینی لوکستر، جادارتر، قویتر بوده و سواری آرامتری دارد. این خودرو ارزش اضافه پرداخت دارد. هزینههای مالکیت دو خودرو مشابه بوده اما بامو احساس شیکتر و خوشساخت بودن را ارائه میکند. ما هنوز هم نسخههای استاندارد هر دو خودرو را ترجیح میدهیم.
رتبه دوم: مرسدس GLC کوپه
GLC کوپه در مقایسه با بامو X4 لوکستر و کاربردیتر کمی خسته به نظر میرسد. این خودرو از نظر کیفیت به بامو نمیرسد و تجهیزات آن نیز پیشرفتهتر از حریف نیستند. سواری خودرو اوکی بوده اما به استانداردهای سواری باواریایی ها نمیرسد. اگرچه GLC کوپه ارزانتر است اما ما X4 را انتخاب میکنیم.
منبع: autoexpress
Rezas4
۳۱ مرداد ۱۳۹۷فک کنم بی ام و بزودی تاج پرفروش ترین لوکس ساز را پس خواهد گرفت
قبلا دست خودش بود ولی بنز چند وقتی گرفتش
حالا نوبت صاحب اصلیش رسیده
Moein
۱ شهریور ۱۳۹۷نه داداش من، دست خودش نبوده.ضمنا به نظرم مقایسه خیلی یه طرفه بود و کاملن به نفع بی ام و نوشته شده
محمد
۳۱ مرداد ۱۳۹۷آخ که چقدر شما دو تا عشقین
Parvaz
۳۱ مرداد ۱۳۹۷هر دو خوبن ولی به دلیل اینکه x4 نسل جدید تازه معرفی شده و به روزتر هست کفه ترازو کاملا به سمت این suv کوپه جذاب باواریایی هستش
نوید جهرمی
۲ شهریور ۱۳۹۷دوتا ماشین خوب ولی زشت.
من ک هنوز ماکان رو به اینا ترجیح میدم.
مهدی
۳۱ مرداد ۱۳۹۷نسل جدید خودروهایbmwکیفیت متریال بهتری دان نسبت به رقبای خود.برای مثال دراکثر برسی ها کیفیت متریال سری۷از کلاس sبهتر بوده.تاحدودی کیفیت متریال سری۵ ازکلاس Eبهتره.درحالیکه قبلا برعکس بود.
مهدی
۳۱ مرداد ۱۳۹۷واما درمورد این دورقیب.واقعا چه ازنظر طراحی بیرونی.وچه ازنظرطراحی داخلX4جذاب تره.حس لوکس بودن واسپرت بودن بیشتری داره.کیفیت ساخت بالاتری هم داره.وسواری وپرفومنس بهتری هم داره.وهمینطور آرامش بیشتر
مهدی
۳۱ مرداد ۱۳۹۷نسخه اسپرتx4طراحی جذاب تری داره وبزودیX4mهم به بازار میاد.
سام
۳۱ مرداد ۱۳۹۷فقط ب ام و X4….
سید
۳۱ مرداد ۱۳۹۷بااینکه بی ام و واقعا سره…بازهم همون جملرو میگم که بنز یچیزه دیگست…عشششقه این کمپانی و خودروهاش?
mahdy
۳۱ مرداد ۱۳۹۷GLC از ضعیفترین مدل های مرسدسه (بهتر بگم تاریخ مرسدس )
اما X4 از سوگلی های تازه نسل عوض کرده بیمر هستش بنا براین میشه گفت GLC
در مقابل X4 یه جورایی مثه جک میمونه
shirko
۳۱ مرداد ۱۳۹۷هر دوتا بسیار جوانانه و زیبا هستن ، ولی به شخصه علاقه ی بیشتری به ب ام و دارم .
کاوه
۳۱ مرداد ۱۳۹۷کراس اوور کوپه، بدترین رهاورد طراحان آلمانی .
همه تناسب و زیبایی کوپه ها و کراس اوورها در این موجود عحیب الخلقه بربادرفته. ساکوی عزیز کجایی که مرسدستو کشتن
AMG 63
۱ شهریور ۱۳۹۷مطمئناً انتخابم مرسدس خواهد بود ، به نظرم طراحى بیرونیش کاریزما داره و طراحى داخلى ماشین هم فوق العادست در مقابل بى ام و کسل کننده و تکرارى واینکه مرسدس قابلیت آفرودى دارى تو شاسى بلنداش ، در مقابل همچین چیزى در سرى x بى ام و دیده نمیشه
مهدی
۱ شهریور ۱۳۹۷واقعاx4یه سروگردن ازهرنطر ازglcسرتره
shirko
۱ شهریور ۱۳۹۷واقعا خیلی عجیبه ، کارشناسان و تست کنندگان اومدن تمام عمل کرد ماشین و تست کردن بعد نتیجه گرفتن کدوم اوله کدوم دوم ، یه عده از روی تعصب قبول نمی کنن ، خوب می تونید مطالب و نخونید یا خودتون برید اونا رو تست کنید ، ینی به هیچ جور نمی خوان واقعیتو قبول کنن ، عجب روزگاری !!!!
مهدی
۱ شهریور ۱۳۹۷دوست گرامی تعصب.اگه بنزرو باناو هواپیمابر مقایسه میکردن طرف میاد میگه بنز.تودنیاbmwچه ازدید مهندسی شاسی.چه مهندسی گیربگس.چه مهندسی موتور که دردنیاbmwرکوردارجوایزه وهمینطور بهترین پرفومنس روbmw داره نسبت به بنز
مهدی
۱ شهریور ۱۳۹۷برای مثال نسل جدید سری۵ تا این وقت بیشتر از۳۵مقایسه من ازش خوندم وهمینطور۱۴مقایسه ازm5که درهمشون پیروزرقابت bmwبوده.بلعد تعصب میاد میگهeکلاس.تازه ازدید اکثرشون کیفیت متریال سری۵ بهتره.کیفیت سواریش بهتره.پرفومنس بهتری هم داره.سال قبل به عنوان بهترین سدان دنیا انتخاب شدکه پدال خبرش رونیاورد.ومدل استیشن سری۵ هم بهترین درکلاس خودش انتخاب شد.وهمینطورx5بهترین درکلاس خودش.خبرش دراکثرسایت هاموجوده
Archi KHAN
۵ شهریور ۱۳۹۷نقاط قوت مرسدس بنز GLC کوپه : استایل مشابه با X4
مسلمه برنده کیه …