دنیای امروزه دنیایی است که بر پایه الکترونیک جلو میرود، هر چند برخی از برندهای خیلی غول این گفته را نقض میکنند. ما نمیخواهیم به درست یا نادرست بودن این گفته بپردازیم ما فقط میخواهیم به کاری که BMW در این راستا انجام داده بپردازیم و بحث کنیم.
چه باور داشته باشید چه نداشته باشید، خودروهای الکتریکی یک مسئله جدید برای کمپانی BMW نیست. آنها اولین خودروی الکتریکی خود را در سال ۱۹۷۲ تولید کردند و در بازیهای المپیک مونیخ هم رونمایی کردند. مدل BMW 1602 تنها ۳۵۰ کیلوگرم فقط وزن باتریها بود و توانایی طی مسافت ۶۰ کیلومتر با نیروی الکتریکی باتری بود.
اما الکترونیکی بودن مدل i3 تنها نیمی از ماجرا است. این خودرو از ماژولهای Life و Drive که مختص خود کمپانی BMW است ساخته شده است. تمام این مزیتها زمانی ارزشمند خواهد بود که انرژیهای اتلافی در خودرو به حداقل برسد. در اینجا قوانین “دینامیکی کارآمد” جلوه میکند. این سیستم جدید BMW در نوع خودش نوآوری در صنعت خودرو سازی محسوب میشود که اکثر کمپانیها به دنبال آن هستند. این تکنولوژی در زمینه کاهش مصرف سوخت کار میکند، موضوعی که اکثر کمپانیها از خیلی وقت پیش دنبال آن بودند. و مدل BMW 303 جزء پیشگامان این طرح بزرگ کمپانی BMW است. این مدل از BMW دارای شاسی خاصی است که عضوهای لولهای شکل در طرفین و فولادهای قوطی جهت استفاده در عضوهای طولی خودرو ساخته شده است. تمام این تغییرات صورت گرفته تنها به خاطر کم کردن وزن خودرو است تا هم مصرف سوخت بهینه شود و هم خودرو از لحاظ آیرودینامیکی وضعیت مناسبتری داشته باشد.
همین نوآوری کم کم روی بقیه مدلهای این شرکت پیاده سازی شد. مدل ۵۰۲ میتواند گواهی بر ادامه فعالیت این خودرو ساز باشد. در این مدل اخیر از نوآوریهایی جدیدتر از مدل قبلی استفاده کرد و در تمام موتور از آلیاژهای سبک وزن استفاده شد. در واقع مدل i3 مسیر را برای خودروهای دیگر جهت استفاده از فیبر کربن در خودرو هموار کرد. مدل BMW M3 CSL اولین خودروی در تاریخ این کمپانی است که از فیبر کربن به این وسعت استفاده کرده است.
برخی از این اقدامات روی خود خودرو به طور پیش فرض قرار داده شده است مانند تنفس کننده هوا (شکاف روی سپر جلو که باعث کاهش ضریب درگ میشود). البته برخی دیگر از این اقدامات مشمول پرداخت هزینه اضافی مانند خاموش روشن کردن خودرو به طور اتوماتیک میشود.
تکنولوژی توربو TwinPower در اکثر خودروها مورد استفاده قرار میگیرد، حتی در مدلهای ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری. این خانواده جدید از موتورها بر پایه بهینه کردن بلوک سیلندر از طریق ترمودینامیکی است. این بهینه سازی نتیجه کارکرد پیوسته و آرام موتور و در نهایت رانندگی لذت بخش با آن است.
پس از سالها تحقیق توسط مهندسان BMW به این نتیجه رسیدند که موتورهایی که حجم هر سیلندر نیم لیتر باشد یک تعادل بهینهای میان ارتعاشات و کارایی موتور و اصطکاک به وجود میآورند.
یکی دیگر از نوآوری های BMW که زیر سایه دینامیک کارآمد است استفاده از اسپویلر (Spoiler) در عقب خودرو است. این محصول در سرعتهای بالا نزدیک به ۲ درصد ضریب درگ را کاهش میدهد که در نهایت منجر به کاهش مصرف سوخت به طور کلی در خودرو میشود.
زمانی که از آیرودینامیک سخن به میان میآید باید از تنفس کنندههای جلوی خودرو هم صحبت شود. کاری که در اصل این تنفس کنندهها انجام میدهند این است که در سرعتهای پایین دریچه هوای ورودی از سپر بسته میشود تا اینکه موتور به دمای بهینه خودش به راحتی برسد و همچنین ضریب درگ را بهبود بخشد. به محض افزایش سرعت، این دریچهها به آرامی باز میشوند تا موتور در دمای ایده آل قرار بگیرد.
استفاده از فیبرهای کربن تنها مواد مورد استفاده در پروژه دینامیک کارآمد نیست بلکه دیگر مواد مانند منگنز، پلاستیکهای سبک و حتی شیشههای gorilla استفاده میشود شیشههای gorilla یک نوع خیلی خاص از شیشهها هستند که وزن فوق العاده کمی دارند و دارای خاصیت جذب نویز بیشتر و در نتیجه کاهش نویز در سیستم است.
TIGER
۲۴ دی ۱۳۹۲ایول بی ام و. فقط آلمان
zondar
۲۵ دی ۱۳۹۲F.A
پدال جان
ممنون
shahab
۸ آبان ۱۳۹۴ممنون از آقای علی طهوری
زیگما
۲۴ دی ۱۳۹۲i3 یک افتضاح به تمام معنی است.چه از نظر طراحی چه از نظر ایمنی و….
carboado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲دستت درد نکنه آقای طهوری . لطفا یه مطلب تخصصی در مورد اسپویلر و اسپیلیتر هم بگذارید . با تشکر!!!!!!!!!!
علی طهوری
۲۵ دی ۱۳۹۲سلام
من هم موافق قرار دادن متون تخصصی هستم ولی فعلا مدیر سایت صلاح نمی دونن…
پیشنهاد های شما به مدیر محترم به صورت پبغام می تونه روی قرار گرفتن متن های متناسب با سلیقه خودتون موثر باشه.
علیرضا
۶ اسفند ۱۳۹۴اقا علی من کار اشتباهی کردم ازشما ایمیل خواستم ؟ من فقط میخوام بدونم دانشگاه علم و صنعت تو مقطع کارشناسی در رشته مکانیک خودرو پذیرش داره یا نه ؟ خود شما تو کارشناسی چی خوندید ؟
TIGER
۲۴ دی ۱۳۹۲شما مطمینی؟!؟!
carbonado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲آره عزیزم!!!!!!!
TIGER
۲۴ دی ۱۳۹۲با شما نبودم. شما حرفتون درسته من با زیگما بودم یکم دقت کن …
محسن.د
۲۴ دی ۱۳۹۲اخیرا هم بحث ایرودینامیک فعال، بیشتر شده،که باتوجه به شرایط،حالت ایرودینامیکی خودرو تغییر کنه.چیزی که فراری تو 458 اسپشاله به خوبی پیاده کرد. البته اصل مطلب خیلی جدید نیست.
TIGER
۲۴ دی ۱۳۹۲458 اسپشاله واقعا یه شاهکاره. با هیچی قابل مقایسه نیت
carbonado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲خیلی دوست دارم اسپشاله رو هرچه زودتر در درگ ببینم . هیچ ماشینی حریفش نیست . به احتمال 99.9% آونتادور رو هم می خوره!!!!!!!!!!
Mohammad XX
۲۵ دی ۱۳۹۲آونتارو فک نکنم! ولی اوراکان رو میگیره (;
Mohammad XX
۲۵ دی ۱۳۹۲ببخشید، آونتادورو اشتباه تایپیدم
carbonado aventador
۲۵ دی ۱۳۹۲چرا آونتادور رو می گیره چون معمولیش جلو آونتادور کم نیاورد(آبرومندانه باخت) یعنی تقریبا پا به پای آونتادور راه میومد این یکی که هم سبکتر و هم وحشی تر هست!!!!!!!!!
carbonado aventador
۲۵ دی ۱۳۹۲من موندم کی الکی دیس می ده . یعنی هورکان خیلی قویتر از اسپشاله هست!!!!!واقع بین باشید!!!!!!!!
علی عقیلی
۲۵ دی ۱۳۹۲اونتادور فقط یه اشغاله
حیف پول که بدی جای لامبورگینی
البته با عرض معذرت
Saied
۲۴ دی ۱۳۹۲ولی اصلا بی ام دبلیو رو نمیشه با ماشینایه دیگه ی المانی مقایسه کرد!
مثلا از پورشه خیلی ضعیفه!
فرامرز
۲۴ دی ۱۳۹۲هر خودروسازی هدفی و بازاری داره. نمیشه بگی بی ام و بهتره یا پورشه. خیلی ها هستن که تو قیمت مشابه بی ام و ایکس ۵ رو به کاین، زد ۴ رو به باکستر و ام ۶ رو به ۹۱۱ ترجیح میدن. تو قیمت مشابه ممکنه پورشه از لحاظ فنی بهتر باشه اما بعضی از امکانات رو نداره. یا بزرگترین ایرادی که به پورشه میگیرن قیمت بالای آپشن هاش هست. مثلاْ واسه بلوتوث باید ۵۰۰ یورو بدی یا پشت باکستر (واسه پر کردن فاصله بین صندلیها تو مدل کابریولت) یه توری پلاستیکی هست که ۱۰ هزار تومن هم خرج نبرده ولی شرکت ۲۰۰ یورو بابتش میگیره!!!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۴ دی ۱۳۹۲درود.
حرفت کاملا درسته فرامرز.
ب ام و و ائودی خودروهای اسپورت و لوکس میسازند.
پورشه کاملا اسپورت.
بنز لوکس و راحت.
((( ایران و المان )))
((( المان : مهد خودرو سازی دنیا )))
e.scamp
۲۴ دی ۱۳۹۲سویچ i3 بقدری زیباست که زبان از وصفش عاجز لست
حمید
۲۴ دی ۱۳۹۲جای حرف نداره ، هیچی نمیگم
علی
۲۴ دی ۱۳۹۲عالیه
فقط سری ۳
۲۴ دی ۱۳۹۲واقعا ماشینهایی که توی آلمان تولید میشه از همه نظر سرترهستن نسبت به کل دنیا
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۴ دی ۱۳۹۲درود.
اقای طهوری مچکریم.خیلی زحمت میکشی.
اون قسمتی که گفته بودید تو سپر ها دریچه داره و باز و بسته میشه از
همه جالب تر بود.
((( ایران و المان )))
((( المان : مهد خودرو سازی دنیا )))
امین
۲۵ دی ۱۳۹۲بی ام و یکی از خودرو سازهای به قول معروف مادره
ولی متاسفانه بضیا بعضی وقتا دست کم میگیرنش یا بهش کم لطفی میکنن
Saied
۱۴ بهمن ۱۳۹۲کارش درسته!
بهزاد
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳یاشاسنbmw m5 2014
BMW4ever
۱۱ مرداد ۱۳۹۳بى ام و همیشه عالى بوده ولى بعضیا وقتى کم میارن بهش میپرند
بی طرف
۱۰ شهریور ۱۳۹۳به نظر بنده نباید در بحث خودرو تعصب بیجا داشته باشیم.هر خودروسازی از هر کشور دنیا که محصولاتش خوب باشن قابل احترام و لایق ستایشه.در ضمن تعصب بیجا هیچ دردیو دوا نمیکنه.اما در کل بیشتر از همه به نظر من،ژاپن و آلمان در خودروسازی جلو هستند.هرچند که خودروهای ژاپنی به صرفه ترن.من اگه قرار باشه یه خودروی خارجی بخرم،حتما تویوتا میخرم.به خاطر قیمت مناسب،مصرف کم،ایمنی بالا و در دسترس بودن.
PRC
۲ تیر ۱۳۹۴با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای طهوری
من دانشجوی مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف هستم. قبل از ورود به دانشگاه خیلی به رشته ی مهندسی خودرو علاقه داشتم ولی تمام تحقیقاتم به بن بست خورد! اگه درست فهمیده باشم این رشته گرایش ارشد مکانیکه، درسته؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
رضا سپهوند
۸ دی ۱۳۹۴این خودروسازهای قدر به اندازه قدمتشون تحقیقات مستمر و بهبود دارن و اینم رمز ماندگاری و کیفیتشون هست مخصوصا آلمانیها
مهد تکنولوژی دنیا