خودروهای پیست محور همیشه سوپراسپرتها و هایپرکار چند صد هزار دلاری نیستند و کسانی که خواهان لذت بردن از رانندگی در پیست هستند میتوانند گزینههای ارزانتر و معمولتری را هم در بازار پیدا کنند. بامو M2 CS، پورشه کیمن GT4 و لوتوس اگزیج ۴۱۰ بهترین مثالها برای این قبیل خودروها هستند که میتوانند با قیمتهایی نسبتاً مناسب، لذت رانندگی سریع در پیست را به خریداران خود هدیه دهند. البته وقتی میگوییم قیمت مناسب، در قیاس با سوپراسپرتهای چند صد هزار دلاری است وگرنه این خودروها بهخودیخود هرگز ارزانقیمت نیستند.
حال برای اینکه مشخص شود کدامیک از این خودروها در پیست سریعتر هستند، نشریهٔ آلمانی اسپرت اتو آنها را به پیست هوکنهایم برده و با هرکدام اقدام به تایم زنی کرده است؛ اما پیش از آنکه سراغ تماشای ویدئوی رقابت این سه خودروی اسپرت پیست محور برویم، بد نیست در ابتدا نگاهی به مشخصات فنی آنها داشته باشیم. قویترین خودروی این جمع، M2 CS با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو است که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت میگیرد. البته هرچند بامو قدرت بیشتری نسبت به دو رقیب خود دارد اما برخلاف آنها، خودرویی موتور جلو است که این موضوع در رقابت پیست که توزیع وزن اهمیت زیادی دارد ممکن است به ضررش تمام شود.
کیمن GT4 به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی مجهز شده که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در این کوپهٔ موتور وسط هم مثل رقیب باواریایی توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت میگیرد؛ و سرانجام به ضعیفترین خودروی جمع یعنی اگزیج ۴۱۰ میرسیم که از یک موتور ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ با ۴۱۶ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. برخلاف دو رقیب دیگر، انتقال نیروی موتور در لوتوس توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. البته باید توجه داشت که با اختلاف قابلتوجهی، اگزیج سبکترین خودروی این رقابت است.
بنابراین میبینیم که مشخصات سه خودرو روی کاغذ بسیار به هم نزدیک است که این میتواند رقابت میان آنها را جذابتر کند. همچنین هر سهٔ این کوپههای اسپرت در این رقابت از لاستیکهای یکسان (میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲) استفاده میکنند تا شرایط عادلانه باشد. خب حالا با علم این موارد به سراغ تماشای ویدئوی رقابت بامو، لوتوس و پورشه در پیست هوکنهایم برویم.
پورشه کیمن GT4 | بامو M2 CS | لوتوس اگزیج ۴۱۰ | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری H6 | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو | ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار | ۴۵۰ اسب بخار | ۴۱۶ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۵۵۰ نیوتن متر | ۴۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | ۱۴۲۰ کیلوگرم | ۱۵۷۵ کیلوگرم | ۱۰۵۴ کیلوگرم |
قیمت | ۷۹,۶۸۵ پوند | ۷۵,۳۲۰ پوند | ۸۲,۲۲۵-۷۵,۳۲۰ پوند |
MAHDI
۱۱ آبان ۱۳۹۹این دومین زمان گیری M2 CS و پورشه GT4 در پیست هوکنهایم GP هستش که در زمان گیری چند ماه پیش این مجله زمان این 2 خودرو اینطور ثبت شد!!
* ب ام و M2 CS تایم// 1:54.80
* پورشه 718 GT4 تایم// 1:55.00
********************************
البته در پیست SACHSENRING بازم تایم GT4 سریع تر از M2 CS هستش که باید هم باشه چون پیست محور هستش اما در عوض GT4 تایمش در زاکسنرینگ حدود 2 ثانیه از M2 PERFORMANCE که اونم نسخه پیس محور M2 هستش کندتره?
MAHDI
۱۱ آبان ۱۳۹۹عملکرد لوتوس چندان جالب نبود با وجود قدرت بیش از 400 اسب بخاری که نکته مهم وزتس سبک این ماشینه که حدود 500 کیلو از M2CS سبک تره و حدود 400 کیلو از GT4!!!
ممد ژانگولر
۱۱ آبان ۱۳۹۹داش مهدی همه چی وزن نیست
درسته تاثیر گذاره ولی قلب ی ماشین گواه خیلی چیزاست
مثلا اگه یادت باشه یوسین بولت قهرمان دومیدانی با اون قد و وزنش نسبت به رقبا همرو یک لقمه میکرد چون پلنگی بود برای خودش
Hadi
۱۱ آبان ۱۳۹۹اون کیمن لامصب عجب چیزیه…
انگار روح داره…
Mf1
۱۱ آبان ۱۳۹۹این رقابت مال چهار روز پیشه ولی بازم رقابت جذابی هستش و ارزش دیدن بازم داره
امیر
۱۱ آبان ۱۳۹۹عقل میگه کیمن
دلم میگه لوتوس!!!
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۱۱ آبان ۱۳۹۹من m2cs رو بر میدارم
ارزان ترین و بهترین
تا با یه bmw واقعی یکم گرد و خاک کنم…..
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_||///
۱۱ آبان ۱۳۹۹خدایی این bmw چیکار میکنه که با وزن بیشتر اسب بخار کمتر و گشتاور کمتر ماشیناش میبرن…
جواب:آیرودینامیک
MAHDI
۱۱ آبان ۱۳۹۹البته AMG جان قبل این رقابت M2CS زمان سریع تری داشت چون تایم 1:54.80 رو ثبت کرده بود و پورشه GT4 تایم 1:55.00 رو ثبت کرده بود.
اما برعکس در دومین تلاش این خودروها در این پیست و مجله پورشه GT4 زمانش رو ارتقا داده و تایم 1:54.60 رو ثبت کرده ولی زمان M2 CS در دومین تلاش برعکس کندتر شده و 1:55.60 رو ثبت کرده که چنددهم کندتر شده نسبت به قبل.
یعنی درکل سریع ترین زمان GT4 تایم 1:54.60 و سریع ترین تایم M2CS تایم 1:54.80 بوده که 2 دهم ثانیه GT4 سریع تر بوده?
****************************************
برای مقایسه شورولت کوروت C8 Z51 در همین مجله زمان 1:54.60 رو ثبت کرد.
امیدوارم زودتر M2 PERFORMANCE هم در پیست هوکنهایم زمان گیری کنه چون این ماشین در پیست زاکسنرینگ 4 ثانیه کامل از M2CS سریع تر بوده که عدد فوقالعاده ای هستش چون تمرکز بیشتری روی پیست داره.
((مجله SPORT AUTO یکی دو روز پیست زمان گیری بنتلی کنتیننتال GT رو هم منتشر کرد اگه پدال مطلبش رو بزاره که باحاله))
/AMG_73/JUST_AMG/SLS/CLS/G///_\\\||///
۱۱ آبان ۱۳۹۹ولی به هر حال انتخاب من bmw
چون که بی ام وس و ارزون تره
M2cs واقعا ماشین عالیه
Amin-MC20
۱۱ آبان ۱۳۹۹منم کیمن برمیدارم واقعا عاشق 718 هستم همسایمون باکستر جدید داره واقعا عالیه هم صداش هم طراحی بینظیره
Malt hill
۱۱ آبان ۱۳۹۹لوتوس خیلی وزنش کمه ✅
من عاشق موتور تنفس طبیعی پورشه هستم?
طراحی بیمر هم واقعا زیباست?
یاس ی
۱۱ آبان ۱۳۹۹به شخصه عاشق m2 هستم. لعنتی قیافه داره فنیش عالیه.
مهرداد كمال
۱۱ آبان ۱۳۹۹اره کاملا ژن و شجره نامه بی ام و توش موج میزنه
آرش وان
۱۱ آبان ۱۳۹۹جای آلپین A110S ؛ آلفارومئوی C4 و آئودی TTS در این رالی واقعاً خالیه ☆☆☆
MAHDI
۱۱ آبان ۱۳۹۹قبلا این خودروها در این پیست و توسط همین مجله زمان گیری کردن که زمان چند خودرو واسه مقایسه به شکل زیر هستش.
مجله SPORT AUTO هوکنهایم GP
* کوروت C8 Z51 زمان :: 1:54.60
* ب ام و M2 CS زمان :: 1:54.80
* پورشه کیمن GTS زمان:: 1:56.90
* آئودی TT RS زمان :: 1:58.80
* تویوتا سوپراGR زمان :: 1:58.80
* ب ام و Z4 m40i زمان:: 1:59.40
* پورشه کیمن T زمان :: 1:59.80
* مرسدسCLA45 زمان:: 1:59.90
* شورولت کاماروV8 زمان:: 1:59.90
* ب ام و M340i زمان :: 2:00.01
* آلپاین A110 S زمان :: 2:00.01
* مرسدس A45 S زمان :: 2:00.70
* رنو مگانRS تروفی زمان:: 2:00.80
* فورد موستانگ GT زمان:: 2:01.20
*هونداسویک تایپr زمان:: 2:02.80
* آئودی TT S کوپه زمان:: 2:03.40
*********************************
مهرداد كمال
۱۱ آبان ۱۳۹۹مرسی بابت اطلاعات جامع اتون
Mf1
۱۱ آبان ۱۳۹۹این خودروهایی که میگی یخرده قدیمی هستن نسبت به این سه خودرو ونمیشه جاهشون داد تو این رالی
Alireza
۱۱ آبان ۱۳۹۹لوتوس که از همه قدیمی تره آلپین هم جدیده
ارشیاsvj
۱۱ آبان ۱۳۹۹لوتوس رو عشقه!!!???
کند تر بود ولی من عاشقشم!!
(Saeed(peugeot
۱۲ آبان ۱۳۹۹این لوتوس پیش ۲ تا جانور پیست شاید زیاد نتونست عرض اندام کنه … ولی به شخصه الیزه شو تو خیابون های تهران نشستم چه هندلینگی و شتابی داره ……فوق العادس ….ماشین با اون وزن و خلاص به زور میشه هلش داد ، انگار چرخاش با چسب به زمین چسبیده …
MAHDI
۱۲ آبان ۱۳۹۹ب ام و M2CS ماشین پیست نیست!!!
اتافاقا پورشه GT4 و لوتوس در نسخه بالا پیست محور هستن و تمرکز روی پیست دارن. M2CS حتی اسپویلر عقب هم نداره.
در بین M2 ها نسخه M2 PERFORMANCE پیست محور هستش که در پیست زاکسنرینگ 4 ثانیه کامل از M2CS سریع تر بوده که در پیست که حدود 1 و نیم دقیقه ای سریع تر بودن 4 ثانیه خیره کننده است اونم نسبت به M2CS و الا در همون پیست 7 ثانیه از M2 کامپتیشن سریع تره.
(( M2CS رقیب پورشه کیمن GTS هستش و رقیب کیمن GT4 ب ام و M2 پرفومنس هستش که اتفاقا در پیست SACHSENRING که توسط مجله AUTO BILD باهاشون زمان گیری کردن 2 ثانیه از پورشه GT4 سریع تر بود. ???