بی ام و

پیشرانه 6 سیلندر ب‌ام‌و در میان بهترین‌های جهان

پیشرانه‌ی ۶ سیلندر توئین توربوی ب‌ام‌و M پرفورمنس شرکت اخیراً در میان ۱۰ پیشرانه‌ی برتر دنیا در سال ۲۰۱۷ قرار گرفته است. روبرتو روزتی معاون بخش مهندسی ب‌ام‌و آمریکای شمالی جایزه‌ی پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری بکار رفته در M240i را دریافت نموده است.

bmw-b58
سال پیش نیز پیشرانه‌ی B58 ب‌ام‌و در میان ۱۰ پیشرانه‌ی برتر قرار گرفته بود و به خاطر ساختار مدولار، کارایی و راندمان دیده شده در 340i xDrive تحسین کارشناسان را برانگیخته بود. امسال نیز نسخه‌ی توئین توربو تکنولوژی همان پیشرانه با قدرت ۱۵ اسب بخاری بیشتر نسبت به پیشرانه‌ی استاندارد در این لیست جای گرفته است. از سال ۱۹۹۵ تاکنون ب‌ام‌و ۳۳ عنوان را در بین ۱۰ پیشرانه‌ی برتر سال WardsAuto کسب کرده است.

روزتی در سخنرانی خود گفت:

سال پیش ما یک صدمین سالگرد تأسیس ب‌ام‌و را جشن گرفتیم. در خلال این سال‌ها ب‌ام‌و به خاطر پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی نمادین خود مشهور شده است. امروز نیز ب‌ام‌و به خاطر قوای محرکه و تکنولوژی‌های خود مورد تحسین مهندسان قابل‌احترام این صنعت قرار گرفته است. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی به عنوان بخشی از میراث ب‌ام‌و به راه موفقیت‌آمیز خود ادامه خواهد داد.

BMW 340i GT 2016 facelift
روزتی در ادامه می‌افزاید:

جدیدترین عضو این خانواده پیشرانه‌ی B58 با تکنولوژی توئین پاور توربوی M پرفورمنس است که دارای سیستم والوترونیک، دابل VANOS و تزریق مستقیم بوده و ب‌ام‌و بار دیگر با حضور در مراسم WardsAuto تاریخ‌ساز می‌شود.

روزتی در نهایت این‌گونه نتیجه می‌گیرد:

داشتن ۳۴ تا ۴۰ درصد قطعات مشترک با پیشرانه‌ی دیزلی ۶ سیلندر و بیش از ۶۰ درصد اشتراک با پیشرانه‌های بنزینی مدولار ۳ و ۴ درصد نتیجه‌ای باورنکردنی برای تیم توسعه‌ی ما به شمار می‌رود. یکی از اهداف این بوده که قدرت و گشتاور پیشرانه افزایش یافته و در همان زمان راندمان آن نیز بهبود یابد. در مجموع پیشرانه‌ی B58 نرم‌تر بوده و کارایی و راندمان بهتری دارد و تضمین می‌کند ب‌ام‌و دینامیک سواری واقعی و عالی‌ای را برای مشتریان فراهم می‌کند.

2016-bmw-m240i-coupe
نویسنده‌ی WardsAuto تام مورفی می‌گوید:

پیشرانه‌ی B58 پایدار بوده و بدون توجه به نزدیک شدن به ردلاین عملکرد نرم و استثنایی دارد. ب‌ام‌و ظرفیت‌های زیادی را در ساختار مدولار جدید پیشرانه‌های ۳، ۴ و ۶ سیلندر خود دیده و همه‌ی این پیشرانه‌ها در هر سیلندر حجم نیم لیتری داشته و ابعاد معین و قطعات مشترکی دارند. امسال برادر بزرگ‌تر B58 به برادر کوچک‌تر یعنی B46 چهار سیلندر ملحق شده است.

bmw-m2-and-m240i-01
پیشرانه‌ی مورد بحث که در ب‌ام‌و M240i مورد استفاده قرار گرفته قدرت ۳۳۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری دارد. این پیشرانه باعث می‌شود M240i ظرف مدت ۴.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. mans

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    تو تولید پیشرانه هیچ شرکتی قادر به رقابت با bmw نیست
    مخصوصا اگه 6 سیلندر باشه
    من خودم به شخصا عاشقه اون موتور 10 سیلندر روی سری پنج هستم
    M5 e60 v10

    1. Parker

      ۲۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      آره رفیق.
      یادش بخیر…
      چه صدایی داشت.

    2. ghost

      ۲۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (193 ديدگاه)

      دوست عزیز فراری پورشه فورد حتی بنز دست کمی از ب ام و ندارن نمی دونم چرا همچین حرفیو میزنی :|

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. حسين

        ۲۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1363 ديدگاه)

        درود.
        برای این این حرفو میزنه که طی 18 سالی که برترین موتور سال رو انتخاب کردن، یعنی از سال 1999 تا 2016، ب ام و 60 مقام اول داشته (در بعضی سگمنتها اول و دوم و سوم رو چندین سال پیاپی تسخیر کرده) و بعد از اون فولکس واگن و آئودی با هم 33 مقام اول داشتن، تویوتا 22تا، هوندا 22تا، فراری 17تا، بنز 13تا، فورد 9تا، فیات و آلفا رومئو 8تا و …

        گرچه فراری کارش حرف نداره و واقعا در طی 18 سال تعداد زیادی موتور جدید رونمایی نکرده و 17 مقام اول داشته. فراری در گرفتن قدرت بالا از موتورهای تنفس طبیعی خیلی کارش درسته.

        البته من نمیگم هیچ شرکتی قادر به رقابت با ب ام و نیست، رقابت نزدیکی وجود داره. ولی خب نتایج نزدیک نیست

        1. شاهین

          ۲۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (4696 ديدگاه)

          احسنت :)

        2. ELEMENTO

          ۲۹ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          البته اینم باید در نظر بگیریم محصولات فراری خیلی محدود تر از BMW هست و به طبع موتور هاش.

          برتری BMW رو البته من کاملا قبول دارم.

          همیشه برام سوال بوده با این همه پیشرفت BMW در ساخت موتور چرا BMW-SAUBER در فرمول 1 به جایی نرسید.
          مهندسی BMW در همه ی قطعات این شرکت هست و فقط تامین پیشرانه نیست.
          اگر ماشین های سائوبر رو نگاه کنید آرم BMW در جای جای بدنه حک شده.

      2. mehran911

        ۲۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2115 ديدگاه)

        اونایی که نظر این دوست خوبمون رو لایک کردن باید بگم متاسفانه هیچ چیز از bmw نمی دونن
        bmw پر افتخارترین پیشرانه ساز جهانه
        در موتور های bmw تکنولوژی و بخصوص نوآوری موج میزنه
        دوستان لطفا یکم تحقیق کنید

  2. sunmartin

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    و همچنین آئودی کلا آلمانی ها در زمینه تکنولوژی ساخت موتور میشه گفت در جهان اول هستند البته از شرکت فورد آمریکا هم نمیشه گذشت اگه به جدول برترین انجین های جهون نگاه کنید میبینید که بی ام دبلیو و فورد و بنز و آئودی و فولوکس در رقابت بودند

  3. نویدی

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    BMW رو دست نداره.
    نقص نداره این خودروساز.

  4. حسين

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    سلام

    غیر از موتور B58 ب ام و موتورهای دیگه ی این لیست اینا هستن:
    موتور 1.5 لیتری شورلت ولت
    3.6 کرایسلر پسیفیا لیتری V6
    فورد فوکو س RS 2.3 لیتری 4 سیلندر توربو
    هوندا آکورد 2 لیتری 4 سیلندر
    هیوندای الانترا 1.4 لیتری توربو 4 سیلندر
    اینفینیتی X50 موتور 3 لیتری توئین توربو V6
    مزدا CX-9 موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر توربو
    مرسدس بنز C300 موتور 2 لیتری توربو 4 سیلندر
    ولوو V60 موتور 2 لیتری توربو/سو پرشارژ 4 سیلندر

    البته این انتخاب ها با اون انتخاب برترین موتور سال جهان که در هر حجم موتورها رو دسته بندی میکنن فرق داره، اون جداست و چند وقت دیگه آمارش اعلام میشه

  5. GOD BLESS AMERICA

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    بله این که موتورهای 6 سیلندر خطی بی ام و محبوبه و بی ام و در ساختشون سنگ تموم گذاشته درسته اما در تکنولوژی ساخت موتور در دنیا فراری و بنز پیشتاز بودن و هستند.

    در مورد بی ام و زیاد احساساتی نشید ، مثل خودش منطقی عمل کنید.

    1. حسين

      ۲۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      درود.
      حرفتون برام جالب بود. گفتین ب ام و خوبه اما فراری و بنز پیشتاز بودن و هستن. این حرفیه که قطعا یه سندی پشتش هست. لطفا بگید رو چه حسابی میگید تکنولوژی ساخت موتور بنز و فراری بالاتره؟ اگه مقاله یا منبعی دارید بگید. منبع حرف ما اون 60 جایزه ایه که ب ام و توی 18 سال برده. اونم با داوری تعداد زیادی از کارشناسا و خودرونویسای بزرگ جهان

    2. پاسخگوی شماره 4

      ۲۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (65 ديدگاه)

      با سلام
      وقت بخیر
      مثلا توی ساخت موتورای فراری و بنز چه تکنولوژی هست که توی بی ام دبلیو نیست؟
      با تشکر
      خدانگهدار

      1. Bavaria

        ۲۹ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (581 ديدگاه)

        سلام دوست عزیز
        جواب سوالتون رو میتونید با مطالعه معیار های این آزمون ها و نحوه داوری بدست بیارید
        اکثر موتور های ب ام و بازدهی(منظور قدرت و گشتاور نیست) بالاتری نسبت به بنز دارن.(دیگه احتیاج به اثبات با توجه به نتایج بالا نیست)
        کلا دو کمپانی که «بنظر من» غول موتور سازی هستند ،ب ام و و فراری اند

    3. GOD BLESS AMERICA

      ۳۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      متاسفانه با اینکه هیچ منبعی تا کنون درایت و ذکاوت این امر رو نداشته تا در مورد استهلاک محصولات بی ام و مخصوصا موتورهای تولید انبوه آن تحقیقی ارائه بده اما مشت نمونه خرواره و بازار کوچک خودروی کشور ما که حتی در سالهای جنگ نیز واردات دو برند معظم بنز و بی ام و را متوقف نکرده اثباتی بر این مدعاست.
      تا جایی که بی ام و در ایران لقب (ماشین همیشه مریض) یا با کمی ارفاق در کلمات (خودروی همیشه بیمار) رو بدست آورده و محصولات آن به یکی از پولساز ترین منابع برای تعمیرکاران مجاز و غیر مجاز این برند در ایران بدل شده.

      در پایان اشاره کنم بارها در مقالات معتبری که توسط (مجله ماشین) ترجمه و یا تهیه میشه به این نقیصه بزرگ خودروساز باواریایی اشاره شده.

      1. حسين

        ۳۰ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1363 ديدگاه)

        من دیگه حوصله ی بحث در مورد استهلاک رو ندارم. ترجیح میدم بگم باشه شما درست میگی. ب ام و تکنولوژی ساخت موتورش پایینه. موفق باشید.

      2. حسين

        ۳۰ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (1363 ديدگاه)

        راستی یادم رفت بگم. داداش وقتی هیچ منبعی این حرفو نزده، پس حرف شما اعتبار نداره. اما خب در درایت و ذکاوت شما شکی نیست و حرفتون برای ما درسته

  6. mans

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    عزیزانی که موافق با نظر من نیستن لطفا برید اطلاعات bmw m4 GTSرو بخونید متوجه میشید تکنولوژی یعنی چی
    احتراق با آب مفهمید یعنی چی

    1. GOD BLESS AMERICA

      ۳۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (758 ديدگاه)

      50 بار باید بگم این تکنولوژی برای دهه 40 میلادی اونم متعلق با مسابقات درگ امریکاست.

  7. حسام صمدی

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (62 ديدگاه)

    BMW و پورشه بهترین موتور های شش سیلندر در دنیا رو دارن

  8. us army

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    اىن احتراق با تزریق آب یه عمره تو درگ استراىه آمریکا ھست

    1. حسين

      ۲۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      حرف شما درسته، اما تا حالا توی ماشینای خیابونی جواب نگرفته بودن ازش. قبلا استفاده شده اما به خاطر اینکه درست جواب نداده کنار گذاشته شده. در صورتی که ب ام و در حال گسترشش به سایر محصولاتشه. در واقع کارش نوآورانه محسوب میشه

  9. us army

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    بیمر سلطانه دادا خوب گفتی البت تو افزایش قدرت بى تاثیر ولی چون دمایه محفزه احتراقو کاهش میده میشه تراکم رو بالا برد

    1. حسين

      ۲۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      قربان شما. یه نکته دیگه رو هم نادیده گرفتی. افزایش تراکم یعنی افزایش قدرت. به همین خاطر M4 GTS در صورتی که محفظه آبش خالی نباشه 500 اسب قدرت داره و در صورتی که خالی باشه 431 اسب.

  10. sadegh

    ۲۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (138 ديدگاه)

    وااااای….چقدر این سری دو عالیه!!!!!!

  11. Saied

    ۳۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    دسته خودش نیست که. محشره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا