کوپههای اسپرت و قدرتمندی مثل پورشه ۹۱۱، جاگوار F تایپ و یا شورلت کوروت با قدرت و سرعت بالای خود لذت فراوانی را برای راننده به ارمغان میآورند؛ اما مشکل اینگونه خودروها این است که عمدتاً دونفره بوده و یا اگر هم چهارنفره باشند صندلیهای عقب آنها بسیار تنگ و ناراحت است. حال اگر بخواهید به همراه خانواده و درحالیکه فرزندانتان در صندلی عقب نشستهاند با سرعتی حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنید چهکار باید کرد؟ راهحل سدانهای اسپرت یا به تعبیری سوپر سدانها هستند. خودروهای چهاردری که بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشته و درعینحال میتوانند ۴ نفر را درنهایت راحتی حمل کنند. ما دربارهٔ خودروهایی چون آئودی RS6، مرسدس بنز E63 AMG، بامو M5، پورشه پانامرا توربو S و کادیلاک CTS-V صحبت میکنیم؛ بنابراین در اینجا قصد داریم دو نمونه از برترین سدانهای اسپرت و قدرتمند حال حاضر دنیا را رو درروی یکدیگر قرارداده و آنها را به نبردی جذاب و دیدنی دعوت کنیم. بامو M5 در مقابل کادیلاک CTS-V.
بااینکه زمان زیادی از عرضهٔ نسل فعلی بامو M5 گذشته است و جدیدترین خودروی کلاس خود محسوب نمیشود اما در حال حاضر هنوز هم M5 سریعترین خودروی این کلاس است؛ ولی گویا این عنوان باید تغییر کند. حداقل آمریکاییها که اینطور فکر میکنند زیرا کادیلاک عزم خود را جزم کرده تا حضور قدرتمندی در بین برترین خودروهای پریمیوم دنیا داشته باشد و برای همین CTS-V را به میدان فرستاده است. با ابن که نسل قبلی کادیلاک CTS-V از بامو M5 شکست خورد اما کاملاً توانایی رقابت با مرسدس بنز E63 AMG و جاگوار XFR-S را داشت. ولی اوضاع در نسل جدید CTS-V فرق کرده است.
نسل جدید کادیلاک CTS-V که موتور خود را از شورلت کوروت Z06 قرض گرفته است ازنظر عملکرد کاملاً با M5 قابلمقایسه است و نهتنها قیمت مناسبی دارد بلکه پویایی و عملکرد عالی آن نیز بیسابقه است. بله درست خواندید در سینهٔ CTS-V قلب یکی از سریعترین خودروهای اسپرت جادهای در حال تپیدن است. قلبی با قدرت ویرانگر ۶۴۰ اسب بخار؛ اما آیا این قدرت عظیم و قیمتی حدود ۱۰۰ هزار یورو برای پیروزی بر بامو M5 افسانهای کافی است؟ در ادامه خواهیم فهمید.
با فشردن دکمهٔ استارت، پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ CTS-V بیدار میشود و همان موسیقی آشنای V8 را مینوازد. نیروگاه LT4 جنرال موتورز به تکنولوژیهایی چون تزریق مستقیم سوخت، سیستم غیرفعال سازی سیلندرها و آخرین نسل از سوپرشارژرهای TVS مجهز شده است که بدینوسیله ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. بر روی کاغذ M5 بهطور قابلتوجهی پایینتر از CTS-V قرارگرفته و به نظر میرسد کاملاً نبرد را به حریف واگذار خواهد کرد. چراکه M5 قلب V8 در سینه دارد که با فقط ۴.۴ لیتر حجم و دو توربوشارژر ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
بااینکه نسبت قدرت به وزن هر دو خودرو تقریباً یکسان است اما M5 در ۴.۳ ثانیه از صفر بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و در اینجا است که CTS-V با صدای بلند شروع به خندیدن میکند زیرا او فقط در ۳.۷ ثانیه به این سرعت دست پیدا میکند. کادیلاک در بزرگراه آن روی خود را نشان میدهد. سوپرشارژر با وزوز عصبانی خود بدون زحمت سرعت خودرو را به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند و همچنان ماشین امن و پایدار احساس میشود و به همین دلیل بازهم میخواهید پدال گاز را بیشتر فشار دهید. سرعت M5 بهصورت الکترونیکی بر روی ۳۰۵ کیلومتر در ساعت محدودشده است اما خیلی دیرتر از CTS-V به این سرعت میرسد درحالیکه موتور بای توربوی آن نیز پاسخ آنی و سریعی همچون موتور سوپرشارژ کادیلاک از خود نشان نمیدهد.
بااینکه قدرت این دو خودرو تا حدودی به هم نزدیک است اما در جاده عملکرد بهشدت متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. کادیلاک از زمانی که برای اولین بار معرفی شد تاکنون بسیار پیشرفت کرده است و ما را کاملاً تحت تأثیر قرار داد. این خودرو واقعیتر از گذشته شده و برای استفاده از تکتک ۶۴۰ اسب بخار قدرت آن هیچ ترسی وجود ندارد. سیستم تعلیق مغناطیسی آن توانایی تنظیم تعلیق را در نرمترین و سختترین حالات داشته و فرمان نیز بسیار دقیق عمل میکند؛ اما بامو M5 را هم بههیچعنوان نباید دستکم گرفت. او هنوز هم سدان فوقالعادهای بوده و لذت رانندگی با آن عالی است. حتی بیشتر از CTS-V. این خودرو همچنان یک شیطان آلمانی است که از هر لحاظ خودرویی ایده آل بشمار میرود.
بازگردیم به پرسش نخست. آیا CTS-V توان شکست دادن M5 را دارد و میتواند در رأس قلهٔ سدانهای اسپرت بزرگ قرار گیرد؟ باید گفت کادیلاک CTS-V بسیار به M5 نزدیک شده و تهدیدی فوقالعاده جدی برای آن محسوب میشود. به همین دلیل ازاینپس برای رقابت با M5 مجبور به خرید E63 AMG نیستید بلکه میتوانید سراغ کادیلاک CTS-V بروید که در بسیاری از جهات با M5 برابری کرده و حتی در برخی از جنبهها برتر است. CTS-V به لطف تجهیز به پیشرانهٔ کوروت کاملاً توانایی رقابت با آلمانها را دارد. بعلاوه کادیلاک CTS-V با تجهیزات مشابه، قیمت کمتری از بامو M5 دارد؛ بنابراین با قاطعیت میتوان گفت آمریکاییها با قدرت بازگشتهاند و هماکنون رقیبی جدی و خطرناک برای آلمانها بشمار میروند.
مشخصات فنی
بامو M5 | کادیلاک CTS-V | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 بای توربو | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
تعداد سوپاپ | ۴ عدد در هر سیلندر | ۲ عدد در هر سیلندر |
قدرت | ۵۷۰ اسب بخار | ۶۴۰ اسب بخار |
نسبت قدرت به حجم | ۱۳۰ اسب بخار در لیتر | ۱۰۳ اسب بخار در لیتر |
گشتاور | ۶۸۰ نیوتن متر | ۸۵۵ نیوتن متر |
محور محرک | عقب | عقب |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفرتا صد | ۴.۳ ثانیه | ۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۵ کیلومتر در ساعت | ۳۲۰ کیلومتر در ساعت |
تایرهای جلو | ۲۶۵ R20 | ۲۶۵ R19 |
تایرهای عقب | ۲۹۵ R20 | ۲۹۵ R19 |
ترمزهای جلو/عقب | ۴۰۰/۳۹۶ میلیمتر | ۳۹۰/۳۶۵ میلیمتر |
لاستیکها | میشلن پایلوت سوپراسپرت | میشلن پایلوت سوپراسپرت |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۹۱/۱.۸۹/۱.۴۶ متر | ۵.۰۲/۱.۸۶/۱.۴۵ متر |
فاصلهٔ بین دو محور | ۲.۹۶ متر | ۲.۹۱ متر |
وزن خالص | ۱۸۷۰ کیلوگرم | ۱۸۵۰ کیلوگرم |
نسبت قدرت به وزن | ۳.۳ کیلوگرم به اسب بخار | ۲.۹ کیلوگرم به اسب بخار |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر | ۱۳.۸ لیتر |
حجم باک | ۸۰ لیتر | ۷۲ لیتر |
قیمت | ۱۲۲,۶۹۰ یورو | ۱۰۴,۳۵۰ یورو |
Nismo
۱۵ مهر ۱۴۰۳شتاب صفرتاصد کادیلاک 3.9 هست و بی ام و 4
اعداد اشتباه درج شده یا بوی جانبداری میاد