این کانسپت ایدهٔ ساخت وسیلهای بهعنوان ترکیبی از موتورسیکلت و خودرو را عملی کرد
نام | بامو Z21 |
معرفی | نمایشگاه توکیو ۱۹۹۵ |
ترکیب | موتورعقب |
پیشرانه | ۴ سیلندر K1100 |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار |
محور محرک | عقب |
وزن | ۵۵۰ کیلوگرم |
چرا باید آنرا به یاد داشته باشیم؟
بامو ایدهٔ ساخت کانسپت Z21 را که اصطلاحاً Just 4/2 هم نامیده میشد، از کاترهام گرفته بود و درواقع خودروی دونفرهٔ جالبی ساخته بود که با پُشت کردن به اصول اولیهٔ ساخت خودروهای اسپرت، قادر بود بدون نیاز به خالی کردن حساب بانکی، لبخند لذت و رضایت را بر چهرهٔ راننده بیاورد.
Z21 که خودرویی کاملاً متفاوت با محصولات بدون سقف معمولی بامو بود، توسط همان مهندسین ماهری ساخته شده بود که در همان سال کانسپت Z18 را هم ساخته بودند. فلسفهٔ اصلی ساخت این ماشین، ارائهٔ یک خودروی اسپرت و عملکردی با حذف موارد اضافی معمول این خودروها، نصب پیشرانه در قسمت عقب و انتقال قدرت به چرخهای عقب بود. در همان زمان بامو میگفت زمانی که یک خودروی سبکوزن در اختیار داشته باشید، واقعاً نیازی به اسب بخار زیاد جهت لذت بردن از رانندگی نخواهید داشت.
به همین دلیل، در Z21 از یک پیشرانهٔ ۱.۱ لیتری چهار سیلندر متعلق به موتورسیکلت بامو K1100 استفاده شده بود که تنها ۱۰۰ اسب بخار قدرت داشت. قدرتی که هرچند چشمگیر به نظر نمیرسد اما هنگامیکه در یک وسیله نیمه موتورسیکلت/نیمه خودرو با تنها ۵۵۰ کیلوگرم وزن قرار گیرد یک انفجار واقعی را در رانندگی پدید خواهد آورد.
بامو همچنین برای دریافتن عملکرد این خودرو هم کنجکاو بود و به همین دلیل آنرا مورد آزمایش قرار دارد که طی آن Z21 توانست ظرف شش ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. البته بدیهی است کانسپت Z21 که میتوان آنرا موتورسیکلتی بر روی چهارچرخ دانست، فقط برای تفریح و سرگرمی ساخته شد و هیچ برنامهای برای تولید آن وجود نداشت.
منبع: Motor1
Mehran nikfar
۲۱ فروردین ۱۳۹۶تماشا کردنش هم به ادم حس خوبی میده.خیلی خیلی
حامد
۲۱ فروردین ۱۳۹۶سپاس ویژه جناب دهقان.سری مقالات کانسپت های فراموش شده بسیار مفید و عالی هستند.امیدوارم ادامه پیداکنند. در ضمن بین کانسپت های بی ام و ، Z18 و Z13 هم خیلی جالبن.
حسین
۲۱ فروردین ۱۳۹۶کلا اینجور ماشین ها رو دوس دارم و خوشبختانه نمونه هایی هم در داخل تولید میشه با موتور TU5 و نمونه هایی هم وارد شد اما مشکل این هس که خیلی گرونه!
Madjid
۲۱ فروردین ۱۳۹۶.
خیلی خوب شد که ب ام و اینو نساخت ، به وجهه ی برندش خیلی لطمه میخورد.
برندی که رولزرویس فانتوم میسازه خوب نیست اینجور ماشینی هم جزو محصولاتش باشه.
ونوم اف ۵
۲۱ فروردین ۱۳۹۶دو تا کمپانی هم هستن که انجین خودرو رو روی موتور سیکلت استفاده کردن اولی باس هاس هست که از انجین شورلت استفاده میکنه که ۶.۲ حجم داره و دومی هم موتوری به اسم تاماهاوک میسازه که از انجین دوج وایپر استفاده میکنه و اعلام شده توان رسیدن به سرعت ۷۰۰ کیلومتر هم داره منتها لاستیک و … امکان رسیدن به این سرعت رو بهش نمیدن ولی توی تست به بالای ۴۰۰ رسیده
خسرو
۲۱ فروردین ۱۳۹۶کوچیک که بودم پدرم یه ماشین برام درست کرد که فقط شاسی بودو چرخهای فرمون پذیر/ تو همین سبک بود/ سوار میشدم هلش میدادن :) اون از این کانسپت تر بود برام ..
حسین
۲۱ فروردین ۱۳۹۶خوب شد برنامه ای برای تولیدش ندارن بیشتر شبیه کاترهامه تا بی ام دبلیو
Radison
۲۲ فروردین ۱۳۹۶من خیلی دوست دارم یه روز سوار کاترهام بشم …خیلی حس خوبی داره.
کیانوش38
۲۲ فروردین ۱۳۹۶اینطور که من میبینم یعنی سال 1995 بی ام و موتور 1.1 لیتری ای رو در اختیار داشت که از موتور 1.3 لیتری پرایدی که الان داره تولید میشه سی چهل اسب بخار بیشتر قدرت داشته!