بی ام و

رؤیای کاهش هزینه تولید فیبرکربن تا ۹۰ درصد

فیبرکربن تبدیل به یکی از رکن‌های اصلی تولید خودروهای اسپورت شده است؛ با این حال یک گروه تحقیقاتی به پشتیبانی ب‌ام‌و درصدد است تا با کاهش هزینه تولید فیبر کربن تا ۹۰ درصد، کاربرد این مواد کامپوزیت را افزایش دهد و راه را برای استفاده از آن در خودروهای معمول و پرفروش بازار باز کند.

استفاده وسیع از فیبرکربن در خودروهای سوپراسپرت
استفاده وسیع از فیبرکربن در خودروهای سوپراسپرت
MAI کربن کلاستر منیجمنت که توسط دولت آلمان پشتیبانی می‌شود، اعلام کرده که برای رسیدن به این هدف نیمی از راه را پیموده است. کلاوس درشسلر، مدیر این پروژه به اتوموتیو نیوز گفته است که در نسل آینده خودروها، شاهد استفاده به‌مراتب بیشتری از فیبر کربن خواهیم بود.
نیاز به کاهش وزن در خودروهای الکتریکی با کمک الیاف کربن
کاهش وزن در خودروهای الکتریکی با کمک الیاف کربن
دو کمپانی اصلی حمایت‌کننده از این پروژه، آئودی و ب‌ام‌و هستند. در این میان، ب‌ام‌و، به‌تنهایی تلاش زیادی در زمینه تکنولوژی فیبرکربن انجام داده است. در یکی از این تلاش‌ها، سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری اخیر این کمپانی بوده که تولید فیبرکربن را به ۹ هزار تُن در سال در سه خط تولید مختلف رسانده است. ب‌ام‌و در نظر دارد که کاربرد فیبر کربن را از مدل‌های الکتریکی i به طیف‌های متفاوتی از محصولات تولیدی‌اش گسترش دهد.
الیاف کربن، جایگزینی برای فولاد
الیاف کربن، جایگزینی برای فولاد
در حال حاضر، تولید مصالح فیبرکربن نسبت به فولاد ۲۰ برابر بیشتر هزینه دارد؛ این در حالی است که فولاد وزن به‌مراتب سنگین‌تری دارد، ولی قیمت تمام شده آن برای هر کیلوگرم کمتر از یک دلار است. در همین حال، خودروسازان شروع به استفاده از آلومینیوم برای کاهش وزن خودروها کرده‌اند؛ ولی فیبر کربن نسبت به آلومینیوم هم ۳۰ درصد سبک‌تر است. همچنین فیبرکربن دارای مقاومت خارق‌العاده‌ای است و در هواپیماهای جنگنده و جت‌های تندرو نیز کاربرد دارد.
هزینه بالای تولید قطعات فیبرکربنی، مهمترین عامل بازدارنده توسعه آن
هزینه بالای تولید قطعات فیبرکربنی، مهمترین عامل بازدارنده توسعه آن
در نتیجه، محققان به شدت به دنبال کاهش هزینه‌های تولید فیبر کربن هستند. در این میان، اتوماسیون و تولید انبوه می‌تواند نقشی کلیدی در رسیدن به این هدف داشته باشند. در همین حال، پروژه مذکور در آگزبورگ آلمان حداقل تا سال ۲۰۱۷ از حمایت‌های مالی برخوردار است و احتمالاً تا آن زمان خبرهای بیشتری از توسعه این تکنولوژی خواهیم شنید.
اتوماسیون تولید قطعات فیبرکربنی، راهی برای کاهش هزینه
اتوماسیون تولید قطعات فیبرکربنی، راهی برای کاهش هزینه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. Rrza

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بسیار جالب

    1. DRAGONBORN

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      طولی نمیکشه یه چیزی بهتر از فیبرکربن پیدا میشه.

      علم انتها ندارد

    2. DRAGONBORN

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      طولی نمیکشه یه چیزی بهتر از فیبرکربن پیدا میشه.

      علم انتها ندارد

      انسان موجودیه که از محدودیت متنفره

  2. DRAGONBORN

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    مدتی بعد شاهد پراید فیبرکربنی خواهیم بود.

    1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      نیما یعنی یه مطلب باید بفرستم پدال فقط در مورد آواتارای تو……..

      1. DRAGONBORN

        ۲۳ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1884 ديدگاه)

        چرا رضا؟؟؟چشونه آواتارای من

        شاخ دارن یا دم!!!!!!
        مثل همه آواتارهای دیگه

        1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۳ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          هیچی چشون نیست

          اول اژدها میزاری
          بعد مدلای مختلف غول بیابانی و هیولا
          بعد عکسای عاشقانه میزاری
          بعدش پلی بوی
          بعد هم از داعشیان یه ندایی میگیری
          بعد میری سراغ جمیع خودروسازان
          بعدش هم تایر های تویوتا
          حالا هم (به قول فریا) رفتی سراغ جهانخوار…

          خدا از این به بعدو به خیر کنه!!!

      2. DRAGONBORN

        ۲۳ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1884 ديدگاه)

        خب چشونه

        تنوع طلبی میکنم مگه عیبی داره

        1. پوری پوریا!

          ۲۳ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (322 ديدگاه)

          میگم این آواتار الانت پرچم جماهیر شوروی تو جنگ جهانی دوم نیست؟ :D

    2. علی آهنگر

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (375 ديدگاه)

      مردشور این لگن و سازندشو با هم ببرن که همیشه توی بی کیفیتی حرف اول رو میزنه و مسخره خاص و عامه

  3. Ahmad

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    بازم BMW، چون همیشه تو تکنولوژی های جدید یه دستی داره و میخواسته پیشتاز باشه تازه اینجا که سهم زیادی هم از این کار داره.

    1. DRAGONBORN

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      من آلومینیوم رو به فیبرکربن ترجیح میدم.

  4. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    اگه فیبر کربن ارزان بشه انقلاب بزرگی تا خودرو سازی بوجود میاد….فقط یه اشکال داره اونم اینه که دیگه پولدارا نمیتونن پز بدن ماشینمون فیبر کربنیه…….

    البته من حدث میزنم اون موقع یه ترکیب جدید کشف میشه سبکتر و محکم تر از فیبر کربن ولی بسیار گرانتر…دوباره روز از نو روزی از نو…

    1. slr722

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      داداش گلم رضا جان که اواتار مرسدس داری…

      میشه یه پیغام به ایمیل من بدی…

      pouyaslr722@gmail.com

      1. Carbonado Aventador

        ۲۳ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        نیازی نیست…!
        شمارشو من دارم…!
        بیا بهت بدم…!

        1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

          ۲۳ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          هستیم در خدمتتون!

      2. DRAGONBORN

        ۲۳ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1884 ديدگاه)

        SLR بیشتر سر بزن به ما

        ولی عجب مزدا 3 خوشگلی داری ناقلا!!!

        خیلی دوسش داری نه

        1. slr722

          ۲۳ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (1347 ديدگاه)

          مرسی رضا جان از لطفت…

          تو از کجا میدونی ماشین من چیه؟؟؟

      3. DRAGONBORN

        ۲۴ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1884 ديدگاه)

        از نزدیک هم تو هم میلاد هم کربونادو رو دیدم.ولی شما منو ندیدید!!!

  5. علی آهنگر

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (375 ديدگاه)

    یه سوال
    این فیبر کربن محکم و سبک که توی ساخت شاسی استفاده میشه بااون فیبر کربن که حالت یه روکش داره و واسه خوشکلی میکشن رو ماشین چه فرقی داره؟

  6. رامکال

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (594 ديدگاه)

    خدا شاهد یکی از مطالبی که میخواستم به پدال سفارشش رو بدم همین بود.
    توی مجله ماشین خوندمش خیلی کیف کردم. بخصوص به این خاطر که توش عشقم بی ام و دخالت کرده و مهمتر از اون این که با این کار یک انقلابی در این زمینه بوجود میاد.
    همون موقع یاد آقا شاهین افتادم پیش خودم گفتم که انگلیسیشم که خوبه مثل خودم هم عشق آلمان هم عشق بی ام و پس برم بهش بگم که کار رو ردیف کنه و یک مقاله توپ در این زمینه کار کنه که متاسفانه یادم رفت که بگم.

  7. DRAGONBORN

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    لکسوس تو این زمینه پیشتازه.ارزون تر از همه

  8. DRAGONBORN

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    کونیخ زگ خیلی تو استفاده از فیبر کربن افراط میکنه

    1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      بوگاتی هم خیلی تو سرعت و شتاب افراط میکنه…

      یعنی چه که تو استفاده از فیبر کربن افراط میکنه؟!؟!؟!

    2. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (2283 ديدگاه)

      حاجی دراگون تازه با این استفاده به قول خودت افراطی از فیبر کربن قیمتش از بوگاتی کمتره…

  9. DRAGONBORN

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    کربونادو آونتادور منصوری هم شده بود خااص فیبرکربن.
    خیلی حال به هم زن بود.افراط و تفریط نباید باشه.

  10. مجتبی (ساروی)

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (551 ديدگاه)

    اژدها تو از اسراییل هم بدتری .بابا سراسر پدالو اشغال کردی .تورو خدا حداقل دو سه تا از پستاتو یکی کن بفرست چهارتا بدبخت دیگه هم بتونن پست پزارن . باید اسمتو بزارن رژیم اشغالگر پدال

    1. من

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (249 ديدگاه)

      100% موافقم لطفا مسئولین رسیدگی کنند…
      کسی که 3تا پست پشت هم میزاره که اندازه یک پست محتوا داره یعنی اسپم دیگه؟
      حتی زیاده روی در تغییر اواتار هم خلافه!
      اما این مسئله که میگن اتوماسیون تولید در کاهش هزینه تمام شده تاثیر داره ، انگار غیب گفتن !! خب اینو هر بچه ای که الفبای اقتصاد خونده میدونه ! اینا تازه بهش رسیدن ؟!

      1. « رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »

        ۲۳ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (2283 ديدگاه)

        خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ!!!
        رژیم اشغالگر پدال :D ………………تحویل بگیر حاجی دراگون!!!

        1. DRAGONBORN

          ۲۳ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (1884 ديدگاه)

          شماره 914 موقته مال زمانی هست که تا ترم 3 تو تبریز دانشجو بودم.گرفتم هزینه انتقالی نداشته باشه

      2. DRAGONBORN

        ۲۳ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1884 ديدگاه)

        عزیزم محتواشون متفاوته ممکنه یکی لایک داشته باشه یکی دیگه دیس لایک

      3. DRAGONBORN

        ۲۳ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1884 ديدگاه)

        در ضمن پدال عزیز اسپم ها رو پاک میکنه تعداد کامنتهام 1117 تا بود پدال کرد 1069
        خب 50 تاش پاک شد دیگه چی میخوایین

        1. من

          ۲۳ مهر ۱۳۹۳
          سوابق: (249 ديدگاه)

          به نظر من تعداد نظرات شما باید به 1/3 کاهش پیدا کنه بعد تفاوت نظر:
          “طولی نمیکشه یه چیزی بهتر از فیبرکربن پیدا میشه.

          علم انتها ندارد”
          با:
          “طولی نمیکشه یه چیزی بهتر از فیبرکربن پیدا میشه.

          علم انتها ندارد

          انسان موجودیه که از محدودیت متنفره”
          چی هستش؟ شما از اعتراض به نظراتتون هم برای اسپم کردن بیشتر بهره میبرین !
          مثلا همین الان سه تا نظر پشت هم دادین که بازهم میتونست تو یک نظر بیاد تنها راه محدود کردن دادن نظر بصورت زمانی هست که یه زمانی جایی اجرا شده بود یادم نیست اینجا بود یا نه

  11. پوری پوریا!

    ۲۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (322 ديدگاه)

    این فکر خوبه ولی استفاده از فیبر کربن تو ماشینای معمولی خدایی هم کلاس سوپر اسپرت ها رو میاره پایین هم یه جورایی این فلز رو خز میکنه ;) تو ماشینای معمولی همون آلومینیم بهتر هست!!!

    1. من

      ۲۳ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (249 ديدگاه)

      یعنی چی اخه اگر این بهتره اینو زیاد کنن همه جا استفاده کنن
      انگار موقعی که تازه موبایل اومده بود میگفتن اینو تولید انبوه نکنین کلاسش میاد پایین؟

      1. پوری پوریا!

        ۲۳ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (322 ديدگاه)

        وقتی فیبر کربن تو ماشینا ی عادی استفاده میشه که فلز بهتری گیر بیاد. در حال حاضر همین بدنه کربن به عنوان یه پکیج تو شرکت هایی مثل مرسدس بنز با قیمت بیشتر به فروش میره پس استفاده از این فلز تو همه ی ماشینا یه ضرر به کارخونه ها هم هست.

  12. Ahmad..F12

    ۲۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2542 ديدگاه)

    انیس جان ممنون عالی بود

    ماده بسیار جالبیه فیبر کربن

    کاش هزینه هاش پایین بیاد

    کلی تو قیمت سوپرکار ها و هایپرکار هم تأثیر میزاره

  13. نوید

    ۲۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    اگه قیمتش زیاد تقییر کنه تو دنیای ماشین ها تحول عظیمی ایجاد میشه

  14. نوید

    ۲۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    فیبر کربن خودش خیلی گرون نیست
    مهم ترین علت گرونیش شکل پذیری بسیار سخت اونه

  15. omid

    ۱۲ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (48 ديدگاه)

    صافکارا بدبخت میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا