فیبرکربن تبدیل به یکی از رکنهای اصلی تولید خودروهای اسپورت شده است؛ با این حال یک گروه تحقیقاتی به پشتیبانی بامو درصدد است تا با کاهش هزینه تولید فیبر کربن تا ۹۰ درصد، کاربرد این مواد کامپوزیت را افزایش دهد و راه را برای استفاده از آن در خودروهای معمول و پرفروش بازار باز کند.
MAI کربن کلاستر منیجمنت که توسط دولت آلمان پشتیبانی میشود، اعلام کرده که برای رسیدن به این هدف نیمی از راه را پیموده است. کلاوس درشسلر، مدیر این پروژه به اتوموتیو نیوز گفته است که در نسل آینده خودروها، شاهد استفاده بهمراتب بیشتری از فیبر کربن خواهیم بود. دو کمپانی اصلی حمایتکننده از این پروژه، آئودی و بامو هستند. در این میان، بامو، بهتنهایی تلاش زیادی در زمینه تکنولوژی فیبرکربن انجام داده است. در یکی از این تلاشها، سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون دلاری اخیر این کمپانی بوده که تولید فیبرکربن را به ۹ هزار تُن در سال در سه خط تولید مختلف رسانده است. بامو در نظر دارد که کاربرد فیبر کربن را از مدلهای الکتریکی i به طیفهای متفاوتی از محصولات تولیدیاش گسترش دهد. در حال حاضر، تولید مصالح فیبرکربن نسبت به فولاد ۲۰ برابر بیشتر هزینه دارد؛ این در حالی است که فولاد وزن بهمراتب سنگینتری دارد، ولی قیمت تمام شده آن برای هر کیلوگرم کمتر از یک دلار است. در همین حال، خودروسازان شروع به استفاده از آلومینیوم برای کاهش وزن خودروها کردهاند؛ ولی فیبر کربن نسبت به آلومینیوم هم ۳۰ درصد سبکتر است. همچنین فیبرکربن دارای مقاومت خارقالعادهای است و در هواپیماهای جنگنده و جتهای تندرو نیز کاربرد دارد. در نتیجه، محققان به شدت به دنبال کاهش هزینههای تولید فیبر کربن هستند. در این میان، اتوماسیون و تولید انبوه میتواند نقشی کلیدی در رسیدن به این هدف داشته باشند. در همین حال، پروژه مذکور در آگزبورگ آلمان حداقل تا سال ۲۰۱۷ از حمایتهای مالی برخوردار است و احتمالاً تا آن زمان خبرهای بیشتری از توسعه این تکنولوژی خواهیم شنید.۴۰ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
Rrza
۲۳ مهر ۱۳۹۳بسیار جالب
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳طولی نمیکشه یه چیزی بهتر از فیبرکربن پیدا میشه.
علم انتها ندارد
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳طولی نمیکشه یه چیزی بهتر از فیبرکربن پیدا میشه.
علم انتها ندارد
انسان موجودیه که از محدودیت متنفره
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳مدتی بعد شاهد پراید فیبرکربنی خواهیم بود.
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۳ مهر ۱۳۹۳نیما یعنی یه مطلب باید بفرستم پدال فقط در مورد آواتارای تو……..
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳چرا رضا؟؟؟چشونه آواتارای من
شاخ دارن یا دم!!!!!!
مثل همه آواتارهای دیگه
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۳ مهر ۱۳۹۳هیچی چشون نیست
اول اژدها میزاری
بعد مدلای مختلف غول بیابانی و هیولا
بعد عکسای عاشقانه میزاری
بعدش پلی بوی
بعد هم از داعشیان یه ندایی میگیری
بعد میری سراغ جمیع خودروسازان
بعدش هم تایر های تویوتا
حالا هم (به قول فریا) رفتی سراغ جهانخوار…
خدا از این به بعدو به خیر کنه!!!
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳خب چشونه
تنوع طلبی میکنم مگه عیبی داره
پوری پوریا!
۲۳ مهر ۱۳۹۳میگم این آواتار الانت پرچم جماهیر شوروی تو جنگ جهانی دوم نیست؟ :D
علی آهنگر
۲۳ مهر ۱۳۹۳مردشور این لگن و سازندشو با هم ببرن که همیشه توی بی کیفیتی حرف اول رو میزنه و مسخره خاص و عامه
Ahmad
۲۳ مهر ۱۳۹۳بازم BMW، چون همیشه تو تکنولوژی های جدید یه دستی داره و میخواسته پیشتاز باشه تازه اینجا که سهم زیادی هم از این کار داره.
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳من آلومینیوم رو به فیبرکربن ترجیح میدم.
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۳ مهر ۱۳۹۳اگه فیبر کربن ارزان بشه انقلاب بزرگی تا خودرو سازی بوجود میاد….فقط یه اشکال داره اونم اینه که دیگه پولدارا نمیتونن پز بدن ماشینمون فیبر کربنیه…….
البته من حدث میزنم اون موقع یه ترکیب جدید کشف میشه سبکتر و محکم تر از فیبر کربن ولی بسیار گرانتر…دوباره روز از نو روزی از نو…
slr722
۲۳ مهر ۱۳۹۳داداش گلم رضا جان که اواتار مرسدس داری…
میشه یه پیغام به ایمیل من بدی…
pouyaslr722@gmail.com
Carbonado Aventador
۲۳ مهر ۱۳۹۳نیازی نیست…!
شمارشو من دارم…!
بیا بهت بدم…!
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۳ مهر ۱۳۹۳هستیم در خدمتتون!
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳SLR بیشتر سر بزن به ما
ولی عجب مزدا 3 خوشگلی داری ناقلا!!!
خیلی دوسش داری نه
slr722
۲۳ مهر ۱۳۹۳مرسی رضا جان از لطفت…
تو از کجا میدونی ماشین من چیه؟؟؟
DRAGONBORN
۲۴ مهر ۱۳۹۳از نزدیک هم تو هم میلاد هم کربونادو رو دیدم.ولی شما منو ندیدید!!!
علی آهنگر
۲۳ مهر ۱۳۹۳یه سوال
این فیبر کربن محکم و سبک که توی ساخت شاسی استفاده میشه بااون فیبر کربن که حالت یه روکش داره و واسه خوشکلی میکشن رو ماشین چه فرقی داره؟
رامکال
۲۳ مهر ۱۳۹۳خدا شاهد یکی از مطالبی که میخواستم به پدال سفارشش رو بدم همین بود.
توی مجله ماشین خوندمش خیلی کیف کردم. بخصوص به این خاطر که توش عشقم بی ام و دخالت کرده و مهمتر از اون این که با این کار یک انقلابی در این زمینه بوجود میاد.
همون موقع یاد آقا شاهین افتادم پیش خودم گفتم که انگلیسیشم که خوبه مثل خودم هم عشق آلمان هم عشق بی ام و پس برم بهش بگم که کار رو ردیف کنه و یک مقاله توپ در این زمینه کار کنه که متاسفانه یادم رفت که بگم.
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳لکسوس تو این زمینه پیشتازه.ارزون تر از همه
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳کونیخ زگ خیلی تو استفاده از فیبر کربن افراط میکنه
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۳ مهر ۱۳۹۳بوگاتی هم خیلی تو سرعت و شتاب افراط میکنه…
یعنی چه که تو استفاده از فیبر کربن افراط میکنه؟!؟!؟!
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۳ مهر ۱۳۹۳حاجی دراگون تازه با این استفاده به قول خودت افراطی از فیبر کربن قیمتش از بوگاتی کمتره…
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳کربونادو آونتادور منصوری هم شده بود خااص فیبرکربن.
خیلی حال به هم زن بود.افراط و تفریط نباید باشه.
مجتبی (ساروی)
۲۳ مهر ۱۳۹۳اژدها تو از اسراییل هم بدتری .بابا سراسر پدالو اشغال کردی .تورو خدا حداقل دو سه تا از پستاتو یکی کن بفرست چهارتا بدبخت دیگه هم بتونن پست پزارن . باید اسمتو بزارن رژیم اشغالگر پدال
من
۲۳ مهر ۱۳۹۳100% موافقم لطفا مسئولین رسیدگی کنند…
کسی که 3تا پست پشت هم میزاره که اندازه یک پست محتوا داره یعنی اسپم دیگه؟
حتی زیاده روی در تغییر اواتار هم خلافه!
اما این مسئله که میگن اتوماسیون تولید در کاهش هزینه تمام شده تاثیر داره ، انگار غیب گفتن !! خب اینو هر بچه ای که الفبای اقتصاد خونده میدونه ! اینا تازه بهش رسیدن ؟!
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۲۳ مهر ۱۳۹۳خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ!!!
رژیم اشغالگر پدال :D ………………تحویل بگیر حاجی دراگون!!!
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳شماره 914 موقته مال زمانی هست که تا ترم 3 تو تبریز دانشجو بودم.گرفتم هزینه انتقالی نداشته باشه
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳عزیزم محتواشون متفاوته ممکنه یکی لایک داشته باشه یکی دیگه دیس لایک
DRAGONBORN
۲۳ مهر ۱۳۹۳در ضمن پدال عزیز اسپم ها رو پاک میکنه تعداد کامنتهام 1117 تا بود پدال کرد 1069
خب 50 تاش پاک شد دیگه چی میخوایین
من
۲۳ مهر ۱۳۹۳به نظر من تعداد نظرات شما باید به 1/3 کاهش پیدا کنه بعد تفاوت نظر:
“طولی نمیکشه یه چیزی بهتر از فیبرکربن پیدا میشه.
علم انتها ندارد”
با:
“طولی نمیکشه یه چیزی بهتر از فیبرکربن پیدا میشه.
علم انتها ندارد
انسان موجودیه که از محدودیت متنفره”
چی هستش؟ شما از اعتراض به نظراتتون هم برای اسپم کردن بیشتر بهره میبرین !
مثلا همین الان سه تا نظر پشت هم دادین که بازهم میتونست تو یک نظر بیاد تنها راه محدود کردن دادن نظر بصورت زمانی هست که یه زمانی جایی اجرا شده بود یادم نیست اینجا بود یا نه
پوری پوریا!
۲۳ مهر ۱۳۹۳این فکر خوبه ولی استفاده از فیبر کربن تو ماشینای معمولی خدایی هم کلاس سوپر اسپرت ها رو میاره پایین هم یه جورایی این فلز رو خز میکنه ;) تو ماشینای معمولی همون آلومینیم بهتر هست!!!
من
۲۳ مهر ۱۳۹۳یعنی چی اخه اگر این بهتره اینو زیاد کنن همه جا استفاده کنن
انگار موقعی که تازه موبایل اومده بود میگفتن اینو تولید انبوه نکنین کلاسش میاد پایین؟
پوری پوریا!
۲۳ مهر ۱۳۹۳وقتی فیبر کربن تو ماشینا ی عادی استفاده میشه که فلز بهتری گیر بیاد. در حال حاضر همین بدنه کربن به عنوان یه پکیج تو شرکت هایی مثل مرسدس بنز با قیمت بیشتر به فروش میره پس استفاده از این فلز تو همه ی ماشینا یه ضرر به کارخونه ها هم هست.
Ahmad..F12
۲۵ مهر ۱۳۹۳انیس جان ممنون عالی بود
ماده بسیار جالبیه فیبر کربن
کاش هزینه هاش پایین بیاد
کلی تو قیمت سوپرکار ها و هایپرکار هم تأثیر میزاره
نوید
۲۵ مهر ۱۳۹۳اگه قیمتش زیاد تقییر کنه تو دنیای ماشین ها تحول عظیمی ایجاد میشه
نوید
۲۵ مهر ۱۳۹۳فیبر کربن خودش خیلی گرون نیست
مهم ترین علت گرونیش شکل پذیری بسیار سخت اونه
omid
۱۲ آبان ۱۳۹۴صافکارا بدبخت میشن