اگر یک ماشین در دنیا وجود داشته باشد که به فروش بالای آن یقین داشته باشیم آن آئودی Q2 است. یک SUV جمعوجور با یک برند پریمیوم جای تعجب نیست اگر به یکی از محبوبترین خودروهای بازار تبدیل شود. البته این بدان معنا نیست که این بخش را بهطور کامل تحت سلطهٔ خود درآورد چراکه در این بازار شلوغ و رقابتی، بامو X1 نیز یکی از بهترین انتخابها است؛ اما در کل کدامیک برترند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، این دو کراساوور کوچک پریمیوم را باهم مقایسه کردهایم.
طراحی خارجی
Q2 ظاهر کمی متفاوتی از استایل معمول یک آئودی ارائه میکند. جلوپنجرهٔ ششضلعی آشنای آئودی همچنان در Q2 وجود دارد اما قوس مطلوب گلگیرها، چراغهای عقب مربع شکل و رنگ نقرهای متضاد برای ستون C، یک آئودی متمایز را ارائه کرده است. پلتفرم این خودرو با هاچبک A3 مشترک است اما استایل SUV مانند آن بدین معنی است که ارتفاع بیشتری از A3 دارد درحالیکه به دلیل برخورداری از ۱۲ سانتیمتر طول کمتر، پارک کردن آن راحتتر انجام میگیرد.
در مقابلِ Q2، X1 قرار دارد که کاملاً ظاهر یک بامو را نشان میدهد. طراحی جلوی X1 بسیار شبیه به سری ۱ به نظر میرسد درحالیکه عقب آن رنگ و بوی سری ۳ استیشن را دارد. بااینحال طراحی X1 کاملاً خوب و متناسب به نظر میرسد و طرفداران بامو را تا حد زیادی راضی خواهد کرد.
طراحی داخلی
اینکه ریشه و اصل Q2 به A3 برمیگردد در کابین خودرو بیشتر آشکار میشود. به جهت کاهش هزینهها طراحی داشبورد این دو خودرو تقریباً یکسان است که قطعاً هیچ مورد ناخوشایندی در آن دیده نمیشود و این یعنی Q2 یکی از جذابترین کابینها را در این رنج قیمتی دارد. همچنین بهترین حالت این کابین بینقص هنگامی است که صفحه آمپر دیجیتالی مجازی را برای آن سفارش دهید که در این صورت یک صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی دیجیتال جایگزین صفحه آمپر سنتی میشود.
X1 اما شیوهٔ طراحی جذاب بیرونی را در داخل پی نگرفته است چراکه هرچند همهٔ کنترلرهای آن بهصورت هوشمندانهای طراحیشده و کیفیت کلی داشبورد بالا است اما طراحی داشبورد چندان هیجانانگیز به نظر نمیرسد هرچند که بامو در کاربردی بودن بر آئودی برتری دارد. درحالیکه حجم صندوق بار ۴۰۵ لیتری Q2 بزرگتر از یک هاچبک خانوادگی معمولی است اما در برابر صندوق ۵۰۵ لیتری X1 مغلوب میشود. قسمت عقبی هر دو خودرو نیز کاملاً جادار و راحت است و سرنشینان فضای پای مناسبی در اختیار دارند.
رانندگی
اشتراک پلتفرم Q2 با A3 یکچیز را کاملاً تضمین میکند و آن اینکه Q2 خودرویی ایمن، قابل پیشبینی و بسیار راحت برای رانندگی خواهد بود. این خودرو از سواری راحتی برخوردار بوده و هیچ احساس ناراحتکنندهای ندارد. کابین خوشساخت آن نیز در بزرگراهها هم سکوت خود را حفظ میکند. فرمان پیشروی آئودی نیز به رانندگیهای طولانیمدت کمک فراوانی میکند. این سیستم فرمان که با مدل S3 مشترک است نسبت به سرعت خودرو حساس بوده و با توجه بهسرعت حرکت تنظیم میشود. این امر موجب افزایش پایداری در سرعتهای بالا شده درحالیکه به سریعتر شدن خودرو در شهر نیز کمک میکند.
بامو نیز بدون شک ماشین لذت بخشی است. فرمان تیز و شاسی عالی آن کنترل و پایداری بسیار خوبی را ارائه میکند. بعلاوه اگر کنترل دامپرهای پویا را برای X1 سفارش دهید میتوانید با تغییر تنظیمات، هم یک سواری اسپرت را تجربه کنید و هم در حالت کامفورت، یک سواری نرم و راحت را. درحرکتی بسیار نادر و درحالیکه بامو تا چندی قبل سیستم دیفرانسیل جلو را مورد تمسخر قرار میداد، نسل دوم X1 را بهصورت دیفرانسیل جلو ساخته است. البته غیر از مدل پایه، بخش عمدهای از تیپهای X1 با سیستم چهارچرخ محرک ارائه میشوند.
قوای محرکه
لیست موتورهای بنزینی Q2 با یک واحد ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با ۱۱۳ اسب بخار قدرت آغاز میشود. هرچند این پیشرانهٔ سه سیلندر کاملاً روان و سرحال است اما بسیاری از خریداران ممکن است موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر را ترجیح دهند که با ۳۵ اسب بخار قدرت بیشتر تا حد قابلتوجهی موجب بهبود عملکرد خودرو میشود. مقرونبهصرفهترین موتور در رنج پیشرانههای Q2، یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری دیزل با ۱۱۴ اسب بخار قدرت است که در آزمونهای رسمی توانسته است به مصرف سوخت فوقالعادهٔ ۴ لیتر در صد کیلومتر دست پیدا کند. فعلاً تنها مدلی که با سیستم چهارچرخ محرک کواترو عرضه میشود، مدل مجهز به موتور ۲ لیتری دیزل با ۱۵۰ اسب بخار قدرت است. هرچند که در آینده موتور بنزینی ۱.۴ لیتری و موتور آیندهٔ بنزینی ۲ لیتری نیز با سیستم چهارچرخ محرک ارائه خواهند شد. گیربکسها نیز شامل یک نمونهٔ ۶ سرعتهٔ دستی و یا ۷ سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه میشود.
در X1 میتوان سه موتور بنزینی و دیزل را انتخاب نمود. حتی نسخهٔ پایهٔ X1 یعنی مدل 18d از تمامی نسخههای فعلی Q2 قویتر است درعینحالی که مصرف سوخت قابلملاحظهٔ ۴.۱ را نیز ادعا کرده است. قدرتمندترین مدل این بامو، مدل 25d XDrive است که با ۲۳۰ اسب بخار قدرت شتاب صفرتا صد را فقط در ۶.۶ ثانیه ثبت میکند. برای X1 بهصورت استاندارد یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی ارائهشده اما گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک گزینهٔ بسیار بهتری خواهد بود.
ارزش در برابر قیمت
قیمت آئودی Q2 هنوز اعلامنشده است اما انتظار میرود نسخهٔ پایهٔ این خودرو بهراحتی قیمتی کمتر از قیمت ۲۶,۹۳۰ پوندی تیپ پایهٔ بامو X1 داشته باشد. قیمت تیپهای مختلف Q2 بین ۲۰ تا ۳۲ هزار پوند پیشبینی میشود درحالکه بامو X1 رنج قیمتی از ۲۶,۹۳۰ تا ۳۶,۷۲۰ پوند دارد.
نتیجه
آئودی Q2 پس از ورود به بازار خریداران فراوانی را به سمت خود جلب خواهد کرد. این خودرو با برند پریمیوم و موتورهای کممصرف بهاحتمالزیاد به یکی از رهبران کلاس کراساوورها تبدیل خواهد شد. هرچند Q2 اسپرتترین ماشین بازار نیست اما راحتی و سهولت استفاده برای اکثر خریداران اهمیت بیشتری دارد؛ اما بامو X1 برای رانندگی سرگرمکنندهتر است و با هندلینگ دقیق و عملکرد قوی، مسلماً یکی از اولین انتخابهای خریداران در این کلاس است. همچنین X1 خودرویی بزرگتر اما گرانتر نیز هست. هرچند هر دو ماشین در بیشتر موارد یکسان عمل کردند اما هریک از آنها ویژگیهای منحصربهفردی را ارائه میکنند؛ بااینوجود پس از بررسی تمامی موارد میتوان نتیجه گرفت که بامو X1 با اختلاف بسیار کمی پیروز این رقابت است.
امتیازات کلی
بامو X1 | ۸ |
آئودی Q2 | ۷.۸ |
Madjid S
۲۳ مرداد ۱۳۹۵فقط آئودی. ارباب حلقه ها
همه چیزش از BMW سرتره. پس چرا دوم شده؟
uss zumwalt DDG-1000
۲۳ مرداد ۱۳۹۵مجید جان نمیشه پیش بینی کرد خیلی چیزهارو که برعکس باورهای ما انجام میشه
بی ام و هم برای خودش شاخی ها
ائودی هم عالیه
Dariush Jalali
۲۳ مرداد ۱۳۹۵نمیشه مطلق حرف زد.
دوره ی این فقط فقط ها تموم شده.
حق با بهنامه.
امیرحسین ق.
۲۳ مرداد ۱۳۹۵حق کاملا با بهنامه.
انتخاب خیلی سخته.
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مرداد ۱۳۹۵فدات شم
Bmw
۲۳ مرداد ۱۳۹۵هیچ برتری نداره البته این نسلش واقعا خوشگله
audi sq7
۲۳ مرداد ۱۳۹۵آره. امتیاز دهی آخر یکم عجیب بود!!!!!
اءودی واقعا معرکه است. هم کابین زیبا،هم طراحی خارجی،هم کارایی خیلی خوب
حمیدرضا
۲۳ مرداد ۱۳۹۵به نظر من یکم مقایسه این دوخودرو نادرست میاد چون از نظر ابعادی بی ام دبلیو جدید خیلی بزرگتر از نسل قبل شده درحالی که ائودی خودروی کوچک تری هست ولی در کل نشان از پیشرفت هر دو خودروساز بزرگ داره
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مرداد ۱۳۹۵دقیقا پیشرفت خیلی خوبی دارن هردو خودروساز
Archi KHAN
۲۳ مرداد ۱۳۹۵نظرسنجی :
x1 : لایک
q2 : دیسلایک
Bmw
۲۳ مرداد ۱۳۹۵BMW پرچمش بالاس
مصطفی
۲۳ مرداد ۱۳۹۵تازگیا پرا منبع رو ذکر نمیکنین ، یکم غیر حرفه ای به نظر میاد چون قطعا خودتون که تست نکردید ، درسته؟
کلا به بقیه مدل های آئودی خصوصا a8 علاقه مندم اما در این مورد بی ام و خیلی بهتر مفهوگ کراس اور رو منتقل میکنه .
1 بیمر
2 آئودی
مصطفی
۲۳ مرداد ۱۳۹۵تازگیا چرا منبع رو ذکر نمیکنین ، یکم غیر حرفه ای به نظر میاد چون قطعا خودتون که تست نکردید ، درسته؟
کلا به بقیه مدل های آئودی خصوصا a8 علاقه مندم اما در این مورد بی ام و خیلی بهتر مفهوم کراس اور رو منتقل میکنه .
1 بیمر
2 آئودی
احمد باقری
۲۳ مرداد ۱۳۹۵طراحی بی ام دبلیو هم خیلی بهتر از آئودیه.
امیر
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ایکس وان ظاهرش به کل این مدل آئودی میرزه خیلی خوشگله نازه خشنه ابهت داره
Hamid...Audi
۲۴ مرداد ۱۳۹۵خیلی دوست دارم همه ایرانیا یه روزی به این برسن که طراحی یه چیز سلیقه ایه…
اینکه تو فکر میکنی خوشگله دلیل نمیشه به کل این آئودی بیارزه.
به نظر من Q2 خیلی جذاب تره ولی این فقط نظر منه.
arash66
۲۳ مرداد ۱۳۹۵BMW X1 با Audi Q3 هم کلاس هستند …
از لحاظ ابعاد Q2 کوچکتر از X1 هست .
من نمیدونم منبع این تست کجاست ولی مقایسه منطقی به نظر نمیرسه و بیشتر جنبه اطلاع رسانی داره تا مقایسه.
بی ام و به احتمال زیاد مدل مستقیمی برای q2 معرفی خواهد کرد.
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مرداد ۱۳۹۵هردو عالی هستن
GT_R
۲۴ مرداد ۱۳۹۵سلام دوستان
این که میخوان پورشه و بی ام دبلیو اتیش بزنن چه کاریه.بذارنشون جز ماشینای پلیس راه و کلی هم کلاس داره
لطفا اطلاع رسانی کنید
حميد
۲۴ مرداد ۱۳۹۵اره ادم دلش میسوزه فکر خوبیه بشه ماشین پلیس
فرزاد لاکچری
۲۴ مرداد ۱۳۹۵دوستان میخوایم ماشین بخریم بین جیلیGC9 و هیوندای النترا و کیا سراتو موندیم لطفا راهنمایی کنید دوستان
با تشکر فراوان
احمدرضا خواجه زاده
۲۴ مرداد ۱۳۹۵فقط آوودی
علیرضا
۲۴ مرداد ۱۳۹۵من بی ام و x1-2016 دارم و در کل باید بگم که هندلینگ و قدرت موتور و گیربکسش آئودی رو قورررررررررررت میده.
موتور 2لیتری توئین توربو با 230 اسب بخار و گیربکس 8 سرعته و صفر ت صد 6.6 میفهمید یعنی چی؟
مسعود
۲۴ مرداد ۱۳۹۵درود
فرق Crossover با SUV چیه؟
سپاس
فرامرز
۲۴ مرداد ۱۳۹۵طراحی خارجی این آئودی چشم گیر نیست و پشتش خیلی شبیه فولکس پولو که نصف این قیمت داره هست. طراحی جلوش هم از بقیه آئودی ها عقبه و به نظرم حرف چندانی برای گفتن در مقایسه با ب ام و نداره. یه مقایسه بین ایکس ۱ و مرسدس جی ال آ و کیو ۳ (که خیلی از کیو ۲ بهتره) تو یوتیوب دیدم که به ترتیب اول تا سوم شدن.
فریبرز
۲۵ مرداد ۱۳۹۵با تمام احترامی که برای ائودی قائلم بنظرم یک فولکس واگن بزک شده است و بیشتر قطعاتش با فولکس مشترکه مثل بحث تویوتا و لکسوسه و از لحاظ بحث فنی کمی از ب ام و عقب تره،شما هیچ ماشینی رو تو دنیا پیدا نمیکنی که مثل بنز و ب ام و با اصالت باشن این ماشین ها مثل یه موجود زنده نسل به نسل در حال انتقال dna خودشون هستن
emad
۲۵ مرداد ۱۳۹۵به نظرمن bmw کاربردی تره
ALIREZA034
۳۰ مرداد ۱۳۹۵همه جوره x1 سره
mohammad-fm480
۳۰ مرداد ۱۳۹۵بی ام و هم خوبه اما انتخاب من ارباب حلقه ها(lord of the ring)