کوپههای آلمانی بر بخش لوکس بازار تسلط دارند؛ بنابراین تصمیم گرفتهایم این سه تفنگدار آلمانی را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. البته هر سهٔ این خودروها از نوع دیزلی هستند و برای اولین بار است که آئودی A5 2.0 TDI، بامو 420d و مرسدس بنز C250d کوپه در برابر یکدیگر قرار میگیرند؛ بنابراین در ادامه خواهیم فهمید که نسل دوم آئودی A5 در برابر رقبای اشتوتگارتی و مونیخی چهکار خواهد کرد.
تبدیل یک سدان متوسط به کوپهٔ دودری زیبا کاری است که این سه برند لوکس آلمانی برای چندین دهه انجام دادهاند. نسخههای کوپه معمولاً طراحی مجزا، تجهیزات بهتر و قیمت بالاتری نسبت به نمونههای سدان دارند؛ بنابراین آئودی و بامو به ترتیب ۲۳۰۰ یورو و ۲۸۵۰ یورو بیشتر از یک A4 و سری ۳ قیمت دارند درحالیکه مرسدس بنز تنها ۷۷۴ یورو قیمت بیشتری از نسخهٔ سدان خود دارد.
A5 با پیشرانهٔ ۲ لیتری دیزلی قانعکننده
A5 در بخش زیبایی ظاهری میراث سنگینی را از سلف خود به ارث برده است. در حال حاضر نسل دوم A5 کمی بزرگتر و جادارتر از قبل شده اما بهطور قابلتوجهی سبکتر از قبل است. کابین آن نیز همان طرح و عملکرد A4 را دارد با تمام مزایا و معایبش. نکات مثبت این کابین کیفیت قابلتوجه و طرز کار آن است درحالیکه صفحهنمایش آن بسیار واضح بوده و سیستم صفحه آمپر دیجیتالی مجازی آئودی هم کاملاً مناسب است؛ اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI آئودی کارکردی پیچیده دارد.
ورود به صندلیهای عقب به لطف صندلیهای جلوی کشویی خودکار، آسان است اما به دلیل فضای سر و پای تنگ کسی علاقهای به نشستن در آنها ندارد؛ اما صندوق بار خودرو بزرگ بوده و با تا کردن صندلیهای عقب حجم بیشتری هم پیدا میکند. همچنین امکان تنظیم تهویهٔ سرنشینان عقب بهصورت مجزا نیز با استفاده از تهویهٔ سه منطقهای وجود دارد.
بسیاری تجهیزات سفارشی عالی، کاربردی و البته گرانقیمتی در A5 مورد آزمایش ما وجود دارد ازجمله چراغهای جلوی LED ماتریس، نمایشگر سربالا، شاسی تطبیقی و فرمان پویا. این سیستمها بسیار همگن و با دقت کار میکنند. در حالت رانندگی پویا، خودرو قدرتمندتر شده و کمکفنرها اسپرت میشوند؛ اما در حالت کامفورت هرچند این کوپهٔ آلمانی راحتتر میشود اما ماهیت خشکی که توسط رینگهای ۱۸ اینچی اعمال میشود همچنان وجود دارد.
آئودی در هر دو بخش سروصدای باد و موتور، کاملاً آرام است. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری TDI با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است که بههیچعنوان سروصدای طبیعی موتورهای دیزلی را ندارد. این موتور همچنین پالایششده و کممصرف است بهگونهای که در هر صد کیلومتر ۶.۵ لیتر گازوئیل مصرف میکند؛ اما استفاده از پیشرانهٔ دیزل در یک کوپه؟ چراکه نه! این موتور کاملاً متناسب با A5 و است و غیر از گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه که گاهی اوقات تأخیر دارد، همهچیز بهترین است. از استانداردهای ایمنی و مسافت ترمز گیری عالی گرفته تا هندلینگ خوب و بهترین ارزش در برابر قیمت همگی عملکردی قانعکننده در A5 فراهم کردهاند.
بامو قهرمان دینامیک
بامو سهساله همچنان با شجاعت در برابر رقبای جدیدتر خود قرار میگیرد. هرچند 420d چند امتیاز در بخش تجهیزات کمکی و ترمز از دست میدهد اما جذابترین خودروی این جمع است. همچنین اگرچه 420d مورد آزمایش ما با سیستم تعلیق تطبیقی خود روح دیگر مدلهای سری ۴ را ندارد اما خودرویی چالاک و گوشبهفرمان است. فرمان متغیر این ماشین با قیمت ۲۵۰ یورو، بازخورد کاملاً مناسبی دارد. همچنین این کوپهٔ باواریایی در آزمون تغییر لاین هم بهترین زمان را به ثبت رساند.
راحتی بامو تا حد تعجبآوری خوب است و تعلیق آن در جادههای ناهموار ساکتتر از تعلیق سفت آئودی است؛ اما بهتر از این، صندلیهای عقب راحتتر 420d با فضای سر و پای کافی است که سرنشینان عقب در آن احساس بسیار بهتری دارند؛ اما موتور دیزل ۲ لیتری خودرو کمی پر صدا است. همچنین هرچند این موتور ازلحاظ توان اسمی با آئودی برابر است و وزن دو خودرو هم تقریباً یکسان است اما برای رسیدن به عملکردی مشابه آئودی باید بهشدت به موتور بامو فشار آورد که این امر موجب افزایش مصرف سوخت بیشتر میشود.
اما از سوی دیگر گیربکس سفارشی هشت سرعتهٔ اتوماتیک بامو عملیات تعویض دندهها را با دقت و بدون ضربه انجام میدهد. سیستم چندرسانهای و اطلاعاتی-سرگرمی خودرو نیز عملکرد مناسبی دارد و تنها استفاده از پلاستیک ساده و طرح کابین 420d مناسب کلاس و قیمت آن نیست. بااینحال هنوز هم این کوپهٔ باواریایی عملکردی عالی دارد.
C کوپه پادشاه راحتی
هرچند C250d کوپه در بیرون بزرگ به نظر میرسد اما در داخل و فضای صندوق بار بسیار کوچکتر از رقبای خود است. اولازهمه ورود و فضای سرنشینان عقب خودرو برای بزرگسالان بسیار تنگ بوده و پشتسریهای آن نیز جلوی دید شیشهٔ کوچک عقب را گرفتهاند؛ بنابراین صرفاً به قسمت جلویی مرسدس بنز میپردازیم. کابین خودرو لوکس است و صفحهنمایش لمسی و دکمههای روی فرمان کارایی خوبی دارند اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Command آن دارای منوهای تودرتو بوده و بهطور کامل قانعکننده نیست.
اما استعداد بیشتر C250d کوپه در شاسی آن پنهان شده است که خصوصاً با سیستم تعلیق بادی سفارشی (به قیمت ۱۴۱۶ یورو) عملکرد کاملاً خوبی دارد. این سیستم ناهمواریهای ریزودرشت جاده را جذب کرده و نوسانات ناخوشایند را از کابین دور میکند. همچنین با وجود تنظیمات سیستم تعلیق تااندازهای سفت، مرسدس بنز بهوضوح کوپهٔ نرم و راحتی است. ESP حساس آن نیز کاملاً رانندگی راننده را زیر نظر داشته و در صورت انحراف خودرو بهسرعت مداخله میکند که خصوصاً در پیچها موجب باقی ماندن عقب خودرو در مسیر میشود. علاوه بر این، C250d ساکتتر از دو رقیب دیگر است.
اما پیشرانهٔ ۲.۱ لیتری دیزلی مرسدس بنز که متعلق به نسل قدیمی OM651 است مناسب به نظر نمیرسد. صدای آن بیشازحد خشن بوده و مناسب یک کوپهٔ لوکس متمدن نیست. همچنین این موتور قدرت و گشتاور چندان بیشتری هم ندارد اما گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک مرسدس بنز در بهترین حالت و بهصورت کاملاً روان دندهها را تعویض میکند و از هر لحاظ با گیربکس ZF بامو برابر است؛ اما در صورت ترمزهای شدید، حتی بیشترین تجهیزات ایمنی مرسدس بنز هم از پایین آمدن شدید دماغهٔ خودرو و بالا رفتن عقب آن جلوگیری نمیکنند.
نتیجه
رتبهٔ اول آئودی A5 2.0 TDI با ۴۶۷ امتیاز
بهغیراز تعلیق خشک، A5 بهسختی نقطهضعف دیگری از خود نشان میدهد. طراحی بدیع آن میدرخشد، رانندگی متمدنی دارد و قیمت آن نیز معقول است؛ بنابراین در کل آئودی A5 دیزلی یک پکیج قانعکننده است.
رتبهٔ دوم بامو 420d با ۴۴۹ امتیاز
علاوه بر پویایی متمایز آن، سری ۴ راحتی مناسب و معقولی را هم ارائه میکند. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آنهم ساده و عالی است اما سیستمهای کمکی آن کم هستند.
رتبهٔ سوم مرسدس بنز C250d کوپه با ۴۳۵ امتیاز
یکبار دیگر C کلاس ما را با تعلیق انعطافپذیر و تجهیزات ایمنی فراوان تحت تأثیر قرار داد؛ اما بااینحال این کوپهٔ اشتوتگارتی در فضای داخلی و ترمزها ضعیف عمل میکند.
منبع: www.auto-motor-und-sport.de
اسطوره
۱۸ آذر ۱۳۹۵آفرین به Audi.
عالی کار کرد .
این پیروزی خیلی به دلم چسپید.
.
dice
۱۹ آذر ۱۳۹۵من از یک بیماری نادر رنج می برم که همیشه تو مقایسه این 3 تا برند همیشه نخونده بنز رو بهترین می دونم تو همه کلاس ها…. هر چند از اون موقعه ای که خوندن یاد گرفتم معمولا نتایج تو کلاس های مختلف این 3 تا برند این طوری بود…
1 بنز
2 بی ام و
3 اودی
بازم می گم معمولا .نه همیشه :)
عطا محمدی
۱۹ آذر ۱۳۹۵انشالله به حق 5 تن شفا پیدا میکیند :)
محمدرضا
۱۸ آذر ۱۳۹۵قیافه audi راحتی و لوکس بودن benz و اسپورت و وحشی بودن bmw افرین بر المان
Daniel
۱۸ آذر ۱۳۹۵همه اینا که گفتی باهم = porsche panamera
دوس نداشتی!!! اشکال نداره BMW هم عشقه … .
ارمان
۱۹ آذر ۱۳۹۵داداش داری اشتباه میزنی
Daniel
۱۹ آذر ۱۳۹۵????????????????
مهدی
۱۸ آذر ۱۳۹۵بنز هم داخلش هم ظاهرش از اون دوتا شیکتره . فقط موتورش
بنزما
۱۸ آذر ۱۳۹۵واسه خیابون های ایران ایودی از دو تای. دیگه ارزش کمتری داره بخاطر کیفیت اشغال اسفالت و سرعت گیرای غیر استاندارد خوبی های ایودی ممکنه به راننده تلخ کنه
نمایندگی. ایودی هم هنوز نتونسته خوب بفروشه بخاطر خدمات و تبلیغ و پشتیبانی ضعیف
دوستانی که تهرانن میتونن شریعتی یه کم پایین تر از میدون قدس محصولات ایودی ببینن نمایندگیش اونجاست
چراغ های پشت سی کلاس کوپه نقطه مقابل سی سدانه این هرچقدر گیرا اسپرت و خشنه اون بی روحه چی میشد چراغ پشت سدانشم همین بود
reza-a
۱۸ آذر ۱۳۹۵من بنز رو انتخاب میکنم طراحیش خوبه
فنی بی ام و خوبه آئودی منطقیه ولی از بنز خوشم اومد
كوروش
۱۸ آذر ۱۳۹۵واقعا سری ۴ ساده و زیباست یکی از یکی بهتر
من ائودی رو بهتر از دوتی دیگه می دونم اما حتی اگه bmw صدوم هم بشه باز همیشه عاشق این برند و ماشیناش هستم
Bavaria
۱۸ آذر ۱۳۹۵اون یارو توو صندلی عقب سی کلاس داره مچاله میشه😊
MPH
۱۸ آذر ۱۳۹۵با اینکه از باخت بنز باید ناراحت باشم ولیکن حداقل به لحاظ زیبایی اون دوتا و بخصوص آئودی رو خیلی بیشتر میپسندم
Ehsan
۱۸ آذر ۱۳۹۵این ۳تا از شاهکارهای آلمان هستن
نوید جهرمی
۱۹ آذر ۱۳۹۵Nur Deutschland
نوید جهرمی
۱۹ آذر ۱۳۹۵:) Nur Deutschland
احمد باقری
۱۸ آذر ۱۳۹۵مرسدس.
نویدی
۱۸ آذر ۱۳۹۵بنز صندلی عقب رو واسه چی گذاشته؟! :)))))
اتاق شکنجه ست؟!!!
مهدی
۱۹ آذر ۱۳۹۵بنز کمتر روی موتورهای دیزلی خودش کار می کنه. البته حق هم داره چون آینده ای ندارن. اگه موتورهای بنزینی هر سه خودرو تست میشد رتبه بندی کاملا برعکس بود.
حسین
۱۹ آذر ۱۳۹۵درود.
قبل از هر چیزی یه نکته در مورد منبع این مقاله بگم اونم اینکه این مجله یکی از معتبرترین مجلات جهان و البته یکی از بی طرف ترین هاست.
من خودم طرفدار ب ام و هستم. به خاطر همین هم چندتا نکته راجع به ب ام و میگم امیدوارم مفید باشه. چیزی که توجه منو جلب کرد راحتی ب ام و بود. معمولا توی این جور مقایسه ها ب ام و خشک ترین تعلیق و بیشترین هندلینگ رو داشت اما الان با استفاده از دامپرهای تطبیقی تونسته راحتی مناسبی رو ایجاد کنه و در عین حال هندلینگ بالای خودش رو هم حفظ کنه. مورد دیگه هم تجهیزات کمکی کمتر ب ام و نسبت به رقباس که میشه با قدیمی تر بودنش توجیهش کرد. البته دلیل دیگه ای هم داره و اون اینه که ب ام و معتقده توی یه ماشین تفریحی نباید به اندازه یک سدان خانوادگی لوکس امکانات و آپشن وجود داشته باشه.
AMG///
۱۹ آذر ۱۳۹۵Bavaria جان ، رو صندلی عقب هیچ ماشین کوپه ای حساب نکن ، به جز بنتلی و رولز رویس و بنز اس .
Bavaria
۱۹ آذر ۱۳۹۵خب دوست عزیز ی نگاه به یارو توو صندلی عقب ب ام و بنداز
AMG///
۱۹ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز تر لازم نیس به عکسش نگا بندازم چون رو صندلی عقب بی ام و 428 کانورتیبل نشستم ، آدم راحت نیس .
AMG///
۱۹ آذر ۱۳۹۵ضمنا” اون به قول شما یارو قدش از یه متر ونیم تجاوز نمیکنه !
فرشاد سجادیان
۱۹ آذر ۱۳۹۵نسخههای سدانشون برام جذابتر هستن. دلیلی نمیبینم بهخاطر یه مقدار فرم اسپورتتر و خاصتر بدنه، راحتی سرنشینان عقب رو فدا کنم. C کلاس سدان، قطعا انتخاب منه، تو نسخه کانورتیبل هم سری چهار جذابتره. از طرفیم برای خودروهای اینچنینی، موتور بنزینی رو انتخاب میکنم و برای خودروهای ارزان اقتصادی، موتور دیزل
نوید جهرمی
۱۹ آذر ۱۳۹۵برعکس بنده. من به بچه داشتن فکر نمیکنم. نهایت یه ماشین 2 نفره میخوام. زمانی هم که با دوستان و رفقا قصد بیرون رفتن و گشت زنی داشته باشیم یه شاسی بلند آفرودی کارمونو را میندازه. :)
احمد
۲۰ آذر ۱۳۹۵آئودی رسما جلو پنجره های شش ضلعی هیوندا رو میزنه به خیال خودش هیشکی نمیفهمه هیوندا سال 2006 این نوع جلوپنجره زده آئودی چند سال بعد اسکیشو رفته
رضا
۲۱ آذر ۱۳۹۵آئودی قیافه اش بهتره به نظر، ولی خب هر سه هیچی کم ندارن