بی ام و

نگاهی کوتاه به استراتژی هیدروژنی ب‌ام‌و

استراتژی هیدروژنی ب‌ام‌و به‌تدریج دارد شکل واقعی خود را پیدا می‌کند. با اینکه این کمپانی از سال ۱۹۸۴ بر روی خودروهای با پیشرانه هیدروژنی کار کرده است، ولی برای مدت طولانی، تمرکزش بر روی موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی بوده است. این تلاش‌ها اولین بار خود را در یک مدل سری ۷ در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی خود را نشان داد و مجموعه آن در سال ۲۰۰۶ در قالب «هیدروژن ۷» با پیشرانه V-12 به نمایش درآمد. ولی در حال حاضر، ب‌ام‌و مسیر جدیدی را برای کار در این زمینه آغاز کرده است.

BMW i8 hydrogen fuel cell
BMW i8 hydrogen fuel cell
با اینکه خودروهای اولیه ب‌ام‌و از این نوع، رانندگی جالبی داشتند، ولی از عدم‌کارآیی مناسب گاز مایع هیدروژن با قابلیت سردکنندگی بالا و همین‌طور تبخیر هیدروژن در مخزن رنج می‌بردند. در شروع هزاره جدید میلادی، ب‌ام‌و شروع به تحقیق در مورد وسیله نقلیه الکتریکی با سلول سوختی و پیشرانه هیدروژنی به‌عنوان جایگزینی برای موتور احتراق داخلی هیدروژنی کرد. نتیجه این تحقیقات، یک اسپورت دو سرنشینه به رنگ سیاه مات بوده که آن را در تصویر می‌بینید.

BMW i8 hydrogen fuel cell
نمونه اولیه «ای-درایو هیدروژن سلول سوختی» که بر پایه یکی از ساختارهای اولیه مدل i8 هیبرید ساخته شده، از یک پیشرانه کاملاً الکتریکی با قدرت ۲۷۲ اسب‌بخار بهره می‌برد. این خودروی اسپورت با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، در بسیاری از موارد با i8 مشترک است، ولی فضایی که معمولاً به صندلی‌های عقب اختصاص داده می‌‌شود، توسط سیستم پیشرانه هیدروژنی-الکتریکی اشغال شده است.

BMW i8 hydrogen fuel cell
این مدل به‌صورت نمونه اولیه در ب‌ام‌و مونتاژ شده است و مسلماً کیفیت ساخت یک i8 را ندارد. ولی در همین حال، عناصری مانند طراحی چراغ‌های جلو، جلوپنجره و چراغ‌های ذوزنقه‌ای در عقب نشان می‌دهند که بخش طراحی ب‌ام‌و به چیزی بیشتر از یک نمونه اولیه فکر کرده است.

_Hydrogen_Fuel_Cell_based_Electric_Mobility
در سال ۲۰۱۳، استراتژی هیدروژنی ب‌ام‌و یک نقطه عطف دیگر را در کارنامه‌اش به خود دید؛ جایی که کمپانی از همکاری‌اش با تویوتا، یکی از بزرگ‌ترین بازیگران در این عرصه فنّاوری خبر داد. این اشتراک‌گذاری تکنولوژی منجر تولید نمونه‌های اولیه مختلفی شد که دو مورد از آن‌ها به‌تازگی در یک نمایشگاه تکنولوژی در «میراماس» نزدیک مارسی در فرانسه به نمایش گذاشته شده است. این خودروها که بر اساس سری ۵ GT ساخته شده بودند، با یک مخزن هیدروژن با دیوار دو لایه با فشار ۳۵۰ بار همراه بودند که به راحتی با ساختار نسبتاً بزرگ وسیله نقلیه هماهنگ شده بود و می‌توانست در عرض چند دقیقه سوخت‌گیری شود؛ یعنی بسیار سریع‌تر از خودرویی با پیشرانه CNG.

BMW 5 Series GT hydrogen fuel cell
BMW 5 Series GT hydrogen fuel cell
این خودرو در پیست، به لطف گشتاور لحظه‌ای که از پیشرانه الکتریکی در اختیار قرار می‌گیرد، شتاب بیشتری نسبت به آنچه از یک موتور ۲۴۵ اسب‌بخاری انتظار می‌رود، نشان می‌دهد. سطح بهینه‌سازی و هماهنگی در این خودرو بسیار بالاست و مطابق گفته ب‌ام‌و، قرار است که این تکنولوژی تا سال ۲۰۲۰ برای ورود به مرحله تولید آماده شود.
BMW 5 Series GT hydrogen fuel cell
BMW 5 Series GT hydrogen fuel cell
BMW 5 Series GT hydrogen fuel cell
BMW 5 Series GT hydrogen fuel cell
ب‌ام‌و به دفعات گفته است که استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی همراه با باتری تنها می‌تواند برای خودروهای کوچک و متوسط مفید واقع شود. همچنین این کمپانی به چالش بزرگ ایجاد یک زیرساخت مناسب برای شارژ خودروهای الکتریکی اشاره کرده است. در همین حال، چالش‌های پیش روی زیرساخت خودروهای هیدروژنی را نیز نباید فراموش کرد. با این که در مقایسه با ایستگاه‌های شارژر الکتریکی، ایستگاه سوخت هیدروژنی ممکن است با هزینه کمتری همراه باشند، ولی هنوز هم هزینه‌ها بزرگ‌ترین دشمن خودروهای با پیشرانه هیدروژنی محسوب می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. رامکال

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    سلام.
    ای کاش از برد همه نمونه های ذکر شده در بالا میگفتید و این که هزینه سوختگیری برای هر بار انجام دادن این کار به چه مقدار است؟

  2. فردین بهادری نژاد

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (129 ديدگاه)

    جا داره در اینجا یادی کنیم از دوست عزیز zippo که میگفت هیوندای از بی ام دابلیو بهتره :| :| :| :| :|

    1. RETOLEX

      ۱۶ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1406 ديدگاه)

      اره
      Ix35 fuel cell از این بهتره
      اینا چی هستن بی ام و و تویوتا میسازن باید ساخت موتور رو از هیوندای و طراحی رو از کیا یاد بگیرن !!!

      1. مصطفی

        ۱۶ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (25 ديدگاه)

        الان داری شوخی میکنی دیگه اره؟ساخت موتور؟هیوندای؟طراحی؟کیا؟
        انکار نمیکنم طراحی کیا توی سری های جدیدش پیشرفت خارق العاده ای داشته ولی لطفا جون من دست از شوخی درباره موتور بردار هرچند طراحی کیا خوبه ولی اون دیگه سلیقه ایه واسه همین در مورد طراحی نظرتو رد نمیکنم ولی خیلی هم تایید نمیکنم

        1. sAMG

          ۱۶ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (74 ديدگاه)

          آقا مصطفی دقت کن که retolex اخر نظرش علامت تعجب گذاشته…

      2. RETOLEX

        ۱۶ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (1406 ديدگاه)

        عزیزان این یه شوخی بود
        به اون علامت تعجب توجه کنید
        این دیسلایک ها یعنی چی

  3. رامکال

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    و صد البته باز هم صد آفرین به بی ام و که داره به صورت طوفانی از فناوری های نوین خودش پرده برده برداری میکند.
    در ضمن صد تایی شدن خودم رو به خودم تبریک میگم.

    1. علی

      ۱۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (105 ديدگاه)

      100 که مهم نیست رامکال 85 مهمهD:D:D:D:D:D:

  4. Archi KHAN

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    آفرین به بی ام و که جدیدا داره خیلی رو پژوهش و تکنولوژی های نو کار میکنه ؟!!!
    اما ما چیکار میکنیم خداییش ؟؟ ( منظورم خوده شخصی مونه ، نه دوباره بند کنیم به ایران خودرو و سایپا) هر کدوم از ما می تونیم تو کاری که انجام میدیم دنبال پژوهش و نوآوری باشیم ، اما …… رو ما هم اثر گذاشته واقعا !

  5. mahdi-ms

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (42 ديدگاه)

    واقعا مهم‌ترین فاکتور قیمته. درضمن باید این هم فکر بشه که کلی ایستگاه هیدروژن باید زده بشه که نیاز به بودجه‌ی زیادی داره. چند پله از خودروهای الکتریکی عقب‌تره ولی به هرحال سوخت پاک‌تری هستش و توان خوبی تولید میکنه

  6. جی تی ار

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    وای خدا وای خدا!!!!!دیگه واقعا مغزم هنگ کرده. واقعا نمی دونم چی بگم. هرروز آدم میاد خونه یه سربه دنیای خودرو می زنه می بینه دوباره این BMW نوآوری کرده. یعنی این کمپانی داره با اقتدار یکه تازی میکنه ها.هرچی عنوان و جایزه بود درو کرد هیچ, مدت هاست تبدیل شده به تکنولوژیک ترین کمپانی.
    فقط امیدواریم با عوض شدن مدید این کارخانه و رییس بخش تحقیق توسعه اش این روند فوق صعودی خللی درش ایجاد نشه…

    1. محمد

      ۱۷ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (26 ديدگاه)

      به به….اون افراد کجان که از ظاهر تویوتا میرای ایراد میگرفتند؟حالا شماهایی که اینقدر بل بل میکردین و از ظاهر میرای ایراد میگرفتین شماها دیگه چرا؟؟؟
      همیشه به مرور زمان همه چیز رو به این افرادی که ادعا دارند نشون میده.
      تویوتا تا یه خودروی هیدروژنی به بازار داد بقیه هم دست به کار شدند…این هم یکی از موارد همکاری با تویوتا….بعد بیاین بگین مهد تکنولوژی آلمانیان،هنوز ژاپن رو نشناختین.

  7. جی تی ار

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (459 ديدگاه)

    راستی امروز یه سری 5 GT دیدم, عقبش خیلی گنده و بلنده. جلوش هم باسری 5 خیلی فرق داره. کلا نمی دونم هدف از اراىه چنین مدلی چیه…

  8. AHMADREZA

    ۱۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    برنامه هیدروژنی رو خیلی از خودرو ساز ها دارند

  9. احسان

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (314 ديدگاه)

    هدیروژن رو ولش ..چقدر خوشگله این لامصب دم طراحش گرم

  10. علی

    ۱۷ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (105 ديدگاه)

    به نظرم اگر این هیدروژن روزی به عنوان سوخت جدید خودرو ها انتخاب بشه فقط کافیه یه کم پمپ های بنزین رو تغییر بدن و به پمپ های هیدروژن تبدیلشون کنند. اون موقع دیگه باید با آلودگی خداحافظی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا