بی ام و

نقد و بررسی ب‌ام‌و X3 xDrive30e جدید

نسل فعلی ب‌ام‌و X3 در آینده‌ای نزدیک با قوای محرکه‌ی تمام الکتریکی هم عرضه خواهد شد اما تا آن زمان فاصله‌ی بین مدل‌های سنتی و الکتریکی با نسخه‌ی پلاگین هیبریدی از این شاسی‌بلند میان سایز محبوب پر خواهد شد.


این خودرو که X3 xDrive30e نام دارد از قوای محرکه‌ی هیبریدی مشابه سدان 330e استفاده می‌کند. این شاسی‌بلند لوکس دارای جدیدترین تکنولوژی پلاگین هیبریدی ب‌ام‌و بوده و پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری را با واحد الکتریکی قدرتمندی ترکیب کرده که حاصل آن قدرت ۲۴۹ اسب بخاری مشابه سدان 330e می‌باشد. البته می‌توان در بازه‌های زمانی کوتاه ۴۱ اسب بخار دیگر را نیز به دست آورد که مجموع قدرت پیشرانه را به ۲۸۹ اسب بخار می‌رساند.


به دلیل بدنه‌ی بزرگ‌تر و وزن سنگین‌تر، X3 راندمان و برد الکتریکی کمتری در مقایسه با برادر کوچک‌تر یعنی 330e دارد. آلایندگی ادعایی این شاسی‌بلند برابر با ۵۶ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر بوده و برد الکتریکی آن نیز حدود ۵۰ کیلومتر می‌باشد.


البته سیستم چهار چرخ محرک X3 xDrive30e کشش بیشتری به ارمغان آورده که پیش از این برتری‌های خود را اثبات کرده است. با وجود برف در سطح جاده، این شاسی‌بلند هیبریدی پایداری و اعتمادبه‌نفس مشابه نسخه‌ی xDrive20d را نشان داده و چسبندگی مثال‌زدنی‌ای در جاده‌های خیس و لغزنده دارد.


در حقیقت وزن بیشتر این خودرو را در رانندگی روزمره به ندرت متوجه خواهید شد. X3 استاندارد از جمله تیزترین خودروهای کلاس خود بوده و نسخه‌ی پلاگین هیبریدی نیز خودرویی چابک در مقایسه با ابعاد خود است. بی‌شک X3 احساس هیبریدی بودن کمتری در مقایسه با سری ۳ داشته و بیشتر شبیه یک خودروی بنزینی خالص است.


شاید این موضوع به خاطر استفاده کم از حالت الکتریکی باشد اما حتی انتقال وضعیت بین قوای محرکه‌ی بنزینی و الکتریکی نیز به آرامی صورت می‌گیرد. در این حالت‌ها کمی ضربه و لرزش وجود داشته اما در حدی نیست که آن را جدی بگیرید. همکاری مجموعه الکتریکی-بنزینی X3 xDrive30e به خوبی انجام شده و حتی در سرعت‌های بالا نیز آرامش چشمگیری دیده می‌شود.


از آنجایی که شاسی‌بلند موردبحث برخلاف سری ۳ جدید بر پایه‌ی مدل کنونی و استاندارد بنا شده بنابراین از حالت رانندگی قدیمی‌تر 530e استفاده می‌کند؛ بنابراین همان تنظیمات آشنای Max Drive و کنترل باتری سری ۵ و دکمه‌ی Auto eDrive را مشاهده خواهید کرد.


شتاب گیری خودرو به خوبی انجام می‌شود و گشتاور تولیدی پیشرانه در حد و اندازه‌ی رقبای دیزلی است. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر بنزینی X3 صدا گیرای قلب آهنین ۶ سیلندر سری ۷ هیبریدی را ندارد اما با روح یک شاسی‌بلند لوکس و ارزان‌تر از سایر مدل‌ها همخوانی دارد.


اگرچه می‌توان به فضای صندلی عقب یا چرم لوکس بکار رفته در کابین خرده گرفت اما X3 پلاگین هیبریدی باید به عنوان یک خودروی خانوادگی موفق شود. فضای بخش عقب کابین تغییری نکرده اما صندوق ۴۵۰ لیتری آن ۱۰۰ لیتر کوچک‌تر از نسخه‌های بنزینی یا دیزلی است.

بررسی کوتاه نسخه‌ی پیش‌تولیدی X3 پلاگین هیبریدی ثابت می‌کند این خودرو راه را برای تولید مدل‌های الکتریکی شده‌ی بیشتر هموار خواهد کرد. X3 xDrive30e احساسی شبیه توقف-فاصله بین مدل‌های دیزلی عالی و نسخه‌ی الکتریکی iX3 دارد اما شکی وجود ندارد که این خودرو برای خریدارانی که فعلاً نمی‌توانند شاسی‌بلندی الکتریکی بخرند جذاب خواهد بود. ظاهر و سواری این نسخه شبیه X3 است که چیز اصلاً بدی به حساب نمی‌آید.

مشخصات ب‌ام‌و X3 xDrive30e

  • قیمت: 50 هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری بنزینی-الکتریکی هیبرید
  • قدرت/گشتاور: 289 اسب بخار/۴۲۰ نیوتون متر
  • گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 6.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: اعلام نشده
  • مصرف سوخت: 2.۴ لیتر در هر صد کیلومتر 

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. sina

    ۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    من نسل قبل رو بیشتر می پسندم بخصوص چراغ های جلوش.
    تو این کلاس هم از دید من آکورا RDX جدید بهترین ماشین هست.

    1. Achtung

      ۷ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (423 ديدگاه)

      تو این کلاس هم x3 جدید بهترینه

  2. ali a

    ۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (776 ديدگاه)

    50 هزار پوند کم نیست…تو این رنج حق انتخابت خیلی زیاده…

    1. جی کلاس مرسدس

      ۷ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (143 ديدگاه)

      برای برندی مثل ب ام و خیلیم کمه حداقل باید ۷۰ هزار پوند قیمت میذاشتن

  3. kian70

    ۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (7 ديدگاه)

    بهترین تو کلاس خودشه

  4. مهدی

    ۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    X3 ماشین خیلی خوبیه.وهمینطورX4 که هردوعملکرد فوق العاده ای دارن وهمینطور بهترین کیفیت کابین بین تمام رقبا.شایددوستان عزیز بگن بنزGLC یالکسوس NX
    اما X3حتی نسل قبلش هم کابین باکیفیت تری ازNX داشت که رقابتش رو درخودروبانک وهمینطورمقایسه X3 باNX در پدال که به این موضوع اشاره کرد.اما بنزGLCهم کیفیت خیلی خوبی داره اما دراولین رقابت X4وGLCکوپه که اتواکسپرس انجامش داده اشاره میکنه که کابینX4 لوکس تر وباکیفیت ترهستش

  5. AMANTE

    ۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    تو این کلاس انتخاب من اول.
    لندروور اووک هست.
    و بعد BMW X3.

  6. مهدی

    ۷ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    همین مجله اتواکسپرس رقابتی انجام داده بین M4 وC63S وآیودی RS5 جدید.که M4 جایگاه اول رو داره وC63 جایگاه دوم وRS5 جایگاه سوم.دود از کنده بلند میشه.
    البته جدیدترین رقابت اتواکسپرس رقابت بین ولوو S90 وسری5 ولکسوسES جدید هستش که نتیجه بمونه تاپدال امیدوارم مطلبش رو بزاره

    1. seyed.AMG

      ۸ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (64 ديدگاه)

      اتواکسپرس یک رقابت هم بین m4 و c63s برگزار کرده بود که رتبه اول رو c63s بدست اورده بود ،

      همچنین درایو هم بین این دو خودرو یک رقابت انجام داده بود که رتبه اول رو مرسدس بدست اورده بود. در شاخه های زیر :
      قیمت : m4 کامپتیشن
      کابین : c63s
      رانندگی :c63s
      جذابیت ظاهری : c63s
      برنده نهایی : c63s
      (مطالب تو پدال موجود)

  7. net

    ۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (3393 ديدگاه)

    چراغ جلو جالب نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا