آشنا و خوشحالکننده دو واژهای هستند که سریعاً با راندن نسل جدید بامو M3 در اولین پیچ به ذهن میرسند و اگرچه ما همین را از ۵ نسل سدان پرفورمنس و نمادین باواریا انتظار داشتهایم اما مهندسان بامو M یکبار دیگر توانستهاند این مفهوم را به مرحله جدیدی برسانند. این در حالی است که M3 و M4 جدید حدود ۹۰ درصد کامل شدهاند و هنوز برخی کارها باقی مانده است. این را درک هکر مدیر توسعه بامو M میگوید.
زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربویی قرار گرفته که اگرچه آشنا اما جدید است. پیشرانه S58 در جدیدترین نسلهای X3 M و X4 M بکار رفته اما میزبان اصلی آن M3 است که مشخصات جذاب خود را به نمایش میگذارد. این نیروگاه در M3 استاندارد قدرت ۴۷۳ اسب بخاری داشته اما در نسخه کامپتیشن احتمالاً قدرت ۵۰۳ اسبی را ارائه خواهد کرد.
این خودرو بهصورت استاندارد از گیربکس ۶ سرعته دستی سود خواهد برد اما نسخههای کامپتیشن دارای گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک خواهند بود. این گیربکس فاقد تکنولوژی دوکلاچه بوده اما بجای آن از مبدل گشتاور استفاده کرده است که موضوعی غیرمرسوم در محصولات پرفورمنس مدرن محسوب میشود.
مدیر بامو جزئیات کامل شاسی این خودرو را اعلام نکرد اما برخی از تغییرات را برشمرد. در مقابله با سری ۳ استاندارد، M3 جدید دارای اکسل جلوی سفت تر، دامپرهایی با کنترل الکترونیکی و دیفرانسیل عقب قفل شونده ارتقا یافته است.
این خودرو از رینگهای ۱۸ اینچی در جلو و ۱۹ اینچی در عقب استفاده کرده اما نسخههای کامپتیشن دارای رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی و لاستیکهای میشلین پایلوت اسپورت 4S هستند. طبیعتاً ترمزهای کربن سرامیکی بهصورت آپشن قابل انتخاب میباشند. هر دو مدل M3 و M4 کامپتیشن بهصورت دیفرانسیل عقب تست شدند اما مدیر بامو میگوید در ادامه نسخههای چهار چرخ محرک نیز عرضه خواهند شد.
ما مدت زیادی را با این خودروها سر نکردیم اما خب همین زمان برای بررسی زیر پوستشان کافی بود. اولین چیزی که با تست M4 حس میشود موقعیت نشستن است که بسیار کم ارتفاعتر از قبل بوده و هدفمندتر به نظر میرسد. ما همهچیز را در حالت اسپورت پلاس قرار دادیم اما اولین نکته اینکه خودرو بیش فرمانی ندارد. دماغه خودرو بسیار گیراتر بوده و بیشتر از قبل به حمله به پیست اشتیاق نشان میدهد.
پیشرانه نیز امتحان خود را در شاسی بلندهای بامو پس داده و اینجا پاسخی خطی و دوران تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه را به نمایش میگذارد. گیربکس دستی نیز بر لذت راندن خودرو میافزاید. بیش فرمانی اندک خودرو به سادگی قابلکنترل بوده و اگرچه بامو فعلاً وزن M4 را اعلام نکرده اما قطعاً سبکتر از قبل حس میشود.
M3 احتمالاً حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگینتر از M4 خواهد بود اما باید دانست نسخه کامپتیشن این خودرو حسی بسیار شبیه را ارائه کرده و وزن اضافی آن حس نمیشود. گیربکس جالبترین جنبه این خودرو است. اگرچه گیربکس ۶ سرعته دستی حداکثر درگیری و هیجان در فرایند راندن را ایجاد میکند اما گیربکس اتوماتیک نیز کمبودی نداشته و تعویضهای بسیار سریعی دارد.
علیرغم استانداردهای آلایندگی و فیلترهای ذرات بنزین نصب شده در اگزوز خودروها M3 صدای خود را از دست نداده است. همان صدای خاص پیشرانه ۶ سیلندر وجود داشته اما با توجه به ابعاد سر اگزوزها انتظار داریم صدای بیشتری را بشنویم.
بامو M3 همچنان کیفیت عالی تمرکز روی راننده را حفظ کرده است. باواریایی ها همواره بهترین تکنولوژیها را در M3 بکار بردهاند. نسل جدید این خودرو همین روند را ادامه خواهد داد و درعینحال ترکیبی از راحتی و پرفورمنس عالی را ارائه خواهد کرد.
مشخصات بامو M3 کامپتیشن
- قیمت: 76 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: 6 سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 503 اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 3.۹ ثانیه
- حداکثر سرعت: 280 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 10 لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
BEN ALI
۱۷ تیر ۱۳۹۹هیوندا/ بنز /بی ام و/ راضی نیستم ازتون
شاهین
۱۷ تیر ۱۳۹۹خیلی شبیه M4 شده بهتره بی ام و یکیشو حذف کنه دیگه
زیزیگولو
۱۷ تیر ۱۳۹۹به نظر من ماشینای آلمانی مثل بی ام و فقط باید دیفرانسیل عقب و مجهز به گیربکس دستی باشن تا بشه لذت یه رانندگی ناب رو باهاشون تجربه کنی
AMIR-REZA
۱۷ تیر ۱۳۹۹منم به شخصه اعتقاد دارم لذت رانندگی با گیربکی دستی بیشتره منتها برا جذب مشتری بیشتر شرکت ها برای سلیقه های متفاوت ماشین میسازن چون عده ای هم هستن که گیربکس اتومات رو ترجیح میدن ….
MAHDI
۱۷ تیر ۱۳۹۹تست M4 جدید در پیست بهمراه گیربگس دستی رو میتونید در یوتیوب تماشا کنید. چون گیربگس دستی هم عرضه میشه.
AMIR-REZA
۱۷ تیر ۱۳۹۹چرا لوگوی روی فرمونش اونجوریه؟؟
ولی در کل حرفی برا گفتن باقی نمیذاره….
Farzad
۱۷ تیر ۱۳۹۹برچسبه ، واسه اینکه کثیف نشه یا خش نیفته
MAHDI
۱۷ تیر ۱۳۹۹تصاویر سبک طراحی M4 و M3 مشخص شد که براتون میفرستم
MAHDI
۱۷ تیر ۱۳۹۹https://s.aolcdn.com/images/dims?client=fh7w6q744eiognjk&signature=cf8470b8ebedd1e4eb5f7041fd7aef998d4b6ae5&image_uri=https%3A%2F%2Fs.aolcdn.com%2Fos%2Fab%2F_cms%2F2020%2F07%2F06132553%2FbmwM4.ldj00.KGP_.jpg&thumbnail=992%2C558&quality=80
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/body-image/public/_sb19518.jpg?itok=Uq0iRh38
https://www.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/_sb19524.jpg?itok=4BA6SV_V
https://www.autotimesnews.com/wp-content/uploads/2020/07/BMW-M4-2021-2.jpg
https://s.aolcdn.com/images/dims?client=fh7w6q744eiognjk&signature=e9f7e419c2871002e239fc2d4f1dd6a5c1e7158e&image_uri=https%3A%2F%2Fs.aolcdn.com%2Fos%2Fab%2F_cms%2F2020%2F07%2F06132551%2FbmwM3.ldj01.KGP_.jpg&thumbnail=992%2C558&quality=80
https://s.aolcdn.com/images/dims?client=fh7w6q744eiognjk&signature=c59b5db3e46da0a41d5a5d89ecd908f0d97a17ca&image_uri=https%3A%2F%2Fs.aolcdn.com%2Fos%2Fab%2F_cms%2F2020%2F07%2F06132554%2FbmwM4.ldj02.KGP_.jpg&thumbnail=992%2C558&quality=80
https://s.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/350×197/quality/95/https://s.aolcdn.com/os/ab/_cms/2020/07/06132558/bmwM4.ldj05.KGP_.jpg
Sina
۱۸ تیر ۱۳۹۹مطمئن نیستم که عکس M3 درست باشه چون اون عکسا احتمالا برای یه نسخه ی دیگه از سری ۴ هست مثل M4 گرن کوپه.
Mahdi
۱۷ تیر ۱۳۹۹بهترین سدان ساز دنیا
Mahdi
۱۷ تیر ۱۳۹۹واقعا سری 3و4 بی ام دبلیو شاهکار هستند
محمدهادی
۱۷ تیر ۱۳۹۹جمو جور ترین و خوش فرمون ترین ماشین چهار در دنیا
از ابتدا تا الان
ینی ام ۳ خوراک لایی کشی و کل کل های خیابونیه
البته تو پیست که دیگه فقط یک راننده ی مسابقه ای میفهمه دقت فرمون و میزان چسبندگی شو…
GTR.SPEED
۱۷ تیر ۱۳۹۹خیلی دوست دارم ببینم جلو پنجرش چه شکلی میشه . باید دید آیا از جلو پنجره کلیوی شکل بزرگ توش استفاده میکنن یا نه .
Bilbo
۱۸ تیر ۱۳۹۹همه عکساش اومد، هم ام3 و هم ام4 جلو پنجره بزرگ دارن. کامل و قطعیه. بنظرم تصمیم اشتباهی بود. نباید نسخه ام سری سه رو اینطوری میکردن، الان هیچ وجه تمایزی با ام4 ندارن. شد مثل این نسل و این همه شباهت ها. اولین بار تو تاریخش هست که جلوپنجرش نسخه اصلی و ام اینقدر متفاوته.
Sina
۱۸ تیر ۱۳۹۹من میگم که شاید بامو خواسته سری ۴ گرن کوپه رو بسازه،
اون عکسا احتمالا متعلق به M4 گرن کوپه خواهد بود.
این حرف خود بامو بود که فقط سری ۴ از طراحی جلوپنجره بزرگ استفاده میکنه
MAHDI
۴ مرداد ۱۳۹۹نه سینا جان. چیزی به اسم M4 گرن کوپه وجود نداره. اون واقعا M3 هستش با اون جلوپنجره. الانم عکس های جدیدش اومده.
Sina
۱۸ تیر ۱۳۹۹یکی از بهترین ساخته های جهان.
بی نظیره و فوق العاده
Sina
۱۸ تیر ۱۳۹۹فکر کنم شتاب صفرتا صدش بهتر از این عدد ۳.۹ باشه.
واقعا بامو M3 فوق العادس
MAHDI
۴ مرداد ۱۳۹۹M3CS نسل فعلی با محور محرک عقب بودن شتاب 3.7 ثانیه داره، نسل جدید در نسخه محور عقب هم احتمالا همینطور خواهد بود و در نسخه های چهار چرخ شتاب حدود 3.4 ثانیه خواهد داشت.
Hadi
۱۸ تیر ۱۳۹۹خسته شدیم دیگه
پس کی معرفی میشه…..
حدود دو سال از معرفی نسخه استاندارد میگذره
وقتشه که بیای شاهکار صنعت خودرو……
Omid622
۱۸ تیر ۱۳۹۹ماشینیه که باید در طول زندگی حتی برای یک بار هم شده باید بخریش و اوج لذت رانندگی رو ازش دریافت کرد