بامو سری ۳ مدت ۴۳ سال است که کلاس خودرویی خودش را تعریف میکند. احتمالاً با فکر کردن به کلاس سدان های اجرایی جمعوجور اولین خودرویی که به ذهنتان میرسد همین سری ۳ خواهد بود. در طول هفت نسل تولید شده، سری ۳ پرفروشترین محصول بامو بوده است.
خب این نماد افسانهای چگونه وارد دنیای مدرن شده است؟ بامو سری ۳ جدید که با کد G20 شناخته میشود وظیفهی سنگینی بر دوش خود دارد؛ و با بهبودهای صورت گرفته در شاسی، پیشرانه، تکنولوژی، سیستم اطلاعات سرگرمی، فضای داخلی و بار و راندمان و کارایی، باواریایی ها بازهم یک سدان فوقالعاده ساختهاند که احتمالاً همچون پتکی بر سر رقبا فرو خواهد آمد.
به لطف معماری جدید CLAR، جدیدترین نسل سری ۳ حدود ۵۵ کیلوگرم سبکتر از نسل قبل است. در موارد معدودی یک خودرو علیرغم بزرگ شدن ابعاد با کاهش وزن مواجه میشود. استحکام بدنه نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین سری ۳ جدید توزیع وزن ۵۰/۵۰ دارد و همهی این موارد باعث شدهاند تواناییهای دینامیکی این خودرو بهبود یابند.
یکی از خلاقیتهای بامو در توسعهی سیستم تعلیق این خودرو نمود یافته است. مجموعهی سیستم تعلیق و دامپرها به گونهای عمل میکنند که اساساً در زمان خالی بودن خودرو عدم وجود سرنشین یا وسایل، دامپرها نرم بوده و بیشترین روانی را نشان میدهند تا کیفیت سواری بهبود یابد.
زمانی که همهی سرنشینها در خودرو حضور داشته و صندوق نیز پر باشد، واکنشهای دامپرها به وزن بیشتر تفاوت داشته و کنترل بیشتری بر خودرو اعمال خواهد داشت ولی این به معنی بد شدن کیفیت سواری نیست. شاید ما انتظار پایداری بیشتری را داشتیم اما شاسی سری ۳ همچنان پایدار و تواناست.
در حالت اسپورت و با استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی سواری گاها ناهنجار میشود اما رقبا هم بهتر از سری ۳ نخواهند بود. بامو هنوز هم بدترین مسیرهای کشور پرتغال را باصلابت طی کرده و توانایی دینامیکی بالایی را نشان میدهد.
چابکی و فرزی سری ۳ فوقالعاده است. در عین حال که سیستم تعلیق راحت عمل میکند با تغییر جهتها نیز به خوبی کنار میآید. چسبندگی زیادی هم وجود دارد که بخشی از آنها به خاطر افزایش فاصله بین چرخهای روبرویی ایجاد شده است.
البته فرمان احتمالاً در حالت کامفورت سبک خواهد بود و احساس مصنوعی بودن را در حالت اسپورت تداعی خواهد کرد. این سیستم که از نوع الکتریکی میباشد بازخورد چندانی هم ندارد ولی خب دقت و تیزی آن بالاست.
مدل حاضر در تست از نوع 320d میباشد که از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل با خروجی ۱۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری استفاده میکند. هنوز هم صدای مخصوص پیشرانههای دیزلی به گوش میرسد اما خب سرکوب آن بهتر از قبل صورت گرفته بنابراین آرامش داخل کابین خوب ارزیابی میشود.
گشتاور خودرو که در دورهای گستردهای عرضه میشود باعث پرفورمنس خوبی شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سری ۳ در ۶.۸ ثانیه ثبت میشود. گیربکس نیز از نوع ۸ سرعته اتوماتیک است.
کنترلهای دستی روی فرمان نیز باعث تعویض دندههای سریع میشوند اما بهتر است اکثر اوقات از حالت اتوماتیک استفاده کنید چراکه تعویضهای فوقالعادهای دارد. این گیربکس در زمان سبقتگیری علاقه زیادی به معکوس دادن ندارد اما خب انعطاف بالای پیشرانه و گیربکس کفایت میکند.
راندمان این خودرو نیز خوب است به گونهای که بامو ادعا میکند سری ۳ دیزلی در هر صد کیلومتر ۴.۳ لیتر سوخت مصرف کرده و در هر کیلومتر نیز ۱۱۲ گرم دیاکسید کربن آزاد میکند؛ بنابراین هزینههای نگهداری و مالکیت این خودرو رقابتی خواهد بود.
خبرهای خوب همچنان ادامه داشته و در مورد کابین هم صدق میکنند چراکه استفاده از پلتفرم جدید باعث شده فاصله بین محوری ۴۱ میلیمتر افزایش یابد و بنابراین فضای پای عقب نیز بهبود نشان دهد. بخش عقب احساس جادار بودن داشته و بهتر از جگوار XE میباشد. اگرچه فضای صندوق همچنان ۴۸۰ لیتر باقی مانده اما نسل قبل نیز جزو جادارترین خودروهای کلاس بوده است.
به عنوان جدیدترین محصول بامو، داشبورد نیز از نظر کیفیت یک قدم قابلتوجه رو به جلو برداشته و تقریباً حس یک مینی سری ۵ را القا میکند. داشبورد جدید این خودرو پر از تکنولوژی میباشد. سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive بامو یکی از بهترین نمونههای بازار بوده ولی سیستمعامل ۷.۰ سری ۳ جدید بهتر از هر خودروی دیگری است.
کاکپیت لایو بامو نیز دارای پشت آمپرهای ۱۲.۳ اینچی دیجیتالی و صفحهنمایش مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی میباشد که این صفحهنمایش را میتوان با حرکات لمسی یا اهرم چرخان کنسول مرکزی کنترل نمود. دستیار شخصی هوشمند بامو نیز در دسترس است که به دستورات صوتی راننده پاسخ میدهد. شما با استفاده از صدا میتوانید دما را تنظیم کرده و صدا را کم و زیاد کرده و کارهای متنوعی انجام دهید. این خودرو از اپل کارپلی استفاده میکند اما فعلاً فاقد اندروید اتو میباشد.
لیست تجهیزات استاندارد سری ۳ جدید طولانی و شامل مواردی همچون ناوبری ماهوارهای، چراغهای LED تطبیقی، صندلیهای چرمی و گرم شونده، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین دندهعقب، رینگ های ۱۸ اینچی و کروز کنترل و… میباشد.
قیمت خودرو چند هزار پوندی افزایش یافته و این مدل 320d اتوماتیک با تریم اسپورت قیمت ۳۶۷۰۰ پوندی دارد. البته با توجه به تجهیزات استاندارد بیشتر و آپشن های پیشرفتهتر و البته آسایش و رفاه و فضا و تکنولوژی بیشتر، سری ۳ جدید احتمالاً یکبار دیگر به سنگ محک کلاس خود تبدیل خواهد شد.
بامو سری ۳ از هر نظر ارتقا یافته است. این خودرو راحتتر، کاربردیتر، آرامتر و پیشرفتهتر از هر زمان دیگری میباشد. البته شما هزینهی بیشتر هم پرداخت خواهید کرد اما این افزایش قیمت معقولانه است. موضوع اصلی خوب بودن خودرو هم از نظر فنی و هم از نظر الکترونیکی است؛ و شاید مهمترین نکته این باشد که سری ۳ هنوز هم سواری فوقالعادهای دارد.
مشخصات بامو 320d Sport Auto
- قیمت: 36700 پوند
- پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
- قدرت/گشتاور: 187 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 6.۸ ثانیه
- حداکثر سرعت: 240 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 4.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
Dante
۱ دی ۱۳۹۷یک ماه قبل تصمیم داشتم که یک e46 بخرم ولی شرایط مهیا نشد .
سری سه واقعا لذت رانندگی عالی داره
این نسل جدید هم بسیار زیباست
hamed
۱ دی ۱۳۹۷موندم حسرت داشتن کدوم نسل این ماشینو بخورم
از مدلE46 M3 شروع و الان G20 و همچنان ادامه دارد…
NAVID۰۰۹۸
۱ دی ۱۳۹۷داغِ داغه
تازه از تنور در اومده
ایمان
۱ دی ۱۳۹۷۴۳ سال قدمت
تولید در هفت نسل
پُر فروش ترین محصول BMW
ماشین افسانه ای یعنی همین سری ۳
محصولات BMW یکی از یکی دوست داشتنی تر ….
Maskvich
۱ دی ۱۳۹۷طراحی عالیی
kian70
۱ دی ۱۳۹۷خدایا به داده و نداده هات شکر
خیر و صلاح رو خودت میدونی و بس
اگه اشکالی نداره یکی ازین بی ام و سری ۳ ها بهم بده
بچه بگین آمین
مهدی
۱ دی ۱۳۹۷https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-340i-xDrive-test-drive-15.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-340i-xDrive-test-drive-52.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-M340i-Horatiu-test-drive-05.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-340i-xDrive-test-drive-06.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-340i-xDrive-test-drive-50.jpg
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2018/12/2020-bmw-m3-rendered-awd-rumors-are-strong-131097_1.jpg
مهدی
۱ دی ۱۳۹۷https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-3er-G20-Sunset-Orange-Luxury-Line-01.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-3er-G20-Sunset-Orange-Luxury-Line-02.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-3er-G20-Sunset-Orange-Luxury-Line-12.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-3er-G20-Sunset-Orange-Luxury-Line-04.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/11/2019-BMW-3er-G20-Luxury-Line-Glaciersilber-Metallic-08.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/11/2019-BMW-3er-G20-Luxury-Line-Glaciersilber-Metallic-01.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/11/2019-BMW-330e-G20-Plug-in-Hybrid-iPerformance-04.jpg
Amir
۱ دی ۱۳۹۷بهترین در کلاس خودش….بدون شک
net
۱ دی ۱۳۹۷اگر بجای دوخت قرمز صندلی دوخت مشکی بود قشنگتر بود، زیر چراغ جلو که وسطش گود شده خیلی زشته و واقعا تعجبه چرا زیر چراغ جلو فرو رفتگی داره ، ال سی دی روی داشبورد ذوذنقه ای بی ام و جالب نیست و ضخامتش زیاد هست و سمت چپ و راست ال سی دی حاشیه زیاد داره
مهدی
۱ دی ۱۳۹۷https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/11/2019-BMW-3er-G20-M-Performance-Tuning-Lenkrad-02.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/11/2019-BMW-3er-G20-M-Performance-Tuning-Lenkrad-03.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/11/2019-BMW-3er-G20-M-Performance-Tuning-Lenkrad-05.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/12/2019-BMW-3er-G20-Fahrbericht-330i-M-Sport-Interieur-05.jpg
https://cdn.bimmertoday.de/wp-content/uploads/2018/11/2019-BMW-3er-G20-M-Performance-Tuning-320d-12.jpg
مهدی
۱ دی ۱۳۹۷فوق العاده جذابه.مجلهcarwoow مدل 340 رو تست وبررسی کرده.دراولین شتاب گیری شتاب صفرتاصد وشتاب صفر تامسیر400متر مدل340 حتی ازM3CS هم سریع تر بودش.
دوستان یه سری از عکس های سری3 جدید در رنگ های متفاوت رو براتون فرستادم.شاید یکی دوساعت زمان ببره تایید بشه. اما حتما به همین پست سربزنیدبرای دیدنشون.
علی آقا
۱ دی ۱۳۹۷سری ۳ همیشه تپل و کوچولو بود اما این نسلش کشیده و بلنده. قبلیا رو بیشتر دوست داشتم.
Alireza
۱ دی ۱۳۹۷بابا چرا انحنای ستون c رو دیگه دستکاریش کردن هرچی هست این تیم طراحی جدید داره تمام اصالت بی ام و رو خراب می کنه اون از طرح چراغ عقب ایکس فایو و سری سه ایننم از انحنای معروف ستون c
دانیال
۲ دی ۱۳۹۷ماشین بزرگتر شده، ادوات بیشتر اما 55 کیلوگرم سبک تر!!!!!!!!!
با اینکه سبک شده مقاومت بدنه 50% افزایش یافته.
اتاق داخل شم از بی ام و سری 5 نسل حاضر جلوتره. کابین نسل جدیده که روی x5 جدید و x7 گذاشته شده.
همه چیش تکه.
با احترام به C class این سی کلاس رو می خوره.
علی آقا
۲ دی ۱۳۹۷دانیال عزیز، این آمار نسبت به نسل قبلی خودش بوده نه نسبت به سی کلاس. سی کلاس هم اگر نگاه کنی نسبت به نسل قبلی خودش یه همچین آماری داره.
اما یه چیزی عجیبه. اگر دقت کنید میبینید که همیشه خودرو سازا ادعا میکنن بدنه نسل جدید ماشینشون نسبت به نسل قبلی چند ده درصد مقاوم تره. این همه افزایش مقاومت عجیبه. مگه جنس فولاد یا آلیاژ یا طراحی چقدر تو ۵ سال فرق کرده که مقاومت بدنه ۵۰٪ افزایش یافته؟!!!
دانیال
۳ دی ۱۳۹۷من هم منظورم نسبت به نسل قبلش بود. فقط در آخر این نسل بی ام و رو به سی کلاس به شدت ترجیح می دم.
البته علم ساخت آلیاژ و فولاد داره روز به روز پیشرفت می کنه خیلی برای من جای تعجب نداره.
محمد . ع
۱۷ دی ۱۳۹۷کامنتای قبلی رو نخوندم
ولی عقبش شبیه لکسوس نیس ؟