زمان به سرعت میگذرد، حتی برای خودروهایی که به نظر میرسد از آینده آمده باشند و اینک وقت آن رسیده تا شرکت ب ام و دستی به سر و گوش مدل i3 خود بکشد. این بروزآوری برای ب ام و i3 شامل یک فیس لیفت استایل ملایم، باتری آپگرید شده به منظور دامنه حرکتی بیشتر و یک مدل جدید با
نام i3 S که شاخصههایی همچون سیستم تعلیق پایینتر، تایرهای پهنتر و قدرت بیشتر را در بر میگیرد. قدرت این نسخه از i3 برابر ۱۸۱ اسب بخار است که نسبت به مدلهای معمولی، ۱۳ واحد قدرتمندتر شده است.
بنابراین آیا BMW i3 S یک هاچبک داغ است؟
نه، چندان هم اینچنین نیست. این خودرو تنها کمی پر انرژیتر شده و در عبور پیچها بهتر عمل مینماید. هندلینگ خوب در سرعتهای بالا هرگز جزء نقاط قوت i3ها نبوده است.
وجه تمایز i3 S با سایر نسخههای i3 در چیست؟
یک خط سقفی مشکی رنگ، کاری کرده تا ارتفاع این خودرو کوتاهتر به نظر برسد. البته در عمل نیز چنین است و قد این خودرو در حدود ۱۰ میلیمتر آب رفته است. سپر جلوی تغییر یافته به همراه مقدار بیشتری از متریال براق مشکی رنگ، باعث شده تا خودرو از نمای جلویی عریضتر به نظر آید. سپر جدید عقب و زه مشکی رنگ دور گلگیرها نیز همین حس را القا مینمایند. شکی نیست که این تغییرات ظاهری، حالتی خاص را برای i3 به ارمغان آورده است.
فاصله بین دو چرخ جلو در حدود ۴۰ میلیمتر افزایش یافته و هر کدام از رینگ و لاستیکهای جلو نیز به میزان ۲۰ میلیمتر ازدیاد پهنا داشتهاند. رینگهای آلیاژی ۲۰ اینچی نیز ویژه i3 S طراحی شدهاند. سیستم کنترل پایداری دینامیکی و کنترل کشش بازکالیبره شدهاند که البته کمی از نشاط و سرزندگی خودرو بدین سان کاسته شده است.
مدل i3S را فراموش کنید، در نسخه معمولی چه تغییرات جدیدی رخ داده است؟
تغییرات ظاهری از قبیل تغییر در سپر جلو و استفاده از نوار کرومرنگ در عقب، در این نسخه به چشم میخورد. همچنین ظرفیت باتری نیز به ارقام 94Ah/33kWh رسیده است و توان خروجی پیشرانه الکتریکی نیز با کمی افزایش به رقم ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۱۸۴ پوندفوت رسیده است. مدل قویتر i3 s هم از باتری یکسان با این مدل بهره میبرد. همانند گذشته از یک سامانه انتقال قدرت تک سرعته برای هدایت نیروی پیشرانه به سمت چرخها استفاده شده است. همچنین از یک پیشرانه دو سیلندر بنزینی به عنوان افزایش دهنده دامنه حرکتی (REX) استفاده شده که به عنوان ژنراتور برای تامین برق مورد نیاز باتری در مواقع لزوم میشود از آن بهره برد. در نتیجه دامنه حرکتی این خودروی برقی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
نسخه معمولی قادر است تا به حداکثر سرعت ۱۴۹ کیلومتربرساعت دست یابد و این در حالیست که توانایی دستیابی به سرعت صد کیلومتر بر ساعت از حال سکون در طی زمان ۷.۳ ثانیه و یا ۸.۱ ثانیه برای نسخه Rex را دارد. شتاب صفر تا صد مدل S معادل ۶.۹ ثانیه برآورد شده است. از دیگر بروزرسانیهای جزیی این خودرو برای سال ۲۰۱۸ میتوان به تزیینات داخلی نو مانند روکش جدید صندلیها از جنس چرم و جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی ب ام و اشاره نمود.
آیا نسخه S به افزایش دهنده برد حرکتی مجهز میشود؟
این سیستم در حدود ۱۴۵ کیلومتر بر دامنه حرکتی i3 میافزاید. همچنین در حدود ۱۲۰ کیلوگرم به وزن اضافه نموده و هزینهای در حدود چندین هزار پوند را به جیب شما تحمیل مینماید. بهای i3 S که فاقد سیستم رکس باشد معادل ۳۶,۹۷۵ پوند است و در صورت تجهیز به سیستم مذکور، قیمت آن به ۴۰,۱۲۵ پوند افزایش خواهد یافت. برای مقایسه میتوان به قیمت i3 معمولی با و بدون سیستم رکس اشاره کرد که به ترتیب برابر ۳۷,۲۲۰ و ۳۴,۰۷۰ پوند است.
نماینده ب ام و در انگلستان انتظار دارد تا در حدود ۳۱۵۰ دستگاه i3 فیس لیفت شامل نسخه معمولی و مدل اس را در اولین سال حضورشان در این بازار به فروش برساند که در حدود ۶۰ درصد از این تعداد مجهز به سامانه رکس خواهند بود و نسخه اس نیز ۲۵ درصد این مقدار را به خود اختصاص خواهد داد.
رانندگی با i3 S چگونه است؟
با حرکت بر روی خیابانهای شهری، پی به سفتی بیشتر سیستم تعلیق خواهید برد و سواری آن با اندکی لرزه و تکان همراه است. شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتربرساعت آن بسیار عالی است به گونه ای که پس از هر بار فشردن پدال گاز، لبخند رضایت بر لبهای شما خواهد نشست. i3 در مسیر مستقیم خودروی سریعی است و نسخه S از آن هم بسیار سریعتر است. هندلینگ قسمت جلو اگرچه بهتر شده اما عالی نیست. در کل نسبت ارتفاع به فاصله محوری این خودرو نسبتا زیاد بوده و در رانندگی بایستی از هرگونه رفتار عجولانه پرهیز نمود. راحتی و آسایش حین سواری در مسیرهای شهری بیشتر است، چرا که هدف از طراحی این خودرو نیز همین موضوع بوده است.
سخن پایانی
شتاب این خودرو به طرز جالبی خوب است اما قیمت آن برای یک خودروی شهری بالاست و جزء گرانقیمتها به شمار میرود. هندلینگ آن نسبت به قبل کمی بالا رفته و دینامیک این خودرو نسبت به نسخه معمولی، پایدارتر و دقیقتر شده اما نشانی از یک هاچبک داغ با خود به همراه ندارد. اگر به دنبال سریعترین نسخه i3 هستید، این همان چیزی است که به دنبالش میگردید اما در مابقی جنبهها از جمله جذابیت، نوآوری، استایل بیرونی خاص و ظرفیت کافی برای مسافرتهای طولانیتر، فرقی با نسخه معمولی نخواهد داشت.
F۲۲RAPTOR
۱۴ دی ۱۳۹۶وجود این جور محصولات تو ایران لازمه البته با قیمت عقلانی
امیرمحمد
۱۴ دی ۱۳۹۶با این وضعی که ما داریم همین i3s مطمیین باش حداقل ۴۵۰ تومن قیمت میخوره
F۲۲RAPTOR
۱۴ دی ۱۳۹۶خدا کنه درین حدود باشه
???
امیرمحمد
۱۴ دی ۱۳۹۶یعنی حتی حسرت خرید یه هیوندای النترا ام با این قیمت ۲۰۰ تومنی باید به دلمون بمونه چقدر بدبختیم ما ماشین بازای ایران
عرفان
۱۴ دی ۱۳۹۶داخلش زیباس
هر شرکتی غیر bmw اینو ساخته بود زشت بود اما الان زیباس…
بهنام
۱۴ دی ۱۳۹۶قیمت نسخه رکس بالای 40 هزار دلاره و خودرویی لوکس محسوب میشه ?
فکرشم نکنید تو ایران عرضه بشه ??
سعید
۱۴ دی ۱۳۹۶خیلی دوست داشتنیه ولی صد حیف که ایران بدنیا اومدیم.
بهراد
۱۴ دی ۱۳۹۶با یه دوست آمریکایی – ایرانی که الان تو آمریکا زندگی می کنه حرف میزدم میخواست بیاد ایران یه بیزینسی شروع کنه ولی بخاطر گمرک ماشین و اینا تصمیمش عوض شد. میگفت” قوانین واردات خودرو خیلی خیلی مزخرفه”. ولی یه عده همچنان با افتخار از تولید ملی حمایت می کنن.خریدن هر ماشین صفر تو وضعیف فعلی ینی ریختن آب تو آسیاب اونا.قرار نیست بخاطر تعداد زیادی نجومی بگیر و مجسمه که تو کشور هست حق بقیه ضایع شه، بیمه سلامت کلا برچیده شه،حقوق کارگرا قطع بشه ، گمرک سه برابر شه عوارض چهار برابر شه. اگر محق مردمن، خوب بزارید ماشین ایمن سوار شن.
#گمرک منبع درآمد نیست
Madjid Thunderbird
۱۴ دی ۱۳۹۶چقدر شیک و دوستداشتنی شده :-*
Raha
۱۴ دی ۱۳۹۶واقعا آبنباتی بودنش برا من و امثال من خیلی خوبه همه جا جا میشه
ولی کو؟؟
M.us
۱۵ دی ۱۳۹۶فقط قیمتشو تو ایران این بچه بی ام و تو ایران ارزش خرید نداره به نظرم البته به نظرم تسلا بهتر باشه هرچند تو ایران تنها چیزی که ارزش خرید داره یه الاغه (: کم مصرف ،برد بینهایت باهاش چهار نعلم میتونی بری،سوخت طبیعی،الودگی نداره (:تازه میتونی به عنوان کشنده هم ازش استفاده کنی