با وجود سبد محصولات اسپورت و جوانپسند، Z4 هرگز دینامیکترین خودروی بامو نبوده است.
این خودرو بیش از آنکه یک رودستر مناسب جادههای پر پیچ و خم باشد یک کروزر تعلق یافته به بزرگراهها بوده و همیشه احساس وزن اضافه را داشته است که البته بخشی از آن به خاطر استفاده از مکانیسم پیچیدهی سقف فلزی تاشونده بوده است؛ اما سومین نسل Z4 کاملاً دگرگون شده و بامو بجای سقف سخت سنگینوزن از نمونهای سبکتر استفاده کرده که تا سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت و در ۱۰ ثانیه میتوان آن را باز و بسته کرد.
ما قبلاً نسل جدید Z4 را در جادههای اروپایی رانده بودیم اما این بار آن را در بریتانیا تست کردهایم. خودروی حاضر در تست از نوع M40i پرچمدار بوده و در بطن آن پیشرانهی ۶ سیلندر بنزینی و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک قرار گرفته است.
این پیشرانه کاملاً نظرات را جلب میکند زیرا بسیاری از رقبای بامو استفاده از پیشرانههای پرحجم را کنار گذاشته و به پیشرانههای توربوی کمحجم روی آوردهاند. پورشه ۷۱۸ باکستر هماکنون تنها با پیشرانههای ۴ سیلندر در دسترس است و اگرچه آئودی TTRS پرچمدار با پیشرانه ۵ سیلندر توربو عرضه میشود اما نسخههای استاندارد آن دارای پیشرانههای ۴ سیلندر هستند.
قطعاً صدای پیشرانهی Z4 پرطنینتر از پورشه بوده هرچند غرشهای آن در حالت اسپورت کمی احساس تصنعی دارند. شما با استفاده از حالت کامفورت سواری در شهر میتوانید این وضعیت را کنار بگذارید اما زمانی که پا را روی پدال گاز فشار دهید همین صدا را شاهد خواهید بود که جای شرمساری دارد.
Z4 همچون نسخههای پیشین خود چسبندگی بالایی داشته و تکانهای بدنهی آن بسیار محدود است. گیربکس ۸ سرعته این خودرو نیز به خوبی تنظیم شده و یکی از بهترین گیربکسهای اتوماتیک بازار است که تعویضهای نرم و دقیقی در شرایط نرمال داشته و در حالت دستی نیز تعویضهای سریعی را نشان میدهد. شما در ارتفاع پایینی قرار میگیرید و درست همانند آنچه که از یک خودروی اسپورت انتظار دارید در Z4 لذت خواهید برد. صندلیهای اسپورت خودرو هم از بدن حمایت کاملی را به عمل میآورند.
البته نسخهی ارزانتر و سبکتر Z4 sDrive20i احتمالاً بیشترین میزان سفارش را به خود اختصاص خواهد داد. این خودرو هم تقریباً به اندازهی برادر گرانتر سریع بوده و اگرچه صدای جذاب پیشرانهی ۶ سیلندر را از دست میدهید اما شاسی عالی و مرکز ثقل پایین تغییری ندارد.
اما فرقی ندارد که کدام نسخه را انتخاب میکنید زیرا در هر دو خودرو شاهد کابینی خوشساخت و مجهز خواهید بود. مدلهای پایهی اسپورت که بهای ۳۶۹۹۵ پوندی دارند از پکیج ارتباطی حرفهای بامو، اپل کارپلی، ناوبری ماهوارهای، اطلاعات زندهی ترافیک و تماس اضطراری بامو سود میبرند. سیستم تهویه مطبوع، چراغهای LED، صندلیهای گرم شونده و حسگرهای پارک جلو و عقب نیز جزو تجهیزات این خودرو هستند.
نسخههای استاندارد M اسپورت ۱۷۵۰ پوند گرانتر بوده و از رینگهای متفاوت، سیستم تعلیق خاص و عناصر اسپورت سود میبرند. مدلهای تاپ M40i همانند مدل حاضر در تست علاوه بر تجهیزات قبلی از صندلیهای برقی، رینگهای ۱۹ اینچی، تریم خاص و فرمان چرمی برخوردار هستند.
در دنیای پیشرانههای بنزینی ۳ و ۴ سیلندر کمحجم، بامو همچنان از پیشرانهی ۶ سیلندر خطی برای Z4 استفاده کرده و ما از این موضوع استقبال میکنیم. البته این موضوع برای انتخاب نسخهی M40i به عنوان بهترین عضو این خانواده کفایت نمیکند. مدلهای ارزانتر چهار سیلندر توجیهپذیرتر هستند. پورشه ۷۱۸ باکستر هنوز هم سواری تیزتری دارد اما احتمالاً این موضوع مشتریان را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. افرادی که ترکیبی از طراحی ظاهری، تجهیزات و کیفیت بامو را دوست دارند Z4 را رها نخواهند کرد.
مشخصات بامو Z4 M40i
- قیمت: 49065 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: 335 اسب بخار/۵۰۰ نیوتون متر
- گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: 7.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
[دانلود ویدئو]
MAHDI
۲۶ خرداد ۱۳۹۸نسل جدیدZ4 خیلی خوب عمل کرده طوریکه در چندین رقابت جایگاه اول رو بدست آورده تونم در مقابل سنگ محکی مثل پورشه باکستر که در چندین رقابت Z4 تونسته اول بشه که این رقابت هارو براتون میفرستم از چندمجله متفاوت.
MAHDI
۲۶ خرداد ۱۳۹۸https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/comparison/2018/bmw-z4-roadster-vs-porsche-718-cayman/
رقابت ب ام وZ4 و پورشه کیمن 718 ازمجلهcarmagazine
https://www.pistonheads.com/features/ph-features/bmw-z4-m40i-vs-porsche-boxster-gts/40039
رقابت ب ام وZ4 و پورشه باکسترGTS از پیستون
https://www.autozeitung.de/bmw-z4-roadster-m40i-chevrolet-camaro-v8-cabrio-porsche-718-boxster-s-test-196153.html
رقابت پورشه باکستر718 و شورولت کامارو و ب ام وZ4 از AUTO ZEITUNG
https://www.auto-motor-und-sport.de/test/bmw-z4-m40i-porsche-718-boxster-s/
رقابت ب ام وZ4 و پورشه 718
احمدرضا
۲۶ خرداد ۱۳۹۸اگر همچین آپشنی در بازار بود صد درصد یکی از اینا میخریدم
Archi KHAN
۲۶ خرداد ۱۳۹۸از بغل و خصوصا پشت بیشتر شبیه تولیدات جدید لکسس شده ، با خط های سینوسی و مواج
جلوش هم که …
در کل نسل قبلش بی ام و تر نبود ؟
علی
۲۶ خرداد ۱۳۹۸کاش جلو پنجرش خشن تر بود بیشتر شبیه اپتیما