بی ام ومرسدس بنز

مقایسهٔ ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه با مرسدس بنز CLA

هرچند امروزه سدان‌ها از محبوبیت چندانی برخوردار نیستند اما مدل‌های چهاردر شیک با سقف شیب‌دار و استایل بیرونی اسپرت هنوز هم با تقاضای زیادی مواجه هستند مخصوصاً اگر توسط برندهای پریمیوم مشهور ساخته شده باشند. کسانی که خودروهایی مثل مرسدس بنز A کلاس سدان یا آئودی A3 سدان را به‌اندازهٔ کافی هیجان‌انگیز نمی‌دانند می‌توانند سراغ مرسدس بنز CLA بروند اما حالا گزینهٔ دیگری هم به این بخش وارد شده که ب‌ام‌و سری ۲ گرن کوپه نام دارد. این خودرو که در بازار ایالات‌متحده هم عرضه می‌شود، هرچند طراحی بسیار متفاوتی داد اما درواقع بر اساس هاچ‌بک دیفرانسیل جلوی سری ۱ ساخته شده است؛ اما آیا سری ۲ گرن کوپه زیباتر و بهتر از مرسدس CLA است؟ در ادامه خواهیم فهمید.

استایل بیرونی

واقعیت این است که ب‌ام‌و سری ۲ گرن کوپه و مرسدس بنز CLA از لحاظ ظاهری کاملاً باهم متفاوت هستند و پسندیدن یکی از آن‌ها مستقیماً به این موضوع بستگی دارد که زبان طراحی مرسدس را دوست داشته باشید یا ب‌ام‌و؛ اما چیزی که در هردو خودرو احساس می‌شود این است که این‌ها شبیه کوپه‌های چهاردری به نظر می‌رسند که خیلی کوچک شده‌اند. بدتر از این، هردو خودرو بر اساس هاچ‌بک‌های دیفرانسیل جلو ساخته شده‌اند و در سری ۲ گرن کوپه نتیجهٔ نهایی ایجاد نمایی حجیم‌تر از آن چیزی است که ممکن است طرفداران ب‌ام‌و دوست داشته باشند.

بخش جلویی سری ۲ گرن کوپه بسیار بادکرده به نظر می‌رسد و علیرغم فرم فست‌بک مانند بخش عقبی خودرو، درب صندوق بار آن مثل یک سدان چهاردر معمولی باز می‌شود یعنی کاملاً مشابه CLA. پس چرا طراحان ب‌ام‌و، فرمی این‌چنینی به بخش عقبی سری ۲ گرن کوپه داده‌اند؟ علاوه بر این، طول درهای جلو و عقب CLA تقریباً یکسان است که نمای یکنواخت و چشم‌نوازی را ایجاد کرده است؛ اما در ب‌ام‌و، درب عقب به‌طور مسخره‌ای کوچک است که غیر از دسترسی دشوارتر، کمی هم عجیب به نظر می‌رسد.

ابعاد و اندازه

مرسدس CLA در ظاهر صرفاً زیباتر از سری ۲ گرن کوپه به نظر نمی‌رسد بلکه کمی هم از رقیب باواریایی خود بزرگ‌تر است. کوپهٔ چهاردر ب‌ام‌و ۴,۵۲۶ میلی‌متر طول، ۱,۸۰۰ میلی‌متر عرض و ۲,۶۷۰ میلی‌متر فاصلهٔ محوری دارد درحالی‌که از سوی دیگر، درازا، پهنا و فاصلهٔ محوری CLA به ترتیب برابر با ۴,۶۸۸ میلی‌متر، ۱,۸۳۰ میلی‌متر و ۲,۷۲۹ میلی‌متر است. در مورد ظرفیت صندوق بار هم سری ۲ گرن کوپه با صندوق ۴۳۰ لیتری، در پس صندوق بار ۴۶۰ لیتری مرسدس قرار می‌گیرد درحالی‌که هرچند برای قضاوت واقعی باید صبر کنیم اما فضای صندلی‌های عقب سری ۲ گرن کوپه هم روی کاغذ خوب به نظر نمی‌رسد.

کابین و تکنولوژی

از لحاظ تکنولوژی بین این دو خودرو برندهٔ مشخصی وجود ندارد زیرا هردو به صفحه آمپر دیجیتالی و صفحه‌نمایش بزرگ مرکزی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز هستند. در بخش سسیتم‌های ایمنی هم ب‌ام‌و با هشدار برخورد جلو، سیستم فعال تشخیص نقاط کور و هشدار خروج از خط همگی به‌صورت استاندارد، دست‌پر به میدان آمده است. در همین حال، CLA هم به سیستم‌های زیادی مثل دستیار فعال توقف اضطراری، دستیار فعال تغییر خط، دستیار فعال ترمز و… مجهز است که در ابتدا در S کلاس ارائه می‌شدند. هردو خودرو نیز به سیستم کنترل صوتی هم مجهز هستند که با گفتن «هی ب‌ام‌و» یا «هی مرسدس» فعال می‌شود.

پیشرانه و پرفورمنس

اگر بخواهیم شبیه‌ترین موتورهای این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم باید قوی‌ترین مدل سری ۲ گرن کوپه بنام M235i XDrive را در برابر مدل میان عملکردی مرسدس یعنی CLA35 4Matic قرار دهیم که هردو به موتورهای چهار سیلندر توربو مجهز هستند و هردو دقیقاً ۳۰۶ اسب بخار قدرت دارند. البته موتور ب‌ام‌و با ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور، از ۴۰۰ نیوتن متر مرسدس گشتاور بیشتری دارد اما این اختلاف در پرفورمنس تأثیری نداشته و هردو ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند. همچنین هرچند هردو خودرو به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند اما نیروی موتور در سری ۲ گرن کوپه توسط گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند درحالی‌که CLA از گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه بهره می‌برد. حداکثر سرعت هردو خودرو هم ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است اما ب‌ام‌و فقط با لاستیک‌های پرفورمنس می‌تواند به این سرعت دست پیدا کند.

مشخصات فنی

 

مرسدس CLA35 AMG

ب‌ام‌و M235i گرن‌کوپه

پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۳۰۶ اسب بخار ۳۰۶ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴.۹ ثانیه ۴.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۶۸۸ میلی‌متر ۴,۵۲۶ میلی‌متر
عرض ۱,۸۳۰ میلی‌متر ۱,۸۰۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۳۹ میلی‌متر ۱,۴۲۰ میلی‌متر
فاصلۀ محوری ۲,۷۲۹ میلی‌متر ۲,۶۷۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۴۶۰ لیتر ۴۳۰ لیتر

 

منبع: CarScoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Porsche & Mercedes

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (64 ديدگاه)

    نسل دوم مرسدس Cla هستش و نسل اول سری 2 گرن کوپه
    مرسدس کاملا طراحی پخته تر و با پرستیژ تری داره
    لعنتی داخل هر مرسدس تو کلاس خودش چند سال از رقبا جلوتره
    یدونه Cla45 با تریم و کیت Amg میترکونه
    اولی ک نسل جدید خودروهای مرسدس اومد خیلیا ایراد گرفتن ولی رفته رفته عاشقش شدن
    امیدوارم سری 2 هم همینطوری باشه و عاشقش بشیم
    اولش ک اینطوری نیس

  2. ارش

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    از آدریان ون هویدونگ تقاضا می کنیم هرچه زودتر چمدان ها رو ببنده و بزنه به چاک و بیشتر از این بی ام و رو قهوه ای نکنه چکار میکنه؟!? تعدادی از طراحیهای بی ام و تبدیل به فاجعه شدند مخصوصا نمای عقب که حالت وانت دارند .z4 رو نگاه کنید اصلا هویت نداره معلوم نیست سوزوکی می بینید یا با یه فیات طرف هستید؟این یکی که دیگه هیچی . واقعا جای یه طراح بزرگ در بی ام و خالیه.

  3. the notorious critic

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    در کل باتوجه به مدل پرچم دار هر کدوم، CLA یه سر و گردن بالاتره.

  4. MAHDI

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    طراحی جلویی هردو چنگی به دل نمیزنه اما طراحی عقب سری2 گرن کوپه جذاب تره. طراحی کناری هرکدوم جذابیت خودشون رو دارن. کابین هم هرکدوم نقاط قوت خودشون.
    هیچکدوم خیره کننده نیستن اما میشه دوسشونداشت. وقتی عقب سری2 گرن کوپه خیلی جذابه

  5. N.I.M.A

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (85 ديدگاه)

    جای خرده گیری نداره. CLA نسل دومشه و قطعا بسیار پخته تر از BMW طراحی شده. دقیقا مشکلی که در طراحی BMW هنگامی که تو بعضی مدلها مثل نسل اول X1 تازه پای میذاره … ولی خب نسل دوم X1 واقعا زیبا تر و پخته تر شده و انتظار رو باید برای نسل دوم همین گرن کوپه سری ۲ داشت.

  6. ایمان

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    طرفدار BMW هستم ولی CLA بهتره

  7. MAHDI

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    یه چیزی که درمورد CLA وجود داره اینه که اصلا خودرویی خوش نامی نبوده تا الان. از زمان معرفیش هرساله در لیست بدترین خودروهای سال حضور داشته.حالا باید دید این نسل کارش چطوره.
    آیودی A3 طراحی جلویی اش جذاب ترین در این کلاسه. درهرصورت هرکدوم جذابیت خودشون رو دارن.اما اگه من بخوام انتخاب کنم انتخابم سری2گرن کوپه هستش.

    1. Mohsen

      ۱ آبان ۱۳۹۸
      سوابق: (38 ديدگاه)

      احسنت به شما یکی از خصایص طرفدارای بی ام و اینه که باسوادترین طرفدارای دنیای ماشینن و بدون تعصب بحث میکنن ???

  8. Ferrari Fxx K Evo

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    طراحی بیرونی CLA با بکیچ AMG Line از
    اینی که ، هست ، زیبا تر و جذاب‌تر ، میشه

    با توجه به این که در ، این کلاس ، ماشین ها باید
    طراحی ، جوان ، پسند و ، اسپرتی ، داشته ، باشند
    مرسدس نمای بیرونی جوان پسند و اسپرتی داره

    همچنین کابین مرسدس مدرن‌تر و لوکس‌تر به نظر میرسه

  9. حسین وی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (463 ديدگاه)

    تو پست قبلی معرفی سری 2 زده بودین شتابش 4.7 هستش

    1. امیر دهقان

      ۲۷ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (743 ديدگاه)

      در اون مطلب شتاب صفر تا 60 مایل یا 96 کیلومتر بر ساعت ذکر شده بود اما اینجا شتاب صفر تا 100 کیلومتر هست

  10. Khosrow

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    چه داغونه سری 2 / شبیه لوبیا خیسونده ی تو نوبت ابگوشت شده ..

  11. نوید جهرمی

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    تست CLA در کارز آی هو دریون هست. میتونید ببینید.
    ————-
    نسل قبلی CLA توی لیست بدترین ماشین ها جا خوش کرده بود. در عین حال زیبایی، انتظارات در حد مرسدس رو براورده نمیکرد. اما این نسل کاملا بلوغ و پختگی رو نشون میده. هرچند انتقادات به طراحی جدیدش زیاده. اما رانندگی آن قابل توجه است.
    تست سری 1 نتایج قابل قبولی را ارائه داد و رقیب جدی برای آ کلاس است.
    اما همچنان بین این دو انتخاب بنده CLA هست.

  12. رامتین

    ۲۶ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    شتاب بی ام و m235 برابر 4.7 ثانیه است. در سایت رسمی بی ام و اومده. این دو دهم هم دقیقا بخاطر گشتاور بیشتره.

    1. امیر دهقان

      ۲۷ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (743 ديدگاه)

      زمان 4.7 ثانیه مربوط به شتاب صفر تا 96 کیلومتر هست، شتاب صفر تا 100 کیلومتر ب‌ام‌و همین 4.9 ثانیه هست

      1. رامتین

        ۲۷ مهر ۱۳۹۸
        سوابق: (3254 ديدگاه)

        بله کاملا درسته. میشه گفت دو خودروی مشابه از نظر پرفورمنس که کاملا بحث سلیقه در انتخابش موثر میتونه باشه. من خودم نمای جلوی بنز را بهتر میبینم و نمای پشت بی ام و جذابتره. کابین هم بی ام و بهتره. کابین داخلی بنز که بشکل پیوسته هست سالهاست به همین شکله ولی همین کابین پیوسته روی S کلاس با قوسهایی که اطرافش هست، بسیار زیباتر در اومده.

  13. فرشاد

    ۸ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (42 ديدگاه)

    این دیگه چیهBMW ساخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا