نیروی بیشتر همواره به معنی خودروی بهتر نیست، ولی بامو 440i یکی از بهترین خودروهای کوپهٔ چهار سرنشینه موجود در بازار فعلی میباشد.
چی هست؟اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که با اعداد نوشته شده روی پشت خودرویتان همواره پز آن را میدهید، آماده باشید که کاملاً نا امید خواهید شد. همانند مدلهای سری ۱ و ۲ خود، بامو قویترین مدل خارج از خانوادهٔ M، یعنی 435i را تقویت کرده تا بامو 440i را تولید نماید.
اگر چه، همان گونه که بدون شک عشق باموها غرغر خواهند کرد، خبری از یک موتور ۴ لیتری زیر کاپوت این خودرو نیست. در عوض، شاهد حضور یک موتور ۳ لیتری توربوشارژ شش سیلندر خطی در آن هستیم. نیروی موتور در نسخهٔ ۲۰۱۶ خودرو با ۲۰ اسب بخار افزایش به ۳۲۶ اسب رسیده و همچنین میزان مصرف خودرو و مقدار گازهای آلایندهٔ موتور نیز بهبود یافتهاند.
به جز موتور بازبینی شده، این سری ۴ دقیقاً همان است که در مدل 435i دیده بودیم. با ورود مرسدس آ ام گ C43 کوپه به بازار که اخیراً به وقوع پیوسته و همچنین برنامهٔ آئودی برای ارائهٔ مدل S5 خود، آیا سری ۴ قدیمی هنوز هم توانایی رقابت خواهد داشت؟
ظاهر آن چگونه است؟
علیرغم این که فقط با تریم M Sport عرضه خواهد شد، 440i خودرویی نیست که با نگاهی به ظاهر آن بتوان پی به سرعت و شتاب بالای آن برد. بدون در نظر گرفتن یک جفت سر اگزوز اسپرت، دیسک ترمزهای بزرگ و آن نشان ام اسپرت جنجالی، این خودرو میتواند یک 420d فروتن با چند آپشن نصب شده باشد.
این فروتنی وقتی پشت فرمان خودرو برای اولین بار مینشینید بیشتر مشهود میشود: دکمهٔ استارت را فشار میدهید و صدای موتور خیلی بد نیست، ولی به هیچ وجه به اندازهٔ صدای برخی رقبای اصلی این خودرو هیجان انگیز نمیباشد. در حالی که یک گیربکس دستی شش دنده به عنوان استاندارد برای این خودرو عرضه شده، خودروی تستی ما مجهز به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF بود. ما ترجیح میدادیم بتوانیم دندهها را خودمان عوض کنیم، ولی تعویض دندههای نرم گیربکس در حالت Comfort و تعویضهای قدرتمندی که وقتی خودتان دندهها را عوض میکنید شاهدش هستیم فوق العاده میباشند.
این موضوع قطعاً به شخصیت دوگانهٔ 440i کمک زیادی میکند. در حالت Comfort، موتور به خوبی حول و حوش دور موتور ۱۵۰۰ دور در دقیقه کار میکند و حتی به کوچکترین گاز دادنها نیز پاسخ مناسب و خوشایندی میدهد. رانندگی با این خودرو و حفظ سرعت متناسب با ترافیک به تلاش زیادی نیاز ندارد و دستیابی به مصرف سوخت ۷٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر خیلی سخت نیست. سیستم فعال و غیرفعال کردن سیلندرها به صورت استاندارد روی خودرو وجود دارد و این موضوع تأثیر خوبی روی مصرف سوخت میگذارد، این موتور شش سیلندر به نرمی سیلندرهای خود را غیر فعال میکند و راه اندازی دوبارهٔ آنها نیز خیلی بی سر و صداست.
خوب شخصیت دیگر این خودرو چگونه است؟ وقتی که پدال گاز را تا آخر فشار میدهید، موتور به صورت هوشمند شما را همراهی میکند و عقربهٔ دور موتور به سرعت به سوی خط قرمز حرکت مینماید. برخی افراد شاید در مورد این که M4 صدای خوبی از داخل کابین تولید نمیکند شکایت میکردند، ولی این موضوع را در مورد 440i به هیچ وجه نمیتوانید بگویید. چه دلیل آن فشار توربو یا طراحی متفاوت سر سیلندر باشد، این موضوع سر و صدای زیادی به موتور این سری ۴ دوست داشتنی داده است.
زمانی که دور موتور از نیمه میگذرد صدای نرم موتور تبدیل به یک زوزهٔ مکانیکی میشود که میتواند متعلق به یک موتور شش سیلندر کلاسیک بدون توربو باشد. صدای موتور خیلی بلند و گوش خراش نیست و میتوان گفت صدایی است که هر بار بیشتر دلتان میخواهد آن را بشنوید. از نظر کیفیت عملکرد، به نظر ما واقعاً کسی نیاز ندارد سریعتر از این به سرعتهای مسابقهای برسد.
هندلینگ خودرو برای افرادی که در چند سال اخیر با یک 435i رانندگی کردهاند کاملاً آشنا خواهد بود. آپشن کمک فنرهای سازگار شونده یک رانندگی راحت همراه با آسایش در سرعتهای بالا در حالت Comfort و پاسخ گویی سریعتر در حالتهای اسپرت و اسپرت پلاس را فراهم میآورد. در شرایطی که آپشن دو دیفرانسیل برای این خودرو ارائه نشده است، قسمت عقب خودرو میتواند رفتاری متفاوت در مقایسه با تایرهای جلو داشته باشد،، ولی فاصلهٔ بین دو محور نسبتاً طولانی کمک میکند تا این پروسه قابل پیش بینی باقی بماند و رانندگی با آن راحت و سرگرم کننده باشد.
هر چند، ما چند ایراد در مورد این خودرو میتوانیم بگیریم. سیستم فرمان، علیرغم دقت بالا کمی گیج می زند و کیفیت سواری میتوانست بهتر از این هم باشد. اگر چه رینگهای ۱۹ اینچی میتواند به خوبی گلگیرها را پر کند، کنارهٔ باریک تایرها میتواند دست اندازهای جاده را به داخل کابین منتقل کند. با رینگهای ۱۷ اینچی ظاهر خودرو بسیار مرموزتر از آن چه که هست دیده میشود.
طراحی داخل کابین تقریباً همانند گذشته است، به این معنی که در آن مواد اولیه با کیفیت بسیار بالا به وفور یافت میشود، در قسمت جلو فضای زیادی وجود دارد، فضای سرنشینان عقب قابل قبول است، و مطمئناً، سیستم iDrive بامو نیز در این خودرو عرضه شده است تا کار کردن با سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو را راحتتر از قبل بکند. صندوق عقب فضای کافی برای جای دادن به یک جفت چمدان بزرگ را دارد، داخل آن همچنین تور و قلابهای چمدان نیز وجود دارند تا از جابجایی وسایل شما داخل صندوق عقب در هنگام رانندگی جلوگیری نمایید.
باید یکی بخرم؟
در مقایسه با مدلهای ضعیفتر سری ۴، 440i به هیچ وجه ارزان قیمت نیست. برای خرید این خودرو به پولی بیشتر از چهل هزار پوند نیاز خواهید داشت، اگر بخواهید از رانندگی با آن لذت ببرید مصرف سوختش بالا خواهد بود و مالیاتهای آن از هر خودروی دیگر هم ردهاش گرانتر برایتان تمام خواهد شد. اگر کیفیت سواری و قدرت عملکردی آن را در نظر بگیریم، ما می گوییم این خودرو اصلاً گران نیست، مخصوصاً وقتی بدانید یک مدل M4 در حال حاضر حدوداً پانزده هزار پوند گرانتر میباشد.
با دانستن این موضوع، ترکیب سرعت بالا، هندلینگ تیز، کیفیت سواری بالا و آن صدای موتور زیبا، بامو 440i را به یکی از بهترین کوپههای چهار سرنشینه موجود در بازار تبدیل میکند. آئودی و مرسدس اگر میخواهند مدل S5 و C43 کوپهٔ آنها توان رقابت با این خودرو را داشته باشد باید حسابی روی خودروهای خود کار کنند.
مشخصات فنی بامو 440i مدل ۲۰۱۶
- قیمت: چهل و چهار هزار پوند
- موتور: شش سیلندر، توربو دوقلو، بنزینی
- قدرت: ۳۲۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۴۵۰ نیوتن متر بین ۱۳۸۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه
- گیربکس: هشت دنده اتوماتیک
- وزن: ۱۷۳۵ کیلوگرم
- صفر تا صد: ۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت: ۶٫۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر (ترکیبی)
- میزان تولید کربن دی اکسید: ۱۵۹ گرم به ازای هر کیلومتر
منبع: autocar
Parvaz
۴ مهر ۱۳۹۵کم کم وقتشه نسل جدیدش بیاد… تولید و طراحی سری یک و ایکس یک، بی ام و رو از به روز رسانی بقیه محصولاتش یکم عقب انداخته!!!
king 918
۴ مهر ۱۳۹۵نگاه کن جان تو
هایماs7 بیشرف یه کپی پیست قشنگ از چراغ عقب این کرده ………..
بد کردار چقدر هم خوب درش اوورده …………..
Matador
۴ مهر ۱۳۹۵آره.
از پشت چندین بار دیدم حاضر بودم قسم بخورم BMW هست.
GOD BLESS AMERICA
۴ مهر ۱۳۹۵دوست دارم یه روزی با همچین ماشینی، خودم تنهایی تور دور آمریکا بزارم.
چه حالی بده.
مجید
۴ مهر ۱۳۹۵BMW هم خوب بلده دل هواداراشو بلرزونه!!!!!!!!!!!!آی قلبم!!!!!!!!!اگه من مردم رو سنگ قبرم آرم BMW و عکس 2002 میدم حک کنن و علتش رو هم میدم بنویسن :عشق ماشین!!!!!!
I LOVE BMW
uss zumwalt DDG-1000
۵ مهر ۱۳۹۵کارش درست
hamid_hk
۴ مهر ۱۳۹۵یکی از دوستان 328 مدل 2014 داشتن قسمت شد ما هم یه 1 ساعتی گشتیم باهاش. متاسفانه اون حس خفنی که بیرون ماشین داره داخل ماشین نداره کیفیت داخلش هم اونجوری که من انتضار داشتم نبود. شاید یکم بهتر از اسپورتیج 2015. ولی شتابش خیلی خوب بود.
Omid622
۵ مهر ۱۳۹۵واقعا صحفه کیلومتر شمار بی ام و خیلی تو ذوق می زنه و اصلا در طراحی داشبوردش هیچ سلیقه ای به خرج نمیده
احمد باقری
۵ مهر ۱۳۹۵خیلی باحاله.
mohsen
۵ مهر ۱۳۹۵قیمت: چهل و چهار هزار پوند
موتور: شش سیلندر، توربو دوقلو، بنزینی
قدرت: ۳۲۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۴۵۰ نیوتن متر بین ۱۳۸۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس: هشت دنده اتوماتیک
وزن: ۱۷۳۵ کیلوگرم
صفر تا صد: ۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت: ۶٫۸ لیتر به ازای هر صد کیلومتر (ترکیبی)
میزان تولید کربن دی اکسید: ۱۵۹ گرم به ازای هر کیلومتر
به قول شاعر زندگی زیباست چشمی باز کن …
یعنی میشه مام یه همچین عدد هایی رو ببینیم و برونیم؟
باشد که رستگار شویم