آیا نسل دوم BMW X6 میتواند در برابر رقبای قدرتمندی چون پورشه و رنجروور قد علم کند و برتری خود را ثابت کند؟
یک چیز خاص در BMW X6 وجود دارد، آن هم سقف شیبدار آن است که کمتر خودروی SUV به این حالت است. لقب اسپرت کوپه برای این SUV موجب شده است تا با ترکیب یک خودروی آفرود و یک خودروی اسپرت کوپه، ظاهری تهاجمی و جنجالی به این خودرو ببخشد. ظاهراً این استایل بدنه برای BMW پرسود و پرفروش بوده که نهتنها تولید X6 را متوقف نکرده، بلکه نسل دوم این خودرو را در سال جاری تولید و همچنین مدل X4 را هم با همین استایل، به محصولاتش اضافه کرده است. BMW همانند قبل، X6 نسل دوم را بر اساس X5 و با همان پلت فرم، و با هدف ارائه تجربه رانندگی لذتبخش و سرگرمکننده با یک SUV جذاب و منحصربهفرد تولید کرده است. اما آیا عملکرد X6 جدید قابل قبول و در حد یک SUV اسپرت به نظر میرسد؟ برای پیدا کردن جواب این سؤال، ما دو رقیب معتبر و سرسخت را با X6 روبهرو ساختیم تا عادلانه در مورد این خودرو تصمیمگیری کنیم و نتیجه را مشخص سازیم؛ بله رنجروور اسپرت و پورشه کاین، خودروهایی که از نظر اسپرت بودن، مجلل بودن و حرفهای بودن، حرفی برای گفتن باقی نمیگذارند. البته در نظر داشته باشید که هدف ما در این مقایسه، سریع بودن و تندوتیز بودن نیست، به همین دلیل، ما از نسخههای High-Spec این سه خودرو استفاده نکردهایم، یعنی هر سه خودرو از نسخههای دیزل ۳.۰ لیتری هستند و از نظر چابکی در حد متوسطی قرار دارند. اما هر سه خودرو از نظر عملکرد، عملی بودن، لوکس بودن و همه جنبههای دیگر، در سطح بالا قرار دارند که تمام این جوانب یکسان، باعث میشود موقعیت واقعی و دقیق X6 جدید در این بین مشخص شود.شاخ به شاخ
استایل و طراحی عقب
نمای عقب هر سه خودرو بسیار لوکس و با ابهت است، البته ظاهر X6 اسپرت کوپه خارج از عرف یک خودروی SUV است، ولی طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرده است. همین امر باعث شد مرسدس بنز هم مدل جدید GLE کوپه را در تابستان سال جاری به مبارزه با X6 دعوت میکند و همچنین آئودی که در برنامهٔ تولیدات خود در آیندهای نزدیک از SUV کوپه خود پردهبرداری میکند. بدنهٔ رنجروور در این آزمون با زوایایی شکسته به نظر میرسد، کاین و X6 هم با خطوطی خمیده و قوسدار انتهای خودرو را تمام کردهاند.
کیت آپشن استانداردX6 M ما بهخوبی با لیست بلند بالایی از آپشن های استاندارد مجهز شده است، سیستم ناوبری، صندلیهای چرمی مجهز به گرمکن، چراغهای LED، رنگ متالیک و یک سیستم چندرسانهای با یک دوربین مخصوص پارک در بالای بدنه مجهز شده است. رنجروور اسپرت هم مشابه همین لیست را در کیت استاندارد خود دارد. اما برای دریافت همین آپشن ها در پورشه کاین، شما مجبور به پرداخت ۷ هزار پوند اضافهتر خواهید بود، البته این در حالی است که قیمت کاین، در مقابل قیمت پایهٔ دو خودروی دیگر معقولانهتر است.
هزینههای مالیاتیلیست قیمت هر سه خودرو تقریباً بالاست ولی تولید گازهای CO2 تقریباً قابل قبول است. در این لیست رنجروور بهعنوان گرانترین خودرو در لیست، با نرخ مالیات بالاتری هم روبرو است، که این میزان، مالیاتی حدود ۲۰۰۰ پوند در سال بیشتر از X6 است. پورشه کاین هم در یک گروه مالیاتی بالاتر از BMW نشسته است اما قیمت پایهٔ پایینتر آن باعث شده است که هزینهای مشابه با X6 داشته باشد.
حکمجایگاه نخست: پورشه کاین
حاشیههای کاین از این پیروزی بسیار باریک است چرا که در اینجا رقیب قدرتمند و تمام عیاری چون رنجروور اسپرت وجود دارد که اگر هزینههای اولیه و مالیات کمتری را داشت، کسب مقام اول برای آن کار سادهای بود. و اما پورشه کاین؛ میتوان گفت که همه چیز را به نحو احسن رعایت کرده است، قابلیت اطمینان، خدمات پس از فروش، اسپرت بودن، مجلل بودن و ارزانتر بودن را در یک بستهٔ در اختیار شما قرار میدهد. پورشه کاین را میتوان بهترین SUV برای خانواده و همچنین بهترین SUV ارزانتر نسبت به رقبا دانست که علاوه بر اینها، ارزش باقی مانده آن پس از سه سال ۵۹ درصد خواهد بود که خودروهای دیگر این ارزش را ندارند.
هر چند که میتوان گفت کمتر خودروی بریتانیایی ارزان قیمت است، اما از سوی دیگر میتوان گفت که رنجروور اسپرت واقعاً ارزش این قیمت مازاد را دارد، و بهجز مسئلهٔ قیمت بهراحتی میتواند در سطح کاین قرار گیرد. رنجروور اسپرت قدرت و گشتاور بسیار قابلتوجهی نسبت به کاین و X6 تولید میکند و از آپشن های راحتی بسیار زیادی هم بهره میبرد. و تنها دلیل دوم شدن آن، قیمت و هزینههای جاری این خودرو بوده است. رنجروور از X6 بسیار کاربردیتر و عملیتر است. با این حال، این خودرو در بین دو رقیب دیگر، علیرغم قدرت و گشتاور بیشتر و یک موتور قویتر، کندتر است. همچنین با وجود ویژگیهای کیت استاندارد ۱۱,۰۰۰ پوند از پورشه، گرانتر است.
بیشتر عدم عملی بودن BMW X6 در کنار این دو SUV باعث شد رتبهٔ آن را از اول یا دوم، به آخر کاهش دهد. X6 جدید با وفور نعمت و تجهیزات پیشرفته، همراه با کیت استاندارد ارائه شده است که همچنین ادعای سریعتر بودن و انتشار گاز CO2 کمتر را دارد. با وجود کوتاه بودن سقف خودرو، میتوان گفت X6 جدید یک SUV راحت است، لوکس و زیباست، سریع و چابک است، اگر چه کاهش ارزش ۲۹,۰۰۰ پوندی آن در سه سال، کمی برای صاحبان سخت و آزاردهنده باشد.
مشخصات | BMW X6 xDrive30d M Sport | Range Rover Sport 3.0 SDV6 HSE | Porsche Cayenne Diesel |
قیمت پایه / قیمت مدل تست | £۵۵,۸۵۰/£۶۵,۴۴۵ | £۶۱,۲۵۰/£۷۱,۴۷۸ | £۵۰,۲۴۷/£۶۲,۹۲۵ |
ارزش باقیمانده پس از (۳ سال/۳۶.۰۰۰) | £۳۳,۸۱۰/۵۵.۲% | £۳۳,۸۱۰/۵۵.۲% | £۲۹,۵۹۵/۵۸.۹% |
مالیات سالانه / نرخ بالاتر | £۳,۲۲۶/£۶,۴۵۱ | £۴,۰۱۶/£۸,۰۳۲ | £۲,۹۹۴/£۵,۹۸۸ |
طول / فاصلهٔ دو محور | ۴,۹۰۹/۲,933mm | ۴,۹۳۳/۲,912mm | ۴,۸۵۵/۲,895mm |
ارتفاع / عرض | ۱,۷۰۲/۱,989mm | ۱,۷۸۰/۲,073mm | ۱,۷۰۵/۱,939mm |
موتور / حجم | ۶ سیلندر خطی / ۲۹۹۳ سیسی | ۶ سیلندر خورجینی / ۲۹۹۳ سیسی | ۶ سیلندر خورجینی / ۲۹۶۷ سیسی |
بیشینهٔ قدرت | ۲۵۵ اسببخار | ۳۰۲ اسببخار | ۲۵۸ اسببخار |
بیشینهٔ گشتاور | ۵۶۰ نیوتنمتر | ۷۰۰ نیوتنمتر | ۵۸۰ نیوتنمتر |
گیربکس و دیفرانسیل | ۸ سرعته اتوماتیک / 4WD | ۸ سرعته اتوماتیک / 4WD | ۸ سرعته اتوماتیک / 4WD |
حجم باک | ۸۵ لیتر | ۸۰ لیتر | ۸۵ لیتر |
حجم صندوق عقب | ۵۵۰ لیتر | ۴۸۹ لیتر | ۶۷۰ لیتر |
وزن خودرو / حمل بار | ۲,۰۶۵/۷۱۵/۳,500kg | ۲,۱۱۵/۹۸۵/۳,500kg | ۲,۱۱۰/۷۶۰/۳,500kg |
دایره دور زدن خودرو | ۱۲.۸ متر | ۱۲.۳ متر | ۱۱.۹ متر |
گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی | ۳ سال (نامحدود) / ۳ سال | ۳ سال (نامحدود) / ۳ سال | ۳ سال (نامحدود) / ۲ سال |
رتبهٔ تولیدکننده / فروشنده | ۱۰ / ۲۲ | ۲۰ / ۲۸ | ۶ / ۳ |
یورو NCAP: بزرگسالان/کودک/PED/ستاره | – | – | – |
۰ تا ۶۰ مایل / ۳۰ تا ۷۰ مایل | ۶.۳ – ۶.۴ ثانیه | ۷.۵ – ۶.۹ ثانیه | ۷.۳ – ۵.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت (کیلومتر) | ۲۳۰ | ۲۱۰ | ۲۲۰ |
مسافت ترمز از سرعت ۷۰ / ۶۰ / ۳۰ مایل | ۴۷.۰/۳۴.۳/۸.۵ متر | ۵۳.۶/۳۶.۸/۹.۹ متر | ۴۸.۱/۳۲.۰/۸.۷ متر |
مصرف سوخت شهری / اتوبان / میانگین | ۵.۶۶ /۴.۶۶ /۴.۹۹ لیتر | ۶.۵۷ /۵.۳۳ /۵.۸۲ لیتر | ۶.۳۲ /۴.۹۹ /۵.۴۹ لیتر |
co2 تست / ادعای کمپانی / مالیات | ۲۳۱/159g/km/27% | ۲۴۷/185g/km/33% | ۲۲۸/173g/km/30% |
ایربگ / Isofix / سنسور پارک / دوربین | ۶ عدد / دارد / دارد / ۳۷۵ پوند | ۶ عدد / دارد / دارد / دارد | ۶ عدد / دارد / دارد / ۴۴۶ پوند |
گیربکس اتوماتیک / ESC / کروز کنترل | دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / دارد |
تهویه اتوماتیک / چرم / گرمکن صندلی | دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / ۲۹۶ پوند |
رنگ متالیک / چراغ LED / ورود بدون کلید | دارد / دارد / دارد | دارد / ندارد / دارد | ۷۲۰ پوند / ۱۸۸۶ پوند / ۷۴۴ پوند |
ناوبری/ /usb/dab radio بلوتوث | دارد / دارد / دارد / دارد | دارد / دارد / دارد / دارد | ۲۳۰۷ پوند / دارد / ۳۲۴ پوند / ۴۴۶ پوند |
بابک
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴رنج روور، پورش و ب ام و
من به نظرم سه تاشون اول هستن و من هر سه تاشون رو میخوام و میخرمشون D:
h
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴اول X6 دوم رنج روور سوم پورشه.
بابک
۱ خرداد ۱۳۹۴ممنون احمد جان.مثل همیشه عالی
فکر میکردم فقط ایران خودرو رنگ متالیک رو جزو آپشن ها حساب میکنه اما انگار بی ام و هم اینکاره اس!
علی اف
۲ خرداد ۱۳۹۴به نظر من باید این ماشین هارو توی خارج جاده امتحان می کردن تا قابلیت رنجروور زیبا معلوم میشد
عباس
۵ خرداد ۱۳۹۴به نظر بنده هرسه تاش خوبند ولی من ب ام و راترجیح میدهم
محمد
۶ خرداد ۱۳۹۴به نظر من هرسه خودرو عالی اند ولی ب ام و X6 از نظر طراحی فوق العاده است
فرهاد کرمستجی
۱۱ خرداد ۱۳۹۴اکستریور قطعا بی ام و ولی اینتریور پورش ولی رنج رور هردو رو در یک سطح منطقی داره، پس اگه هم بیرون و هم داخل برا هرکسی مهم یاشه فکر کنم رنج رور بهترین گزینه باشه.
ALiHidden
۱۱ خرداد ۱۳۹۴من اول X6 دوم کاین رو ترجیح میدم….
veneno78
۱۳ خرداد ۱۳۹۴شاسی بلند فقط ب ام وx6
sdl
۱۳ خرداد ۱۳۹۴رنجروور سنگینی خاصی داره……….
ARS
۳ تیر ۱۳۹۴یه نگاه به ارزش خودرو بعد از گذشت زمان بکنید . کاین اول هست. این نشون میده خودرو کارکن و با اصل و نسبی هست. کلن مارک پورش از نظر لوکس و خوب بودن اول هست. تو همین ایران خودمون شما یک پورش داشته باشین ارزشمند تره یا یک بی ام و ؟
من آلمان هم بودم همونجا هم ارزش مارک پورش خیلی خیلی از بی ام و بالاتره.
درسته زیبایی و طراحی مهمه ولی حرف اول رو مارک میزنه. مثل اجناس چینی که خیلی خوشگل و زیبا هستند و لی اصلن ارزش ندارند.
امین
۵ شهریور ۱۳۹۴باید X5 رو برای رقابت تو این رده می آوردن
اول انگلیس بعد المان
۲۲ شهریور ۱۳۹۴انگلیسی بهتره چون اگر شاسی بلند های قدر المانی مثل بی ام و اکس 5و6وبنز جی ال63وام ال63وائودی کیو7وپورشه کاین توربو را بیاوریم ودر مقابل شاسی بلند های قدر انگلیسی مثل بنتلی بنتایگا واترنیتی ارتمیس ورنجروور ال دبلیو بی اتوبیوگرافی ورنجروور اس وی ار ورنجرووراس وی اتوبیوگرافی و جگوار سی اکس 17رابیاریم شاسی بلند های انگلیسی تقریبا بادوبرابر قیمت المانی هارو شکست می دن ودر ضمینه سوپر اسپورت انگلیس سی درصد بیشتر از المان داره وبادوبرابر قیمت مثلا اگر ازالمان بی ام و ام3 رابیاوریم ودر مقابل ازانگلیس استون مارتین دی بی 9روبیاریم وبقیه سوپر اسپورت ها هم همین طور ودر ضمینه چهاردر هم انگلیس به اندازه المان داره ولی بادوبرابر قیمت ودر اخر باید بگویم که دوبرابرقیمت شوخی نیست خودروهای المانی تقریبا سی یا چهل درصد ازخودرو های امریکایی گرون ترن شما طرف دارای خودروهای المانی برتری کامل روبه خودروهای المانی میدید حالا توقع دارید ماطرف داران خودرو های انگلیسی قبول کنیم که خودرو المانی ازخودروهای انگلیسی بادوبرابرقیمت بهتره ادم باید حساب شده حرف بزنه حساب شده نه حساب نشده و بی حساب شده
اول انگلیس بعد المان
۲۲ شهریور ۱۳۹۴درضمن خودرو المانی رو باخودرو امریکایی مقایسه می کنن نه با انگلیسی وبا چه بد بختی خودرو های المانی از پس خودروهای امریکایی برمیان ودر بعضی موارد هم می بازن خخخخخخخخخخ ادم باید حساب شده خخخخرررررف بزنه خخخخخخخرررررررفففففففففف
مهدى
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵رنجروور واقعأ چیزه دیگه ایست واقعأ زیبا و لوکس
امیر
۱۱ فروردین ۱۳۹۶با سلام خدمت دوستان من به تازگی این مقاله رو خوندم و لازم دونستم جهت اطلاع اون دوست عزیز که مدعی هستن خودروهای آلمانی حرفی برای گفتن در برابر خودروهای انگلیسی ندارن چند نکته مهم و واقعی رو عرض کنم
1: اول اینکه همین خودروی رنجرور از سال 1996 تا سال 2002 توسط شرکت ب ام و تولید میشد و دلیلش هم این بود شرکت تولید کننده رنجرور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود و با تزریق علم و تکنولوژی و مهندسی آلمانها از خطر ورشکستگی رهایی یافت
2: محض اطلاع باید عرض کنم معتبر ترین برند انگلیس یعنی رولز رویس هم زمانی که در تغییر طراحی و به روز رسانی این خودرو دچار مشکل شده بود از شرکت ب ام و کمک گرفت چرا که نگران بود هرگونه تغییر و زیر پا گذاشتن سنت در طراحی رولزرویس باعث خدشه دار شدن اعتبار و نام این شرکت بشه بنابراین این مهم به شرکت ب ام و واگذار شد طوری که تماما چهره امروزی رولزرویس همون طرحیست که ب ام و انجام داده و با این کار نه تنها به اعتبار رولزرویس خدشه ای وارد نشد بلکه همگان متفق القول بودن که طراحی جدید رولزرویس یه شاهکار هنریست و جالبه بدونین که خط تولید این خودرو دقیقا در کنار خط تولید ب ام و سری هفت که در نوع خودش بهترینه قرار داشت و از موتور و گیرباکس ب ام و 750 سود میبرد و اگر در اون سالها سری به نمایشگاههای بین المللی معتبرخودرو در ژنو و دبی میزدین رنجرور و رولزرویس رو در غرفه ب ام و مشاهده میکردین
3:در سال 1998خودروی سوپر اسپرتی به نام مک لارن f1تولید شد که در اون زمان با سرعت 360کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد3.2 ثانیه و قدرت 625اسب بخار سریعترین خودروی سوپر اسپرت بود که تماما موتوری و گیربکسی که این نیروی خارق العاده رو در اختیار این خودرو میگذاشت توسط شرکت ب ام و طراحی و در خود شرکت ب ام و تولید میشد
با این تفاسیر باز هم ادعا میکنین که آلمان در صنعت خودرو حرفی برای گفتن در برابر بریتانیا ییها نداره؟؟؟؟؟؟؟
امیر
۱۱ فروردین ۱۳۹۶در ضمن همون خودروی مک لارن انگلیسی بود اما موتور و گیربکس رو از آلمانها میگرفت