بامو M5 یک نماد است. این سدان اسپورت از حوالی سال ۱۹۸۵ با ما بوده و اخیراً قدرتمندترین M5 تاریخ توسط باواریایی ها معرفی شده است؛ اما پیش از آنکه سوپر سدان ۶۰۰ اسبی چهار چرخ محرک بامو قلبهای ما را برباید، باید با تاریخچهی پرافتخار این خودرو آشنا شویم. دوستان ما در Cars Evolution این کار را انجام دادهاند.
در ویدئوی ۴ دقیقهای منتشر شده که تکامل بامو M5 نام دارد سفری مجازی به تاریخچه این سدان اسپورت از سال ۱۹۸۵ تا جدیدترین نسل در سال ۲۰۱۸ خواهیم کرد. نسل اول این خودرو که E28 1985 نام داشت از پیشرانه ۲۸۶ اسب بخاری سود میبرد و بهای ۴۵۵۰۰ دلاری داشت. در آن زمان بامو M5 سریعترین سدان تولیدی دنیا محسوب میشد.
در ادامه به سال ۱۹۸۹ میرسیم که این کمپانی M5 E34 را معرفی کرد. این خودروی ویژه دارای پیشرانه ۳۱۴ اسب بخاری و حداکثر سرعت محدود شده ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی بود و رینگهای توربینی آن اجازه ورود ۲۵ درصد هوای بیشتر به ترمزها را میدادند. یک مدل صفر کیلومتر M5 E34 در آن زمان بهای ۵۸۷۰۰ دلاری داشت.
تولید این نسل از بامو M5 تنها ۷ سال طول کشید و پس از شاهد عرضه مدل E39 در سال ۱۹۹۸ بودیم. این خودرو اولین نمونه M5 با پیشرانه ۸ سیلندر بود که قدرت ۳۹۴ اسبی ارائه داشت و به یک گیربکس ۸ سرعته دستی متصل شده بود. اکثر طرفداران معتقدند E39 از جمله بهترین نسلهای تاریخ M5 است.
در سال ۲۰۰۵ شاهد دگرگونی شدید M5 بودیم. این نسل دارای پیشرانه ۱۰ سیلندر ۵ لیتری و طراحی رادیکال جدیدی بود که قدرت ۵۰۰ اسبی و گشتاور ۵۲۰ نیوتون متری تولید میکرد. در سال ۲۰۱۲ شاهد معرفی نسل F10 از این خودرو بودیم و پس از آن نوبت جدیدترین نسل M5 با کد F90 رسید که اوایل سال جاری معرفی شد و پیشرانه ۸ سیلندر ۶۰۰ اسب بخاری باعث شد سریعترین M5 تاریخ لقب بگیرد.
کوروش
۳ دی ۱۳۹۶شاهکاری در صنعت خودرو سازی
ماشین های بیمر شرافت صنعت خودرو سازی در مقابل خیلی از صنایع هستند کسی که سدان اسپورت برای استفاده روزمره را در حد یک سوپر کار می سازد ساخت یک هایپر کار کار نچندان سخت حساب میشه در همین دوران بنز و بی ام و سرامد خودروسازان جهان با فروش بسیار بالا محبوبیت جهانی و تقریبا در تمام دنیا ملاک مقایسه هستند پشت فرمان یکی ازین هیولا ها بشینید با کادیلاک و rs های ائودی مقایسه اش کنید بببینید که عاشق بیمر شدن نیازی به تعصب ندارد بجز سری گرندتور ماشین معمولی هم ندارد چه برسد به بد
عاشق این شیر پیر نشدنی هستم
moein
۳ دی ۱۳۹۶E39 رویای کودکی??
کارل شلبی
۳ دی ۱۳۹۶آره واقعا ??
hamid
۳ دی ۱۳۹۶E39 دیوونه میکنه آدمو
شهرام
۳ دی ۱۳۹۶با درود
چرا موتور های M POWER با کدهای S و P چرا در ایران شاهد نبودیم
مثلا” BMW E30 با موتورهای S14 با حجمهای 2 تا 2/5 لیتری که راندمان خیلی بالایی دارند
یا BMW E28 موتورهای اسپرتش از 215 تا 900 اسب بخارش هم هست
چرا ایران بدبخته
چرا مثلا” پیکان جوانان با نام هیلمن هانتر GLS با همان حجم موتور cc1725 با نام هولبای هیچوقت در ایران مونتاژ نشد
چه سیاستی پشت ماجراست
چرا در بخش صنعت از ماشین گرفته تا سلاحها و غیره بیشتر چیزها نوع ضعیفش در ایران دیده میشود!!!!!!!
حتی در بخش کشاورزی هم
…
خلاصه سرتان را به درد آوردم
پوزش میخواهم
Saeed Boroomand
۴ دی ۱۳۹۶خب برندینکه دیکه ، محصولاتت رو میای توشون تفاوت های کوچیک ایجاد میکنی و متناسب با جیب خریدار توی بازار های مختلف میفروشی… به جز این وارد کننده دنبال تخفیفه، وقتی قیمت یه ماشین خارج از ایران ده هزار دلاره وارد کننده که همون ده هزار دلارو پرداخت نمیکنه، و تخفیف زیاد رو روی جنس هایی که مثلا یه نسل ازشون گذشته میشه گرفت یا مدل هایی که تاپ نیستن…
Saeed Boroomand
۴ دی ۱۳۹۶دو نسل بعد قیمتش میشه دویست هزار دلار، وزنشم میشه سه تن…
مجید سبزواری
۴ دی ۱۳۹۶M5 خیلی خوبه