“نسخههای مخصوص یک مدل همیشه شخصیت برند BMW M را تقویت میکنند و در کنار تجربهی رانندگی انحصاری، باعث برانگیختن احساسات نیز میگردند.” اینها گفتههای مدیرعامل بخش M بامو آقای فرانک ون میل است.
M4 GTS جدید بهتازگی به خانوادهی نسخههای مخصوص BMW M3 ملحق شده است، خانوادهای که از ۳۰ سال پیش در بازار حضور دارد.
تولید اولین بامو M3 (E30) در سال ۱۹۸۶ صورت گرفت که باعث حضور برند M در خیابان و پیست شد.
۱۹۸۸: BMW M3 Evolution (E30)
در سال ۱۹۸۸، بخش M تولید نسخهی خاص M3 Evolution را در تعداد محدود ۵۰۰ دستگاه آغاز نمود. این مدل از پیشرانهای ۴ سیلندر و خطی با حجم ۲.۳ لیتر برخوردار بود که ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این نیرو ۲۵ اسب بخار بیش از نسخهی معمولی M3 بود. این مقدار افزایش در قدرت درنتیجهی انجام دستهای از اصلاحات در قطعاتی ازجمله سوپاپها، پیستونها، سر سیلندر و میل بادامک بود. کاهش وزن نیز با انجام تغییراتی در بدنه و استفاده از شیشههای پنجرهی نازکتر انجام شده بود.M3 Evolution در بخش جلو از اسپویلر گیراتری بهرهمند گشته بود و در بخش عقب نیز اسپویلر بزرگتر و قابل تنظیمی وجود داشت.
در سال ۱۹۹۰ و با رسیدن نسخهی M3 Sport Evolution توسعهی E30 به بالاترین حد خود رسید. این نسخه تنها در دو رنگ مشکی براق و قرمز درخشان قابل سفارش بود. این مدل حالا از پیشرانهای ۴ سیلندر و ۲.۵ لیتری با ۲۳۸ اسب بخار قدرت بهره میبرد که ۲۲ درصد قدرتمندتر از M3 آن زمان بود. کاهش وزن هوشمندانهی این مدل با ایجاد تغییراتی در بالها و اسپویلر جلو، انبار اگزوز، دریچهی صندوقعقب و بال عقب حاصل شده بود. اسپلیتر قابل تنظیم در اسپویلر جلو و رینگهای آلیاژی سبکوزن ۱۶ اینچی از بارزترین ویژگیهای ظاهری این نسخه بهحساب میآمدند. در داخل نیز صندلیهای جلو با پشتسریهای کامل، کمربندهای ایمنی قرمز و فرمان با پوشش چرمی بر دلاوری زیاد این نسخه تأکید داشتند. دیگر نشان کلیدی این نسخه جدا از تولید ۶۰۰ دستگاهی، نوشتهی Sport Evolution 1990 در کنسول مرکزی بود. ۱۹۹۵: BMW M3 GT (E36)
دومین نسل از M3 قلبی آهنین با ۶ سیلندر را در سینهی خود جایداده بود. با گنجایش ۲۹۹۰ سیسی، تکنولوژی چهار سوپاپ و میل بادامک VANOS، پیشرانه نیروی چشمگیر ۲۸۶ اسب بخاری را تولید میکرد که باعث ایجاد شتاب صفرتا صد ۵.۹ ثانیهای میشد. در سال ۱۹۹۵ بخش M نسخهی خاص M3 GT را با تولید محدود ۳۵۰ دستگاهی وارد بازار نمود. قدرت خروجی به ۲۹۵ اسب بخار افزایشیافته و پیشرانه در برخی جزئیات تغییریافته بود. درهای خودرو از آلومینیوم ساختهشده و در داخل کابین نیز چرم ناپا به چشم میخورد. بهعنوان حس ختام کار نیز این نسخه تنها در دو رنگ عرضه میشد، یکی سبز مسابقهای و دیگری نقرهای.
بامو در اواسط سال ۲۰۰۳ و باعرضهی M3 CSL دوباره به فکر ارائهی نسخههای تولید محدود افتاد. افزودن پسوند CSL به مدل افسانهای ۳.۰ CSL سال ۱۹۷۰ اشاره داشت. در این مدل نیز کاهش وزن از اولویتهای بامو بود. کنسول مرکزی، تریم دربها و آینهی عقب از پلاستیک تقویتشده فیبر کربنی (CFRP) ساختهشده بودند و پنجرهی عقب شیشهی نازکتری داشت. در کل با انجام این تغییرات ۱۶۴ کیلوگرم از وزن خودرو کم شده و ترازو عدد ۱۳۸۴ کیلوگرم را برای وزن کلی نشان میداد.
نیروبخش M3 CSL پیشرانهای ۶ سیلندر و خطی با حجم ۳۲۴۶ سیسی بود که توانایی تولید ۳۶۰ اسب بخار را داشت. انجام اصلاحات روی ورودیهای هوا و بهمنظور خنکسازی این پیشرانه ضروری بود که این امر به خلق دهانهای بزرگ در قسمت جلو گردید. در بخش نمای ظاهری نیز M3 CSL با سقف فیبر کربنی و رینگهای مخصوص ۱۹ اینچی M با لاستیکهای اسپورت کاپ میشلین متمایزتر از M3 معمولی بود.
با ورود به کابین، صندلیهای جلو و عقب با ترکیب Amaretta/cloth فوراً چشمها را میربایند. درها از قطعات فیبر کربنی سود میبرند و غربیلک فرمان نیز پوششی از جنس آلکانترا داشته و کنسول مرکزی حالا ساختار سبکتر و جمعوجور تری دارد. دیگر ویژگی متمایز غربیلک فرمان وجود دکمهی “M” برای فعال کردن حالت پیست است. این حالت باعث تطبیق پاسخهای فرمان و پارامترهای کنترل پایداری دینامیک میشود تا رانندگی اسپورت تری را ایجاد کند. سیستم کنترل لانچ اصلاحشده این اجازه را به M3 CSL میدهد تا شتاب صفرتا صد ۴.۸ ثانیهای داشته باشد و در ۱۶.۷ ثانیه بهسرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. شاسی M3 CSL نیز اصلاحشده بود که نتیجهی این تغییر در تستهای مستقل قابلمشاهده بود. درواقع M3 CSL در کلاس خود دارای سریعترین زمان یک دور نوردشلایف بود (۷ دقیقه و ۵۰ ثانیه).
در سال ۲۰۱۰ بخش M جانشین مستقیم M3 CSL را معرفی کرد. همانند سلف خود، این مدل طراحیشده بود تا بالاترین پرفورمنس را ارائه دهد. ساختار سبکوزن بار دیگر نقش اساسی را بازی میکرد و با وزن ۱۵۲۹ کیلوگرمی،M3 GTS حدود ۱۲۵ کیلوگرم سبکتر از M3 عادی نشان میداد. با ایجاد تغییراتی در سیلندرها، حجم پیشرانهی ۸ سیلندر از ۴ به ۴.۴ لیتر افزایشیافته بود که و قدرت آن نیز با افزایشی ۳۰ اسب بخاری به ۴۵۰ اسب بخار رسیده بود.
M3 GTS بهصورت استاندارد دارای میلههای محافظ در بخش عقبی بود و این بخش میتوانست بصورت آپشن به قفسی آهنی و محافظ ارتقا یابد.
تواناییهای مسابقهای خودرو با بهبودهای آئرودینامیکی افزایشیافته بود. اسپویلر جلو با اسپلیتر فیبر کربنی و بال عقب فیبر کربنی ترکیبی عالی تشکیل داده بودند که باعث افزایش چسبندگی و افزایش سرعت در پیچها میشدند.
بخش M این نسخه را اکثراً بهصورت دستساز و با مشخصات سفارشی خریدار تولید میکرد.
این نسخه با تولید ۶۷ دستگاهی خود بیشازپیش انحصاری نشان میدهد.M3 CRT تکنولوژی M3 GTS را با بدنهی ۴ درب M3 سدان ترکیب کرده است.CRT همچنین کاپوتی فیبر کربنی و اسپلیتری ظریف در زیر سپر دارد. با وزن خالص ۱۵۷۹ کیلوگرمی،M3 CRT حدود ۴۵ کیلوگرم سبکتر از برادر عادی خود است.
در سال ۲۰۱۶، شرکت M باعرضهی M4 GTS روح تازهای در کالبد نسخههای مخصوص بامو دمید. خودروی جدید مفهوم مدلهای M3/M4 را بهصورت رادیکال درک نموده و ژنهای اسپورت این دو مدل را برای خلق آیندهای زیبا به ارث برده است. با خروجی بسیار زیاد، هندلینگ تیز و پرفورمنس شکستناپذیر، این خودرو رادیکالترین و قدرتمندترین M4 خواهد بود.
M4 GTS تنها بهمنظور بزرگداشت ۳۰ سال موفقیت نسخههای خاص عرضه نشده بلکه یک صدمین سالگرد برند BMW را نیز یادآوری میکند.
منبع: bmwblog
Parvaz
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵M4 GTS یه چیز دیگس… خیلی خاصه… هم بیرون و هم داخلش تداعی کننده این هستش که باید کمربندتو محکم ببندی و با صدای نعره شیرین موتور وارد پیست بشی… من GTS داشتم شبا هم توش میخوابیدم ??
نوید جهرمی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵E46 رو خیلی خوشم میومد. فقط ی بار تو خواب نسیبم شد روندمش.هنوزم یادم نمیره :)
بهت حق میدم اگه داشتی توی ماشین میخوابیدی چون منم همین جورم. :)
Iman mclaren p1
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵عالیه تو این که شکی نیست…
ولی به نظرم اون باله عقب به M4 اصلا نمیاد…
بدون اون خیلی قشنگ تره
بهنام طیبی
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵BMW M4 خیلی خوبه
احمد باقری
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵مدلهای خشنی بودن.
sina
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵همشون تو دوره خودشون اسطوره بودن و هنوزم هستن
MohammadreZa
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵M3 موفقیت بی چونو چرا از ابتدا تا کنون
حبیب
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵m3 محبوب ترین سری bmw ندیدم کسی ماشین باز باشه عاشق سری 3 نباشه
mohsen
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵الان یه عده میان میگن کره ای اله امریکایی عشقه ژاپنی چی چیه
یه چیز بیار فاز اینارو بده
خدایی فازشون مرده رو از قبر میکشه بیرون
لامصب 2003 تولید شده ادم میبینه میخ میشه
USA & JAPAN
۹ اردیبهشت ۱۳۹۵فقط E46
ممد پوکر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵رویا ی دریفت کردن با M3 تو خواب هم واسم دلپذیره
پارسا حسن پور
۲۴ شهریور ۱۳۹۸یادش بخیر توی سری بازی های نیدفور اسپید هم حضور داشت اما با مدل BMW M3 GTR…هیچوقت متوجه نشدم که نسخه GTR این ماشین چه فرقی با بقیه نسخه های M3 داشت…اما فقط این رو میدونم که هیچ کدوم از بقیه مدلهای BMW،به گرد پای M3 نمیرسن…واقعا که اسطوره بود و هنوز هم هست????