بی ام و

به بهانه معرفی نسل جدید: تاریخچه کوتاه ب‌ام‌و سری 8

با معرفی رسمی ب‌ام‌و سری ۸ در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، طرفداران این برند اسطوره‌ای کاملاً هیجان‌زده شدند؛ اما پیش از آنکه با این خودروی کاملاً زیبا همراه شویم بهتر است نگاهی به تاریخچه کوتاه سری ۸ داشته باشیم تا اهمیت نسل جدید این خودرو برای باواریایی ها را بدانیم.

ب‌ام‌و سری 8
نسل اول ب‌ام‌و سری ۸ که داخل کمپانی با کد E31 شناخته می‌شود اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۸۹ معرفی شد. این خودرو دومین محصول پس از جنگ ب‌ام‌و با پیشرانه ۱۲ سیلندر محسوب می‌شد. بنا به بیانیه رسانه‌ای ب‌ام‌و در آن زمان، سری ۸ یک چالش برای بهترین کوپه‌های اسپورت جهان محسوب می‌شد و دارای طراحی ظریف و خلاقیت‌ها و نوآوری‌های استثنایی بود.

ب‌ام‌و سری 8
ب‌ام‌و پس از معرفی سری ۸ جدید در ۵ روز اول ۵ هزار سفارش دریافت کرد و تا تابستان سال ۱۹۹۰ تمامی مدل‌های این خودرو پیش‌فروش شده بودند. برای چنین خودروی گران‌قیمتی، این عملکردی باورنکردنی محسوب می‌شد.

ب‌ام‌و سری 8
زمانی که ب‌ام‌و سری ۸ برای اولین بار معرفی شد فنی‌ترین و پیشرفته‌ترین خودروی تاریخ این برند لقب گرفت. سری ۸ دارای تکنولوژی‌هایی همچون فرمان هیدرولیک حساس به سرعت، سیستم کنترل پایداری پیشرفته و دو کامپیوتر برای کنترل تمامی عملکردهای الکترونیکی خودرو بود. این خودرو در سال ۱۹۸۹ بیش از آنکه یک ب‌ام‌و باشد بیشتر شبیه یک شاهین هزاره جدید بود. ب‌ام‌و همچنین تلاش زیادی برای ساخت بدنه‌ای با شکل پیشرفته انجام داد و از فرم‌های آئرودینامیک به منظور دست‌یابی به ضریب درگ ۰.۲۹ استفاده کرد.

ب‌ام‌و سری 8
کابین این خودرو نیز لوکس‌ترین کابین محصولات ب‌ام‌و در آن زمان بود. بخش داخلی نسل اول سری ۸ پر بود از چرم و متریال لوکس و مرغوب. اگرچه کابین این خودرو شیک‌ترین کابین آن سال‌ها نبود اما واقعاً دوست‌داشتنی و به‌طور باورنکردنی‌ای خوش‌ساخت نشان می‌دهد. البته شاید میزان اشرافیت آن به اندازه قیمتش نبود.

ب‌ام‌و سری 8
و البته نقطه‌ضعف این خودرو کابین طراحی و کیفیت نبود بلکه قیمت بالایش بود. سری ۸ بسیار گران‌بها بوده و به خاطر کامپیوترهای زیاد و سیستم‌های الکترونیکی برخی مشکلات مربوط به قابلیت اطمینان را نیز نشان می‌داد. سری ۸ همچنین فاقد آن هندلینگی بود که مشتریان از یک ب‌ام‌و ناب انتظار داشتند؛ بنابراین اگرچه سری ۸ از نظر فنی فوق‌العاده احساس‌برانگیز بود اما از نظر فروش به اهداف مدیران دست نیافت.

ب‌ام‌و سری 8
اما آن سال‌ها دیگر گذشته و سری ۸ به خاطر ظاهر برجسته، پیشرانه ۱۲ سیلندر و ذات لوکس خود جایگاه ویژه‌ای در بین طرفداران یافته است.

تمامی این خصوصیات به نحو احسن در نسل جدید سری ۸ نیز دیده می‌شود. این خودرو دارای شاسی جدید و قطعات فیبر کربنی و بهترین پیشرانه‌ها و سیستم تعلیق روز ب‌ام‌و بوده و از نظر فنی پیشرفت‌های چشمگیری برای این برند به همراه خواهد داشت؛ اما آیا نسل جدید سری ۸ می‌تواند از نظر فروش در دنیای واقعی خوش بدرخشد؟ زمان این موضوع را ثابت خواهد کرد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    شاید اگر bmw بعد از مدل ۱۲سیلندر ، مدل ۸ سیلندر و بدون ان همه کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی را میساخت ، فروش بیشتری میکرد و هندلینگ بهتری داشت!
    (چون موتور سبک تر بود ، هندلینگ و توازن وزن بهتر میشد)
    البته موتور ضعیف تر و قیمت ارزانتر هم از ویژگی های مدل ۸ سیلندر میشد!

    1. فورد

      ۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (892 ديدگاه)

      اما 12 سیلندر خوراک کلکسیونر هاست و باعث میشه خاص تر بشه اون برچسب D روی صندوق کسی میدونه برای چیه?

      1. احمد

        ۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (36 ديدگاه)

        اول deutschland یعنی آلمان

    2. Fk

      ۱ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (232 ديدگاه)

      اون زمان هم هشت سیلندر داشت هم دوازده
      ۸۴۰
      ۸۵۰

      1. حسین

        ۱ تیر ۱۳۹۷
        سوابق: (3001 ديدگاه)

        ممنون ، پس احتمالا هشت سیلندرش هم همان تجهیزات الکترونیکی گران را داشته؟

  2. shirko

    ۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    واقعا رویایی

  3. پرهام

    ۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (200 ديدگاه)

    یکی از زیباترینای تاریخه فقط عکس نمای بقل رو ببینید که چقدر ایرودینامیکه و خوش ساخت.

  4. 917

    ۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (311 ديدگاه)

    پس یه چیزی بوده مثل i8 که انگار از آینده اومده

  5. Khosrow

    ۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    زیباترین — ب ام و — تاریخ / تکرار نشدنی / به طرز باور نکردنی زیباست / به این میگن ماشین نه ای 8 ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا