این روزها تب استفاده از خودروهاى لوکس به قدرى فزونى یافته که برخلاف گذشته تنها محدود به قشرخاصى از افراد مانند سیاستمداران، هنرپیشهها، ورزشکاران و … نیست بلکه حتى افراد جوان و کم سن و سالى را نیز مىتوان یافت که سوار بر یکى از این خودروهاى لوکس و مجهز هستند. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است، هنگامى که شتاب اولیه خودروى لوکس شما در حدود پنج ثانیه و توانایى دست یابى به سرعتهاى فراتر از ۲۵۰ کیلومتر برساعت را به راحتى داشته باشد، همه امکانات یک هتل پنج ستاره را بصورت خلاصه شده در یک خودرو خواهید داشت!
خودروهاى لوکس فراوانى را مى توان در بازار یافت که تقریبا از مشخصههاى مشترک در هر سدان لوکسى برخوردارند ولى همواره اسطورههاى این سگمنت هستند که برترىهاى خود را به رخ رقباى جدید و حتى با سابقه این رده مى کشند.
در این آزمایش سه دستگاه از بهترین هاى این سگمنت یعنی بامو 750Li ، آئودی A8L و جگوار XJL در مقابل هم قرار گرفتهاند تا نقاط قوت و ضعف هر یک بهتر مشخص شود. هر سه خودروى اروپایى موردنظر داراى حداکثر فاصله بین دو محور (که با حرف L در نام خودروها نیز مشخص شده)، پیشرانههاى قدرتمند هشت سیلندر خورجینى و همچنین حداکثر قیمت تقریبا برابر با ۹۰,۰۰۰ دلاری هستند.
آئودی A8L و جگوار XJL از سازه تمام آلومینیومى بهره مى گیرند تا بامو 750Li با بدنه فولادى خود در این قسمت یکهتاز باشد. مجموع میزان فروش هرسه خودروى این آزمایش در سال گذشته میلادى رقمى برابر با ۸۰۵۲ دستگاه بود که لقب پرفروشترین این جمع با ۱۲,۲۵۳ دستگاه نیز در اختیار بامو سرى۷ است؛ بامو با اختلاف تقریبا سه برابری جگوار XJ و نزدیک به هشت برابرى، آئودى A8 را در پس خود مىبیند.
به طور حتم غایب بزرگ این گردهمایى مرسدس بنز S-class است. مرسدس در تلاش است تا به زودى نسل جدید کلاس لوکس خود را به عنوان مدل ۲۰۱۲ در سال جارى به بازار عرضه کند ولى تا زمان برگزارى این آزمایش مقدمات لازم براى در اختیار داشتن یکى از بهترین و پرفروش ترین هاى این سگمنت مهیا نشد تا سه خودروى دیگر نفس راحتى بکشند!
**** مدال برنز برای مقام سوم : بامو 750Li ؛ مدل ۲۰۱۲ ****
بیشتر افرادى که سوار بر این خودرو شدهاند داستان تقریبا یکسانى را در هنگام رانندگى در بزرگ راه ها و جاده هاى کم ترافیک بیان مى کنند؛ ۷۵۰ برخلاف جثه بیش از دو تنى خود، براى رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت به زمانى برابر با ۵,۳ ثانیه نیاز دارد که در واقع کندترین عضو گروه لقب مى گیرد.
با اینکه بامو ۷۵۰ ، پسوند Li را با خود یدک مى کشد ولی با طولى برابر با 6257mm کوتاهترین عضو گروه است. اما مهندسى خوب آن باعث شده تا بیشترین فاصله بین دو محور به نام 750Li ثبت شود.
پیشرانه قدرتمند ۴,۴ لیترى V8 این خودرو به لطف دو توربوشارژر توانایى تولید حداکثر قدرتى برابر با ۴۰۰ اسببخار دارد. 750Li پرمصرف ترین عضو گروه نیز به حساب مى آید به طوریکه ۱۶.۸ لیتر در سیکل شهری و ۱۱.۲ لیتر در بزرگراه میسوزاند.
این سدان لوکس براى رویارویى با رقباى قدر خود در این گروه، از ۱۰,۰۰۰ دلار تجهیزات سفارشى نیز بهره مىگیرد. این تجهیزات شامل پکیج رانندگى اسپرت به قیمت ۳,۷۵۰ دلار، پوشش چرم ناپا و تزیینات چوبى مات در کابین بعلاوه سیستم ردیاب ماهوارهاى با درگاه USB و اتصال iPod به قیمت ۱,۸۰۰ دلار و سیستم نمایش اطلاعات بر روى شیشه جلو و رینگ هاى ۱۹ اینچى که هر کدام به قیمت ۱,۳۰۰ دلار است.
سیستم نمایش اطلاعات ضرورى بر روى شیشه جلو از عملکرد بسیار جذابى برخوردار است و در عین حال سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط که به صورت استاندارد بر روى خودرو نصب شده با دقت بسیار زیادى وظیفه خود در آگاه ساختن راننده هنگام انحراف وسیله نقلیه را انجام مى دهد.
در کنار اهرم تعویض دنده، یک شاسى تعبیه شده تا به کمک آن راننده بتواند وضعیت کلى خودرو شامل سیستم تعلیق، میزان حساسیت پدال گاز و سرعت تعویض دنده را بصورت دلخواه از حالت کاملا نرم براى یک رانندگى آرام شهرى تا حالت Sport+ تغییر دهد.
صندلىها به صورت برقى و مجزا در چندین زاویه مختلف تنظیم مىشوند و میزان جاى پا به لطف فاصله زیاد بین دو محور واقعا منحصر به فرد به نظر مى رسد ولى با توجه به همه این مزایا چرا 750Li در رده سوم این گروه قرار گرفته است؟!
نکتهاى که شاید بیشترین تاثیر را در این امر داشته این است که اصولا هر بامو به گونهاى ساخته مىشود که بهترین دینامیک رانندگى را در کلاس خود داشته باشد. سرى۳ و به خصوص نسل جدید سرى۵ بامو، همه نیازهاى یک رانندگى اسپرت و لوکس را فراهم میکنند؛ در کنار این مسائل عدم توجه کمپانى به متمایز ساختن سرى۷ از مدلهاى کوچکتر و و ارزانتر خود باعث شده تا این ذهنیت ایجاد شود که یک سرى۵ کمى کشیده تر و البته با قیمتى به مراتب گزاف تر در اختیار دارید!
**** مدال نقره برای مقام دوم : جگوار XJL ؛ مدل ۲۰۱۲ ****
جگوار نیز براى عقب نماندن از رقباى خود در این کلاس مجبور به تغییر کلى طراحى مدل لوکس خود شد. نسل جدید جگوار XJL با پیشرانه پنج لیتری V8 خود و به لطف سیستم سوپرشارژر توانایى تولید حداکثر قدرتى برابر با ۴۷۰ اسببخار را دارد تا برترى بلامنازع خود را در این بخش به رقباى آلمانى خود دیکته کند. البته برچسب قیمت ۹۲ هزار دلارى آن شاید به مذاق برخى خوش نیاید!
جگوار در طراحى و ساخت XJL جدید به گونهاى عمل کرده که گویى با یک موشک زمین به زمین مافوق صوت روبرو هستیم! طراحى هیجان انگیز و اسپرت و در عین حال کاملا متفاوت نسبت به نسلهاى پیشین، بهره گیرى از بهترین مواد در داخل کابین، سیستم تعلیق و فرمان بسیار عالى و در نهایت پیشرانه قدرتمند، به طور حتم امتیاز بسیار بالایى را براى این ساخته انگلیسى جمع آورى کرده است.
طبیعتا مهم ترین عاملى که میزان لوکس بودن یک خودرو را تعریف مى کند کیفیت ساخت کابین و تجهیزات به کار رفته در آن محسوب مىشود. این پارامتر در دو خودروى آلمانى گروه یعنى ب ام و و آئودى به صورت کاملا منسجم و کلاسیک همانند گذشته شکل گرفته و به راحتى مىتوان گستره وسیع تزیینات چوبى و کرومى را در آنها مشاهده کرد اما در جگوار این موضوع کمى متفاوت است که البته به راحتى و در همان نگاه اول وجه تمایز خود را با دو رقیب دیگر به معرض نمایش مى گذارد.
فرمان گرم شونده در کنار صندلى هاى جلو که مجهز به سیستم گرم کننده و خنک شونده به صورت استاندارد هستند نیز راحتى بیشترى را براى سرنشینان به ارمغان میآورند. سرنشینان ردیف عقب همانند دو خودروى دیگر از فضاى وسیعى برخوردارند و سیستم تهویه مطبوع چند منطقهاى بهترین شرایط را به طور مجزا براى هر یک از سرنشینان فراهم مى کند.
تنها نکته منفى در جگوار پرده شیشه هاى جانبى عقب است که – برخلاف بامو و آئودى – به صورت دستى عمل مى کند. ضمن اینکه فضاى بالاى سر آن چنان که باید به نظر نمیرسد. نشان دهنده هاى پشت فرمان نیز با اینکه از ظاهرى بسیار زیبا برخوردارند ولى به واسطه ابعاد کوچک نوشته ها خوانایى مشهودى را در اختیار راننده قرار نمیدهند.
اما در بخش قواى محرکه به طور حتم فاتح مطلق این پیکار، جگوار خواهد بود، پیشرانه پنج لیترى سوپرشارژر آن میتواند شتاب اولیه ۴,۴ ثانیهای براى رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت از حال سکون براى آن حاصل کند. البته جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک جگوار اگر همانند دو خودروى آلمانى گروه سریع و بدون مکث وظیفه خود را انجام مى داد شاید این زمان کمتر نیز مى شد!
**** و مدال طلا برای آئودی A8L ؛ مدل ۲۰۱۲ ****
آئودى را باید یکى از موفقترین خودروسازان در حال رشد جهان قلمداد کرد. ساختههاى بىعیب و نقص این شرکت در همه سگمنتها حتى خودروهاى موفق و محبوبى چون بامو را نیز دچار چالش میکند.
آئودی A8L آخرین تغییر چهره را سال میلادی گذشته به خود دید. این خودرو با سیستم چهارچرخ محرک آئودى، عنوان طویلترین خودروى گروه را در اختیار دارد که البته پیشرانه هشت سیلندر ۴.۲ لیترى آن با قدرتى برابر با ۳۷۲ اسببخار ضعیفترین در میان این سه خودرو به شمارمى آید.
آئودى در عین حال با قیمت پایه ۸۴,۸۷۵ دلارى ارزان ترین عضو گروه نیز است که البته سیستم انتخاب حالت حرکت آئودى به ارزش ۲,۳۰۰ دلار و رینگ هاى ۲۰ اینچى با تایرهاى چهار فصل به قیمت ۱,۲۰۰ دلار محدوده قیمتى آن را تا بیش از ۸۸ هزار دلار افزایش دادهاند.
با نگاهى به مشخصات A8L ، شاید این خودرو چندان هیجان انگیز به نظر نیاید ضمن اینکه تجهیزات سفارشى آن به مراتب کمتر از دو خودروى دیگر است. با این وجود طراحى داخلى کابین آن بهتر از بامو شکل گرفته و میزان راحتى صندلىها در هر دو ردیف همانند بامو جزء بهترین هاى این کلاس است.
پیشرانه ۳۷۲ اسب بخارى این خودرو با اینکه بى صداترین عضو گروه بود ولى براى دستیابى به شتاب اولیه صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت سریعتر از بامو عمل کرده و در ۵,۱ ثانیه او را مغلوب نمود.
در مجموع با اینکه آئودى از فروش چندان قابل توجهى در ایالات متحده بر خوردار نیست ولى ارزش واقعى این خودرو ظاهرا بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام کاغذی است و گرنه مقام اول این تست را به این راحتیها نمیگرفت!
محمود
۲۴ بهمن ۱۳۹۰با تشکر و سپاس فراوان از گروه پدال واقعا متن جذاب و فوق العاده ی بود.
به نظر من بی ام و 750li از همشون بهتره چون طراحی و دینامیک رانندگیش عالیه.
رهام
۲۶ بهمن ۱۳۹۰من تازه با این سایت آشنا شدم
مطاب جلبی دارید
مرسی
عبداله
۲۹ بهمن ۱۳۹۰با تشکر مطالب جالبی رو مطرح کردید واقعأ قابل مقایسه با خودروهای تولید داخل نیستند
mory
۳ آبان ۱۳۹۱حرفت مثله این میمونه که اگه ساعت 12 ظهر باشه
بگی روزه ها
ابی
۲۳ اسفند ۱۳۹۰من جگوار رو بیشتر می پسندم
انصافا طراحی شیکی داره
بنظرم بی ام و ظاهره نسبتا تکراری داره
مهزیار
۵ اردیبهشت ۱۳۹۱یه مجله بررسی میکنه سری 7 اول میشه.. یکی بررسی میکنه جاگوار اول میشه.. یکی دیگه آئودی اول میشه… آدم تکلیف خودشو نمیدونه.. البته من که به بنز اعتقاد دارم
علي
۳ دی ۱۳۹۱تکلیف معلومه برادر ! ما همون پرایدو میخریم . گاو و گوسفندامونم بفروشیم میریم سراغ لیفان
آرش
۱۶ مهر ۱۳۹۱همون آئودی اول برزاندش
بیخود بی ام و بی ام و نکنید بابا
عماد
۷ بهمن ۱۳۹۱به نطرم BMW & Jaguar بیشتر حقشون بود اول شن
m
۵ آذر ۱۳۹۲سلام
مرسی از مقایسه تون.
ولی کو این همه پول واسه این ماشینا؟
ما یه مزدا 3 میبینیم تا 3 روز ذوق مرگ میشیم!
اینا واسه مایه دار های گردن کلفت هست نه واسه ما فقیر فقرا!
علی افدیده
۱۵ بهمن ۱۳۹۲واقعا حق آئودی بود که اول بشه مثل اینکه ساخته غولی مثل وولکس واگنه ها
reza
۹ شهریور ۱۳۹۴سلام
آئودی واقعا محشره پسر عموم یه 6 سیلندر شو گرفته عالیه با پلاک اروند 450 تا پاش اب خورد ولی حرف نداره
فقط انگلستان
۱۸ اسفند ۱۳۹۴شتاب-قدرت موتور-کیفیت-امکانات-فضای پای جگوار بیشتر بود ولی ائودی اول شد