بی ام و

تمایز طراحی نسل جدید ب‌ام‌و سری 3 با سری 5

این روزها بیماری شباهت در صنعت خودروسازی فراگیر شده است؛ یعنی خودروهای یک شرکت همگی از طراحی یکسان اما با اندازه‌های مختلف استفاده می‌کنند. واضح‌ترین مثال برای این موضوع، طراحی سدان‌های C کلاس، E کلاس و S کلاس مرسدس بنز است. همین کار را آئودی هم با شدت کمتری انجام داده است. ولی حالا که نسل جدید ب‌ام‌و سری ۳ معرفی شده است می‌توان با اطمینان گفت که شبیه به سری ۵ یا سری ۷ نیست. این یک امر اتفاقی نیست بلکه ب‌ام‌و نسل جدید سری ۳ را به‌گونه‌ای طراحی کرده که شخصیت مستقل خود را داشته باشد و عناصری را از دیگر محصولاتش قرض نگرفته است.

مدیر تولید سری ۳ آقای «استفان هورن» در مصاحبهٔ اخیر خود با نشریهٔ استرالیایی موتورینگ گفته است که به خاطر انتقادات وارد شده به نسل قبلی مجبور به ارائهٔ طراحی منحصربه‌فردی برای نسل جدید سری ۳ شده‌اند.

وی دراین‌باره گفته است:

به طراحی نسل‌های گذشتهٔ سری ۳ انتقاداتی وارده شده بود مثل نمای عقبی نسل قبلی سری ۳ و سری ۵ که کاملاً شبیه به هم به نظر می‌رسیدند. به همین دلیل ما گفتیم نسل جدید این خودرو از هر زاویه‌ای باید با نسل قبلی خود و همین‌طور سری ۵ متفاوت باشد. این نسل از سری ۳ همچنین باید به‌عنوان یک سدان اسپرت قابل‌تشخیص باشد. تحقیقات بازار نشان داده است که بسیاری از مردم با دیدن نسل قبلی سری ۳ تصور می‌کردند آن یک سری ۵ است

آقای هورن در ادامه اضافه کرده است:

هدف کلی ما این بود که سری ۳ جدید تا جای ممکن جمع‌وجور باشد اما هیئت‌مدیرهٔ ب‌ام‌و خواهان بزرگ‌تر شدن آن بود. ما بر سر هر میلی‌متر افزایش در ابعاد سری ۳ واقعاً جنگیدیم. ما خواهان یک سدان اسپرت واقعی بودیم نه یک سری ۵ کوچک و برای داشتن یک سدان اسپرت نباید خودرو بزرگ و کشیده باشد

درهرحال مهم نیست که چگونه این دعوا به پایان رسید بلکه موضوعی که اهمیت دارد این است که سری ۳ باید هویت خود را داشته و واقعاً از دیگر محصولات ب‌ام‌و متفاوت باشد. به نظر می‌رسد طراحان باواریایی‌ها در تحقق این اصل مهم موفق بوده‌اند زیرا در حال حاضر هیچ‌کس سری ۳ جدید را با برادر بزرگ‌ترش اشتباه نمی‌گیرد و این چیزی است که امروزه در صنعت خودروسازی کمتر دیده می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. m4

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (293 ديدگاه)

    طراحی خط های بدنه فوق العادست !!!
    کاش اصالت چراغ عقب حفظ میشد

  2. یانکی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    چرا خم هافمیستر رو خراب کردن.اصلن در حد سری 5 نیست آخه اون چراغ جلوهاش با اون برش به سبک چینیها چی میگه.چرا از سری8 الهام نگرفتن.کلاً سری8 سری5 سری2نازن بقیه مالی نیستن

  3. sina

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    5 قشنگتره بنظرم

  4. مهدی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    خیلی دلبری میکنن هردوشون.سری۵این نسل یه افسانه است.بهترین کیفیت.بهترین مهندسی.سواریش هم که ازهمه رقبا راحتره باوجود پرفومنس بهتر.همین دیروز هم یه رقابت جدید داشت باآئودیA6 جدیدو همینطور ولووs90که سری۵ اول شد وa6دوم و ولووهم سوم.مجله اتو اکسپرس

  5. مهدی

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    دوستانیکه درمورد چراغ عقب ایراد میگیرن ومیگن اصالت نداره مگه سری۸وz4 وx4رو ندیدن که همینطوره چراغ هاشون ودرآینده باقی کلاس ها به این سمت طراحیشون میره.

    1. Trx (taimaz)

      ۱۶ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (320 ديدگاه)

      باهات موافقم اگر با طراحان با این دیدگاه پیش میرفتن ماشین های صد سال پیش و الان اینقدر تفاوت نداشتند.
      در این تغییر طراحی هیچ کس منکر خصوصیات اسپرت تهاجمی و زیبای سری ۳ نسل جدید نیست، همه فقط بخاطر اینکه شبیه به نسل جدید نیست ازش شکایت میکنند.
      همانطور که زمانی که E39 متولد شد از نظر چراغ هیچ وراثتی از نسل قبلش نداشت ولی به یکی از به یاد موندنی ترین طراحی های بی ام و در خاطره ها باقی موند.

  6. AMANTE

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    تا جایی که من دیدم و می بینم بی ام و طراحی هاش دو به دو به هم شباهت هایی دارن مثل سری 4 با سری 3 که البته سری 4 مدل کوپه سری 3 بود.
    شباهت سری 5 به سری 7، شباهت X3 به X4 یا شباهت X5 به X7 که قراره به زودی معرفی بشه.
    و این رو هم بگم که میدونم بعضی ها که گفتم از اون یکی زود تر معرفی شدن، کلی مثال زدم.

  7. دانیال

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (134 ديدگاه)

    واقعا طراحی سری 3 ی سرو گردن از 5 بالاتره خیلی خوشگله(هرچند من خودم طرفدار سری 5 هستم)
    چراغ عقب اش خیلی خیلی خوب شده و خیلی از سری 5 بهتره. نمای جانبی هم که عالیه.

  8. امیر

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    هرچی تو ایکس ۳و۴ طراحی بدو ضعیفه تو خودروهای سواری طراحی بی ام و حرف نداره فقط سری ۵ یکم محافظه کارانه طراحی شده

  9. shirko

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    واقعا ب ام و گل کاشته با این طراحی های اخیرش

  10. mahdy

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    وای خدای من همش فکر میکردم سری پنج دیگه زیادی اسپرت شده ولی حالا که اونو کنار یه اسپرت واقعی میبینم میفهمم که سری پنج با اینن که از لحاظ پرفورمنس خیلی از اسپرت هارو له یکنه اما همچنان به سگمنت خودش وفا داره
    واقعا ازتون متشکرم آقای دهقان

  11. Alireza

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (757 ديدگاه)

    اولا سری پنج نسل قبل طراحیش اسپرت بود این سری جدیده لوکسه دوما طراحی قسمت پرژکتور و مه شکنای این سری سه یه جوریه و سوم که چراغ عقبشو خراب کرده چهارمم اینکه طراحیش در کل خوبه اما این چند وقت اخیر بی ام و طراحی ماندگاری بیرون نداده

  12. Mohammad

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    نظر شخصی هست ناراحت نشید به نظرم فرق بین این ها مثل فرق بین دنا و دنا پلاس هست ??

  13. رامتین

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    نظر من اینه نمای عقب سری3 جذابتره و نباید کاری داشته باشیم که اصالتشو تغییر داده. چون ممکنه تا 10 سال همین طرح را گسترش بده. اونموقع این طرح، با اصالت شناخته میشه! اما در طرح جلو، مه شکنها در سری5 فرمش قشنگتر اما خطوط بدنه سری3 بهتره . در کل سری3 جذابتره.

  14. Khosrow

    ۱۶ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    اقای هورن راست میگه / دیگه پشتش شبیه 5 نیست / کپی پیست ه لکسوس ه ..

  15. احمدرضا

    ۱۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (227 ديدگاه)

    به شدت دوستشون دارم سری 5 جدید از نزدیک محشره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا