بی ام و

تولید آخرین دستگاه از ب‌ام‌و i8

می‌دانستیم که این اتفاق رخ خواهد داد و به همین خاطر از بازنشستگی ب‌ام‌و i8 تعجب نکردیم. در واقع این خودروی اسپورت پلاگین هیبریدی قرار بود در ماه آوریل به پایان خط برسد اما مرگ آن به خاطر کرونا به تعویق افتاد. این شرکت در آن زمان مجبور شد کارخانه لایپزیک در آلمان را تعطیل کند و حالا که کارخانه دوباره به راه افتاده آخرین i8 خط تولید را ترک کرده است.

آخرین i8 تولیدی یک دستگاه رودستر با رنگ بدنه آبی پورتیمائو است که طبق شنیده‌ها شاید تنها i8 کارخانه‌ای با همین رنگ بدنه باشد. این خودروی الکتریکی شده حدود ۶ سال تولید شده و تعداد ۲۰۵۰۰ دستگاه از آن خط مونتاژ را ترک کرده‌اند. ۱۸ نمونه آخر این خودرو دارای وضعیت بسیار خاص و سفارشی‌ای بوده‌اند.

با اینکه ریشه‌های طراحی i8 به سال ۲۰۰۹ و کانسپت ویژن EfficientDynamics بازمی‌گردد اما طراحی آوانگارد آن هنوز هم نشانی از آینده را در خود دارد. اگرچه i8 از نظر تجاری به موفقیت بالایی دست نیافت اما باعث شد راه الکتریکی سازی محصولات ب‌ام‌و هموارتر شود. از سلول سرنشینان فیبر کربنی گرفته تا چراغ‌های جلوی لیزری، i8 بی‌شک یک خودروی پیشرفته و خاص بوده است.

با اینکه جایگزینی مستقیم برای این خودرو وجود ندارد اما دانشی که از تکنولوژی هیبریدی آن به دست آمد باعث می‌شود ب‌ام‌و برنامه‌های الکتریکی خود را به پیش ببرد. این خودروساز به دنبال تولید حداقل ۲۵ محصول الکتریکی شده طی چند سال آینده بوده و حداقل ۱۲ نمونه از آن‌ها فاقد پیشرانه‌های درون‌سوز خواهند بود. اولین مدل از این دسته iX3 بوده و مدل بعدی هم iNext است که در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. MASIHA

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (947 ديدگاه)

    خدا نگهدار ای بی صدای زیبا

  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    عمر چقدر زود میگذره
    انگار همین دیروز بود که مجله عصر نوین با چاپ عکس نمونه کانسپتش روی مجله همه را دیوانه کرد .

    هنگامی که فهمیدیم میخواد نمونه تولیدی بشه بیاد تو بازار ، باور کردنی نبود .

    اما هنگامی که اومد ایران ، دیگه سر از پا نمیشناختیم که مگه میشه چنین خودرویی پا به ایران بگذارد و گذاشت و میشه به جرئت گفت کانسپت‌ترین خودرویی بوده که به ایران وارد شده و با دیدنش همه سرها به سمتش میچرخد .

    این خودرو در تاریخ خودرویی bmw ماندگار شد و سنگ محکی شد برای ارائه خودروهای بیشتری از این مدل برای باقی شرکتها ‌.

  3. Nikzad

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (67 ديدگاه)

    بیشترین مدل i8 بعد از آلمان تو ایران هستش که فکر کنم حدود ۷۰_۸۰تا هستش به نظرم طراحی زیبایی داره مخصوصا از بالا ولی یکی از معایبش سوار و پیاده شدن سختش بود.

    1. Farzad

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      پایه‌های بلند و پهنی که از پلاستیک‌های تقویت شده فیبر کربن ساخته شده‌اند برای ورود به خودرو مشکل ایجاد میکنن، به خصوص به دلیل قرار گرفتن جعبه پدال در زیر فرمان که بنابراین صندلی راننده همیشه جلوتره . در کل عاشق طراحیشم انگار از آینده اومده ، واقعا حیف …

    2. Muty

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      از 20500 تا 80-70 تاش تو ایرانه !
      زیاده ؟
      بعید میدونم بعد آلمان تو ایران بیشترین باشه

  4. ماکان

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (788 ديدگاه)

    سلام. انشاالله که به اضافه سری ۵ از مدل های سری ۷ ، سری ۸ ،X6 ،X5 و X7 بی ام و هم برای هرکدام از آنها تا قبل از سال ۲۰۲۵ یک نسخه ی پلاگین هیبرید با قدرت حد اقل ۷۰۰ اسب بخار بسازند و به صورت انبوه تولید کنند. از تولید کنندگان بی ام و خواهشمندم که این کار را بکنند.با تشکّر.

  5. سورنا

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    خداییش چرا آخه ؟ ? مشکلش جی بود
    هیچوقت یادم نمیره داشتم میرفتم شمال از اول جاده میدون کرج یه دونه این بود یه دونه مازراتی باهم داشتن میرفتن افتادم پشتش حتی آروم میوفتم که رد نکنمش تا خود مرزن آباد پشتش بودم ? تو سد کرجم که وایساد دیگه روم نشد برم جلو فقد بغلش وایسادم حس خیلی باحالی داشت کنار مازراتی این بیشتر به چشم میومد

  6. M3csl

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (93 ديدگاه)

    خداحافظ همین حالا همین حالا که من تنهام
    خداحافظ به شرطی که بفهمی تر شدن چشمام
    خداحافظ کمی غمگین به یاد اون همه تردید
    به یاد آسمونی که منو از چشم تو می دید
    اگه گفتم خداحافظ نه اینکه رفتنت ساده ست
    نه اینکه میشه باور کرد دوباره آخر جاده ست
    خداحافظ واسه اینکه نبندی دل به رویاها
    بدونی بی تو و با تو همینه رسم این دنیا
    خداحافظ همین حالا……..

  7. meysam

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    ماشین عالییه
    ولی تو 6 سال 20500 تا تولید یعنی هزینه سربار

  8. SS

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (818 ديدگاه)

    آخرین دستگاه تولید شد و نمونه های 2015 صفر کیلومتر همچنان در نمایشگاه های تهران خاک میخورند!!

  9. فرهاد

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (138 ديدگاه)

    ایران خودرو پژوی دهه هشتاد رو با بوق و کرنا از رده خارج میکنه اونم فقط 405 رو پرشیا و غیره میمونن انگار بدنه ماشین الوده کننده است اونوقت بی ام و یک همچین الماسی رو از رده خارج میکنه فرق بین ذهنیت و واقعیت های تلخ رو از همین موارد باید سنجید و نمیدونم باید بزنیم به بی خیالی بخندیم یا گریه کنیم 40 سال برای جهش یک کشور مثل کره ، ترکیه ، چین و سنگاپور کافی بوده ما هنوز از پس یک خودرو مونتاژ درست برنیامدیم فقط ادعا داریم.

  10. Hadi

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    خیلی حیف شد…
    بش میگفتن سفینه فضایی…
    اون روزی که اولین بار که دیدمش رو هیچ وقت یادم نمیره…
    کاش بیمر جانشینش رو هر چه زود تر معرفی کنه…

  11. MjM

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (740 ديدگاه)

    واقعا حیفه
    اولین بار تو فیلم ماموریت غیر ممکن نشونش دادن تام کروز سوارش شد. و یه روز از خواب بیدار شدم گفتن 24 تا ازش(فکر کنم) وارد ایران شده ک واقعا یه اتفاق خوب و شانسی بود ک تونستیم تو ایران داشته باشیمش!

  12. آریا ماشین

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (661 ديدگاه)

    از زیبا ترین بی ام و های تاریخ که وقتی دیدمش از نزدیک برگی ازم نمونده بود
    حیفش

  13. Shayan

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (129 ديدگاه)

    عجب چیزیه. طراحیش از همه خودرو ها بهتره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا