بامو این روزها با معرفی نسل جدید کوپهٔ سری ۴ سروصدای زیادی به راه انداخته است زیرا در طراحی این ماشین دست به ساختارشکنی بزرگی زده و جلوپنجرهٔ کلیوی شکل معروف خود را با فرمی بسیار بزرگ و بحثبرانگیز در سری ۴ جدید طراحی کرده است. هرچند مدیر طراحی بامو کاملاً از این جلوپنجرهٔ بزرگ دفاع میکند اما این ساختارشکنی باواریاییها در طراحی جلوپنجره با انتقادات فراوانی مواجه شده است. در این مطلب ولی ما با این موضوع کاری نداریم و نمیخواهیم به زشت یا زیبا بودن این جلوپنجره بپردازیم بلکه قصد داریم مروری داشته باشیم بر تکامل این جلوپنجره از ابتدا تا به امروز. جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بامو را شاید بتوان اصلیترین عنصر طراحی محصولات این شرکت دانست تا جایی که تصور یک بامو بدون این جلوپنجرهٔ دوتایی دشوار است. در طول سالها این جلوپنجره بارها تغییر کرده و طی سالهای اخیر بزرگ و بزرگتر شده است که آخرین نمونهٔ آنرا در نسل جدید سری ۴ میبینیم؛ اما جلوپنجرهٔ دو کلیهای بامو از کجا به وجود آمده و چگونه تکامل پیدا کرده است؟ در ادامهٔ این مطلب به پاسخ این سؤالها میرسیم.
رادیاتور زاویهدار برای آئرودینامیک
پیشینهٔ جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بامو به سال ۱۹۳۳ بازمیگردد یعنی زمانی که مدل ۳۰۳ متولد شد. در این خودرو اما جلوپنجرهٔ کلیوی شکل چیزی بیشتر از یک توری جلو رادیاتور که به دو قسمت عمودی بلند تقسیم شده، نبود. طراح بامو «فریتز فیلدر» از این طرح دوتایی جلوپنجره بهعنوان راهی برای بهبود آئرودینامیک ۳۰۳ استفاده کرده بود. این تصمیم او افسانهای را آغاز کرد که همچنان در ساختههای بامو دیده میشود. با گذشت زمان، این جلوپنجرهٔ نمادین از لحاظ ارتفاع، عرض، شکل و موقعیت تغییر کرده اما کسانی که آنرا میبینند با یک نگاه میفهمند که این یک بامو است.
بامو ۳۲۸، خودرویی که با پیست شناخته میشد
۳۲۸ به خاطر موفقیت در مسابقات، ازجملهٔ اولین خودروهایی بود که برای اولین بار بامو و جلوپنجرهٔ آنرا در اروپا مشهور کرد. این سبک طراحی در مدل لوکس ۳۲۷ مشهورتر شد و تا دههٔ ۴۰ تقریباً دستنخورده باقی ماند.
پس از جنگ جهانی دوم، مدلهای ۵۰۱ و ۵۰۲ به بازار آمدند که در آنها جلوپنجرهٔ کلیوی شکل با چند تغییر بازطراحی شده بود؛ اما تغییرات اصلی زمانی شروع شد که زمانی که ارتفاع جلوپنجره در مدل ۵۰۳ کوتاه شد.
انقلاب در جلوپنجره با بامو ۵۰۷
در سال ۱۹۵۶، مدل ۵۰۷ انقلاب کاملی را در جلوپنجرهٔ بامو ایجاد کرد. در این خودرو که توسط «آلبرت فون گورتز» طراحی شده بود، جلوپنجره با فرمی افقی و ارتفاعی بسیار کوتاهتر از قبل اما با عرض زیاد بین چراغهای جلو قرار گرفته بود.
چندین سال بعد، مدل Z8 با طراحی «هنریک فیسکر» تحت نظارت «کریس بنگل»، استایل ۵۰۷ را در قالب خودرویی مدرن به نمایش درآورد. البته هرچند Z8 شباهتهای واضحی با ۵۰۷ داشت اما نمیشد آنرا یک خودروی رتروی کامل دانست.
۲۰ سال با شکلی یکسان
تغییرات بزرگ بعدی در جلوپنجرهٔ بامو در محصولات موسوم به «کلاس جدید» این شرکت در اوایل دههٔ ۶۰ رخ داد. در این خودروها، طراحان از دو بیضی نسبتاً باریک در مرکز استفاده کرده بودند که در طرفین آنها پنجرههای افقی عریضی کشیده شده و چراغها را هم دربر گرفته بود. این شیوهٔ طراحی در اولین نسل سری ۵ در سال ۱۹۷۲، اولین نسل سری ۳ در سال ۱۹۷۵ و اولین نسل سری ۷ در سال ۱۹۷۷ ادامه پیدا کرد. مفهوم کلی این طراحی جلوپنجره حتی تا اواسط دههٔ ۹۰ در برخی مدلهای بامو ادامه داشت.
شکل متفاوتی از جلوپنجره
هرچند در دهههای ۷۰، ۸۰ و ۹۰ محصولات اصلی بامو از جلوپنجرهٔ عریض با دو بیضی در وسط و چراغهای دایرهای در طرفین استفاده میکردند اما در برخی محصولات مثل M1، Z1 و سری ۸ طراحی متفاوتی ارائه شد. البته این خودروها هنوز هم جلوپنجرهٔ کلیوی شکل داشتند اما شکل این جلوپنجره کوچکتر و سادهتر از دیگر محصولات بود.
دههٔ ۹۰
مدلهای Z1 سال ۱۹۸۹ و سری ۸ سال ۱۹۹۰ درواقع پیشنمایش جهت حرکت آینده برای جلوپنجرهٔ بامو در محصولات بعدی بودند. در دههٔ ۹۰ مدلهایی مثل سری ۳ نسل E36 و سری ۵ نسل E39 و همینطور بخش بزرگی از محصولات بامو دیگر از جلوپنجرهٔ عریض دههٔ قبل استفاده نمیکردند بلکه در آنها جلوپنجرهٔ کلیوی شکل به عنصری برای دماغه تبدیل شده بود که قسمتهای همرنگ بدنه آنرا احاطه کرده بودند. این شیوهٔ طراحی در دههٔ ۲۰۰۰ هم در خودروهایی مثل سری ۱، سری ۶ و X3 ادامه پیدا کرد.
تکامل تدریجی جلوپنجرهٔ کلیوی شکل
در سالهای اخیر طراحان بامو سعی داشتهاند چراغها و جلوپنجره را با یک خط افقی به هم پیوند بزنند. این ویژگی را میتوان در مدلهای جدید سری ۳، سری ۵ و سری ۸ مشاهده کرد.
در هاچبک i3 هم همین کار در اندازهای کوچکتر صورت گرفته زیرا این مدل به جریان هوا برای خنک کردن موتور نیازی ندارد. در همین حال، در مدلهای i8 و نسل جدید Z4، بامو این طرح کلی را کشیده تا بخش افقی بزرگتری از دماغهٔ خودرو را پوشش دهد.
کانسپتهای Vision ConnectedDrive سال ۲۰۱۱ و Vision M NEXT سال ۲۰۱۹ هم از همین سبک کلی پیروی کردهاند اما طراحان اشکال چندضلعی پیچیدهتری را در آنها بکار بردهاند.
بزرگ و بزرگتر شدن جلوپنجره
طی ۱۰ سال گذشته، بامو با معرفی کانسپتهای مختلف و حتی برخی مدلهای تولیدی، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل خود را بزرگ و بزرگتر کرده است. در نسل جدید X5 طراحان بامو جلوپنجره را هم بهصورت عمودی و هم افقی بزرگتر کردند و استفاده از کروم برای میلههای عمودی، آنرا متمایزتر از قبل کرد. تاکنون در فیسلیفت سری ۷ و کراساوور پرچمدار X7 هم از این نوع جلوپنجره استفاده شده و احتمالاً در آینده در مدلهای بیشتری شاهد چنین جلوپنجرههای بزرگ کرومی خواهیم بود.
قبل از این هم کانسپتهای Gran Lusso پینینفارینا سال ۲۰۱۳ و Vision Future Luxury سال ۲۰۱۴ نشانههایی از آنچه قرار بود در آینده در جلوپنجرهٔ بامو رخ دهد را نشان دادند.
انفجار جلوپنجره!
کانسپت ۳.۰ CSL Hommage سال ۲۰۱۴ و به دنبال آن کانسپتهای Vision Next 100 سال ۲۰۱۶، Concept 4 سال ۲۰۱۹ و Concept i4 سال ۲۰۲۰ روند تکامل آهستهٔ بزرگ و بلندتر شدن جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بامو را نشان دادند که این فرایند نهایتاً به جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ نسل جدید سری ۴ ختم شده است. البته به گفتهٔ طراح بامو، این جلوپنجرهٔ بزرگ فقط مختص سری ۴ بوده و به دیگر محصولات این شرکت راه پیدا نمیکند.
شکل متفاوت جلوپنجره در محصولات الکتریکی
به نظر میرسد بامو قصد دارد در محصولات الکتریکی خود فرم متفاوتی از جلوپنجرهٔ کلیوی شکل را استفاده کند. در این جلوپنجرهٔ جدید شکاف بین کلیهها حذف شده و دورتادور جلوپنجره چراغهای LED کار شده است. کانسپتهای Vision Dynamics سال ۲۰۱۷، Vision iNEXT سال ۲۰۱۷ و iX3 سال ۲۰۱۸ این تغییر را نشان دادند.
باموهای بدون جلوپنجرهٔ کلیوی شکل
در تاریخ بامو محصولاتی بدون جلوپنجرهٔ کلیوی شکل هم وجود دارد هرچند که خیلی اندک و غیرمعمول هستند. شاید مشهورترین بامو فاقد جلوپنجرهٔ مشهور مدل ایستا باشد. البته این خودرو در اصل یک میکروکار ایتالیایی بود و از ابتدا توسط خود بامو طراحی نشده بود؛ اما مدل ۷۰۰ که در سال ۱۹۵۹ بهعنوان خودرویی اقتصادی برای جایگزینی با مدل ۶۰۰ (نسخهٔ بزرگتر ایستا) به بازار آمد، یک بامو واقعی بدون جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بود. البته ۷۰۰ خودرویی موتور عقب بود و نیازی به جلوپنجره نداشت.
پارسا
۲۰ خرداد ۱۳۹۹این نوع جلو پنجره اصالت بی ام و است
سری 4 جدیدی برگشته به اصالتش
مهدی
۲۰ خرداد ۱۳۹۹اره منم الان به شدت با این حرف شما موافقم . الان دیگه واقعا از ظاهر سری ۴ جدید خوشم میاد و به نظرم خیلی جذاب شده?
MASIHA
۲۰ خرداد ۱۳۹۹بله بی ام و با جلو پنجره خاص و چراغای فرشته ایش شناخته میشه
ولی داره هر دوتا رو از لحاظ شکل و اندازه از دست میده!!!
مهدی
۲۱ خرداد ۱۳۹۹جای ۱۰۰ next خالی بود در این مقاله
بهزاد
۲۰ خرداد ۱۳۹۹سری هفتو نگاه کنید یه کاخ پشت سرشه واقعا کسی سری 7 داره پولداره بعضی ماشینا به آدم هشدار میدن مثل لندکروز (من صاحب پولداری دارم جلو نیا ) ?
مهراد
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ای جااااان ??
زنده باد بی ام و ❤️❤️
قدمت + اصالت + زیبایی + پرفورمنس = بی ام و
?BMW?
MASIHA
۲۰ خرداد ۱۳۹۹شدیدا احساس میکنم یه دستی تو کاره??????
این الان چیش اینقدر دیس داشت؟؟؟
مهدی(Mسابق)
۲۰ خرداد ۱۳۹۹خدا بگم چی کارت نکنه اونی که دیسلایک دست کاری میکنی خدایی چند تا کامنت بالا رو ببینین فقط
حاجی دیگه زیادی طبیعی شد یه ذره کمتر به خودت فشار بیا ر!
MAHDI
۲۰ خرداد ۱۳۹۹به هیچ وجه این تعداد دیسلایک عادی نیست.اگه دقت کنیدتو پست های BMW هم بیشتر هستن اگه یه سرچ کنید پست های مختلف BMW رو.در هرصورت بزار اونقدر دیسلایک بدن که خسته بشن خخخخخخخخ
sina
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ایده الش بنظرم از نظر سایز سری 7 و ایکس 5 جدید هستش
بزرگترش دیگه رادیکاله
Hemichan
۲۰ خرداد ۱۳۹۹پس تصاویر بالا نشون میده اصل طرح رترو و اصیلش همین مدل جدیدشه
ممد ژانگولر
۲۰ خرداد ۱۳۹۹هیچ کارشون بی حساب کتاب نیست ?
ممد ژانگولر
۲۰ خرداد ۱۳۹۹آقا این کسی که به من انقدر لایک میده دمش گرم
کاش میتونستی برام خونه و ماشین هم بخری
قول چراغ جادو اینجوری نمیتونه لایک بده ???
MAHDI
۲۰ خرداد ۱۳۹۹چقدر جذابه این سری 3
MAHDI
۲۰ خرداد ۱۳۹۹چقدر خوبه این سری3 نگاه چقدر دیسلایک خورده خخخخخخخ!!!
بخدا مردم از خنده. سنگ محک و معیار کلاس انگار خیلی ها ویا ممکنه یه شخصی رو اذیت کرده. در هرصورت خدا قوت. واقعا خسته کننده است این همه دیسلایک دادن هم.پس خسته نباشی دلاور??
Hadi
۲۰ خرداد ۱۳۹۹بیمر داره به گذشته بر میگرده…
The best or nothing
۲۰ خرداد ۱۳۹۹میبینم که فن های بیمر خیلی عالی با این موجود عجیب الخلقه کنار اومدن و دارن تحملش میکنن ,,, پس مشخص شده که سلیقه , شخصی نیست ,, سلیقه رو به خورد ما میدن !!!
حسین
۲۰ خرداد ۱۳۹۹بنز المانی. بی ام و المانی. مردمشون دعوا میکنن؟ نه.
تیکه پروندن دعوا کردن بحثهای بی خودی سر این چیزا تنها خاص کشور ماست. حتی باقی کشورای جهان سوم این رفتار رو ندارن
Ali Mehri
۲۰ خرداد ۱۳۹۹چندتا مقایسه دیده بودم در مورد سایز جلو پنجره ها. آئودی آ هشت و اس کلاس جفتشون جلو پنجره شون از سری هفت بزرگتره ولی حساسیتی روشون نیست. اینکه بی ام و تغییر رویه میده کاملا طبیعیه. قبلا خیلی از شرکتا ماشینایی با چراغای مخفی درست میکردن مثل نمین سری هشت و سری یک قدیمی که عکساشونم بالا هست یا قبلتر از اون همه ماشینا چراغاشون گرد بود. اقتضای زمان تعیین میکنه طراحی ها چطور باشه. و اینو هم در نظر بگیرید سلیقه ما که اینو دنیا نشستیم و هیچوقت دستمون به اون ماشینا نمیرسه فرق میکنه با یه امریکایی یا اروپایی که میتونه اون ماشین رو بخره و چون میتونه دیدش نسبت به اون ماشین یه چیز دیگست و بی ام و اونارو در نظر میگیره
Farzad
۲۰ خرداد ۱۳۹۹اتفاقا همین اونور آبی هام انتقاد زیاد کرده بودن و حتی تمسخرش هم کرده بودن ، یکیشون نوشته بود : مثل اینکه ماشین کووید ۱۹ گرفته و به یه دستگاه تنفس بزرگ نیاز داشته تا بهش اکسیژن برسه :))))
رامتین
۲۰ خرداد ۱۳۹۹من همچنان از طراحی سری4 جدید خوشم نمیاد. دلیلش خیلی سادست. اصلا هنر خاصی درش بکار نرفته و حتی هندسه داخل جلوپنجره نوآوری نداره. در حالیکه جلوپنجره دوکی شکل لکسوس، از هندسه داخلی خوبی برخورداره. متاسفانه ما در ذهنمون میگیم این طراح فعلی خیلی دیگه کارش درسته و بهتر ازین نمیشد طراحی کرد. این یک باور غلطه. شما همین طراحی Gran Lusso و یا vision future را نگاه کنید ببینید چقدر زیبا در اومده.
حسین
۲۰ خرداد ۱۳۹۹سر جلو پنجره بی ام و خیلی بحث کردم. خیلیا میگفتن بی ام و از سیبیل هیتلر کپی کرده. هرچقدرم براشون میگفتم این نوع طراحی از قبل هیتلر وجود داشته قبول نمیکردن.
محسن
۲۰ خرداد ۱۳۹۹قشنگ ترین جلوپنجره رو سری 8 داره
NAVID۰۰۹۸
۲۰ خرداد ۱۳۹۹به قول شاعر حضرت مولوی که میفرمایند :
(( هرکسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش )) .
حکایت این روزهای طراحی جلوپنجره bmw هست ، که رفته به سمت نیاکان اولیه خود .
آریا ماشین
۲۱ خرداد ۱۳۹۹آقای محترم اصلا این سایت چقد دنبال کننده داره که شما برا یه کامنت ۲۰۳ تا برا یکی ۱۹۵ یکی ۱۲۳ یکی ۱۰۲ یکی ۱۲۵ دیس لایک گذاشتی یکی هم ۲۳۵ تا لایک
یکم طبیعیش کن برادر?