وقتی بامو برای جشن صد سالگی پرده از روی کانسپت تهاجمی و خودران نکست ۱۰۰ کشید، تنها به ذکر چند نکته کلی در مورد آن بسنده کرد؛ ولی بهتازگی جزئیات بیشتری توسط «کریم حبیب»، طراح ارشد بامو در این رابطه ارائه شده است.
گلگیرهای انعطافپذیربسیاری از خودرو به طراحی عضلانی بازگشتهاند و در عین حال، هنوز بدنههای فلزی به صورت ثابت باقی ماندهاند. امّا این بامو دارای یک طراحی موسوم به «اکتیو بایسب کنترل» است که در آن گلگیرها همانند یک پوسته، تمام چهار چرخ را در بر میگیرند. برای این منظور، مجموعهای پیچیده از محورها و لغزندهها برای اضافهشدن طول گلگیرها همانند یک لنز تلسکوپی مورد استفاده قرار گرفته است. در حالت ایدهآل، بامو تمام قطعات مونتاژ شامل فرمان، گلگیر و راهاندازها را به عنوان یک قطعه یکتا از طریق «چاپ سهبعدی» تولید خواهد کرد. گلگیرهای عقب نیز کشیدگی پیدا میکنند تا شرایط یک سیستم فرمان چرخهای عقب را تأمین کنند؛ چیزی که البته در این نمونه از خودرو نمیتوان آن را فعال کرد.
در همین حال، بامو میتوانست با قرار دادن چرخهای جلو به طرف داخل و ادامهدادن لبههای کناری بدنه به روی آنها، خود را از این پیچیدگیها رها کند؛ چیزی که میتوانست مشکل درگ را حل کند، ولی برای عرض بدنه و هندلینگ مشکل ایجاد میکرد. در هر حالت، این گلگیرها میتوانند بسیار کاربردی و چشمگیر باشند و رؤیاهای بامو را در تکنیکهای تولید نشان میدهند. [دانلود ویدئو]
قلوههای عمودی
قلوههای دراز در جلوپنجره در ترکیب با شکافهایی که چراغهای کوچک در آن قرار گرفتهاند و رنگآمیزی ویژه قهوهای، همگی باعث میشوند که این بامو ظاهری رباتیک و آیندهنگرانه به خود بگیرد. البته همانند بسیاری از خودروهای الکتریکی، این جلوپنجره نیز قرار نیست هوا را به داخل خود بکشد و بیشتر با رادارها، لیزرها و دوربینها پُر شده است.
به گفته «حبیب»، هیچکدام از متریالهای به کار رفته در طراحی داخلی، ارتباطی با چرم «داکوتا»، چرم مصنوعی «سنساتک» و یا هر گونه تریم مورد استفاده در مدلهای تولیدی بامو ندارند. به جای این موارد، از موادی چون مخمل مصنوعی، پشم کشمیری واقعی و انواع مختلف پلاستیک تجزیهپذیر استفاده شده است. صندلیها به فریم خودرو محکم شدهاند، ولی گفته میشود که از تکیهگاه بسیار راحتی برخوردارند و شرایط مناسبی را برای مسافرتهای طولانیمدت فراهم خواهند کرد. رانندگی در پیچهای کور
کانسپت ویژن نکست ۱۰۰ به جز مثلثهای شناور موسوم به «ژئومتری زنده»، چیز دیگری در داشبورد نمایش نمیدهد. این در حالی است که دیگر خودروسازان، شیشه جلوی خودرو را به عنوان نمایشگر بزرگ سربالا برای ایجاد واقعیت افزوده در مورد ساختمانها، مردم مختلف و دیگر اجسام دنیای واقعی درنظر میگیرند. ولی یکی از ویژگیهای جالبتوجه HUD در این بامو، پیشنهاداتی که برای خطوط مسابقه در جادههای عمومی میدهد. خودروها و جادهها احتمالاً در آینده به یکدیگر متصل خواهند بود و بنابراین، در یک پیچ کور، با امنیت کامل میتوان به خط مخالف وارد شد و بهراحتی از آن رد شد. امّا در حال حاضر، فقط ایده این کار وجود دارد و احتیاط کامل در این مکانها موردنیاز خواهد بود. بهعلاوه، خودرو در این جادهها، همانند یک بازی کامپیوتری رفتار میکند و به راننده اجازه میدهد که مهارتهای خود را در برابر مسیر و سرعت حرکت ایدهآل در جاده موردنظر آزمایش کند. این از آن دست ویژگیهایی در دنیای اتومبیل آینده است که مطمئناً خیلیها از آن استقبال خواهند کرد.
bab
۲۲ فروردین ۱۳۹۵مالی نیست به شخصا طراحی های کلاسیک ترجیح میدم
احمد باقری
۲۲ فروردین ۱۳۹۵به هر حال، این هم یه طراحی هست که هنوز اونقدر پخته نیست، البته مشخصه که خودروهای آینده، دکمه ها و فرمانهای زیادی در داشبورد ندارند، ولی اینقدر هم که خالی هست، اونقدر به آدم حال نمیده.
احسان
۲۲ فروردین ۱۳۹۵خبر فوری
شرکت بی ام و پس از شنیدن عبارت “عدم طراحی پخته ” از سوی یکی از بزرگترین منتقدین خودرو در سطح جهان در مورد کانسپت جدیدش که رد پایی از تفکرات این شرکت در مورد تولیدات اینده اش را نیز به همراه دارد، کل شرکت و زیر مجموعه هایش را تعطیل کرد و با تغییر کاربری یکی از کارخانه ها، به ساخت لواشک روی اورده است
و جهت تشکر از این منتقد محترم،اولین بسته از لواشک های تولیدی خود را تقدیم جناب باقری خواهد کرد.
moein
۲۳ فروردین ۱۳۹۵خیلی طنز جالبی بود
ولی بیاید به نظر های هم دیگه احترام بذایم
ارش
۲۴ مهر ۱۴۰۰دقیقا باید جواب بعضی هارو همینطوری داد 😂😂😂 یعنی یه چیزایی میگن ادم کف میکنه طرف شونزده سالشه میگه من کل مهندسای ام پاور رو زیر سوال میبرم🤣
American and japan
۲۲ فروردین ۱۳۹۵من یه جیپ شهباز دارم فکر کنم دکمه های روی داشبورد فلزی اون از این بیشتره :)
با طرح گلگیر هاش خیلی حال کردم خیلی طرح جالبیه.ولی کاربردشو نفهمیدم.برای پیچیدن چرخاست؟اگر اینجوری باشه که دور فرمون خیلی کمه.طراحی زیبایی نداره ولی مثل i8 نیست.
حسين
۲۲ فروردین ۱۳۹۵درود. این اتومبیل در واقع نشون دهنده پایه ی تولیدات ب ام و در صد سال آینده است. با تشکر از نویسنده محترم لازمه که بگم نو آوریها و تکنولوژی های زیادی در این ماشین وجود داره.
پوشوندن چرخها باعث کاهش ضریب آیرودینامیک ماشین میشه. همینطور قسمت عقب ماشین قابلیت انعطاف داره و میتونه توی سرعتهای بالا تغییر شکل بده (در واقع به طول ماشین اضاف میشه) تا جریان هوا رو بهبود بده. تمام سیستمهای کنترلی ماشین با دستورات صوتی و حرکتی کار میکنن و ماشین دارای دو حالت رانندگی خودکار و غیر خودکاره. در حالت خودکار صندلیها تغییر وضعیت میدن و میشه روی صندلی لم داد. همینطور این اتومبیل (مثل کانسپت i vision که قبلا معرفی شده بود) از فضای ابری استفاده میکنه. در فضای ابری تمام اطلاعات راه ها موجوده و با عبور هر ماشین از هر نقطه اطلاعات مربوط به اون نقطه در فضای ابری آپلود میشه تا بقیه ماشینها ازش با خبر بشن. مثلا در فلان نقطه آب روی جادس یا کوه ریزش کرده. همونطور که در متن هم اشاره شد، خطوط راهنمای مسیر روی تمام شیشه جلو به نمایش در میان و مثل بازیهای کامپیوتری مسیر بهینه رو جلوی چشم راننده مشخص میکنه و بجای قرار دادن چندین نمایشگر در کابین، شیشه جلو رو کاملا به یک نمایشگر واحد تبدیل کرده.
حسين
۲۲ فروردین ۱۳۹۵چند سال پیش ب ام و ادعا کرده بود که میتونه ماشین هیبریدی ای بسازه که به اندازه پورشه 911 سریعه و به اندازه تویوتا پریوس سوخت مصرف میکنه. اون موقع حرفشو جدی نگرفتن . . . اما زمانی که i8 رو ساخت ثابت کرد که الکی ادعا نکرده.
حالا جدیدا ادعا کرده میتونه هوشمند ترین ماشین جهان رو بسازه . . . !
Pagani
۲۲ فروردین ۱۳۹۵به جا اینا میشه شبیه راه آهن و ریل احداث کرد.خودرو به ریل متصل باشه و خودران هم دیگه معنی نداره.
دیگه نیازی هم به داشبورد و فرمون هم نیس
راحت میشینی تو ماشین دم در اداره پیاده میشی پاتو میذاری رو زمین اداره یه چیزی شبیه پله برقی. قیافه تورو تشخیص میده بدون اینکه راه بری میرسونه به پشت میزت.???
چقدر خسته کننده!
خداروشکر تا اون موقع من مردم.
البته اگه چیزی اختراع نکنن که با خوردنش جاودانه بشیم!
Archi KHAN
۲۲ فروردین ۱۳۹۵دمت گرم بی ام و
آینده را داری میسازی …
بهنام طیبی
۲۲ فروردین ۱۳۹۵اگه تولید بشه که توپ میشه.زیبا
نوید جهرمی
۲۳ فروردین ۱۳۹۵منم مثل بعضی از دوستان از این ماشین های آینده خوشم نمیاد. اما فلسفه ی کانسپت نشان دادن افق فکری و صنعتی کارخونس. شاید طراحیش یا نمایی که از خودرو داره مورد پسند دوستان نباشه اما یکم دقیق بشین روی اینا.
زیباتر از این نمیشد کلاسیک رو به سبک آینده نمایش داد. با مقایسه ی این کانسپ با کانسپ های شرکت های رقیب باید بگم بقیه باید براش لنگ بندازن. من یکی که هنوز مبهوتشم.
اشکان
۲۳ فروردین ۱۳۹۵کاش روزی برسد که ما هم بجای نظر دادن در مورد بهترین برندهای جهان مخصوصا ماشینهای آلمانی که دارای شهرت خاصی هستند و سوار شدن خودروهای آدمکش داخلی میتونستیم کارناوالی از خودروهایی با برندهای آلمانی آمریکایی ایتالیایی ژاپنی و …. در کشورمون براه بنداازیم خودرو هارو از نزدیک ببنیم یا حداقل مدلهایی پایین تر از این رو سوار شیم بعد مینشستیم راجب کلش انتقاد و پیشنهادات داغ و جنجالی میگداشتیم الان بهتره فقط بگیم آفرین به این نبوغ و علم و فناوری و تلاش برندهایی مثل بی ام دبلیو