قوانین آلایندگی سختگیرانهٔ این روزها تهدیدی برای موتورهای دوازده سیلندر شده و این موتورهای دوستداشتنی یکی پس از دیگری در حال قربانی شدند هستند. حال نیز گزارش جدیدی منتشر شده که ادعا میکند بامو قصد دارد موتور دوازده سیلندر خود که در سدان پرچمدار سری ۷ ارائه میشود را کنار بگذارد. طبق این گزارش، بامو در پاییز آینده به تولید مدل دوازده سیلندر M760Li پایان خواهد داد. البته این گزارش میگوید این اقدام برای بازار اروپا صورت خواهد گرفت و بنابراین ممکن است سدان V12 بامو همچنان در بازارهای دیگری عرضه شود. M760Li اما فروش کمی دارد و طبق این گزارش، بامو قصد ارائه جانشینی برای آن در نسل بعدی سری ۷ ندارد که این یعنی موتور V12 باواریاییها به پایان راه رسیده است.
البته بامو هنوز این گزارش را تأیید نکرده اما مدیران این شرکت قبلاً گفتهاند که موتور V12 دوران پایانی عمر خود را سپری میکند. سال گذشته مدیرعامل بامو M گفت من فکر نمیکنم در آیندهای قابل پیشبینی ما یک مدل دوازده سیلندر جدید داشته باشیم. علاوه بر این، رئیس بخش تحقیق و توسعهٔ بامو نیز اوایل سال جاری این گفته را بهطور ضمنی تأیید کرده و اظهار داشت:
موتور V12 ممکن است آیندهای نداشته باشد زیرا ما سالانه تنها چند هزار دستگاه از این موتور تولید میکنیم درحالیکه چندین هزار یورو هزینهٔ اضافی برای انطباق آن با قوانین سختگیرانهٔ تولید گازهای گلخانهای موردنیاز است
بااینحال، بامو پیشازاین گفته بود این موتور حداقل تا سال ۲۰۲۳ تولید خواهد شد.
درهرحال این خبر میتواند برای طرفداران بامو بسیار ناراحتکننده باشد زیرا M760Li سدان فوقالعادهای است. پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V12 توئین توربوی این ماشین ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود تا سدان پرچمدار بامو را ظرف تنها ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت این مدل اما بهصورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. البته اگر بامو پیشرانهٔ V12 خود را کنار بگذارد بازهم به معنای خداحافظی کامل این شرکت با موتورهای دوازده سیلندر نخواهد بود زیرا رولزرویس فانتوم و کولینان هردو از یک موتور ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربو استفاده میکنند. گفته میشود در نسل آیندهٔ رولزرویس گوست نیز بجای موتور ۶.۶ لیتری V12 بامو، از همین موتور ۶.۷۵ لیتری استفاده خواهد شد.
NAVID۰۰۹۸
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹بهتر
با این توربو کردنها و تکنولوژیهای جدید نیازی به این همه سیلندر نیست که فقط استهلاک را بالا میبره .
محمد
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹اینجوری حساب کنی که پس همون تسلا sp100d خیلی بهتره شتابشم بهتره
ولی ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی چیز دیگریست
اون حس روان بودن ۱۲ سیلندر نسبت به ۸ سیلندر صدای منحصر به فردش و…
جواد خطر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹الآن یه موتور چار سیلندر شونزَه سوپاپ مجهز به سوپر شارژ از یه موتور دَوازه سیلندر خیلی بهترو قدرتمندتر عمل میکنه
Lamborghini Sesto-Elemento
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹اگ اون اون بوست و فشار ۴سیلندرکه بهش وارد میشه به این ۱۲ سیلندر وارد بشه بالای ۹۰۰ اسب میده ب راحتی اما اینجا بحث فرق داره!!
جواد خطر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ببین بری تو گوگل سرچ بزنی یه سری چیزا رو بخونی و اطلاعاتِت نهایتاً فقط در حد تئوری باشه خیلی فرق میکنه تا اینکه یه چیزیو عملاً تجربه کنی
محمد
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹استهلاک و فرسایش توی مدت زمان کم موتور های تحت فشار با توربو رو با موتور تنفس طبیعی درنظر بگیر بعد اون لرزش بسیااااار کم موتور۱۲سبلندر روهم ببین و بعد صداش رو هم گوش کن تا به۱۲سیلندر ایمان بیاری
ممد ژانگولر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹این رفتنها بی حکایت نیستا
همه این رفتنها یعنی دفعه بعد برقی بیا
نوید جان اینا همش نوید بخش ورود به تکنولوژیهای جدید و زیست محیطیه
منتظر خواهیم ماند ?
سینا BMW
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹اینها همه نوید نابودی ماشین های هیجان انگیز رو میده .
بحث آلودگی برقی ها رو هم باز نکنیم که طولانی میشه
مثل چقدر از این تولید میشه که باید جمع بشه؟
ممد ژانگولر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹سینا جون داداش نظرت محترم ولی خدا وکیلی این طرز فکرت کاملا منسوخ خواهد شد
سعی کن انعطاف با زمان داشته باشی و همش تو پیله افکارت نچرخی
دنیا داره میگه برقی شما میگی گازوئلی ۱۲ سیلندر
یکمی به روز باش ?
مهراد
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹موتورای ۱۲ سیلندر اینچنینی با هویت ماشین های سوپر لوکس بسیار همخوانی دارند : نمونش انجین ۱۲ سیلندر بنتلی ، انجین ۱۲ سیلندر رولزرویس ، انجین ۱۲ سیلندر بی ام دابلیو
بخاطر حجم بالا و تعداد زیاد سیلندر و البته نوع طراحی انجین ، جوری طراحی شدن که با حداقل استرس کار کنند و بسیار آرام و متین و با دوام باشند بخاطر هویت ماشین هایی که روشون نصب میشن
حیف و صد حیف
NAVID۰۰۹۸
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹خداوکیلی تو دنیای امروز و زندگی شهر نشینی امروز با این سد سرعت و وضع ترافیکی و محدودیتها ، مورد استفاده ۱۲ سیلندر چیه یا اصلاً چه لزومی بهش هست .
در بیشتر تستهایی که از مجریهای معروف مثل جرمی کلارکسون یا ریچارد هموند میبینیم ، ترجیحشون به ۸ سیلندر یا ۶سیلندر توربو هست و عملاً ثابت کردن ۱۲ سیلندر به جز سنگین بودن و استهلاک هیچ برتریای نسبت به ۸ سیلندر توربو یا حتی ۶سیلندر توربو نداره .
سینا BMW
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹مگه چند ۱۲ سیلندر تولید میشه که اینقدر آسیب میرسونه؟؟
مزدا
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹برای هر تغییراتی چه در زندگی چه در صنعت و …باید یه چیزای رو از دست بدی و یه چیزایی رو به دست بیاری
در کل برام دلگیر هست تنفس طبیعی ها کم کم کنار گذاشته میشن
Aran Milan
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹سایپا هم میخواد با موتورهای قدرتمند ۸ سوپاپ خداحافظی بکنه و روی بیاره به مدل های پیشرفته ۴ سوپاپ!!!???
رامین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹دیگه باید یه تفاوتی بین بنجل سازایی مثل بی ام و و با اصالتایی مثه سایپا باشه
Aran Milan
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹سایپا هم میخواد با موتورهای قدرتمند ۸ سوپاپ خداحافظی کنه و روی بیاره به موتورهای پیشرفته ۴ سوپاپ!!!???
net
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹۱۲ سیلندر حتی برای ماشینهای سوپر اسپرت هم زیاده .ماشین سدان لوکس مثل ایودی a8 و بی ام و سری ۷ و بنز سری اس ۶ سیلندر کافی هست
Hamidreza
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹نه بابا اصلا ۶ سیلندر خیلیه
میخوای سه سلیندر بندازیم روشون؟؟؟؟؟؟؟
MAHDI
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹من اگه بخوام بین ب ام و M760 و آلپینا B7 انتخاب کنم بدن یه لحظه تردید آلپینا B7 رو انتخاب میکنم اونم با اون رنگ سبز جذابش. آلپینا B7 جدید به شکل عجیبی با شکوهه
parvaz
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹تو این کللاس واقعا اولویت راحتی هست و آلپینا اینو بهتر از بخش M انجام میده، ولی مهدی صدای موتور و اگزوز ۱۲سیلندر M۷۶۰ یه چیز دیگه هست، اسمش میاد صداش تو گوشمه خیلی لعنتیه
رامین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹حالا که تو این روزا و شبای عزیز هستیم یه فاتحه بفرستیم برای همه 12 سیلندرا همه 10 سیلندرا همه خورجینیا تنفس طبیعیا خطیا دو زمانه چهار زمانه…
Amir Machine
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹طراحی نسل جدید S کلاس فاجعه شده
موتور دوازده سیلندر بامو هم داره میمیره
این روزا چقدر روزگار صنعت خودروسازی سیاه شده
" Swedish Arrogant Tiger"
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹دقیقا. وضعیت خیلی ناراحت کننده ست ??
حسین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹شاید اگر یک موتور ۱۲ سیلندر با حجم کمتر و قدرت بالای ۸۰۰ اسب تولید میکردن ، فروششون بیشتر بود!
البته یک موتور v12 تنفس طبیعی هم جاش خالیه!
بدون صدای سوت توربو!
MAHDI
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹پدال جان زمان گیری auto bild sportscars بین ب ام و X3M کامپتیشن و مرسدس GLC63S در پیست انجام داده رو مطلبش رو بزار.میشه حتی زمان گیری آئودی Q3 RS هم که این مجله انجام داده رو هم تو همون مطلب بزاری. ??
علی
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹با این که خبر ناراحت کننده ایه، ولی وقعا لذت بخشه میبنی اونور همه چی داره رو منطق و حساب کتاب پیش میره. حالا اینجا.
رامتین
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹این موتور واقعا تویین توربوست؟ بنظر یه ایرادی وجود داره! با این حجم و سیلندر و توربوی دوگانه فقط 600 اسب! خب موتور 8 سیلندر 4 لیتری بی ام و خودش 625 اسب داره. بنظرم این موتور باید بشکل تنفس طبیعی این توان را داشته باشه و از طرفی برای خریدار زمانی 12 سیلندر جذابیت داره که توربو نباشه یا اینکه با این توربو باید چیزی حدود 750 اسب داشت که جذابیت ایجاد میکرد.
محمد
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ماموریت توربو اینجا کاهش استهلاک مصرف و آلودگیه
ماموریت ۱۲ سیلندر تو این خودرو نرم کار کردن و کم لرزش بودنه
Farzad
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹هیچی یه v12 تنفس طبیعی نمیشه ، تمام …
Kf
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹من اگر یک خر پول باشم و بخوام عقب ماشین لوکسم لم بدم دوست دارم ماشین شتاب گیری خیلی نرمی داشته باشه اما M760 یجورایی خیلی سریع یا میشه گفت خشنه ترجیح میدم آلپینا B7. داشته باشم اما موتور V12 خیلی خیلی حس خوبی داره اما فکر کنم بیشتر به درد رولزرویس و بنتلی بخوره
Just bentley continental
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹هعی.صنعت خودرو رو نابود کردن.
فقط هنوز امید به موتورای بنتلی و استون مارتین و لامبورگینی و رولزرویسه
" Swedish Arrogant Tiger"
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹زندگی همینقدر بی رحمه اون از s65 حالا هم که سری هفت.
به کجا داریم میریم؟.
دوروز دیگه هم نوبت هشت هاست بعدش شیش ها رو جمع میکنن و یه سری باتری میچپونن تو همه ماشین ها تا مردم به زندگی کسالت بار تر از گذشته شون ادامه بدن…
Kf
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹دقیقا
مهردادكمال
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹۱۲سیلندر یعنی وزن بسیار زیاد و فشار رو اکسل جلو و جلوبندی مشکل بعدی استهلاک بی نهایت بالا و زود از تنظیم خارج شدن موتور الایندگی زیاد اگه احساسی برخورد نکنیم هیچ دلیلی برای وجود این موتورهای مزخرف وجود نداره
ماکان
۳۰ خرداد ۱۳۹۹سلام.انشاالله که به اضافه ی سری ۵ از مدل های سری ۷ ،سری ۸ ،X5 ،X6 و X7 بی ام و هم یک نسخه ی پلاگین هیبرید البته جوری که موتور درون سوزش از نوع بنزینی باشد را با مجموع قدرت حد اقل ۷۰۰ اسب بخار بسازند و به صورت انبوه تولید کنند .از تولیدکنندگان بی ام و خواهشمندم که این کار را بکنند.با تشکّر.
ماکان
۱۲ مهر ۱۳۹۹در ضمن انشاالله که در نسل بعدی ی بی ام و سری 7 نسخه ی اصلی M7 را هم به صورت پلاگین هیبرید یا تمام الکتریکی و در دو نوع استاندارد و کامپتیشن آن هم با مجموع قدرت حد اقل 900 اسب بخار بسازند و تولید انبوه کنند . البته در نسل بعدی سری 7 نسخه ی آلپینا B7 را هم به صورت پلاگین هیبرید و با مجموع قدرت حد اقل 860 اسب بخار بسازند و تولید انبوه کنند انشاالله .
ماکان
۱۲ مهر ۱۳۹۹و یکی هم اینکه ساختن هیچ نوع خودرویی تا جایی که امکان پذیر باشد غیر ممکن نیست . مانند همین BMW M7