در تاریخچه طراحی خودرو به موارد متعددی از خودروهای با ویژگیهای هنری برمیخوریم که بهواسطه نگاه نو طراح، ویژگیهای خاص و برجسته بصری و یا عجیبوغریب، مورد توجه قرار گرفتهاند. در اینجا فهرستی را مشاهده میکنید از خودروهای محبوب باواریایی که توسط هنرمندانی برجسته نقاشی شده و تبدیل به یک تابلو-ماشین رنگارنگ شدهاند.
سال: ۱۹۷۵
خودرو: ۳.0CSL
هنرمند: Sandy Calder
خودروی ۳.0CSL به علت استایل وحشی خود به Batmobile شهرت یافته بود.Sandy Calder بیشتر به خاطر رنگآمیزی جامبو جتها برای Braniff مشهور است. طرح انتخابی او برای این خودرو چهرهای بسیار خشن و وحشی به ۳.0CSL بخشیده است.
سال: ۱۹۷۶
خودرو: ۳.0CSL
هنرمند: Frank Stella
کارهای Frank Stella در حقیقت برگرفته از Jackson Pollock در زمان معاصر است و بنابراین ما در این خودرو شاهد ارائهٔ هنر مهندسی هستیم. خود Stella میگوید:”این کار نوعی رنگآمیزی و طراحی بر روی کاغذ شطرنجی است. کاغذ شطرنجی همان چیزی است که میبینیم اما وقتی که با آن روی یک خودرو کار میکنید، این نوع کاغذ جلب توجه میکند و شگفتانگیز نشان میدهد و سازگاری آن با اشکال یک خودروی مسابقهای جذاب است. به لحاظ نظری، این نوع رنگآمیزی مشابه رنگآمیزی بر روی بوم نقاشی است.”
سال: ۱۹۷۷
خودرو: 320i
هنرمند: Roy Lichtenstein
Lichtenstein به حد کافی شجاع بوده است تا این چنین استایل منحصربهفردی را با نیم نگاهی به کارهای بزرگانی چون ون گوگ پیاده نماید اما زمانی که او کار بر روی خودروی هنری را شروع کرد طراحیهای زیبای او خودنمایی کرد:
“خطوط رنگآمیزی نشانهای از جادهای است که خودرو در آن حرکت میکند و این کار هنری محیط اطراف خودرو را که آن را دربر میگیرند بهخوبی به تصویر میکشد.”
سال: ۱۹۷۹
خودرو: M1
هنرمند: Andy Warhol
چه تعداد BMW میشناسید که در اصل طراحی شده که یک لامبورگینی باشد و توسط اسطورهای به نام Warhol رنگآمیزی شده باشد؟! ایشان یک کار هنری را عرضه کرد که در آن خطوط و طراحی کمی نامرتب و در هم و برهم منتقلکنندهٔ حس سرعت است. زمانی که این خودرو در مسابقات لمانز به مقام دوم دست یافت،Warhol کار خود را شروع نمود.
سال: ۱۹۸۲
خودرو: ۶۳۵ CSi
هنرمند: Ernst Fuchs
635 CSi خودرویی بزرگ در زمان خود بود و BMW تصمیم گرفت تا برای اولین بار از یک خودروی تولیدی بهعنوان خودروی هنری استفاده نماید.Fuchs تحصیلات خود را در مدرسه هنرهای رئالیسم وین شروع نموده است و جنون در کنترل مد و خطوط بهترین شاخصههای طراحی ایشان است. برای مثال، این چیزی است که Fuchs در رابطه با خودروی رنگآمیزی شده شرح میدهد: “یک خرگوش را میتوان دید که در شب در وسط بزرگراه میدود و در کنار یک خودروی سوزان به جستوخیز میپردازد! او به من گفت که کدام رنگها را انتخاب کرده است. من خطوط و اشکال و طراحیهای او را فهمیدم و میتوانم صدای او را که مرا به سرعت و شتاب فرا میخواند بشنوم. من این خرگوش زیبا را که از میان شعلههای عشق میپرد میبینم. او به ترس خود غلبه میکند…”
سال: ۱۹۸۶
خودرو: ۶۳۵ CSi
هنرمند: Robert Rauschenberg
هنری که Robert Rauschenberg در طول زندگی خود به کار گرفته است عموماً در رابطه با خانهها و مکانها بوده است و این خودرو نیز از این قضیه مستثنا نیست. چرخها از روی بشقابهای شام قدیمی الهام گرفته شدهاند. تصویری از یک مرداب نیز بر روی درهای خودرو وجود دارد.
سال: ۱۹۸۹
خودرو: M3
هنرمند: Michael Nelson Jagamara
در حالی که بدنهٔ عریض، وزن کم و عوامل الهام گرفته شده از خودروهای مسابقهای در تاریخ این خودرو جاودانه شدهاند و مردم از این موارد آگاه هستند اما اکثر مردمی که خارج از دنیای هنر هستند، داستان زندگی و هنر هنرمند بومی استرالیا یعنی آقای Michael Nelson Jagamara را نمیدانند. او فرزند یک طبیب بود و قبل از اینکه تحصیلات خود را در اروپا دنبال کند، گلهداری میکرد. سبک هنری او برگرفته از یک فرم هنری بسیار نادر به نام هنر شن و ماسه و در یک نقطه بسیار دور از شمال استرالیا بود. استایلی که این خودرو بر پایهٔ آن بنا شده است یعنی بر پایه فرهنگ.
سال: ۱۹۸۹
خودرو: M3
هنرمند: Ken Done
این هنرمند یکی از پیشگامان سبک پاپ در استرالیا است. در بین دورهای که او دستهای از کارها را برای المپیک سیدنی انجام میداد و زمانی که او برندهٔ سالیانهٔ جایزهٔ پدر استرالیا شد، طراحی داخلی بر پایهٔ نماهای تجسمی از مناظر سواحل استرالیا را آغاز نمود که در اینجا ارائه شده است.
سال: ۱۹۹۰
خودرو: 535i
هنرمند: Matazo Kayama
Kayama عموماً با تکنیکهای مرسوم ژاپنی کار خود را انجام میدهد و بنابراین در این پروژه بسیار درگیر شده بود و برای رنگآمیزی خودرو، بدنهٔ آن را با فویل پوشانده بود تا جایی که حتی خودش نیز نمیدانست که نتیجهٔ کار تا زمان اتمام پروژه چه خواهد شد!
سال: ۱۹۹۰
خودرو: 730i
هنرمند: Cesare Manrique
Manrique یک هنرمند طرفدار منابع طبیعی است و این را میتوان در کارهایش مثل آسیابهای بادی که زیباییهای طبیعت را به نمایش میگذارند به وضوح مشاهده کرد. بهعنوان مثال او این سری ۷ را رنگآمیزی کرد تا احساس سبک پریدن در آسمان بدون هیچگونه مقاومتی را به شما هدیه دهد.
سال: ۱۹۹۱
خودرو: Z1
هنرمند: A.R. Penck
کارهای این هنرمند عموماً شبیه رنگآمیزیهای غارها و تندیسهای جزایر شرقی است. هنر او کاملاً متناسب با خودروی جالب BMW یعنی Z1 است، خودروی فراموش شدهای که درهای آن به صورت کشویی بود و مکانیسم باز و بسته شدن جالبی داشت. بدیهی است که انسانهای غارنشین اصطلاح و تعبیری برای عبارت “باحال تر از درهای لامبورگینی” نداشتند اما به هر حال Penck بهترین کار خود را برای رنگآمیزی این خودرو ارائه داد.
سال: ۱۹۹۱
خودرو: 525i
هنرمند: Esther Mahlangu
Mahlangu ارائه دهندهٔ هنر سنتی آفریقای جنوبی بوده است. بهکارگیری اشکال هندسی قبیلهای به همراه تکرارهای بیپایان این شکلها، حسی از حرکت و جنبش را منتقل میکند. این هنر یک موفقیت مضاعف برای او به ارمغان آورد چون به رنگآمیزی جت British Airways به همان شکل سنتی منجر شد.
سال: ۱۹۹۲
خودرو: M3 GTR
هنرمند: Sandro Chia
هنر Chia در این است که به بهترین شکل هیجان را ابراز میدارد حتی اگر شما واقعاً مطمئن نباشید که به چه چیزی نگاه میکنید. در این مورد، شما به نسخهٔ مسابقهای M3 بزرگ نگاه میکنید بنابراین Chia دستهای از حالات صورت در موقع رانندگی در خیابان نشان میدهد.
سال: ۱۹۹۵
خودرو: ۸۵۰ CSi
هنرمند: David Hockney
850CSi دارای همان موتور پایهٔ ۱۲ سیلندر خودروهایی مثل مک لارن F1 است و David Hockney هم کسی است که پیشنهاد شوالیه شدن را از جانب ملکه رد نموده است. هنر انگلیسی او در اینجا بهگونهای است که شما میتوانید مقداری از انجین را از زیر کاپوت ببینید و مواردی دیگری نظیر سگی در قسمت پشت، شخصی در حال رانندگی بر روی در و موارد دیگر از این دست را نظارهگر باشید.
سال: ۱۹۹۹
خودرو: V12 LMR
هنرمند: Jenny Holzer
برای اجتناب از کند نشان دادن خودرو و توانایی دیدن آن در شب، این خودرو با فویلهای انعکاسی به همراه اصطلاحاتی مانند “مرا از آنچه میخواهم محافظت کنید”،”شما بسیار پیچیده هستید و در برابر خطر مسئولیتپذیر نمیباشید” و “دست نیافتنیها همواره جذاب هستند” پوشیده شده است.
سال: ۲۰۰۷
خودرو: H2R
هنرمند: Olafur Eliasson
خودروی H2R دارای انجین آزمایشی هیدروژنی بود. این مدل دارای رکوردهایی است که یکی از آنها عنوان سریعترین خودروی هیدروژنی جهان میباشد بنابراین به طور طبیعی آنها این خودرو را دیر یا زود به آقای Olafur Eliasson تحویل میدادند تا کار خود را شروع کند. او بدنهٔ خودرو را جابجا کرد و آن را با استیل پوشاند. سپس چندین روز را صرف پوشاندن بدنه با ۵۰۰ گالن یخ نمود.
سال: ۲۰۱۰
خودرو: M3 GT2
هنرمند: Jeff Koons
این هنرمند کارهای زیادی را برای افراد مشهور انجام داده است. او عملاً ۷ سال پیش هم از BMW خواسته بود تا خودرویی را برای رنگآمیزی در اختیار او بگذارند، سرانجام این کار انجام شد و خودروی شرکتکننده در مسابقات لمانز را دریافت نمود. او همه چیز را در رابطه با جنبش و حرکت بر روی این خودرو پیاده نمود و برای قدردانی از خودروی M1 رنگآمیزی شده توسط Warhol این کار را انجام داد.
پوری پوریا!
۱۶ آبان ۱۳۹۳خیلی جالب بود!
واقعا طرح های استادانه ای رو بدنه خودرو ها کار شده!.
من اون مدل مسابقه ای M3 رو که 2010 بود دیده بودم ولی قدیمیتر هارو نه!
داشتم رو پیاده کردن یکی از این طرح ها رو پراید فکر میکردم :D !!.
"Amir"
۱۷ آبان ۱۳۹۳همشون عزیزان دل منن
حسین
۱۶ آبان ۱۳۹۳همه برید تو سایت باما تو بخش کلاسیک یه بنز قدیمی هست ۴میلیارد پولشه!
حسین
۱۷ آبان ۱۳۹۳http://www.bama.ir/car/details-2-1858715/1963-mercedes-benz-classic-for-sale
tadano
۱۷ آبان ۱۳۹۳آقا شاهین دست گلت درد نکنه زحمت کشیدی هر چند با این پست حال نکردم ولی تو که باشی سرحالم.
فرید458
۱۷ آبان ۱۳۹۳آقای احمد زاده ممنون به خاطر این مطلب هنری ☺
محمد
۱۷ آبان ۱۳۹۳سلام به همه و خسته نباشید.
من این مقاله رو حدود 6 سال پیش دیده بود فقط بعضی از مطالبش برا من جدیده و همچنین این m3 2010.
هنوز مجله این مقاله رو هم دارم.
خیلی قشنگ بودن.ممنون.
e36
۱۷ آبان ۱۳۹۳درسته منم دارم ، مجله ماشین بود
MjM
۱۷ آبان ۱۳۹۳بی ام و همینجوریشم یه اثر هنریه!
REZA . JUST TOYOTA
۱۷ آبان ۱۳۹۳بعضی ها خوب شدن
و بعضی ها ……/نمی دونم چطور بگه خخخیییللیی خیلی بد/
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۷ آبان ۱۳۹۳به به.دست آقا شاهین گل درد نکنه.
داداش خیلی دلمون واسه خودت و مطلبای قشنگت تنگ شده بود.
آقا شاهین عاشق ب ام و.در هر حال مثل همیشه عالی بود شاهین جان.
Mostafa JR
۱۷ آبان ۱۳۹۳شاهین داداش مطمئنیH2Rماشینه؟
Mostafa JR
۱۷ آبان ۱۳۹۳بابت مطلب خوبتم ممنون.