اولین بار چهار سال پیش بود که همکاری بامو با تویوتا برای توسعهی پلتفرم خودرویی اسپورت شنیده شد. در کنفرانس خبری رسمیای که بعداً برگزار شد هیچیک از دو خودروساز یاد شده اطلاعات زیادی را در اختیار عموم قرار ندادند تا اینکه در اواخر سال ۲۰۱۵ برنامههای هر دو شرکت نهایی شد.
هرچند ما هماکنون در حال مشاهدهی پروتوتایپ هایی از سوی تویوتا و بامو هستیم که در حال تست شدن بوده و اطلاعات زیادی دربارهی این پروژه به عموم مردم انتقال یافته است.
از چیزی که ما فهمیدهایم، از آنجایی که خودروی اسپورت بامو جایگزین Z4 خواهد شد، همین نام را خواهد داشت. به همین ترتیب تویوتا نیز اخیراً نام سوپرای اسطورهای را در اروپا ثبت کرده و احتمالاً خودروی جدید نیز با همین نام عرضه خواهد شد.
تولید
این خودروها در Magna Steyr اتریش ساخته خواهند شد و از سال ۲۰۱۸ به بعد شاهد تولید سالانه ۶۰ هزار دستگاه خودرو خواهیم بود.
کارخانهای که نام آن را شنیدید بزرگترین کارخانه در صنعت خودروسازی بوده و قطعات و خودروهای کامل را برای دیگر خودروسازها میسازد. افرادی که آنجا از سال ۱۹۷۹ به ساخت جی واگن مشغولاند اولین نسل X3 را نیز ساختهاند.
طراحی
بامو مدل Z4 جدید را در دو نسخهی کوپه و رودستر خواهد ساخت. نسخهی رودستر دارای سقفی نرم خواهد بود که این امر به کاهش وزن و افزایش فضای صندوقعقب کمک میکند.
پروتوتایپ های دیده شده در واقع چیز زیادی دربارهی استایل خارجی خودروها را نشان نمیدهند چراکه پوشش زیادی دارند. هرچند ابعاد Z4 جدید احتمالاً مشابه نسل قبلی خواهد بود و تصاویر جاسوسی کابینی یکسان را نیز نشان دادهاند.
به همین ترتیب سوپرا از نظر اندازه بزرگتر از Z4 بوده و تویوتا میخواهد این خودرو در جایگاهی بالاتر از مدل ۸۶ قرار بگیرد. البته این خودرو تنها بهصورت کوپه در دسترس خواهد بود. زبان طراحی سوپرا کاملاً متفاوت از Z4 خواهد بود و در آن از انحناهای کانسپت FT-1 الهام گرفته شده است.
قوای محرکه
انتظار میرود که Z4 با دو پیشرانهی بنزینی عرضه شود: ۲ لیتری B48 و ۳ لیتری B58. علاوه بر این دو نسخهی پلاگین هیبریدی مجهز به پیشرانههای الکتریکی متعلق به تویوتا نیز ارائه خواهد شد. با در نظر گرفتن این نکته که تویوتا پرفروشترین خودروی هیبریدی دنیا را میسازد (پریوس)، به عقیدهی ما بامو همکار بسیار مناسبی را برگزیده است.
نیروی پیشرانه از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب فرستاده خواهد شد و هدفگذاری بامو این بوده که وزن خالص خودرو کمتر از ۱۴۰۰ کیلوگرم باشد.
اما دربارهی قوای محرکهی تویوتا از چیزی مطمئن نیستیم چراکه خبرهای مختلفی دراینباره منتشر شده است.
رقبا
بامو Z4 با پورشه باکستر و کیمن، آئودی TT و مرسدس بنز SLC رقابت خواهد کرد.
منبع: bmwblog
Daniel
۱۸ آبان ۱۳۹۵آرزوی موفقیت دارم واسه این دو شرکت.
کاش ارزون باشه Z4 جدید.
کاش مردم بتونن بخرن وسوار بشن. همه مردم ایران… .
احمد باقری
۱۸ آبان ۱۳۹۵همکاری بسیار جالبی خواهد بود.
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۸ آبان ۱۳۹۵عجب رندر زیبایی این بی ام و ابیه خیلی قشنگه کاش عین همینو تولید کنه …
ACE
۱۸ آبان ۱۳۹۵.
پورشه کیمن و باکستر رو خیلی بیشتر از اسپورت ب ام و – تویوتا دوست دارم.
MPH
۱۸ آبان ۱۳۹۵100درصد
ونوم
۱۸ آبان ۱۳۹۵با این که همکاری خودرو سازا باعث سود بیشتر میشه براشون ولی به نظر من سوپرا با موتور بی ام و هر چقدر هم خوب باشه سوپرای اصیل نیست مثل بنزی میمونه با پیشرانه ی پورشه
MPH
۱۸ آبان ۱۳۹۵خب همکاریه دیگه اونم یه بیمر اصیل نمیشه…
mehran72
۱۸ آبان ۱۳۹۵این کانسپت FT-1 تویوتا فوق العاده هست. اگه تویوتا تولیدش نکنه یا تو سوپرا خیلی تغییرش بده، هم به خودش ظلم کرده هم به طراح خوش ذوق ماشین و هم به ماشین دوست ها.
Amir amini
۱۸ آبان ۱۳۹۵مگه اسمش z5 نیست پس چرا میگید z4 اخه z4 که همین الان تو بازاره
Vahid
۱۹ تیر ۱۴۰۰هر چه خدا خواهد همان شود