همه میدانیم که نسل جدید تویوتا سوپرا بر اساس بامو Z4 ساخته شده است. درواقع اینها یک خودرو با پوستهٔ متفاوت هستند بهگونهای که کابین و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی یکسانی دارند و حتی زیر کاپوت هردوی آنها پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ بامو قرار گرفته است. البته این شباهتها طرفداران سوپرا را خشمگین کرده است زیرا میگویند بهتر بود تویوتا نسل جدید این مدل افسانهای خود را بدون کمک بامو تولید میکرد. البته بدون این همکاری ممکن بود هیچگاه شاهد بازگشت سوپرا نباشیم.
درهرحال این دو خودرو از لحاظ عملکرد حداقل در یک مسابقهٔ درگ چقدر باهم متفاوت هستند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، CarWow در یک درگ Z4 را در برابر سوپرا قرار داده است اما پیش از آنکه سراغ این مسابقه برویم بهتر است بر اعداد و ارقام مروری داشته باشیم. همانطور که گفته شد، هردوی این خودروها از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی بامو استفاده میکنند که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیروی توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخهای عقب منتقل میشود.
البته نسخهٔ آمریکایی Z4 با همین پیشرانه قدرت بیشتری معادل ۳۸۲ اسب بخار دارد اما در این درگ نسخهٔ اروپایی حضور دارد و بنابراین دو خودرو از لحاظ قدرت کاملاً باهم برابر هستند؛ اما تفاوت اصلی میان این دو اسپرت آلمانی و ژاپنی این است که سوپرا یک کوپه با سقف فلزی است درحالیکه Z4 رودستری با سقف پارچهای است. به همین دلیل، اسپرت آلمانی حدود ۱۵ کیلوگرم از همزاد ژاپنیاش سنگینتر است که البته چندان زیاد نیست؛ بنابراین باید شاهد رقابتی جذاب بین این دو ماشین باشیم که میتوانید آنرا در ویدئوی زیر مشاهده کنید.
مشخصات فنی
بامو Z4 M40i | تویوتا سوپرا | |
پیشرانه | ۳ لیتری I6 توربو | ۳ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۳۴۰ اسب بخار | ۳۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۹ ثانیه | ۴.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
طول | ۴.۳۲ متر | ۴.۳۸ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۷ متر | ۲.۴۷ متر |
وزن | ۱۵۳۵ کیلوگرم | ۱۵۲۰ کیلوگرم |
قیمت | ۶۴,۶۹۵ دلار | ۵۰,۰۰۰ دلار |
احمد
۱۷ تیر ۱۳۹۸از z4 اطلاعی ندارم، اما تویوتا با تنظیماتی که روی سوپرا انجام داده حدودا 49 اسب بیشتر از میزان اعلام شده قدرت داره!!
فکر کنم علت این تفاوت هم همینه
احمد
۱۷ تیر ۱۳۹۸در واقع مثل این می مونه که آدم سر جلسه امتحان از روی برگه دوستش تقلب می کنه و نمرش بیشتر از اون میشه! :-D :-D
سامان اذری
۱۷ تیر ۱۳۹۸نمای جلوی سوپرا خوب نیس ولی از عقب خیلی سرتر از بیمر هست
تو درگ هم مشخص بود که سوپرا میزنه
چون تست ها نشون داده بود که تویوتا خیلی مرموزانه داره اطلاعات پخش میکنه
sina
۱۸ تیر ۱۳۹۸بی ام و باس به جا سری ام زد4 همین سوپرا رو بده دست مشتری ها سامان :)
Just bentley continental
۱۷ تیر ۱۳۹۸ماشالا سوپرا
سوپرا یه چیزی مثل ۷۲۰ تو کلاس خودشه.
از اون ماشینایی هست که ادمو کم کم عاشق خودش میکنه.
دانیال روشنی
۱۷ تیر ۱۳۹۸اوه اوه.چیکار کرده تویوتا؟
:::فرشاد:::
۱۷ تیر ۱۳۹۸در واقع بامو اینجا به خودش باخت. . .
" Swedish Arrogant Tiger"
۱۷ تیر ۱۳۹۸یاد سامان افتادم که میگفت:
ولی انقدر حریف نداشتم اخر خودم به خودم باختم …
shirko
۱۷ تیر ۱۳۹۸ب ام و موتورو طوری واسه تویوتا طراحی کرده که از مال خودش هم بهتره !!
OMID
۱۷ تیر ۱۳۹۸خود مهندسین تویوتا از اول تنظیمش کردن
bmw
۱۷ تیر ۱۳۹۸ایول د اره بی ام و
L-H-P-TT
۱۷ تیر ۱۳۹۸هنوز که هنوزه اعتقاد دارم نسل جدید سوپرا به اندازه نسل قبلی نتونست هوادار ها رو راضی کنه ، علتش هم معلومه ، نسل قبل یه اعجوبه بود که توقع مارو برده بالا و ما هم نسل جدیدی به خوبی نسل اول میخاستیم که این حقیقا واس تویوتا سخته چون تویوتا کارش سوپر اسپرت ساختن نیست …..
برای مثال الان دقت کنید به پورش 911، نسل به نسل داره بهتر میشه ، کاملا هم عادیه چون کار پورش سوپر اسپرت ساخته ، حالا فک کن پورش بخاد خودروی اقتصادی بزنه ، به احتمال خیلی زیاد ناموفق میشه ، چون کارش این نیست ، پس باید هر کی کار خودش رو انجام بده .
:::فرشاد:::
۱۸ تیر ۱۳۹۸سوپرا هیچوقت تو کلاس سوپر اسپورتها نبوده و نیست؛ صرفا یه کوپه اسپورت با قابلیت تیونینگ بالاست.
سروش
۱۷ تیر ۱۳۹۸دم تویوتا گرم عالی بود. ولی از صدای اگزوز Z4 بیشتر خوشم اومد
حسین وی
۱۷ تیر ۱۳۹۸پس شتاب تویوتا حداقل باید 3.7 باشه
به نظره من عالی عمل کرده
خیلی از دوستانی که از نسل قدیمه این ماشین صحبت میکنن نهایتا اون موقع 12 سالشون بوده پس سعی کنید دنیا رو تو زمان حالش ببینید
MAHDI
۱۷ تیر ۱۳۹۸دقیقا. در اولین زمان گیری تویوتا سوپرا شتاب 3/7 ثانیه ای رو ثبت کرد.البته Z4 هم نسخه سریع تری رو داره که 380 اسب بخار قدرت داره. اما Z4 یک خودروی پرفومنس وMنیست وقرار هم نیست مدل M ازش تولید بشه واون مدل 380 اسب بخاریش سریع ترین مدلشه. ولی سوپرا یه خودروی کاملا پرفومنسه که خیلی هم جذابه.
Khosrow
۱۷ تیر ۱۳۹۸البته این شباهتها طرفداران سوپرا را خشمگین کرده است!! / خداوکیلی؟ / قیافه سوپرا درجا کفاره داره / بقیش بماند ..
MAHDI
۱۷ تیر ۱۳۹۸هردوشون فوق العاده جذابن.به شدت دلربا!!شتاب تویوتا سوپرا دراولین تستی که ازش مطالعه کردم 3/7ثانیه گرفته بودن ازش.سوپرا فوق العاده جذابه.
(((مجله auto bild تویه بررسی کامل که فیلم هستش 4 خودروی رودستر رو آورده وباهاشون رانندگی میکنن که این 4خودرو مکلارن 720 رودستر وب ام وZ4 وبنتلی کنتیننتال GT رودستر و مرسدس AMG GT C هستش که در پایان خودرویی رو انتخاب میکنه که خودم هم فکرشو نمیکردم!!! BMW Z4)))
MAHDI
۱۷ تیر ۱۳۹۸نتیجه کامل اون بررسی در جایگاه چهارم بنتلی کنتیننتال GT رودستر رو انتخاب کرد. درجایگاه سوم مرسدس AMG GT C رودستر رو انتخاب کرد. درجایگاه دوم مکلارن 720 رودستر رو انتخاب کرد.وجایگاه اول این بررسی رو ب ام وZ4 انتخاب کرد!!!
به احتمال زیادقیمت در کنار پرفومنس ولذت رانندگی وکیفیت وصدای موتور وطراحی هم نقش زیادی داشته که Z4 رو بعنوان جایگاه اول انتخاب کردن.این رقابت وبررسی تازه انجام شده اگه خواستید راحت پیداش میکنید در AUTO BILD
MAHDI
۱۷ تیر ۱۳۹۸یه درگ قبل این درگ مجله CARWOW انجام داده بین مرسدسE63 و تسلا3 پرفومنس وب ام وM850 که نتیجه اش اینطور میشه.
مسابقه درگ: جایگاه اول :مرسدسE63S/جایگاه دوم: ب ام وM850/ جایگاه سوم:تسلا 3پرفومنس!
مسابقه درگ رولینگ:جایگاه اول: مرسدسE63S/ جایگاه دوم:ب ام وM850/جایگاه سوم:تسلا 3پرفومنس!
(توهمین پست این درگ رو براتون میفرستم فقط شاید چون دیربیاد یکی دوستعت دیگه تاییدبشه)
MAHDI
۱۷ تیر ۱۳۹۸https://www.aparat.com/v/0kedI
((درگ مرسدسE63S وتسلا3 پرفومنس وب ام وM850 از مجلهCARWOW))
porschesport
۱۷ تیر ۱۳۹۸قطعا رقابتش با کیمن GT4 دیدنی خواهد شد.
الف.ی
۱۷ تیر ۱۳۹۸آفرین تویوتا
خوب کارش رو انجام داده
ای کاش نمای جلوی سوپرا رو هم بهتر طراحی میکرد
بهنام
۱۷ تیر ۱۳۹۸یه جوری میگن ب ام و واسه تویوتا موتور ساخته، ب ام و به خودش باخته و اینا انگار ارزشمند ترین خودروساز جهان بلد نیست موتور بسازه. جهت اطلاع عرض کنم تویوتا همین دهه ی قبل به همراه فراری تنها تیم مستقل فرمول یک بود. یعنی تیمداری، طراحی موتور و بدنه و آئرودینامیک و همه چیز توسط خود تویوتا انجام میشد. شرکتی که موتور فرمول یک میسازه از پس ساخت موتور یه کانورتیبل معمولی هم بر میومد. در ضمن موتور 2jz تویوتا هم دیگه نیاز به معرفی نداره.
تویوتا
۱۸ تیر ۱۳۹۸تویوتا سره