سام کاویانی: برخی از خودروهای قدیمی از چنان چهره پویا و جذابی برخوردارند که گاهی تا سالها پس از بازنشستگی نیز همچنان دیدنی و شورآفرین هستند. یکی از این کیسهای معروف نسل پنجم سری ۵ است که سالها پیش وارد کشورمان شد.
نسل پنجم سری ۵ که با کد E60 برای نسخه سدان و کد E61 برای نسخه استیشن آن تعریف میشود، در نخستین سالهای قرن و بیست و یکم میلادی پا به عرصه وجود نهاد. طراحی پیکره آن دستپختی از دیوید آرکانجلی است که البته تحت مدیریت طراح مشهور بامو در آن دوره، یعنی کریس بنگل شکل نهایی به خود گرفت؛ طرحی که البته از پی و بنیان با نسل پیشین خود تفاوت داشت و نویدبخش راهی نو برای سازنده معتبرش بود. در سال ۲۰۰۳ میلادی نسخه سدان به بازار آمد و یک سال بعد نیز نسخه استیشن روانه خطوط تولید شد. در سال ۲۰۰۷ میلادی، فیسلیفت نرمی بر روی این سری صورت گرفت که پیامد آن چراغهای جلو و عقبی دستخوش تغییر و کابینی سخت متحول و نونوار بود.
نسل پنجم بامو سری ۵ با دستی پر از تکنولوژی به میدان رقابت آمده بود. مهمترین آورده آن نیز ارائه سیستم idrive است؛ سیستمی که بهوسیله یک جوی استیک در میان کنسول اکثر ادوات داخل کابین خودرو را کنترل و نظارت میکند. در این میان، استفاده از متریالی نو در بدنه و ارتقاء سختی شاسی توانست کسب ۵ ستاره ایمنی از یوروانکاپ را برای نسل پنجم سری ۵ سهل و آسان سازد.
نسل پنجم سری ۵ در میانه دهه هشتاد شمسی قدم به خاک کشورمان گذاشت و از همان بدو ورود این خودروی لوکس دیفرانسیل عقب مورد استقبال خوبی از طرفی مشتریان و عشاق قدیم و جدید برند کهنهکار بامو در این خطه قرار گرفت. مدلهای متفاوتی از این سری اعم از 520i،525i،530i و بالاخره مدل پر قدرت 540i وارد بازار کشورمان شدند. قیمت نسل پنج سری ۵ قیاس با سطح زندگی آن زمان نسبتاً بالا بود و مثلاً مدل 520i صفر کیلومتر مدل ۲۰۰۵ با پیشرانه ۲.۲ لیتری و توان ۱۷۰ اسب بخاری با رقمی حول و حوش ۸۰ میلیون تومان در سال ۱۳۸۷ معامله میشد. در این میان، نکتهای که باید به آن توجه داشت ارتقاء توان مدلهای متفاوت بامو های E60 در طول زمان است. مثلاً در حالی که پیشرانه ۶ سیلندر خطی مدل 530i در سال ۲۰۰۵ توانی معادل ۲۳۱ اسب بخار تولید میکرد، این عدد در مدل ۲۰۰۷ به ۲۵۸ و در مدل ۲۰۰۸ به ۲۷۲ اسب بخار افزایش یافت. در این میان، مدل 525i به تعداد قابل توجهی وارد کشورمان شد که اکثر آنها ساخت سال ۲۰۰۵ میلادی هستند و به یک پیشرانه ۲.۵ لیتری به توان ۱۹۲ اسب بخار مجهز میباشند.
در این میان، کندترین مدل از باموهای E60 وارد شده به کشورمان مدل 520i ساخت سال ۲۰۰۵ است که شتاب آن در مدت زمانی معادل ۹.۹ ثانیه از حالت سکون به صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این رقم در مدل 525i و 530i ساخت سال ۲۰۰۵ به ترتیب معادل ۸.۷ و ۷.۱ ثانیه است؛ اما مدل 530i ساخت سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به سبب ارتقاء توان و گشتاور پیشرانه شتاب بهتری دارند و به ترتیب در ۶.۷ ثانیه (530i مدل ۲۰۰۷) و ۶.۵ ثانیه (530i مدل ۲۰۰۸) به تندی صد کیلومتر بر ساعت میرسند.
اما گل سرسبد باموهای E60 وارد شده به ایران مدل 540i است. این نسخه پر قدرت از پیشرانه هشت سیلندر خطی با توانی ۳۰۰ اسب بخار و گشتاوری ۳۹۰ نیوتنمتر بهره برده و در مدت زمان ۶.۲ ثانیه تندی آن به صد کیلومتر بر ساعت میرسد. مدل 540i به تعداد بسیار کمی (کمتر از ۳۰ دستگاه) وارد کشورمان شد و در همان دوران نیز با قیمت ۱۵۰ میلیونی خود نسخهای بس گران و خاص محسوب میشد.
با توجه به اینکه از عمر اکثر بامو های سری ۵ کد E60 وارد شده به کشورمان بیش از یک دهه میگذرد، در هنگام خرید نسخههای کارکرده آن به نکاتی ازجمله سلامت پیشرانه خودرو، کارکرد صحیح گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته آن، سلامتی ساعت گیربکس اتوماتیک، سلامتی سامانه کمکفنرهای جلو و همچنین عقب و نیز بخشهای برقی خودرو بیشترین تمرکز و دقت را نمود و مهمتر از همه، خودرو چند بار دست به دست شده و اطمینان از اینکه سرویسهای آن توسط مالک قبلی آن مرتباً انجام شده و کارکرد واقعی آن چقدر است. در ضمن در بدنه بامو های سری E60 از چسب مخصوصی برای اتصال قطعات بدنه استفاده شده است و تعمیرات آن در صورت تصادف نسبتاً مشکل و زمانبر است پس باید از صحت و سلامتی قطعات و اتصالات بدنه نیز پیشاپیش مطمئن شد.
پس از خرید نیز باید متوجه این نکته بود که پیشرانههای بامو سری ۵ مدل E60 به نوع بنزین مصرفی حساس بوده و حتماً باید از بنزین سوپر و یا مکملهای جانبی در داخل باک آن استفاده نمود. روغن موتور و گیربکس را نیز باید در موعد مقرر و طبق فواصل اعلام شده در دفترچه راهنمای خودرو عوض کرد. بیشک در صورت تأخیر در اجرای این امور خرج و خسارت زیادی نصیب شما خواهد شد. در این میان، صافی بنزین را حتماً بهصورت دورهای بازدید نمود. در غیر این صورت و در صورت کثیفی این قطعه مصرفی شتاب خودرو بهتدریج دچار نقصان میشود. در این میان، تعمیرات و در صورت امکان، حتی تعویض قطعات مصرفی بامو سری ۵ کد E60 را به هیچوجه نباید دست تعمیرکاران متفرقه و ناآشنا سپرد. چهبسا تعمیرکارانی که حتی از پس خودروی سادهای مثل پژو ۲۰۶ هم برنمیآیند و احتمالاً چنین تعمیرکارانی به دلیل کم تجربگی و عدم مهارت، در مواجهه با خودروی مهندسی شده و دقیقی مثل بامو E60، صاف و ساده آن را نابود و راهی قبرستان میکنند!
مهدی
۱۳ اسفند ۱۳۹۷واقعاازنزدیک بسیار زیباست
Ford taurus
۱۳ اسفند ۱۳۹۷عاشقشم ?مخصوصا M5 v10?ذوب میکنه لاستیکارو
NAVID۰۰۹۸
۱۳ اسفند ۱۳۹۷گریس بنگل با طراحی این خودرو بود که معروف شد و واقعاً طراحیش رو دست نداره .
هنوز که هنوزه ، آدم دوست داره بشین نگاهِش کنه
مهدی
۱۳ اسفند ۱۳۹۷دوستان کسی میدونه میانگین هزینه های سرویس و نگهداری ب ام و سری e60 چقدر در میاد ؟
ناشناس
۱۵ اسفند ۱۳۹۷خودم از این سری دارم … با توجه به افزایش قیمت دلار هزینه سرویس این خودرو بالا رفته و مثلا برای یک بار تعویض روغن چیزی حدود 1/5 تا 1/7 میلیون بسته به نوع روغن مصرفی برات آب میخوره.. قطعاتشم خیلی گرون شده.. حدود 6 ماه پیش لنت ترمز جلو وعقب خریدم 900 که الان باید حدود 2 میلیون پول بابتش بدی.. سایر قطعاتشم همینجور بالا درمیاد ولی اگه ماشین سلامت باشه و اذیت نکنه ماشین شیک و با کلاسی هست که واقعا می ارزه. خصوصا که الان ماشین های تو ایران همش شده فرغون چینی و لگن ایران خودرو و سایپا
Solid Snake
۱۳ اسفند ۱۳۹۷بنظرم این نسل از ب ام و بهترین تو تاریخ بود
بخصوص m5 این نسل که V10 بود
یعنی اون زمان از ماشینای ماسل آمریکایی بیشتر چیزی رو که یه آمریکایی باز از ماشین میخواد رو تحویل میداد بی شوخی
..::Majidio Lamborghini::..
۱۳ اسفند ۱۳۹۷سال 2012 که اروپا قوانین جدید آلایندگی رو وضع و اجبار به اجراش کرد صنعت خودروسازی هم نصف جذابیتش رو از دست داد
M3 که الان موتور ۳ لیتری 6 سیلندر داره اون زمان موتور 4/4 لیتری وی 8 داشت !
M5 موتور 5 لیتری V10
آئودی RS6 هم 5 لیتری وی 10 ( مشترک با لامبورگینی گالاردو ! )
آئودی S8 پارسال برای همیشه با موتور 6/3 لیتری W12 خدافظی کرد
سی 63 نسل قبل ( دبلیو 204) از هر ماسل کاری ماسل کار تر بود !
صدای ترسناک و کرکننده ی موتور 6/2 لیتری وی 8 ، با گشتاور 611 نیوتن متری به چرخ های عقب که برای صاف کردن یک جفت لاستیک در عرض چند دقیقه کافی بود.گیربکس 6 سرعته ی دستی هم براش قابل سفارش بود
متاسفانه قوانین سختگیرانه ی آلایندگی در اروپا علیرغم تمام خوبی هاشون ، گند زدن به ماشینای اسپورت
Solid Snake
۱۴ اسفند ۱۳۹۷البته بهتره بگی صنعت خودروسازی آلمان بخاطر قوانین آلایندگی نصف جذابیتش رو از دست داد
و به ماشین های اسپورت آلمانی گند زد پس جمع نبند
چون از همون موقع ها صنعت خودروسازی آمریکا دوباره به ریشه هاش برمیگشت و بهتر میشد
حسین
۱۴ اسفند ۱۳۹۷با گذاشتن موتور ۲ لیتری روی موستانگ به ریشه هاش برگشت؟
..::Majidio Lamborghini::..
۱۴ اسفند ۱۳۹۷از همون موقع ها صنعت خودروسازی آمریکا دوباره به ریشه هاش برمیگشت و بهتر میشد
???????????
گند زدن به اسم شورلت بلیزر …
کامارو با موتور 2 لیتری
ماستنگ یه زمانی موتور کمتر از 5 لیتر نداشت الان موتور 2/3 لیتری بیشترون فروشش رو تشکیل میده
وضعیت خودروسازی امریکا از این نظر از همه بدتره اتفاقا
REDEYE
۱۴ اسفند ۱۳۹۷الان همه موتورا شدن ۳ لیتری و ۴ لیتری
از فورد گرفته تا مرسدس بنز
واقعا اینهمه فشار رو ماشینای تولید محدود اسپرت تاثیری تو آلودگی هوا داره ؟
Solid Snake
۱۴ اسفند ۱۳۹۷@redeye
نه حقیقتش نداره
حتی مصرف سوخت یه ماشین اسپرت توربو 3 لیتری یا 4 لیتری با 450 تا 500 اسب بخار
در عمل تفاوت خاصی با یه تنفس طبیعی V8 با همین قدرت (و تازه گشتاور بیشتر) نداره
اینجا تو منطقه ما که هوا گرم و شرجیه
کلا ماشینای توربو شارژر دار عملکرد خوبی هم نداره و تنفس طبیعی خیلی بهتره
حسین
۱۴ اسفند ۱۳۹۷درود. ببینید فشار فقط روی ماشینای تولید محدود نیست، روی همس. بعدم به این صورته که میگن هر شرکتی باید میانگین مصرف سوخت و آلایندگی ماشیناش کمتر از یه مقداری باشه. (احتمالا یک سقف ماکسیمم هم داره ولی اینو مطمئن نیستم). درنتیجه شرکتها ممکنه یه سری ماشین پرمصرف داشته باشن اما میانگین مصرف و آلایندگی مدلهاشون از یه حدی کمتره و این حد هر چندسال یبار کاهش پیدا میکنه و به این صورت تاثیر میذاره روی آلودگی هوا. ضمنا شرکتهایی که تولید خیلی محدود دارن مثل لامبورگینی، دستشون خیلی بازتره و محدودیت براشون خیلی کمه. میبینیم که لامبو هنوز تنفس طبیعی و غیر هیبریدی تولید میکنه.
و این قوانین برای سایر صنایع هم هست، نه فقط خودرو. پس تاثیرشو روی محیط زیست میذاره.
بهرام
۱۳ اسفند ۱۳۹۷وای خدا چقد من عاشق این نسل ب ام و هستم
emad1990
۱۳ اسفند ۱۳۹۷اتفاقا بنظرم این نسلش قشنگ نبود
نسل بعدی از سال 2011 خوب شد و بهترینشون هم مال 2017س
فیس لیفت این نسل و بدن بیرون باز شاهد افت طراحی سری 5 خواهیم بود
Solid Snake
۱۴ اسفند ۱۳۹۷@حسین
با برگردوندن ماسل کارها با موتور V8 و ظاهر رترو
حسین
۱۵ اسفند ۱۳۹۷درود. لطف کن زیر همین کامنت پاسخ بذار. چون با گذاشتن علامت @ من متوجه جواب تو نمیشم. الانم اتفاقی دیدمش.
ببینید، به نظر من اصل و ریشه همه کمپانیها سودآوری و بقاست. همه هم از اول برای همین اصل تلاش میکردن. اون کامنت قبلیم صرفا برای شوخی بود. اینکه موتورها کوچیک شدن اتفاقیه که باید میفتاده و پافشاری بر روشهای قدیمی اصلا خوب نیست. درسته که طرحهای رترو و موتورهای ۸ سیلندر جان تازه ای به ماسل کارها دادن اما نمیشه گفت که کمپانیهای امریکایی با همین یه کار تمام اصول پرطرفدار قدیمی خودشون رو دوباره احیا کردن چون واقعا این اتفاق نیفتاده. قوانین جدید همه شرکتها رو تحت تاثیر قرار داده و امریکایی ها هم مثل بقیه تغییر کردن. نمیشه که همه در جهت قوانین جدید پیش برن و از همون زمان امریکاییها شروع کنن به شنا کردن در جهت مخالف. چراکه در این صورت قطعا ورشکست میشدن.