نسل جدید بامو سری ۴ کوپه بهصورت رسمی معرفی شده و بحث اصلی درباره این خودرو به جلوپنجره عمودی و بزرگش مربوط میشود. این قطعه صرفنظر از اینکه دوستش داشته باشید یا خیر در این خودرو حضور خواهد داشت و این بخشی از استراتژی بامو برای تمایز بیشتر بین محصولاتش میباشد.
Domagoj Dukec که از طراحی این بخش دفاع کرده قویاً معتقد است بامو تصمیم درستی دراینباره گرفته هرچند که از زمان معرفی کانسپت ۴ در سال پیش انتقادات زیادی به طراحی جلوپنجره این خودرو وارد شده است.
او به اتوکار گفته است:
سری ۴ جدید یکی از محصولات مهم بامو است. سری ۴ را هرگز با محصول دیگری اشتباه نخواهید گرفت. این طراحی نه تنها منطقی بوده بلکه شخصیت بسیار قوی و خاص در سبد محصولات ما دارد. جلوپنجره کلیوی شکل بامو مهمترین نماد خودروست. این مهمترین تفاوت ما با دیگر خودروهای حاضر در بازار است. ما از جلوپنجره کلیوی شکل به فرمهای مختلفی استفاده میکنیم: سری ۳ دارای جلوپنجره بسیار افقی است زیرا خودروی جدیتری است. سری ۴ کوپه مانند باید هیجان بامو را نشان دهد.
Dukec میگوید در صنعت خودرو باید بدانید که به کدام صداها گوش کنید. او اظهار میدارد:
شما نمیتوانید به واکنشهای فضای مجازی گوش کنید. این به شما کمکی نخواهد کرد. طراحی چیزی است که بسیار احساسی بوده و همه نظرات گوناگونی درباره آن دارند. چیز درست یا غلطی وجود ندارد. وقتی چیزی شبیه این طراحی میکنید شاید ۵۰ درصد افراد آن را دوست داشته و مابقی از آن متنفر باشند و این موضوع تغییر نخواهد کرد. هر کاری بکنید افرادی خواهند بود که کار شما را دوست داشته و بقیه آن را زیر سوال خواهند برد اما این متر و معیار نیست.
خب معیار و شاخص طراحی چیست؟ مدیر طراحی میگوید باید چیزی منحصربهفرد و جسور را خلق کنید. او میگوید:
اگرچه سری ۴ در ابتدا دو قطبی ظاهر شده اما در قلب بامو قرار دارد و هویت ما را شکل میدهد.
سری ۴ کوپه بهصورت جهانی در ماه اکتبر عرضه خواهد شد و مدلهای کانورتیبل و گرن کوپه چهار درب نیز بعد از آن پدیدار خواهند شد. همه این مدلها از پلتفرم CLAR استفاده کرده و بنابراین ابعاد بزرگتر و کابین جادارتری دارند.
تا زمان پدیدار شدن M4 جدید، مدل M440i xDrive پرچمدار این خانواده خواهد بود. این مدل از پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی ۳۶۹ اسبی استفاده کرده و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۷ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعتی دارد. قیمت این مدل از ۵۹۴۹۵ دلار شروع میشود.
مسعود
۱۸ خرداد ۱۳۹۹به نظر من که طراحی جسورانه ای داره و ساختارشکنانه عمل کرده بی ام دبلیو ..
امین
۱۸ خرداد ۱۳۹۹دوستان به زودی یه پست داریم شرط میبندم زیر ۷۰ تا کامنت خورد اسمم رو عوض میکنم درگ لامبورگینی اونتادور اس وی با مکلارن ۷۲۰ اس با ۴۸۸پیستا درگ توcarwow البته بحث بر انگیزه با نتیجش
OMID-LAMBO
۱۸ خرداد ۱۳۹۹تو یو تیوب دیدمش !! مک لارن 720 اس وافعا غولیه واسه خودش !!! هیچکدوم حریفش نشدن ××
ولی بنظرم راننده لامبو ناشیانه عمل کرد ! مخصوصا تو راند اول که دم ماین قشنگ تکون میخورد !!! :|
شاهین
۱۸ خرداد ۱۳۹۹سلام وقت بخیر
من به شخصه طراحی سری ۴ جدید رو مخصوصا در رنگ بدنه سفید خیلی دوست دارم. کاملا عضلانی ظاهر شده. ولی خب طبیعی هست که این جلوپنجره با واکنش های منفی روبرو بشه. یاد طراحی های جنجالی کریس بنگل افتادم که تو دوران خودش چه انتقاداتی بهش شد.
جواد خطر
۱۸ خرداد ۱۳۹۹شکی نیس کِ بی ام و یکی از دَرَجِ یکاهو بِتَرینای دنیاس ولی از سال 2018 بِ اینور یکی از مشکلای اصلی تو طراحی بی ام و جلو پَنجرِهاشونِ چون تموم جلو پنجرِهای اکثر مدلای بی ام و از سال 2018 بِ بَد بدجوری تو آفسایدَن
MAHDI
۱۸ خرداد ۱۳۹۹دقیقا!!!!
منم رنگ سفیدش رو دوست دارم که واقعا جذاب تره.تو کلیپ ها خیلی بهتر از تصاویر دیده میشه
شاهین
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ابهتش خیلی بیشتر شده مهدی جان.
قطعا سنگ محک دیگه ای در بحث پرفورمنس و لذت رانندگی خواهد بود.
مدیرعامل
۱۸ خرداد ۱۳۹۹امسال هم که از واردات خودرو خبری نیست پس باید منتظر آینده بمونیم تا واردات آزاد بشه تا شاید مدلهای بعدی این ماشین رو تو ایران ببینیم
NAVID۰۰۹۸
۱۸ خرداد ۱۳۹۹به شما قول میدم ، حداقل تا دولت بعدی واردات آزاد نمیشه و احتمالاً تا ۱۰ سال آینده .
دیروز خواندم که میگفت اگر شرایط به همین منوال پیش بره و گیریم دلار ۱۸ هزار بمونه ، حداقل ۶سال زمان میبره که قدرت خرید مردم به سال ۹۰ برگرده که اون هم با این وضع تورم بعیده .
به شما قول میدم مافیای تولید خودرو و منفعتش بیشتر از واردات برای قدرتمندان سود داره و حالا حالاها نمیگذارند آزاد بشه .
وضعیت اَرز آوری کشور فاجعست و با سیلی دارند صورتشان را سرخ نِگه میدارند ، واردات هم تماماً وابسته به ارز میباشد ولی مثل اینکه در بحث واردات طلا کارهایی داره صورت میگیره که ارزشمنده و میتونه التهابات را کنترل کنه ، البته اگر بخواهند .
قضیه بحث تحریم نیست ، چون دیدین که در تحریم خودرو زمان محمود احمدینژاد ، واردات انجام میشد اما امروزه بحث اول سر تامین دلار و سپس ارزشگذاری دلاره .
در مورد bmw سری m داشتم فکر میکردم m440 حدود ۶۰ هزار دلاره ، هم قیمت z4 ، سوپرا و از همه مهمتر شورولت کروت که به تمام رقبا میاَرزد و من طرفدار سوپرام اما در سطح قیمتی نمیشه از کروت گذشت .
مدیرعامل
۱۸ خرداد ۱۳۹۹خداشاهده که اگه بخوان نرخ دلار رو بکشن پایین و تورم رو هم کنترل کنن واسشون کاری نداره و یک ماهه میتونن این کارو انجام بدن ولی نمیکنن نمیدونم چرا
M3csl
۱۸ خرداد ۱۳۹۹چون توی مملکت ما اونی که باید بکشه پایین همیشه مردم هستن نه مسئولین
m6
۱۸ خرداد ۱۳۹۹از هر نظر طراحی سری 4 جدید زیباست ولی اگه همین جلو پنجره کمی کوچکتر طراحی میشد تا پلاک خودرو اون وسط نباشه خیلی جالب تر بود. واقعا تو ذوق میزنه..
مهدی
۱۸ خرداد ۱۳۹۹من که عاشق بی ام و نیستم میگم واقعا شاهکاره. طراحیش حرف نداره
همیشه اسپرت و زیبا و ساختار شکن و فیوچریسم
من عاشق بنزم در واقع. یه جی کلاس خشن با یه sl roadster میخوام فقط. تنها همین دو مدلو دوست دارم.
اما این طراحی بی ام و واقعا شاهکاره. میدونین من چرا خوشحالم؟ چون بنز یه تکونی میخوره و رقابت داره شدید و جالب میشه.
MASIHA
۱۸ خرداد ۱۳۹۹راستی سوال
نادر فقیه زاده هنوزم تو کاره؟؟
دمش گرررم….
از کجا به کجا رفت..
پیشنهاد می کنم زندگی نامش رو مطالعه کنید.
سری 6 و 7 رو طراحی میکنه (فکر کنم)
خودش هم انگاری x5 داره??
بهنام
۱۸ خرداد ۱۳۹۹به من بود نمیزاشتم کسی که تو ایران درس خونده کشور رو ترک کنه.
ایران بر خلاف باقی کشورا پول دانشگاه ها از جیب مردم میره.
کلا درس خوندن تو دانشگاه رو قراردادی میکردم. مخصوصا تو رشته های درمانی پزشکی سلامت رو.
ایران کشوریه بیشتر از بریتانیا و المان پزشک تربیت میکنه و فارغ میشن. اما نرخ پزشک تو ایران حدود ۹ هست. میدونی تو المان چقدره؟ حدود ۴۹ هست.
مردم پول دانشگاه این اینا رو تقبل کردن به امید اینکه فارغ بشن بیان کارشونو بکنن. اما همشون مهاجرت میکنن. میرن کانادا و کشورای غربی. کشورای غربی بدونه هیچ هزینه ایی صاحب یه پزشک و مهندس میشن. بدونه اینکه یک قرون خرج کرده باشن یا از جیبشون رفته باشه.
فکر نکنین از خودم میگم. استاد ما خودش تحصیلکرده ایتالیا بود میگفت. میگفت هیچ کشوری مثل ما اینقدر راحت تحصیل کرده هاش نمیرن خارج. میگفت تو ایتالیا یه پزشک یا مهندس خجالت میکشه بگه میخوام برم مثلا المان یا کانادا.
محمد
۱۸ خرداد ۱۳۹۹به هر حال هدف اصلی ایجاد جنجال بوده که موفق شدن وبرای این که آتیش این جنجال نخابه مدیر طراحی بی ام و دباره اومده آتیش ششو زیاد کنه
ایمان جباری
۱۸ خرداد ۱۳۹۹جناب دوک باید از طراحی های خودش دفاع کنه
نکنه توقع دارین بگین بله حق با شماست من خراب کردم
ولی حرفاشو خیلی قبول دارم ؛ نظرات مجازی نباید روی یک طراح اثر بزاره
محمدهادی
۱۸ خرداد ۱۳۹۹بنظر منم این طرح بزرگ و فلزی خیلی به طرح کلی ماشین میاد،شیک و خشن ترش کرده ازقبل
مثل اینکه چیزی رو که طراحان باواربا خیلی قبل تر بهش رسیدنو ما مردم عادی هم کم کم داریم حسش میکنیم
دانیال
۱۸ خرداد ۱۳۹۹” نظر شخصی ”
طبق تجربه م بعضی از طراحی ها رو باید زمان بگذره تا منظورش رو متوجه بشی و برات قابل قبول بشه، اما سری 4 بخاطر فرم کوپه مانندی که داره باید توی طراحیش از خطوط و اشکال ظریف استفاده کنه. جلوپنجره بزرگ بیشتر با خودروهایی که صرفاً لوکس بودن و تجملاتی بودن رو میخوان تداعی کنن “مثل سری7” تناسب داره. این جلو پنجره بزرگ توی سری 7 به نظر من خیلی عالی شده. خودروی کوپه ولو بی ام و هم که باشه باید جلوپنجره ی ظریفتری میداشت.
البته بنده در حدی نیستم که از بی ام و انتقاد کنم فقط نظر شخصیمو گفتم و شاید یه مدت بعد دوستدار همین جلو پنجره ی بزرگ در سری 4 بشم.
Alireza
۱۸ خرداد ۱۳۹۹مشکل من و شاید خیلیا اینه که چرا این تمایز و ساختار شکنی فقط تو نمای جلوی خودرو باید باشه، من نمای جلوشو واقعا میپسندم ولی تا وقتی نگاه به بقیه خودرو نکردم، فکر میکنم این نمای جلوی اسپرت وعضلانی نیاز به نیم رخ و عقب هماهنگ تری داره
دانیال روشنی
۱۸ خرداد ۱۳۹۹چشم عادت میکنه ، ولی زیبا نمیشه ! این دو تارو قاطی نکنید .
اگر به دنبال شخصیت خاص محصولاتش هست بی ام و ، چرا کابین کوپه ام ۴ و اس یو وی بزرگ سایزش یکیه؟
از هر چیزی توی دنیا میشه دفاع کرد . ولی اینکه این دفاع منطقی باشه یا نه مهم تره . الان بیش از ۵۰ درصد سپر بی ام و ام ۴ سوراخه ! این برای کوپه نه تنها اصلا جذاب نیست ، بلکه کاملا تکراری میشه .
طراحی مزراتی با اینکه قدیمیه ، ولی هنوزم جذابه به دلیل اینکه تناسبات رعایت شده . کوچک و تیز کردن چراغ و همزمان بزرگ و گشاد کردن جلو پنجره ، هیچ تناسبی با هم نداره .
از اون طرف هم بنز بسیار افتضاح تر کار کرده . خوش شانسی بی ام و همینه که شیب افت طراحی بنز بسیار زیاده .
Ferrari Fxx K Evo
۱۸ خرداد ۱۳۹۹کاملا صحیح ♥️
Hadi
۱۸ خرداد ۱۳۹۹اگه پلاکش پایین تر بود خیلی خوب تر میشد…
sina
۱۸ خرداد ۱۳۹۹قد یه پلاک زیرش جا میذاشت خوب میشد
خود جلوپنجره ای یه بحثه اون پلاک وسطش یه داستان دیگ
Omid622
۱۸ خرداد ۱۳۹۹طراحی بد جلو پنجره بزرگش یه طرف
طرف بدتر قضیه جا پلاک جلو ماشین که گند زده به نمای جلو ماشین
بهنام
۱۸ خرداد ۱۳۹۹زیبا و ساختار شکن و قشنگه
واقعا زیباست. منتها چشمای ما هنوز عادت نکرده.
چند ماه دیگه که عادت کردین میایین تعریف میکنین
سعید سابق
۱۸ خرداد ۱۳۹۹اشتباه محض هست .
رشید سگدست
۱۸ خرداد ۱۳۹۹سلام.
بالاخره باید یه تکونی میخوردن و هر طراحی هم موافقا و مخالفایی داره. به نظرم نباید سخت گرفت. من خودم طرفدار بامو هستم. بالاخره به این جلوپنجره بزرگ هم عادت میکنیم.
اتفاقا من با نمای عقبش بیشتر مشکل دارم? نظر شما چیه؟
رشید سگدست
۱۸ خرداد ۱۳۹۹سلام. من خودم طرفدار بامو هستم و قبول دارم که این طراحی ساختار شکنانهس. به نظرم باید یه تکونی به خودشون میدادن بالاخره. هر طراحی موافقا و مخالفایی داره در هر حال.
من اتفاقا با نمای عقبش بیشتر مشکل دارم? نظرتون؟؟