امروز برای قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال، به سراغ کلاس نوظهوری بنام سدانهای کوپه رفتهایم. کلاسی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ با معرفی نسل نخست مدل CLS توسط مرسدس بنز بنیان نهاده شد؛ بنابراین کلاس سدانهای کوپه کلاسی تازه تأسیس است و به همین دلیل تعداد خودروهای آن نسبت به دیگر کلاسها کمتر است. درهرحال شرکتکنندگان این کلاس عبارتاند از:
مرسدس بنز CLS
آئودی A7
بامو سری ۶ گرن کوپه
پورشه پانامرا
آستونمارتین راپید
همانطور که ملاحظه میکنید، تعداد شرکتکنندگان این گروه فرد است و به همین دلیل ناچاراً یکی از دوئلها را با سه خودرو برگزار میکنیم. این سه خودرو آئودی A7، بامو سری ۶ گرن کوپه و پورشه پانامرا هستند که در نخستین دور از دوئلهای این گروه به مصاف یکدیگر رفتهاند.
آئودی A7
رقابت را با نمایندهٔ ارباب حلقهها آغاز میکنیم چراکه باتجربهترین عضو این جمع است. پس از مرسدس بنز CLS، آئودی A7 دومین سدان کوپهٔ بزرگ دنیا بود که برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۰۹ معرفی شد. این خودرو که یک سدان کوپهٔ لیفتبک است، بر روی پلتفرم MLB گروه فولکسواگن مشترک با آئودی A6 ساخته شده است. نسل نخست A7 فیسلیفت میاندورهای خود را در ماه می سال ۲۰۱۴ تجربه کرده و با مدل ۲۰۱۵ به بازار آمد؛ اما این نسل کمکم به پایان عمر خود نزدیک میشود و بهزودی نسل دوم A7 معرفی خواهد شد. این ماشین در انواع و با پیشرانههای مختلفی عرضه میگردد که ما یکی از قویترین نسخههای آن یعنی مدل RS7 را برای این نبرد انتخاب کردهایم. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور است که این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
پورشه پانامرا
پانامرا بهعنوان نخستین خودروی چهاردر تولیدی پورشه چندی بعد از آئودی A7 در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۰۹ معرفی شد. پانامرا هم مانند A7 یک سدان کوپهٔ لیفتبک یا فستبک است و در اصل خودرویی پنجدر محسوب میشود. نسل نخست پانامرا پس از تجربهٔ یک فیسلیفت در سال ۲۰۱۳ سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ در برلین آلمان رونمایی شد. نسل دوم این خودرو هماکنون در نسخههای مختلفی ارائه میشود که قویترین مدل غیر هیبریدی آن فعلاً مدل توربو است که ما هم همین مدل را برای این دوئل سهنفره برگزیدهایم. پانامرا توربو مجهز به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 بایتوربو است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه همانند A7 به هر چهارچرخ منتقل میشود. چندی پیش نیز برای اولین بار پورشه نسخهٔ استیشن پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که فضای بار و سرنشینان عقب آن بیشتر است.
بامو سری ۶ گرن کوپه
پس از ورود مرسدس بنز، آئودی، پورشه و حتی فولکسواگن به بخش سدانهای کوپه، تنها غایب جمع ژرمنها در این قسمت بامو بود که سرانجام این شرکت باواریایی هم با رونمایی از سری ۶ گرن کوپه در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ به این جمع پیوست؛ اما همانطور که از نام این خودرو مشخص است، سری ۶ گرن کوپه برخلاف CLS، A7 و پانامرا خودروی مستقلی نیست و در اصل نسخهٔ چهاردر سری ۶ محسوب میشود. این مدل پس از نسخههای کوپه و کابریولت، سومین عضو خانوادهٔ سری ۶ بشمار میرود. تولید این نسل از سری ۶ همچنان ادامه دارد درحالیکه در سال ۲۰۱۵ نیز فیسلیفتی جزئی را تجربه کرده است. همانند A7 و پانامرا، برای این نبرد تمام آلمانی، قویترین نسخهٔ سری گرن کوپه یعنی M6 را انتخاب کردهایم که از یک موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند. این پیشرانه ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ XDrive به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
مشخصات فنی
آئودی RS7 | پورشه پانامرا توربو | بامو M6 گرن کوپه | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 | ۴ لیتری V8 | ۴.۴ لیتری V8 |
قدرت | ۵۶۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار | ۵۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر | ۷۷۰ نیوتن متر | ۶۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۵ ثانیه | ۳.۶ ثانیه | ۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۵ کیلومتر | ۳۰۵ کیلومتر | ۳۰۵ کیلومتر |
مصرف سوخت | ۱۳.۰ لیتر | – | ۱۳.۸ لیتر |
وزن | ۲۰۲۰ کیلوگرم | – | ۱۹۸۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۹۷ متر | ۵.۰۵ متر | ۵.۰۰ متر |
قیمت | ۱۱۱,۶۵۰ دلار | ۱۶۱,۰۰۰ دلار | ۱۱۸,۴۹۵ دلار |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9740577]
KING 918 (محمدرضا)
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶قطعا پانامرا
امپراتور لامبورگینی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶.
عشقی که من به آئودی دارم ؛ مجنون نسبت به لیلی نداشت… ❤
انتخاب من آئودی RS7 .
هر چند پانامرا و سری 6 هم عالین.
خودروسازی آلمان است دیگر… غیر از ( شاهکار) کاری بلد نیست.
Parvaz
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶لذتی که سواری و صدای اگزور و هندلینگ گرن کوپه سری ۶ داره، نه پانامرا داره نه آئودی ?
امپراتور لامبورگینی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶شما دلت رو الکی خوش کن ??????????????
(شوخی)
Daniel
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶مجید بنظرم هرکدوم برای ی وظیفه ساخته شدن.
BMW خودروی مسابقه و پیسته.
RS7 خودروی درگ هست و تو خط مستقیم وحشتناکه. جانی لیبرمن تو موتورترند میگفت تو 400 متر از 488 سریعتره ولی تو پیست توانایی پانمرا رو نداره.
پانامرا = BMW + RS7 یعنی هم هندلینگ هم درگ.من به شخصه افتخار دیدن لانچ سری قبلی توربوش رو داشتم. آدم یادش میره آب دهنشو قورت بده وقتی لانچ اینو میبینه. صدای وحشتناکی داره.
پس با اینکه عشق BMW هستم ولی به پانامرا رای میدم تا اون دنیا فری پورشه نگه چرا حق خوری کردی… .
Jast bentley continental
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶به نظر منم ائودی چون تقریبا پرفورمنس هر سه یکیه و قیافه آیودی خیلی خوف و لاتیه خیلی باهاش حال می کنم و قیمت ائودی کمتر از ایناست و پانامرا به نظرم نمی ارزه و خیلی قیمت بالای داره ارباب حلقه ها رو عشق است.
بیژن
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶آقای دنیل ،داداش تو عکس پروفایلت لوگوی opel یادت رفت بذاری☺
الف.ی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶نه.
اینقدر قطعی نگو.
اتفاقا پانامرا خیلی گرون تر از بقیه ست که یه نقطه ضعف محسوب میشه.
البته که هر سه خودرو های فوق العاده ای اند.
e36
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶هر سه عالی هستند آدم عذاب وجدان میگیره یکیشو انتخاب کنه! من رای نمیدم
reza
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶اگه می تونین یک خودرو ساز المانی پیدا کنین که از سیستم 4 چرخ محرک استفاده نمیکنه…ببینین اقلیم یک منطقه چه تاثیری روی خودرو سازا داره…محشره..
shirko.merceds benz
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶پورش ، ب ام و ، ائودی
Hamid...Audi
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶البته همین مدل RS7 دو نوع عادی و پرفورمنس داره که مدل پرفورمنسش 610 اسب بخار و 750 نیوتن متر گشتاور تولید میکنه.
peyman
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶با توجه به ارادتی که ب ام و دارم ولی پانامرا سرتره
Wolf
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶یه متانت خاصی تو چشمای آئودی هست که بهش رای دادم در مورد بی ام و باید بگم که ظاهرش کمی دموده شده نسل جدید شدیدا میطلبه
و پانامرا فقط میتونم بگم پورشه هست
Ss
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶از هر لحاظ اعودی. سره. قیمت و شتاب و مصرف سوخت و قدرت موتور …..
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶رای من آئودی بود
این دوئل تعدادشون خیلی کمه
روزبه
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶به هزار و یک دلیل آئودی
دانیال
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶پورشه
مسعود
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶با اینکه پورش واقعا دوست داشتنیه ولی هرکاری میکنم نمیتونم چشم رو بی ام و ببندم
Ali
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶انتخاب خیلی سخته،اینجا بیشتر سلیقه ای هستش که کی کدومو انتخاب کنه،ولی سلیقه من پانامرا بود
یاسین
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶انصافا شما چجوری میتونین تصمیم بگیرین کدوم بهتره منکه نمیتونم :-D
هرسه تا عالین شاید رو سلیقه ظاهر بگم ائودی
علي
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶از نظر من همشون در ی سطح و کیفیت قرار دارن و خدا قسمت هر کسی بکنه مطمئنا با رضایت و غرور سوارشون میشه و احساس بدی نمیکنه . ولی به هر حال (((پورشه پانامرا ))) ی چیز دیگست که البته از اختلاف قیمتش هم تقریبا میشه دلیلشو فهمید و برند لوکس و معتبر تریه .bmw هم چشمگیر و همرو به خودش جلب میکنه و آئودی که تمام فاکتورهارو یکجا به مالک میبخشه .
با تچکر
dice
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶پورشه از BMW معتبر تره؟؟؟ :/
برای بار هزارم می گم.. یه کسایی که پورشه رو تو خیابون دیدن همینجوری فک کردن بهترین ماشین دنیاست..نمونش همین علی..
امیرحسین
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶یعنی bmw ندیدیم؟؟
این حرف واقعا مضخرفه
shahin
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶پانامرا یه کلاس از اون دوتای دیگه بالاتره.اختلاف قیمت هم به همین دلیله.کلا پورشه از بنز و ب ام و ائودی بالاتر به حساب میاد همه جای دنیا.اگه قرار بود رتبه دوم انتخاب کنم ب ام و . سوم هم ائودی با اینکه خیلی عالیه
alireza
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶آئودی RS7 و R8
amin
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶اول ائودی بعد پورشه .بی ام و هم که اعداد وارقامش فقط بر روی کاغذ کاربرد دارد چه شتاب چه مصرفش در عمل 180 درجه فرق داره
amin
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶من هیچ دلیل قانع کننده ای برای انتخابم ندارم چون هر ۳ این خودروها عالی هستند و واقعا نمیشه یکیشون رو بر دیگری ترجیح داد.
انتخاب من پانامرا هستش فقط به این دلیل که دوستش دارم و نمیتونم دلیل خاصی غیر از این بیارم ،
الف.ی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶قطعا این سخت ترین دوئل تا الآن بوده.
واقعا نمیدونم کدومو انتخاب بکنم.
کارال
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶آقا دهقان همه حرفی شنیده بودیم ولی دوئل ۳ تایی نشنیده بودیم . اقا میخوایی دوئلها رو سریع تموم کنی ؟آقا نبینم خسته شده باشی؟! ولی خب واقعا کارتونم سخته هر روز با مقاله های جدید. ی خسته نباشی خدمت همه ی مسولین و نویسنده های پدال ✋
امیر دهقان
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام دوست گرامی
خیر قصد سریع تموم کردن دوئل ها رو نداریم بلکه همونطور که در مقدمه مطلب ذکر شده، بدلیل فرد بودن تعداد خودروهای این گروه مجبور شدیم یکی ازدوئل ها رو سه تایی برگزار کنیم.
بنیامین
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶انتخاب غیر ممکن
فيصل.
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶رفقا چرا به آئودی رای نمیدین؟ این رسمش نیس.
آریا
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶با این که طرفدار پورشه نیستم ولی بین اینا پانامرا واقعا سرتره.
M6 و RS7 دیگه سن و سالی و سالی ازشون گذشته ولی پانامرا تازه نسل جدیدش اومده.
dice
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶یک بچه 12 ساله: پورشه پورشه پورشه اصلا پورشه از همه بهتره..
یک ادم عاقل و بالغ: با وجود اینکه از BMW گرن کوپه چند سالی می گذره ولی هنوز جذابیت خودشو داره.. و همچنین موتور کاملا قوی که در برابر پورشه و اودی کم نمی اره… و باتوجه به قیمت کم تر BMW…
BMW انتخاب بهتریه
My power
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶از نظر موتور و گیربوکس عملکرد bmw از دوتای دیگه خیلی بهتره.سواری m6 خیلی وحشیانه ست و اسپرت تر از دوتای دیگه ست.انتخاب سختی نیست اگه به جنون اعتقاد داشته باشین.در ضمن من هر سه ماشین رو سوار شدم که می گم.
كوروش
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶نمی دونم به کی رای بدم خداااا
ولی به بیمر رای می دهم
سیاوش
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶خودرو سازای آلمانی فوق العادن نمیشه بینشون انتخاب کرد ولی با ارادتی که به پانامرا جدید دارم انتخابم پانامراست
مهراب
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶به عشق داش نادر فقط m6
saied
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶۳ تاشونم عالین.
فقط پانامرا گرونه.
و خودش نقطه ضعف حساب میشه.
رامکال
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶پانامرا.
توی اهواز از نزدیک دیدمش فوق العادست.
حسن
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶حداقل تو این قسمت پانامرا رو با RS7 مینداختین و m6 و رو با راپید و CLS63 رو هم به عنوان پدر این کلاس در مرحله آخر مقابل برنده این دو تا دوءل قرار میدادین
حیفه از این 3 تا فقط یکیشون بالا بیاد
NISMO
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶چی بشه دوئل بنز و پورشه